Permalänk

Finns det några TKL Tangentbord kvar?

Hej!

Tänkte kolla av med forumet här vad det finns för alternativ på TKL tangentbord?

Sökte på forumet men de flesta var äldre poster och på senaste tiden verkar det endast finnas CM som gör TKL?

Ducky gör inget TKL längre t.ex?

Eller är import av tangentbordet det enda valet om man vill ha annat än CM? (ex Filco, WASD keyboards osv.)

Tänkte mig en prisklass mellan ca 999-1700kr

Tack på förhand

MVH,
Micke

Visa signatur

Moderkort: Asus Z170-Deluxe / CPU: Intel Core i7 6700K
GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB / RAM: Corsair Vengeance 32GB
KYLNING: Phanteks PH-TC14PE / PSU: Corsair HX1000i 1000W
CHASSI: DefineS / SKÄRM: Asus ROG Swift PG279QZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unnotized:

Hej!

Tänkte kolla av med forumet här vad det finns för alternativ på TKL tangentbord?

Sökte på forumet men de flesta var äldre poster och på senaste tiden verkar det endast finnas CM som gör TKL?

Ducky gör inget TKL längre t.ex?

Eller är import av tangentbordet det enda valet om man vill ha annat än CM? (ex Filco, WASD keyboards osv.)

Tänkte mig en prisklass mellan ca 999-1700kr

Tack på förhand

MVH,
Micke

Det som jag kommer att tänka på direkt är DasKeyboard, gjorde en snabb sökning och fick fram det här.. Sökerligen finns den med andra switchar, som sagt första bästa.

Du har redan nämnt CM men jag tänkte bara nämna deras NovaTouch om du råkat missa den. Ett försök till att göra topre brytare med kopibabilitet för Cherry tangenter.

Annars är där inte allt för mycket kul i TKL om du inte imporerar som du skrev Filco.

Kom förbi en tråd på Geekhack som visade bilder på Computex där det var rätt många nya intresanta tangentbord på G. Bland annat verkar Ducky äntligen vara tillbaka med en ny serie efter att Premier serien slutade säljas vid Jul. Dock är inte TKL så eftertraktat på den asiatiska marknaden så inget som säger att de kommer släppa en TKL version...
Även Topre hade någon ny bräda som skulle ha Cherry MX steems, så att man kan använda vanliga keycaps.

Permalänk
Medlem

Corsair har ju sitt K65 i en massa olika utföranden.

Permalänk

@Imo

Tack!

DAS är rätt sköna. Sitter med ett DAS 4 Ultimate med blå switchar på jobb just nu. Vet inte riktigt vilka jag tycker är skönast. Kör ett brunt ducky hemma men jag får väl känna efter lite.

Skall kanske hålla mig till efter Computex då kanske om det dyker upp nya brädor!

Tack för snabbt svar! Avvaktar lite och ser vad som händer med computex då!

Visa signatur

Moderkort: Asus Z170-Deluxe / CPU: Intel Core i7 6700K
GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB / RAM: Corsair Vengeance 32GB
KYLNING: Phanteks PH-TC14PE / PSU: Corsair HX1000i 1000W
CHASSI: DefineS / SKÄRM: Asus ROG Swift PG279QZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unnotized:

Hej!

Tänkte kolla av med forumet här vad det finns för alternativ på TKL tangentbord?

Sökte på forumet men de flesta var äldre poster och på senaste tiden verkar det endast finnas CM som gör TKL?

Ducky gör inget TKL längre t.ex?

Eller är import av tangentbordet det enda valet om man vill ha annat än CM? (ex Filco, WASD keyboards osv.)

Tänkte mig en prisklass mellan ca 999-1700kr

Tack på förhand

MVH,
Micke

Finns en del Ducky One TKL i US: https://mechanicalkeyboards.com/shop/index.php?l=product_deta...

https://mechanicalkeyboards.com/shop/index.php?l=product_deta...

https://mechanicalkeyboards.com/shop/index.php?l=product_deta...

Ducky One TKL RGB
https://mechanicalkeyboards.com/shop/index.php?l=product_deta...

Ducky One TKL RGB
https://geekhack.org/index.php?topic=81753.0

Frågan är ju om dessa t-bord kommer att släppas i ISO/Nordic layout.

Tillägg i text.
Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Ducky, Topre Realforce och andra hade TKL på Computex trots den asiatiska marknaden.

Förutom de bra märkena så finns Razer BlackWidow Tournament 2014 kvar i många butiker, liksom Arachnid Recore på Teknikmagasinet.

Jag har beställt en Wooting One i TKL/Nordisk layout med optiska brytare på Kickstarter men eftersom det är en Kickstarter så innebär det en risk att man kanske inte får något överhuvudtaget.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk

Tack för alla svar.

Skall fundera lite, men lutar just nu på antingen CM eller så vänta in Ducky för att se om det dyker upp nordic layout på deras TKL.

Visa signatur

Moderkort: Asus Z170-Deluxe / CPU: Intel Core i7 6700K
GPU: Gigabyte GeForce GTX 1070 8GB / RAM: Corsair Vengeance 32GB
KYLNING: Phanteks PH-TC14PE / PSU: Corsair HX1000i 1000W
CHASSI: DefineS / SKÄRM: Asus ROG Swift PG279QZ

Permalänk
Medlem

Som sagt, det finns många. Kolla på prisjakt, sortera på "kompakt" design:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?&l=s273133194

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Känns som Duckys utbud försvinner mer och mer på den Nordiska marknaden.
Men både i US och i Tyskland finns det ett hyffsat utbud att välja på.

Jag hoppas att det kommer en nordisk layout på deras Ducky ONE TKL med RGB.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persikan:

Känns som Duckys utbud försvinner mer och mer på den Nordiska marknaden.
Men både i US och i Tyskland finns det ett hyffsat utbud att välja på.

Jag hoppas att det kommer en nordisk layout på deras Ducky ONE TKL med RGB.

Skulle tro att ISO/Nordic Ducky borden inte har så stor efterfrågan/för dyra i detta land, när Ducky släppte Ducky One RGB YOTG t-borden, släpptes dom med 3 olika switchar, Röda, Bruna å Svarta bl.a i USA men i Sverige kunde du bara köpa dessa t-bord med Röda å Bruna.

Har själv ett ANSI Ducky One RGB YOTG med Svarta switchar.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Inaktiv

@Unnotized:
Inget fel på CM, tror du blir mycket nöjd med både Novatouch (topre) eller Quickfire Rapid-i (cherry MX), även om även jag personligen har en preferens för Ducky vad gäller MX-brytare. Men som Toprefanatiker tycker ju jag att du inte kan välja något annat än Novatouchen (mellan CM och Ducky)

Bra kvalitet/peng!

(Undvik "TK" om du tänker byta keycaps någon gång då den inte har standardbottenrad iirc)

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 9
Marknadsföring och annonsering

Forumet får inte användas för annonsering eller marknadsföring av egen eller andras verksamhet. Privatpersoner ska använda Marknad för all slags handel. Det räknas alltid som marknadsföring att sprida länkar som är utformade så att någon tjänar pengar, får poäng eller liknande när de används. Ett annat exempel är platsannonser. För sådana hänvisar vi till vår särskilda jobbavdelning.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

@Unnotized:
Inget fel på CM, tror du blir mycket nöjd med både Novatouch (topre) eller Quickfire Rapid-i (cherry MX), även om även jag personligen har en preferens för Ducky vad gäller MX-brytare. Men som Toprefanatiker tycker ju jag att du inte kan välja något annat än Novatouchen (mellan CM och Ducky)

Bra kvalitet/peng!

(Undvik "TK" om du tänker byta keycaps någon gång då den inte har standardbottenrad iirc)

Både novatouchen och den nya revisionen på rapid-i har usb-ingången på högersidan (sett om man sitter framför datorn). Förstår inte charmen med det. Föredrar antingen till vänster eller under tangentbordet så man själv får välja vart kabeln ska gå ut. Det stör mig kanske mer än det borde göra för en vanlig sund människa. Men jag har ägt båda och kan rekommendera byggkvaliteten.
Ska man dessutom betala över tusenlappen för ett rapid-i så hade jag nog satsat på Masterkeys Pro S istället.

Skulle jag köpa nytt och var villig att testa annat så hade jag kikat på logitechs G410 med Orion spark brytare, har förvisso bara testat det i butik men det känns - utöver utformningen av keycapsen - som ett vettigt tangentbord.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon257891:

@Unnotized:
Inget fel på CM, tror du blir mycket nöjd med både Novatouch (topre) eller Quickfire Rapid-i (cherry MX)

Just QuickFire Rapid-i kan nog vara värt att hålla sig undan ifrån. På mitt exemplar dog tolv dioder inom ett år, och jag verkar inte vara ensam om det om man kollar runt lite.

Nu har jag istället ett MasterKeys Pro S, vilket jag hittills är nöjd med (men jag vet ju inte än hur det är med kvaliteten på det).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Just QuickFire Rapid-i kan nog vara värt att hålla sig undan ifrån. På mitt exemplar dog tolv dioder inom ett år, och jag verkar inte vara ensam om det om man kollar runt lite.

Nu har jag istället ett MasterKeys Pro S, vilket jag hittills är nöjd med (men jag vet ju inte än hur det är med kvaliteten på det).

Inte till rapid-i's försvar, men det är ju ett allmänt problem för alla ledbelysta tb. Bara att googla vilket märke/modell du vill

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

@seville57: Lyckades få tag på ett begagnat men "oanvänt" YotG för 3000:- strax före påsk.
Nordic ISO med bruna switchar, fantastiskt bord imo.

Så skönt att jag köpte ett vanligt Ducky One som jag kunde nöta på till vardags

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

QuickFire Rapid-i verkar vara av skiftande kvalitet, jag har själv ett hemma som jag har använt i ca: 1år samt ett på jobbet som jag har använt i ca: 6 månader, ingen av dessa har gått sönder än så länge.

Visa signatur

NAS: QNAP TS-469L | 4x3TB WD RED - 3GB ram

Permalänk

Logitech har ett TKL-bord och då slipper du dessutom Cherry-switcharna. Romer-G är bättre än Cherry MX i min högst objektiva åsikt.

Permalänk
Medlem

Keyboardco.com har ju Filco om du gillar stilrena tangentbord.... Har dom fortfarande bara Ninja-modellen är det bara att säga till dom så byter dom till vanliga tangenter åt dig.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Håller också att kolla på mekaniska tkl-tangentbord. Ducky har en tkl-variant av deras One som nyligen släpptes i både backlit och non backlit. Hörde av mig till dem på Facebook och frågade om dessa skulle komma med nordisk ISO layout och de svarade att de inte kunde ge mig något exakt datum nu men kanske augusti. Så om du orkar vänta kanske det är ett alternativ? Annars finns det redan att köpa med UK ISO layout från England för under tusenlappen med frakt för non backlit.

Visa signatur

Tack till SAiKoU för avataren!
Stationär: i5-8400 | MSI Z370-A PRO | 24 GB DDR4 | 850EVO 500GB | Corsair VX450 | 1060 6GB Windforce