Utdaterad lokal Wordpress databas

Permalänk
Medlem

Utdaterad lokal Wordpress databas

Hej,

Att utveckla en hemsida lokalt är sällan något problem så länge databasen är densamma för servern och den lokala versionen. Men om live-versionens databas uppdateras med till ex. nya inlägg, användare eller köp under tiden som utvecklingen pågår blir det något klurigare.

Att göra en jämförelse mellan databaserna känns brutalt opraktiskt, speciellt när det handlar om större förändringar. Dock kan jag inte komma på några bättre lösningar än att:

a). Jämföra databaser som tidigare nämnt.
b). Utveckla live istället för lokalt, vilket känns onödigt riskabelt och opraktiskt.
c). Utveckla lokalt och gradvis kopiera förändringar i ett senare stadie, vilket känns som en ännu värre lösning.

Är detta ett stort hål i Wordpress baserat på dess struktur, eller är det något uppenbart som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

1. Installerar du nya plugins eller ändrar befintliga inställningar så anteckna detta för att sedan kunna skapa en korrekt changelog
2. Bestäm dig för en specifik tid för att göra uppdateringen på webbplatsen som är live
3. Ladda ner aktuell databas från live, importera lokalt, gör ändringar från punkt 1
4. Ladda upp ändringar till live efter att punkt 3 är ok (ej db lokalt -> live)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevvs:

1. Installerar du nya plugins eller ändrar befintliga inställningar så anteckna detta för att sedan kunna skapa en korrekt changelog
2. Bestäm dig för en specifik tid för att göra uppdateringen på webbplatsen som är live
3. Ladda ner aktuell databas från live, importera lokalt, gör ändringar från punkt 1
4. Ladda upp ändringar till live efter att punkt 3 är ok (ej db lokalt -> live)

Tjena, tack för beskrivningen

Jag anser dock fortfarande inte att detta arbetsflöde är optimalt eftersom det förutsätter att alla ändringar utförs innan databasen på servern uppdateras. Det jag är ute efter är ett sätt att under en längre period utveckla hemsidan lokalt men ändå hålla databasen uppdaterad från nya ändringar.

Permalänk
Medlem

Beskriv för mig vad det är du gör med hemsidan lokalt så att jag förstår varför du är i behov av att ha den senaste datan även lokalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevvs:

Beskriv för mig vad det är du gör med hemsidan lokalt så att jag förstår varför du är i behov av att ha den senaste datan även lokalt.

Jag har inget behov av datan i sig lokalt, utan problemet uppstår när den lokala databasen innehåller ändringar som inte servern har och vise versa. Dvs en konflikt uppstår.

Ett alternativ är ju då som du säger att ladda ner en uppdaterad version av databasen från servern, men hur länge den är uppdaterad beror ju på hur mycket som händer på hemsidan under tiden.

Måste finnas något bättre arbetssätt för att jobba lokalt med hemsidan både när det gäller ändringar i filer och databas.