Permalänk
Medlem

VR för enögda?

Jag är funktionellt enögd pga stor synfelsskillnad mellan ögonen från födseln och försöken med lapp när det väl upptäcktes var förgäves och mitt högra öga blev helt enkelt för dominant. Jag har alltså inget stereoseende alls, 3D på bio är helt bortkastat på mig, och det enda mitt vänstra öga hjälper till med är egentligen att ge mig periferiseende även på vänster sida.

Hursomhelst! Jag är ruskigt sugen på VR (oklart när jag själv kan ta mig råd), och främst då HTC Vive efter alla omdömen jag läst. Men, min fråga till er som redan provat: hur stor del av upplevelsen bedömer ni att 3D-effekten är? Om jag kunde be er att spela en stund och blunda med ena ögat, hur mycket går förlorat då? Ja, en del av periferiseendet förstås (och så blir det ju inte riktigt för mig eftersom jag har båda ögonen öppna), men i övrigt? Händer det något dramatiskt i stil med att det plötsligt inte alls längre känns som man är "i" spelet, utan i stället bara tittar på en skärm?

Utveckla! Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

@PHJ: Inga problem som helst skulle jag säga. B-)

Det verkligt häftiga med VR är att man är inne i den virtuella miljön, inte att man ser den i 3D. 3D känslan kan man ju få även med ett seende öga i VR då man kan titta på saker från olika vinklar.

Jag testade lite snabbt att skjuta lite i Hot Dogs... och det var inga problem med att blunda med ena ögat. Det enda var att jag hade lite svårt att sätta i magasin i pistolerna utan djupseende, men det är nog enklare för dig som är van att bara använda ett öga.

Tveka inte på att köpa för din syns skull är mitt råd, däremot är det ju dyrt och inte jättemycket innehåll än, så det är väl det man bör överväga först!

Permalänk

Tror man kan boka demo av Htc vive på några av inet butikerna . Kan vara värt att kolla upp om du har nån i närheten !

Visa signatur

I5 12600k, 16gb ddr4 3200mhz, 3070ti, windows 11

Permalänk
Avstängd

Vive borde fixa så mankan slå av Stereofunktionen. Ingen ide att slösa GPU på att rendera för två ögon om man ändå inte uppfattar stereo

Visa signatur
Permalänk

Har du bara ett öga så tappar du hela 3D effekten. Om jag blundar med ett öga blir det som att titta på en skärm, förlorar typ hela känslan av att jag är där, det blir inget djup liksom.

Bor du i närheten av Örebro kan du få testa min om du vill.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av PHJ:

Jag är funktionellt enögd pga stor synfelsskillnad mellan ögonen från födseln och försöken med lapp när det väl upptäcktes var förgäves och mitt högra öga blev helt enkelt för dominant. Jag har alltså inget stereoseende alls, 3D på bio är helt bortkastat på mig, och det enda mitt vänstra öga hjälper till med är egentligen att ge mig periferiseende även på vänster sida.

Hursomhelst! Jag är ruskigt sugen på VR (oklart när jag själv kan ta mig råd), och främst då HTC Vive efter alla omdömen jag läst. Men, min fråga till er som redan provat: hur stor del av upplevelsen bedömer ni att 3D-effekten är? Om jag kunde be er att spela en stund och blunda med ena ögat, hur mycket går förlorat då? Ja, en del av periferiseendet förstås (och så blir det ju inte riktigt för mig eftersom jag har båda ögonen öppna), men i övrigt? Händer det något dramatiskt i stil med att det plötsligt inte alls längre känns som man är "i" spelet, utan i stället bara tittar på en skärm?

Utveckla! Tack på förhand.

Hej,
jag har exakt samma som du och att gå på bio med 3D är rätt meningslöst..
Testa VR igår och det var en häftig grej och det kändes som att jag var i världen. Sen kan jag inte uttala mig om hur det ser ut för andra eller hur det blir för dig.
Mitt råd: Testa innnan du köper...

Permalänk
Medlem

Min uppfattning efter att ha provat Oculus DK2 är att 3D effekten bara är en del av det. Mycket mer betydelsefullt är att det täcker hela synfältet, och saker upplevs vara i "riktig" storlek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHJ:

Händer det något dramatiskt i stil med att det plötsligt inte alls längre känns som man är "i" spelet, utan i stället bara tittar på en skärm?

Utveckla! Tack på förhand.

För mig är själva 3d-känslan ganska viktig. Just av den anledningen tycker jag 360-videos är helt ointressant..

Det man får ändå om du saknar stereoseende är ju möjligheten att röra ditt huvud i sidled istället. Då får du ju en slags djupkänsla..

Skrivet av CyberVillain:

Vive borde fixa så mankan slå av Stereofunktionen. Ingen ide att slösa GPU på att rendera för två ögon om man ändå inte uppfattar stereo

Borde absolut finnas som alternativ och då skulle man säkert få dubbla prestandan. Kanske väljer man att öka på grafikdetaljer istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Hej,
jag har exakt samma som du och att gå på bio med 3D är rätt meningslöst..
Testa VR igår och det var en häftig grej och det kändes som att jag var i världen. Sen kan jag inte uttala mig om hur det ser ut för andra eller hur det blir för dig.
Mitt råd: Testa innnan du köper...

Ja hur blir stereo3d blir det exakt som 2D bio fast flimrigare/mer lågupplöst?

Apropå blunda och köra med ett ögaman får testa när man är på okänd mark. Jag tycker liksom inte det blir någon skillnad annat än att jag inte får samma synskärpa av någon anledning.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Jag tycker liksom inte det blir någon skillnad annat än att jag inte får samma synskärpa av någon anledning.

Fullt normalt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Har du bara ett öga så tappar du hela 3D effekten. Om jag blundar med ett öga blir det som att titta på en skärm, förlorar typ hela känslan av att jag är där, det blir inget djup liksom.

Bor du i närheten av Örebro kan du få testa min om du vill.

Tack för erbjudandet, bor dock i Linköping. Men det är klart jag kommer se till att testa innan jag pungar ut 8-9k på en Vive, tänkte bara att det kunde vara intressant att höra folks erfarenheter. Av svaren här och den där reddit-tråden som länkades till så verkar det ju vara i högsta grad individuellt hur mycket man tycker att man förlorar när ena ögat faller bort. Men de som själva var enögda i reddit-tråden var ju ändå helsålda på VR, så det låter hoppfullt! Kanske är det så att det framför allt är ni som har stereoseende som påverkas när ni blundar med ett öga, medan vi som alltid varit enögda så att säga inte vet vad vi saknar.

Skrivet av oqvist:

Ja hur blir stereo3d blir det exakt som 2D bio fast flimrigare/mer lågupplöst?

Apropå blunda och köra med ett ögaman får testa när man är på okänd mark. Jag tycker liksom inte det blir någon skillnad annat än att jag inte får samma synskärpa av någon anledning.

Har av naturliga skäl inte sett så många 3D-filmer på bio, men problemet för mig är att jag dels ser en skugga av den andra bilden (som kan vara mer eller mindre irriterande), men framför allt att bilden blir såpass mycket mörkare då det polariserade glaset tar bort halva bild- och ljusstyrkan.

Permalänk

Du kan självklart använda HTC Vive med bara ett öga. Det fungerar precis som i verkligheten, ser du bara med ett öga så förlorar du det "äkta" djupseendet. Hjärnan är ju dock en hejare på att kunna luska ut djupseende ändå, genom att jämföra storlekar på det du ser och sedan matcha den mot sitt lilla köttarkiv. Detta blir säkert svårare med datorgrafik, men jag är övertygad om att du får en bra upplevelse ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garderoben:

Har du bara ett öga så tappar du hela 3D effekten. Om jag blundar med ett öga blir det som att titta på en skärm, förlorar typ hela känslan av att jag är där, det blir inget djup liksom.

Bor du i närheten av Örebro kan du få testa min om du vill.

Precis.

Permalänk
Medlem

VR handlar ju om att det ska kännas som i verkligheten, i verkligheten saknar du djupseende - och det kommer du även göra i VR så kommer knappast kännas som en förlust i och med att du aldrig haft djupseende.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Kan man se på 3d film i Viven för att kapa tråden lite?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Tar även jag och lånar tråden lite då även jag har synfel på ena ögat, astigmatism.
Jag ser dock tillräckligt bra för att klara mig utan glasögon men bär dessa ändå för att minska på ansträngningen.
Har alltid haft problem med huvudvärk av 3d-filmer vilket blivit bättrat sedan jag fick glasögon, kan nu se på iMax utan större problem (3d-glasögonen utanpå de vanliga).

Någon annan som lider av astigmatism och har provat på VR?
Kan man kanske använda headseten med glasögon?

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Då du bor i Linköping skulle du kanske kunna prova min Vive. Bör landa inom några veckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Kan man se på 3d film i Viven för att kapa tråden lite?

Självklart. Om du orkar köra in Oculus store så får du ju in Oculus Video via revive.

Annars kan man ju köpa Virtual Desktop eller liknande program. Finns för 150 spänn på steam. Det klarar bara 180/360 videos native men man kan spela upp sbs material med en t.ex. Kodi och bara trycka på rätt F-knapp...

Permalänk
Medlem

@PHJ: Är i samma sits som dig. 3D på Bio, eller stirra på bilder med 3D effekt är helt bortkastat. Ena ögat hjälper som sagt till för periferin men inte så mycket mer. För min del så kommer jag nog hoppa över allt med VR (synd men jag tror ändå att man tappar en stor del av känslan) Men jag hoppas det löser sig för dig. Det är inte alltid roligt att ha detta (dock jag själv vet inte om något annat, hjärnan vänjer sig fortare än man tror).

Lycka till!

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem
Skrivet av paltkoma:

@PHJ: Är i samma sits som dig. 3D på Bio, eller stirra på bilder med 3D effekt är helt bortkastat. Ena ögat hjälper som sagt till för periferin men inte så mycket mer. För min del så kommer jag nog hoppa över allt med VR (synd men jag tror ändå att man tappar en stor del av känslan) Men jag hoppas det löser sig för dig. Det är inte alltid roligt att ha detta (dock jag själv vet inte om något annat, hjärnan vänjer sig fortare än man tror).

Lycka till!

Jag är faktiskt tveksam till att du tappar det. Det är inte 3D aka djupseendet man är ute efter (enligt mig) utan det är att allt du ser är spelet/videon - det är upplevelsen och det som kommer skapa "djupet" för dig. Som sagt, även i verkligheten så ser du ju inte djup.

Testa åtminstone, tror du kommer bli positivt överraskad. Det är skillnad på att titta på en platt skärm med ett par 3D glasögon jmf. med att ta en skärm och göra så allt du ser är skärmen.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Då jag har så gott som noll djupseende och endast ser med ett öga i taget kan jag lugnt meddela att VR fungerar fint ändå. Jag kan inte se någon form av 3D film/spel (blir bara suddigt och störande) men Oculus rift DK2 och HTC Vive (tack till Sweclockers/fz för den chansen) ger en väldigt bra upplevelse/inlevelse.

Det är inte som att stirra på en vanlig skärm. Är det bra inställt är det precis som på "riktigt".

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB