Permalänk
Medlem

Gaming Stol som tål 130kg?

Behöver lite råd inför köp av gamingstol. Är 130kg tung å bred rumpa på köpet,då jag e tjej,så jag behöver en stol med brett säte, behöver en stol som kan hantera mig när jag spelar pc spel, stolen får tyvärr inte kosta mer än max 3000kr. Något bra tips??

Visa signatur

Komplett Gamer

Permalänk
Hedersmedlem

Jag rekommenderar dig att leta begagnat från någon företagsserie. Jag väger 120kg med tämligen bred bakdel även jag (trots kille) och jag fick tag på en gammal VD-stol i 30000-kronorsklassen (kan ha varit mer) med enbart stål och gjutna delar. Den är väldigt bred och håller än trots att den är från 1980-talet. Skulle något gå sönder går allt att svetsa. Skinnet har gett upp på armstöden, men det går ju att byta om man vill. Edit: Sitsen är 55cm bred och det är rejält mycket för den typen av stol.

Köpa nytt för 3000kr blir nästan garanterat inget bra om man är stor och tung.

En kompis köpte nyligen en helt ny stol och den är faktiskt rätt stor och bekväm men fortfarande inte alls lika kraftigt byggd som min gamla (och dessutom mindre i formatet), och den kostade 14800+moms.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korpen9:

Behöver lite råd inför köp av gamingstol. Är 130kg tung å bred rumpa på köpet,då jag e tjej,så jag behöver en stol med brett säte, behöver en stol som kan hantera mig när jag spelar pc spel, stolen får tyvärr inte kosta mer än max 3000kr. Något bra tips??

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/213415-a...

Denna modell skulle funka (Det finns andra färger) och den ska klara 150kg enligt http://akracingeurope.eu/product/akracing-nitro-gaming-chair-...
Den har 37 cm bred sits.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

DXRacer King Series är ju ganska så breda men kanske inte så bred som den behöver va, Jag vet att vissa sådana stolar går att special tillverka på förfrågan men vet inte om det är AKRacing,DXRacer eller något annat liknande märke.

Jag väger 100 pannor och kör med en King Series. Den känns väldigt för stor för mig.

Permalänk
Medlem

Jag väger 125 och har en lutbar kontorsstol från IKEA för 695:-, den har hållit i flera år. Här vore det ju skitbra om jag kom ihåg vad den heter...

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Orici:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/213415-a...

Denna modell skulle funka (Det finns andra färger) och den ska klara 150kg enligt http://akracingeurope.eu/product/akracing-nitro-gaming-chair-...
Den har 37 cm bred sits.

37 låter ju väldigt tight? Jag väger i runda slängar 50-55 kg mindre än TS och är bredare än 37cm "i sitsen". x)

(Min IKEA-stol är ~47cm bred. http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10283881/ Tror det är den här men de bytt namn på den sedan jag köpte min.)

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Har en DXRacer KIng och den är jäkligt stabil.
http://www.maxgaming.se/king-series

Hade en Kinnarps ur 9000-serien, men den började knaka och falla isär efter nåt år.

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 1.1 Var trevlig och respektera andra.
§ 1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna. Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.
§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Avstängd

Jag har funderat på ett custombygge av en gammal jänkar (bil) stol eller liknande, en bekant har gjort en sådan i ett jakttorn och den är fantastiskt bekväm.

Annars, som sagt profesionella arbetsmöbler är nog det som gäller oavsett viktklass om man vill kunna sitta ergonomiskt riktigt.

Jag väger också 100 kg+, är över 190 i strumplästen och arbetade förr som byggnadsarbetare (samt var bland de bästa i högstadiet på simning långfärds skidor när jag var yngre, det finns ganska mycket fördomar om oss som väger 100+ men det stämmer inte alltid... ), jag använde en gammal SJ-stol från 50-talet förut, men sitsen är ganska hård på dem.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Kan ju lägga in mina 5 öre här och säga att skippa allt vad gaming stolar heter. Köp hellre något från Kinnarps eller andra kontorsstolar som är avsedda för företag. Har själv ägt gamingstolar och "riktiga" stolar och kan säga att kvalitén är natt och dag.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

DXracer king är ju knappast rymlig, väger 75kg och tycker den är allt annat är rymlig, ikea markus är mycket bredare och 10x skönare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Kan ju lägga in mina 5 öre här och säga att skippa allt vad gaming stolar heter. Köp hellre något från Kinnarps eller andra kontorsstolar som är avsedda för företag. Har själv ägt gamingstolar och "riktiga" stolar och kan säga att kvalitén är natt och dag.

Kan bara säga att jag resonerat som dig till 110% förut, men efter att min Kinnarp 9000 ramlade sönder och jag köpte
en DXRacer har jag ändrat åsikt. VI har även börjat byta ut KInnarp på jobbet, men tyvärr inte till DXRacer utan Lanab.

Permalänk
Medlem

Eller denna? Skulle passa min plånbok bättre, men kan vara krånglig att montera enligt youtub video,men jag e rätt händig tror jag
https://www.komplett.se/product/853872/datorutrustning/gaming...

Visa signatur

Komplett Gamer

Permalänk
Medlem

När jag själv vägde 130 så upptäckte jag snabbt att alla stolar med plasthjul gick sönder, problemet är att även väldigt väldigt dyra stolar har sådana hjul, men med bättre kvalité så dom håller generellt bättre än dom billigare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korpen9:

Eller denna? Skulle passa min plånbok bättre, men kan vara krånglig att montera enligt youtub video,men jag e rätt händig tror jag
https://www.komplett.se/product/853872/datorutrustning/gaming...

Eller denna,den har iaf 10 års garanti,men har testats bara för 110kg..men den kan ju säkert tåla mera,dessutom är den ju inte så farligt dyr jämfört med de *coola* stolarna

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40103100/

Visa signatur

Komplett Gamer

Permalänk
Medlem
Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korpen9:

Eller denna? Skulle passa min plånbok bättre, men kan vara krånglig att montera enligt youtub video,men jag e rätt händig tror jag
https://www.komplett.se/product/853872/datorutrustning/gaming...

Sitsbredden är 43cm.

Har du nära till IKEA skulle jag prova hur Markus känns som har sitsbredd på 53cm.

Det är inte skönt om sitsbredden är för smal på en gamingstol då låren kläms mot sitskanterna.

Den har en sitsbredd på 33cm.
Det var inget skruvstycke TS sökte

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SUMITOMO:

Sitsbredden är 43cm.

Sittplats
Bredd 48 cm

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Medlem

Nu är IKEA Markus förvisso bara testad för 110 kg enligt deras hemsida, men med sittbredd på 53 cm och billigt pris tycker jag att det är ett bra alternativ.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphone.ninja:

DXracer king är ju knappast rymlig, väger 75kg och tycker den är allt annat är rymlig, ikea markus är mycket bredare och 10x skönare.

Det står i produkt beskrivningen att den är "Testad för: 110 kg." Ingen begränsning angiven, bara att de testat med den vikten. Jag väger 110, hade en Markus i sex år, dämparen slets ut så den började glappa i sidled.
De har 10 års garanti, så jag tog den till butiken och sa att om jag får en ny gasfjäder så kan jag laga den. Men de håller inte med reservdelar. Så jag lämnade tillbaka den mot tillgodo kvitto. Idag sitter jag i soffan istället och har en 55" 4K skärm. I soffan får de flesta rumpor, stora som små plats!

Benen är gjuten aluminium, stabila. Stolen är stadig, jag ser ingen anledning till att den inte skulle hålla för 130kg.
Köp inte skin varianten, blir bara onödigt klibbigt när det är varmt. Tyg är skönare och billigare. Ryggen är av "nät" och andas oavset vilket material du väljer för sitt delen. Tyg är någon hundring billigare också.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PHJ:

Jag väger 125 och har en lutbar kontorsstol från IKEA för 695:-, den har hållit i flera år. Här vore det ju skitbra om jag kom ihåg vad den heter...

Har också en gammal billig ikea stol från ikea,färg : vit fakeskinn/skinn,superskön,bred, men tyvärr så har gasliften brakat ihop å sönderklöst av alla katter,så det e verkligen dax för en ny stol

Visa signatur

Komplett Gamer

Permalänk
Medlem

Själv använder jag en vanlig köksstol, Henriksdal från IKEA. Inget jag kan rekommendera.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/S59847817/

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Sittplats
Bredd 48 cm

För att vara exakt 435mm

http://www.arozzi.se/product/torretta-xl-black/

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphone.ninja:

DXracer king är ju knappast rymlig, väger 75kg och tycker den är allt annat är rymlig, ikea markus är mycket bredare och 10x skönare.

Öhh va?? Har båda stolarna hemma och inte fan är Marcus rymligare. Marucs den klart bästa allround stolen och lite mer "clean" att ha hemma eller på ett kontor men DXracer är klar mer stabil samt att jag sitter bättre i den.

Smaken är som baken antar jag

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

Lutar nog åt en Markus stol,även om den ser tråkig/vanlig ut...tack för alla tips

Visa signatur

Komplett Gamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korpen9:

Lutar nog åt en Markus stol,även om den ser tråkig/vanlig ut...tack för alla tips

Markus stolen ifrån IKEA är det bästa som hänt sedan skivat bröd uppfanns...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AkUs:

Markus stolen ifrån IKEA är det bästa som hänt sedan skivat bröd uppfanns...

Ja, första månaden. Sedan är sitsen stenhård (eller snarare såpass mjuk att du sitter på plywooden) och svankstödet har gett upp.

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk

Väger ca 120kg och hade Ikea Markus i något år, inga problem. Möjligen att den blev lite wobbligare med tiden, men inte mycket. Skänkte den till föräldrarna och den fungerar fortfarande utan problem. Skaffade DX King, för jag ville vara lite tuffare eller nåt
DX King upplever jag som stabilare, men i början tryckte den faktiskt rätt mycket på utsidan lår/höft, att det störde. Kroppen blev dock van efter ett tag.

Visa signatur

|| Ryzen 5800X || Asus RTX 3080 TUF OC || MSI B550 Gaming Carbon WiFi || 4x8 GB HyperX Fury RGB 3600MHz CL17 || Samsung 970 EVO 1TB & WD Blue SN550 1TB & Samsung 870 QVO 4TB & Samsung 840 Pro 512GB & Crucial MX300 525GB & WD Black 3TB || Corsair RM750x || ARCTIC Liquid Freezer II 360 RGB || FD Define S || Samsung Odyssey G7 27" x 2 ||

Permalänk
Medlem

På kontoret har jag och maken (båda över 100 pannor) en Markus och en Kinnarps-stol. (ej kollat modell men övertog den av informatören på jobbet så den var nog dyr ) Det vi märkt är att jag som är kortare (168 cm) sitter bättre i Kinnarps-stolen och maken som är 186cm sitter bättre i Markus.

Så, provsitt gärna om du har möjlighet så att inte stolen passar bättre för längre personer.

Visa signatur

iMac, inget monster på något sätt så spec överflödigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seroc:

På kontoret har jag och maken (båda över 100 pannor) en Markus och en Kinnarps-stol. (ej kollat modell men övertog den av informatören på jobbet så den var nog dyr ) Det vi märkt är att jag som är kortare (168 cm) sitter bättre i Kinnarps-stolen och maken som är 186cm sitter bättre i Markus.

Så, provsitt gärna om du har möjlighet så att inte stolen passar bättre för längre personer.

Är 176cm lång,men blir en tur till ikea imorron,så får vi se,att beställa den online funkar inte,inte för 500kr i frakt,billigare med bensin å hämta själv

Visa signatur

Komplett Gamer