OBS streaming inställningar

Permalänk

OBS streaming inställningar

Polaren köpte sig nyligen en ny burk för att kunna börja små streama lite men lyckas inte få något bra flyt på streamen.
Spelen han har tänkt att streama är allt ifrån cs:go, black ops 3, battelfield, till league of legends, wow, och rocket league.
Han änvänder sig av Twitch och OBS.
Hans dator består av:
6700k oc
16gb ram
Gtx 1080
Och 100/100 fiber.
Vet att inställningarna kan variera från personliga preferenser men vore skönt med lite hjälp på traven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Polaren köpte sig nyligen en ny burk för att kunna börja små streama lite men lyckas inte få något bra flyt på streamen.
Spelen han har tänkt att streama är allt ifrån cs:go, black ops 3, battelfield, till league of legends, wow, och rocket league.
Han änvänder sig av Twitch och OBS.
Hans dator består av:
6700k oc
16gb ram
Gtx 1080
Och 100/100 fiber.
Vet att inställningarna kan variera från personliga preferenser men vore skönt med lite hjälp på traven.

Jag kör på Twitch:
Encoder: x264 (prova också Nvidias NVENC, då sköter GPU´n kodningen)
Max Bitrate: 2700 kb/s (ibland ända ner till 1700 kb/s)
Base Resolution: 2560x1440
Resolution Downscale: 2.00 (1280x720)
Filter: Bilinear (fastest)
FPS: 60

På Advaced settings:

Här kör jag på Video x264 Cpu Preset: "Very fast". Ändrar jag till "faster" så orkar inte min processor med riktig i BF4 med MAX settings.
Resten av inställningarna är original så att säga.

Men be han prova att streama på Youtube istället. För mig så fungerar det fasen så mycket bättre än på Twitch (kör bitrate 5000 kb/s på tuben) . Visst är Twich större på streaming just nu men jag har ofta problem med att det är dålig bild och laggar. Dom få tittare (några kompisar) jag har nämner också att det ser mycket bättre ut och är laggfritt på tuben.

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackis:

Jag kör på Twitch:
Encoder: x264 (prova också Nvidias NVENC, då sköter GPU´n kodningen)
Max Bitrate: 2700 kb/s (ibland ända ner till 1700 kb/s)
Base Resolution: 2560x1440
Resolution Downscale: 2.00 (120x720)
Filter: Bilinear (fastest)
FPS: 60

På Advaced settings:

Här kör jag på Video x264 Cpu Preset: "Very fast". Ändrar jag till "faster" så orkar inte min processor med riktig i BF4 med MAX settings.
Resten av inställningarna är original så att säga.

Men be han prova att streama på Youtube istället. För mig så fungerar det fasen så mycket bättre än på Twitch (kör bitrate 5000 kb/s på tuben) . Visst är Twich större på streaming just nu men jag har ofta problem med att det är dålig bild och laggar. Dom få tittare (några kompisar) jag har nämner också att det ser mycket bättre ut och är laggfritt på tuben.

Det går ju knappt få vettig stream på twitch om man inte är partner.. :/ på youtube kan jag då streama full-hd 60fps utan problem, synd bara att det är så litet i jämförelse

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pellski87:

Det går ju knappt få vettig stream på twitch om man inte är partner.. :/ på youtube kan jag då streama full-hd 60fps utan problem, synd bara att det är så litet i jämförelse

Så sant så sant... Partner skräpet är bara... skräp

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackis:

Jag kör på Twitch:
Encoder: x264 (prova också Nvidias NVENC, då sköter GPU´n kodningen)
Max Bitrate: 2700 kb/s (ibland ända ner till 1700 kb/s)
Base Resolution: 2560x1440
Resolution Downscale: 2.00 (120x720)
Filter: Bilinear (fastest)
FPS: 60

På Advaced settings:

Här kör jag på Video x264 Cpu Preset: "Very fast". Ändrar jag till "faster" så orkar inte min processor med riktig i BF4 med MAX settings.
Resten av inställningarna är original så att säga.

Men be han prova att streama på Youtube istället. För mig så fungerar det fasen så mycket bättre än på Twitch (kör bitrate 5000 kb/s på tuben) . Visst är Twich större på streaming just nu men jag har ofta problem med att det är dålig bild och laggar. Dom få tittare (några kompisar) jag har nämner också att det ser mycket bättre ut och är laggfritt på tuben.

Nog inte så konstigt att dina kompisar säger att det laggar på din stream när du kör 60fps,2700kb/s och inte är partner(antar jag).

De inställningar de flesta rekommenderar för ej partners är 30/45FPS, 1280x720 med en bitrate på ca 2200-2500. Så har jag uppfattat det iallafall.

Visa signatur

Citera För Svar! Fraktfritt Inet

Permalänk
Skrivet av blackis:

Jag kör på Twitch:
Encoder: x264 (prova också Nvidias NVENC, då sköter GPU´n kodningen)
Max Bitrate: 2700 kb/s (ibland ända ner till 1700 kb/s)
Base Resolution: 2560x1440
Resolution Downscale: 2.00 (120x720)
Filter: Bilinear (fastest)
FPS: 60

På Advaced settings:

Här kör jag på Video x264 Cpu Preset: "Very fast". Ändrar jag till "faster" så orkar inte min processor med riktig i BF4 med MAX settings.
Resten av inställningarna är original så att säga.

Men be han prova att streama på Youtube istället. För mig så fungerar det fasen så mycket bättre än på Twitch (kör bitrate 5000 kb/s på tuben) . Visst är Twich större på streaming just nu men jag har ofta problem med att det är dålig bild och laggar. Dom få tittare (några kompisar) jag har nämner också att det ser mycket bättre ut och är laggfritt på tuben.

Skrivet av pellski87:

Det går ju knappt få vettig stream på twitch om man inte är partner.. :/ på youtube kan jag då streama full-hd 60fps utan problem, synd bara att det är så litet i jämförelse

Tack för snabba svar.
Dock så är det nog Twitch som är prioriteringen. Vi får väll sätta oss och pilla lite en dag. Tycker det är så konstigt bara att alla har så delade meningar angående 1080p och 720p. Vissa säger att det ena är så mycket bättre än det andra, och tvärt om.. Vi får väll se

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Tack för snabba svar.
Dock så är det nog Twitch som är prioriteringen. Vi får väll sätta oss och pilla lite en dag. Tycker det är så konstigt bara att alla har så delade meningar angående 1080p och 720p. Vissa säger att det ena är så mycket bättre än det andra, och tvärt om.. Vi får väll se

Ej partners blir oftast rekommenderade att köra i 720p då twitch inte låter dig ha tillräckligt hög bitrate för en "bra" 1080stream. 720p i 30 eller 45fps med 2200-2500bitrate skulle jag prova sen små justera efter det.

Visa signatur

Citera För Svar! Fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalleteodor:

Tack för snabba svar.
Dock så är det nog Twitch som är prioriteringen. Vi får väll sätta oss och pilla lite en dag. Tycker det är så konstigt bara att alla har så delade meningar angående 1080p och 720p. Vissa säger att det ena är så mycket bättre än det andra, och tvärt om.. Vi får väll se

Det är inte lönt att försöka 1080p utan att vara partner, en bra confad 720p är att föredra

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Skrivet av Zyraxon:

Ej partners blir oftast rekommenderade att köra i 720p då twitch inte låter dig ha tillräckligt hög bitrate för en "bra" 1080stream. 720p i 30 eller 45fps med 2200-2500bitrate skulle jag prova sen små justera efter det.

Skrivet av pellski87:

Det är inte lönt att försöka 1080p utan att vara partner, en bra confad 720p är att föredra

Låter bra, får ta o testa!
Ska jag inte försöka köra 60fps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyraxon:

Nog inte så konstigt att dina kompisar säger att det laggar på din stream när du kör 60fps,2700kb/s och inte är partner(antar jag).

De inställningar de flesta rekommenderar för ej partners är 30/45FPS, 1280x720 med en bitrate på ca 2200-2500. Så har jag uppfattat det iallafall.

Ja du har helt rätt. Men jag kör dom settings typ dom dagar det fungerar. Men som jag nämnde innan så sänker jag bitrate ända ner till 1700/30FPS för att dom flesta ska kunna titta på dom matcher vi kör i BF4.

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Moderator
Moderator

Problematiken som din kompis måste sätta sig in i är hur mycket kan han belasta sin dator med och hur mycket kan tittarna få ner. Ju högre upplösning, ju högre FPS, desto mer krävs av både dator och uppkopplingen från streamern, twitch internt samt twitch till tittarna.

Brakar man på med 1080p i 60 fps så kommer inte ens 3500 kb upp att räcka, det ser dåligt ut helt enkelt. För mycket bilddata per sekund, blir grynigt. Man måste egentligen upp i ca 6000 KB för att 1080p 60 FPS ska se bra ut i min mening. Vilket inte går på Twitch idag.

Dessutom så får icke partners väldigt lite "transcodes" tilldelade, bandbredd helt enkelt, som tittarna kan använda. Jag rekommenderar 720p i 60 fps på 3500 kb som prov men du kan behöva sänka ytterligare. Prova följande intervall och låt flera polare titta på så ni eliminerar eventuella enstaka dåliga uppkopplingar och får bättre test.

720p 60fps 3500kb
720p 30fps 3500kb
720p 30fps 3000kb

Vi kör på 720p 60fps och 4000 kb på vår partnerkanal idag till exempel.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

@kalleteodor: 60fps skulle jag inte rekommendera. Ej partner streams i 60fps brukar inte bli så bra. Ej partner blir nog 45fps bäst eller 30fps om du inte tycker spelet flyter på när du stremar i 45.

Visa signatur

Citera För Svar! Fraktfritt Inet

Permalänk

Nu har vi mixtrat och testat. Kör följande inställningar:
Bitrate 3500kb
60fps
720p downscale
CPU very fast

Problemet är nu att streamen laggar/buffrat. Kvalitén är bra men streamen fryser.
Har testat gå ner ända till 2000kb men samma problem uppstår.
Tror dessutom att det började lagga när jag kopplade in camen, kan det vara möjligt?

Permalänk
Skrivet av kalleteodor:

Nu har vi mixtrat och testat. Kör följande inställningar:
Bitrate 3500kb
60fps
720p downscale
CPU very fast

Problemet är nu att streamen laggar/buffrat. Kvalitén är bra men streamen fryser.
Har testat gå ner ända till 2000kb men samma problem uppstår.
Tror dessutom att det började lagga när jag kopplade in camen, kan det vara möjligt?

60Hz kräver dubbel bandbredd mot 30Hz i samma Bitrate.

så personligen tror jag en hög bitrate med 30Hz är att föredra än låg bitrate och 60Hz.

tittar hällre på en bra bild med 30Hz än dålig bild med 60Hz

själv streamar jag till tuben via OBS med quick Sync och 4500kb 30Hz 1080p provade att gå ner till 3000Kb en gång men dang så dålig bilden blev när man jämförde trodde seriöst inte de skulle bli mycket skillnad men var ganska stor skillnad på videorna.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows