Gigabyte tillkännager specialversion av Geforce GTX 1080 utvecklat för VR

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte tillkännager specialversion av Geforce GTX 1080 utvecklat för VR

Under Computex 2016 visade Gigabyte upp sina nya Geforce GTX 1080-kort, som nu får sällskap av en Premium Edition som riktar in sig på spelande i virtuell verklighet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

När jag läste rubriken tänkte jag att det lät som något skitsnack för att sälja sina kort, men det är en bra idé.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Känns som att det hade varit vettigare att sälja modulen separat i så fall. Men de har väl räknat ut att en sådan här packetering säljer bättre hos P12:orna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Känns som att man ska hoppa över VR en generation åtminstone, den e lite under utveckling och behöver mogna lite har jag förstått. Det är som de första gamla mobiltelefonerna med sladd till attacheväska av batteri de gick runt med på 80-talet.

Permalänk

@Rapidact:

Japp. Den här generationens VR kommer att vara en lågupplöst, spelfattig (mycket få om ens några AAA-titlar) och allmänt förvirrande enda röra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Känns som att man ska hoppa över VR en generation åtminstone, den e lite under utveckling och behöver mogna lite har jag förstått. Det är som de första gamla mobiltelefonerna med sladd till attacheväska av batteri de gick runt med på 80-talet.

Om alla resonerade som du skulle VR aldrig slå igenom och "nästa generation" utebli...
Inte ett bra tecken för VR om tom. entusiaster resonerar såhär...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Känns som att det hade varit vettigare att sälja modulen separat i så fall. Men de har väl räknat ut att en sådan här packetering säljer bättre hos P12:orna.

Är inte tanken att modulen kopplas till interna headers på kortet eller har jag missat någonting?

Edit: Det verkar som att så är fallet, eller åtminstone interna HDMI-kontakter.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Så om jag förstår det rätt har MSI följande 1080 modeller:
Xtreme Gaming
Gaming X
Armor
Sea Hawk
Aero
Founders Edition

Skulle inte Gaming Z också dyka upp samt Lightning lite senare?

Xtreme Gaming är Gigabyte, inte MSI.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Så om jag förstår det rätt har MSI följande 1080 modeller:
Xtreme Gaming
Gaming X
Armor
Sea Hawk
Aero
Founders Edition

Skulle inte Gaming Z också dyka upp samt Lightning lite senare?

Du blandar ihop MSI med Gigabyte ganska friskt. Extreme gaming är Gigabyte, Gaming X är MSI, Likaså Armor , Seahawk är en AIO lösning och Founders Edition är något Nvidia tvingat på sina återförsäljare (Gäller alla tredjepartstillverkare).

Lightning är Gigabyte och Gaming Z vette tusan vad det är.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Xtreme Gaming är Gigabyte, inte MSI.

Skrivet av Tumnus:

Du blandar ihop MSI med Gigabyte ganska friskt. Extreme gaming är Gigabyte, Gaming X är MSI, Likaså Armor , Seahawk är en AIO lösning och Founders Edition är något Nvidia tvingat på sina återförsäljare (Gäller alla tredjepartstillverkare).

Lightning är Gigabyte och Gaming Z vette tusan vad det är.

J-jag går och hämtar en liter kaffe...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Du blandar ihop MSI med Gigabyte ganska friskt. Extreme gaming är Gigabyte, Gaming X är MSI, Likaså Armor , Seahawk är en AIO lösning och Founders Edition är något Nvidia tvingat på sina återförsäljare (Gäller alla tredjepartstillverkare).

Lightning är Gigabyte och Gaming Z vette tusan vad det är.

Ett fel även där, Lightning är MSI

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Känns som att det hade varit vettigare att sälja modulen separat i så fall. Men de har väl räknat ut att en sådan här packetering säljer bättre hos P12:orna.

Det blir lite av en fullösning att släppa en 5,25"-modul med dubbla HDMI om alla grafikkort (förutom EVGA's 980Ti VR-edition som har en intern HDMI-port) endast har HDMI-portar på utsidan. Jag ser inget fel med vad Gigabyte gör här.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Kul idé, synd att 5"25-platser är sååå 2013...
Hur är det med VR-prestandan på dessa kort? Ger dom någon mer ökning mot tidigare generationer i VR än vad de gör på vanliga skärmar?
När börjar Sweclockers införa VR-tester när ni testar grafikkort?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ArcticFire:

Ett fel även där, Lightning är MSI

Du har rätt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Om alla resonerade som du skulle VR aldrig slå igenom och "nästa generation" utebli...
Inte ett bra tecken för VR om tom. entusiaster resonerar såhär...

Well VR har försökt många gånger utan att lyckats, själv är jag inte så jätteoptimistisk heller men många vekar vara det så det kanske slår igenom denna gång trots allt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Är inte tanken att modulen kopplas till interna headers på kortet eller har jag missat någonting?

Edit: Det verkar som att så är fallet, eller åtminstone interna HDMI-kontakter.
http://www.gigabyte.com/KeyFeature/487/img/24.jpg

Skrivet av Cloudstone:

Det blir lite av en fullösning att släppa en 5,25"-modul med dubbla HDMI om alla grafikkort (förutom EVGA's 980Ti VR-edition som har en intern HDMI-port) endast har HDMI-portar på utsidan. Jag ser inget fel med vad Gigabyte gör här.

OM VR slår framöver så tror jag det blir standard med interna kontakter som då kan kopplas till frontpaneler av olika slag, eller om det nu kommer en rent trådlös lösnig, det får man väl se. Men som det är nu så känns det väl i så fall lite mer betydelsefullt att bundla det som de gjort.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Vore coolt om det gick att få rejäl längd på kabeln mellan kortet och frontpanelen. Så att man t.ex. kan sätta panelen i taket i våningen under. Borde kunna döljas snyggt under ett skruvbart ventilationslock eller nåt med en prydlig kanal mellan våningarna till datorn på våningen ovanför. Noll strul sedan med kabeln när man leker på våningen under.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför är så många sweclockare så skeptiska mot VR? har ni inte prövat? Det är ju fantastisk roligt och tar spelupplevelsen till nästa nivå. Självklart kommer det att bli bättre, det betyder dock inte att det är dåligt idag. Jag kan inte rekommendera det nog! (om man har råd dvs)

Tillsammans har Vive och Oculus åtminstone 10st stora "riktiga spel" och väldigt många mindre indie historier som är väl värda att spela. sammtidigt släpps det nya hela tiden. Jag vet inte hur mycket fritid folk har, med jag hinner inte spela genom det som finns på marknaden idag.

Permalänk
Medlem

Jag minns tiden då jag jag köpte min första dator, en Commodore 128. En rejäl investering, men för mig var det en ny "era" i mitt liv. Man möttes av en Ready-prompt och det var extremt svårt att få tag på program speciellt utförda till att fungera på en C128. Visst, det fanns ju ett C64 läge och så kunde man kopiera kompisars spelkassetter. Just bristen på program var kanske anledningen till att jag lärde mig Basic och Assembler på denna maskin.

Nu är man ju ett antal år äldre och man blir alltmer kräsen. Man uppdaterar sin dator till att gå snabbare och snabbare. Man köper större och mer högupplösta skärmar. Detta kan ha ett visst underhållningsvärde under en period.

2016 kommer vara året jag minns, då man köpte den överlägset mest banbrytande tekniska prylen jag köpt sedan min Commodore 128.

Ni andra som är skeptiska, ni kan ju vänta! Själv är jag glad att jag inte väntade. Bryr mig heller inte så mycket över att det inte finns mängder av stora speltitlar. Detta har istället gjort att jag nu finner stort nöje i att utveckla egna titlar i VR, för room scale. Det går lite snabbare och det är faktiskt roligare än det var på 90-talet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DooL3Y:

Varför är så många sweclockare så skeptiska mot VR? har ni inte prövat? Det är ju fantastisk roligt och tar spelupplevelsen till nästa nivå. Självklart kommer det att bli bättre, det betyder dock inte att det är dåligt idag. Jag kan inte rekommendera det nog! (om man har råd dvs)

Tillsammans har Vive och Oculus åtminstone 10st stora "riktiga spel" och väldigt många mindre indie historier som är väl värda att spela. sammtidigt släpps det nya hela tiden. Jag vet inte hur mycket fritid folk har, med jag hinner inte spela genom det som finns på marknaden idag.

Det känns nästan så. Att folk inte har testat utan redan vid idéstadiet så tycker folk att man ska lägga ner, för att det var dåligt tidigare. Det går inte att jämföra med att se när någon annan spelar. När man tittar på skärmen (mirror mode) så ser det rätt så trist ut, men för den som spelar så är det helt annorlunda.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Känns som att det hade varit vettigare att sälja modulen separat i så fall. Men de har väl räknat ut att en sådan här packetering säljer bättre hos P12:orna.

Nyfiken hur många p12:or du träffat som sitter på de absolut värsta grafikkorten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det som särskiljer kortet är att det kommer med en 5,25-tums frontpanel med dubbla USB 3.0 samt två HDMI, vilket ska underlätta för inkoppling av VR-headset som Oculus Rift och HTC Vive.

Går inte detta att köpa separat?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Lightning är Gigabyte och Gaming Z vette tusan vad det är.

Gaming Z är identisk med Gaming X tror jag men med LYSDIODER! WHACKA WHACKA W00T W00T! Allt vi någonsin velat ha! <3 <3 <3

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Gaming Z är identisk med Gaming X tror jag men med LYSDIODER! WHACKA WHACKA W00T W00T! Allt vi någonsin velat ha! <3 <3 <3

L33T d0rit0s m0ntin Dews 360 420 n0 scip?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Jag minns tiden då jag jag köpte min första dator, en Commodore 128. En rejäl investering, men för mig var det en ny "era" i mitt liv. Man möttes av en Ready-prompt och det var extremt svårt att få tag på program speciellt utförda till att fungera på en C128. Visst, det fanns ju ett C64 läge och så kunde man kopiera kompisars spelkassetter. Just bristen på program var kanske anledningen till att jag lärde mig Basic och Assembler på denna maskin.

Nu är man ju ett antal år äldre och man blir alltmer kräsen. Man uppdaterar sin dator till att gå snabbare och snabbare. Man köper större och mer högupplösta skärmar. Detta kan ha ett visst underhållningsvärde under en period.

2016 kommer vara året jag minns, då man köpte den överlägset mest banbrytande tekniska prylen jag köpt sedan min Commodore 128.

Ni andra som är skeptiska, ni kan ju vänta! Själv är jag glad att jag inte väntade. Bryr mig heller inte så mycket över att det inte finns mängder av stora speltitlar. Detta har istället gjort att jag nu finner stort nöje i att utveckla egna titlar i VR, för room scale. Det går lite snabbare och det är faktiskt roligare än det var på 90-talet!

Precis! Mycket bra skrivet!!

Permalänk
Skrivet av dblade:

Jag minns tiden då jag jag köpte min första dator, en Commodore 128. En rejäl investering, men för mig var det en ny "era" i mitt liv. Man möttes av en Ready-prompt och det var extremt svårt att få tag på program speciellt utförda till att fungera på en C128. Visst, det fanns ju ett C64 läge och så kunde man kopiera kompisars spelkassetter. Just bristen på program var kanske anledningen till att jag lärde mig Basic och Assembler på denna maskin.
[...]
Ni andra som är skeptiska, ni kan ju vänta! Själv är jag glad att jag inte väntade. Bryr mig heller inte så mycket över att det inte finns mängder av stora speltitlar. Detta har istället gjort att jag nu finner stort nöje i att utveckla egna titlar i VR, för room scale. Det går lite snabbare och det är faktiskt roligare än det var på 90-talet!

+1 för pondusen!
En liten grej jag undrar över, eftersom du säger att du var med back in the days... Sätter inte din hälsa käppar i hjulen någonstans??? Visst jag har också blivit oerhört imponerad av detta, och varje gång jag sätter på mig ett VR-headset förbluffas jag över hur häftigt det är att gå runt i mitt hem men se och uppleva något annat.
Det jag tänker på är att om man är 30+ (vilket jag själv är, och du minst borde vara med tanke på C128) eller 40+ så är det vanligt med olika hälsoproblem (tex huvudvärk, magproblem och allmänna problem med minne och närvarokänsla) som får det förflutna att kännas som magi, medans nya intryck känns ihåliga och trubbiga i jämförelse. Du verkar inte uppleva något av detta då du inte bara tycker detta är "roligare än 90-talet" utan dessutom utvecklar programvara till det. Så frågan som jag undrar - Är det verkligen roligare på riktigt? Har du överlevt alla coca-cola flaskor, pizzor, godis, sömnlösa nätter och allt annat skit så du fortfarande kan tycka att någonting idag är mer magiskt (och roligare) än vad det var back in the days när man tex gick från 16 färger till 256 färger? ...Eller att spela "Gösta", VR-spelet (first person shooter) som tex fanns på gröna lund, första halvan av 90-talet?

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

+1 för pondusen!
En liten grej jag undrar över, eftersom du säger att du var med back in the days... Sätter inte din hälsa käppar i hjulen någonstans??? Visst jag har också blivit oerhört imponerad av detta, och varje gång jag sätter på mig ett VR-headset förbluffas jag över hur häftigt det är att gå runt i mitt hem men se och uppleva något annat.
Det jag tänker på är att om man är 30+ (vilket jag själv är, och du minst borde vara med tanke på C128) eller 40+ så är det vanligt med olika hälsoproblem (tex huvudvärk, magproblem och allmänna problem med minne och närvarokänsla) som får det förflutna att kännas som magi, medans nya intryck känns ihåliga och trubbiga i jämförelse. Du verkar inte uppleva något av detta då du inte bara tycker detta är "roligare än 90-talet" utan dessutom utvecklar programvara till det. Så frågan som jag undrar - Är det verkligen roligare på riktigt? Har du överlevt alla coca-cola flaskor, pizzor, godis, sömnlösa nätter och allt annat skit så du fortfarande kan tycka att någonting idag är mer magiskt (och roligare) än vad det var back in the days när man tex gick från 16 färger till 256 färger? ...Eller att spela "Gösta", VR-spelet (first person shooter) som tex fanns på gröna lund, första halvan av 90-talet?

Mycket riktigt, 40+ och inga hälsoproblem här ännu!

Självklart är det svårt att slå den "magiska eran" som det ofta blir när man blir lite nostalgisk. Speciellt tiden med Amigan är något speciellt för mig.

Men precis detta du nämner, att ta på sig full VR utrustning - En skärm för varje öga, en högtalare för varje öra och rörelsesensorer för huvud och händer för att ögonblicket senare teleporteras in i en annan värld där man kan stappla runt, är unik.

Nu gäller det bara att försöka hitta lämpliga användningsområden för tekniken, för jag är helt övertygad om att denna marknad kan explodera när priserna går ner och kvalitén går upp.

Permalänk
Medlem

Känns väldigt fel och ha fläktarna överlappande? Får för mig att det blir lite knepigt med luftflödet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av sanarion91:

Nyfiken hur många p12:or du träffat som sitter på de absolut värsta grafikkorten.

Det brular vara "Pappa" betalar" i den åldern.

Om man drar det ett steg. Många av de produkter som har fräsiga namn och har en look som attraherar P12:or är ju inte direkt billiga.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Mycket riktigt, 40+ och inga hälsoproblem här ännu!

Självklart är det svårt att slå den "magiska eran" som det ofta blir när man blir lite nostalgisk. Speciellt tiden med Amigan är något speciellt för mig.

Men precis detta du nämner, att ta på sig full VR utrustning - En skärm för varje öga, en högtalare för varje öra och rörelsesensorer för huvud och händer för att ögonblicket senare teleporteras in i en annan värld där man kan stappla runt, är unik.

Nu gäller det bara att försöka hitta lämpliga användningsområden för tekniken, för jag är helt övertygad om att denna marknad kan explodera när priserna går ner och kvalitén går upp.

Kan inget om vr, om jag vill spela t.e.x. total war:rome 2 funkar det då eller blir det problem? Skulle vara kul att bli omsluten av en hel värld (kartan i spelet), även om man spelar med mus och tangentbord, vilket inte är några problem direkt.