Fulkultur om leksaker

Permalänk
Melding Plague

Fulkultur om leksaker

Digitala upplevelser i all ära, en riktigt bra leksak är svårslagen – oavsett ålder. Det sätter ämnet för senaste avsnittet av myspodden Fulkultur.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Desto äldre mannen blir ju dyrare blir leksakerna

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kakan86:

Desto äldre mannen blir ju dyrare blir leksakerna

Vettetusan...

1-8 åringar Ipad Air 2015 annars kan man ju inte lära sig barn rätt och fel

8-15 åringar...-minimum Iphone 6S, annars är man en looser.

9-17 åringar -''hoverboard för att Ahmed och Abdullah på skolan har ju en...

17-20 åringar -men Ali fick ju den Nya BMW 5'an...

Visa signatur

I5 4690K@4GHZ||GA-Z97-HD3(rev. 2.1)||8GB 2,4GHZ RAM||G1 GTX970@1,5/2GHZ||250GB SSD||1TB HDD||CM V700 Guld||H440||NH-D15S|| Raijintek Morpheus||

http://i.imgur.com/AEvt5yT.jpg

Permalänk

Bra podd som vanligt, om man skulle sparat sitt Lego från barndomen hade man nog varit miljonär vid det här laget

Permalänk
Proffsmoddare

Pogs <3 @emilakered

Visa signatur

Crystal 280X ~ i7 8700K ~ B360M MORTAR ~ GTX1080ti ~ 32GB DDR4 ~ RM650i ~ AOC 34" IPS ~ Virtuoso SE
The Red One ~ Cold Winter ~ CURV3D ~ BarPC ~ F4DE

För allt om PC-moddning ~ Minimalistic PC

Permalänk
Skrivet av kingwillewille:

Bra podd som vanligt, om man skulle sparat sitt Lego från barndomen hade man nog varit miljonär vid det här laget

Du menar nerpackat i originalkartong med ritning och alla bitar?

Min mamma har sparat allt mitt LEGO men allt ligger i samma säck med några skrynkliga ritningar..
Har redan bestämt att min dotter "bara" ska få LEGO att leka med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

Haha wow vilka minnen du väckte i mig, hade glömt att de fanns! Underbart

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteelSeries86:

Vettetusan...

1-8 åringar Ipad Air 2015 annars kan man ju inte lära sig barn rätt och fel

8-15 åringar...-minimum Iphone 6S, annars är man en looser.

9-17 åringar -''hoverboard för att Ahmed och Abdullah på skolan har ju en...

17-20 åringar -men Ali fick ju den Nya BMW 5'an...

Helt sjukt, själv fick man väl nåt för en hundring eller så när man var liten!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av xpanterx:

Helt sjukt, själv fick man väl nåt för en hundring eller så när man var liten!

Alla föräldrar har ju inte råd med sånt som han skrev.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Nej men det verkar som varenda unge får en mobiltelefon m.m. Sett många pojkar glida runt på dessa "hoverboards" också.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av xpanterx:

@jOnÄTÄn: Nej men det verkar som varenda unge får en mobiltelefon m.m. Sett många pojkar glida runt på dessa "hoverboards" också.

Du ser ju ingen skillnad på om de köpt den eller fått den. Jag köpte ex min första mobil när jag gick i klass 4 för sparade pengar. Hade även kontantkort. Sen vet jag inte vad du menar med hoverboard men är det det jag fick fram på google (en grej med två hjul där man står emellan. ) så verkar de kosta 1990 och upp nya. Vilket inte är så otroligt att man ger sina barn i ex julklapp någon gång. Om man har ok ekonomi. Reagerade du likadant när alla barn fick första Wii ? Den kostade ju något liknande.
Var glad istället att de konsumerar skit så staten får in mer momspengar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Holy shit! Lego <3

blev sugen å kolla på begagnade sådana å hittade bricklink.com, där kan man köpa begagnat lego. Kollade igenom och hittade hur mkt som helst som man byggde när man var i sina bästa dagar!

f.ö. så var jag på ett dop där några månader gamla barnet fick en MacBook Air i doppresent, W.T.F. ???

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Du ser ju ingen skillnad på om de köpt den eller fått den. Jag köpte ex min första mobil när jag gick i klass 4 för sparade pengar. Hade även kontantkort. Sen vet jag inte vad du menar med hoverboard men är det det jag fick fram på google (en grej med två hjul där man står emellan. ) så verkar de kosta 1990 och upp nya. Vilket inte är så otroligt att man ger sina barn i ex julklapp någon gång. Om man har ok ekonomi. Reagerade du likadant när alla barn fick första Wii ? Den kostade ju något liknande.
Var glad istället att de konsumerar skit så staten får in mer momspengar.

Och var får de allra flesta ungar sina "sparade pengar" från?
Jo från föräldrarna, så är cirkeln sluten...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xpanterx:

Helt sjukt, själv fick man väl nåt för en hundring eller så när man var liten!

Jag blev glad om jag fick mat på bordet..växte upp med en förälder som är sjukskriven pga dåligt hjärta..fick inte många kronor i månaden..

Runt 8000:-/ månaden fick mor, detta delade vi 5 barn på i ett hus med kallhyra på 5000:-. gissa om huset var ett ruckel...

Sista 2 veckorna i månaden gick vi utan mat...eller varmvatten..kommunen sket i oss då mor fick 8000:-/månaden i änkepension..Det skulle ju räcka, sa de..enligt deras beräkningar.

Vintrarna var som värst...frost på täcket när man vaknade upp på morgnarna..

Den andra föräldern (farsan) kastade in handduken i förtid pga kärlkramp..(Stress + cigaretter dödar)

Fina tider...snart 18 år sedan...tiden går fort.

''Fattigdom existerar inte i Sverige''

Visa signatur

I5 4690K@4GHZ||GA-Z97-HD3(rev. 2.1)||8GB 2,4GHZ RAM||G1 GTX970@1,5/2GHZ||250GB SSD||1TB HDD||CM V700 Guld||H440||NH-D15S|| Raijintek Morpheus||

http://i.imgur.com/AEvt5yT.jpg

Permalänk
Skrivet av xpanterx:

Och var får de allra flesta ungar sina "sparade pengar" från?
Jo från föräldrarna, så är cirkeln sluten...

Ja och det lär inte vara mer än 100-400 i månaden. Beroende på ålder. Sen jobbar ju många som reklamutdelare och liknande. Jag själv fick 100kr i månaden tills jag var 15 av föräldrarna.

Sen ser jag inget fel i att föräldrarna ger sina barn saker så länge de har råd.
Vad är det som är helt sjukt med det?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag verkligen älskar dessa podcasts ni gör. En timme känns nästan alltid som om det saknas en timme. Härligt nörderi när det är som bäst tycker jag! Keep up the good work!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

@StuntmanMike: exakt! Det låter som en väldigt bra idé bara det inte är "lego friends" som dem tog upp... får rysningar!

Permalänk
Skrivet av kingwillewille:

@StuntmanMike: exakt! Det låter som en väldigt bra idé bara det inte är "lego friends" som dem tog upp... får rysningar!

Nej fy! Det ska va de riktiga bitarna som man kan freestylea själv med. Minns själv hur jag byggde en "kopia" av trimaranen från Waterworld-filmen och en poton-stad till det.
Längtar även tills vi kan börja bygga Teknik-LEGO tillsammans men man får väl börja med duplo.. =P

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja och det lär inte vara mer än 100-400 i månaden. Beroende på ålder. Sen jobbar ju många som reklamutdelare och liknande. Jag själv fick 100kr i månaden tills jag var 15 av föräldrarna.

Sen ser jag inget fel i att föräldrarna ger sina barn saker så länge de har råd.
Vad är det som är helt sjukt med det?

Skickades från m.sweclockers.com

Du tycker inte det är sjukt att ett barn får en mobil för 8000 kr?
Jag tycker synd om dina framtida (antar att du är ung) barn.

Mer on topic: Lego hade man riktigt kul med som barn! Datorer fanns ju inte då. Fick ärva en hel låda från min farbror. Byggde en labyrint (med fällgaller/fängelse) för våran hamster minns jag haha!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av xpanterx:

Du tycker inte det är sjukt att ett barn får en mobil för 8000 kr?
Jag tycker synd om dina framtida (antar att du är ung) barn.

Men som sagt har man råd så ser jag ingen anledning till att ge barnet skit. Man måste ju självklart kika på sin egen ekonomi. Och nej jag har inte mycket pengar så mina barn skulle troligtvis inte springa runt med senaste iPhone och liknande. Men att kalla det sjukt är ju synd. Sen om min unge nu skulle spara ihop till senaste mobilen för 8000 så får den ju köpa den, går den sönder eller blir stulen är det ju en bra läxa att man inte ska köpa en mobil för de summorna om man är en slarver.
Edit
Varför så otrevlig förresten ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Men som sagt har man råd så ser jag ingen anledning till att ge barnet skit. Man måste ju självklart kika på sin egen ekonomi. Och nej jag har inte mycket pengar så mina barn skulle troligtvis inte springa runt med senaste iPhone och liknande. Men att kalla det sjukt är ju synd. Sen om min unge nu skulle spara ihop till senaste mobilen för 8000 så får den ju köpa den, går den sönder eller blir stulen är det ju en bra läxa att man inte ska köpa en mobil för de summorna om man är en slarver.
Edit
Varför så otrevlig förresten ?

Skickades från m.sweclockers.com

Att skämma bort barn ser du som något positivt? Det finns mycket att läsa i det ämnet om man behöver lära sig om barnuppfostran.

Lite lätt läsning: http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/familj/article15...

Det andra du skrivit väljer jag att inte kommentera

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av xpanterx:

Att skämma bort barn ser du som något positivt? Det finns mycket att läsa i det ämnet om man behöver lära sig om barnuppfostran.

Lite lätt läsning: http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/familj/article15...

Det andra du skrivit väljer jag att inte kommentera

Tycker du överdriver vad som är att skämma bort barnen rätt mycket. Visst får de allt de pekar på och flera tusen i månaden som månadspeng är det ju inte bra. Eller de som får en bil för 50k och körkortet betalt när de fyller 18. Men det är nog ett väldigt begränsat antal barn som har det så (beror självklart på vilka kretsar man hänger i). De flesta får nog några hundra i månaden och kanske något lite dyrare vid jul eller födelsedag eller så. Det anser i alla fall inte jag är negativt.

Det var mest det du skrev om att du tycker synd om mina framtida barn jag tyckte var över gränsen. Men du kanske skämtade.

Men skitsam vi lär inte komma överens ändå så vi kan lägga ner.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Tycker du överdriver vad som är att skämma bort barnen rätt mycket. Visst får de allt de pekar på och flera tusen i månaden som månadspeng är det ju inte bra. Eller de som får en bil för 50k och körkortet betalt när de fyller 18. Men det är nog ett väldigt begränsat antal barn som har det så (beror självklart på vilka kretsar man hänger i). De flesta får nog några hundra i månaden och kanske något lite dyrare vid jul eller födelsedag eller så. Det anser i alla fall inte jag är negativt.

Det var mest det du skrev om att du tycker synd om mina framtida barn jag tyckte var över gränsen. Men du kanske skämtade.

Men skitsam vi lär inte komma överens ändå så vi kan lägga ner.

Ja det är nog lika bra att vi lägger ner detta, att barn som skäms bort bli skadade som vuxna är väldigt etablerat och går att läsa om i många böcker, så det är inget man diskuterar liksom, jorden är rund.... tack och hej!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Skrivet av xpanterx:

Ja det är nog lika bra att vi lägger ner detta, att barn som skäms bort bli skadade som vuxna är väldigt etablerat och går att läsa om i många böcker, så det är inget man diskuterar liksom, jorden är rund.... tack och hej!

Jag ser att du gått ur grundskolan.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@xpanterx: Du måste vara en rolig en att vistas runt kring juletid.

Nej, mer sten, pinnar och kottar åt ungarna! Du själv verkar ha haft det bra som yngre. LEGO är dyrt det.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Helt sjukt, själv fick man väl nåt för en hundring eller så när man var liten!

Är det anledningen till att du blivit så bitter?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakan86:

Desto äldre mannen blir ju dyrare blir leksakerna

Jag blev faktiskt lite förvånad här jag lyssnade på podden i början.

När jag läste rubriken så trodde jag att den skulle handla om sportbilar (fullstora), båtar, kamerautrustning, armbandsur, etc!

Nu har jag ju iofs alltid varit en stor legofantast, och inte minst kom det tillbaka nu med barn, så helt ointressant var det inte (trots lite besvikelse och totalt missuppfattat rubriken).

Några kommentar till shown och leksaker (som i små leksaker):

* När jag växte upp på 70-talet så var det inga tv-serier eller filmer som gällde för Lego, utan Lego var "basic" byggklossar som vi alla barn formligen älskade att leka med. Spelade som sägs i podden ingen som helst roll om vi var enbart killar eller blandat med tjejer som lekte. Det var precis lika kul ändå. Lego var något gränsöverskridande på området.

* Har själv tappat lite kring Lego sedan dottern blivit lite äldre, men har funderat seriöst på Mindstorms som några polare älskar.

* Hade en ångmaskin när jag var liten, men antar att det var lite nostalgi ifrån min pappa. Iofs så hade även många polare det (kanske och på deras pappors iniatativ). Kanske också att jag är något äldre generation än ni som kör podden.

* Modellplan var en kul sak som vi var många killar i klassen som delade intresse (lånade varandras modeller, och byggde upp fiktiva flygfält och landskap som vi fotograferade, etc).

* Tågbanor var också extremt stort. Stor "fajt" emellan om det skulle vara Märklin eller Fleischmann (i vår familj hade vi det senare, mendans bästa polaren hade Märklin). Polarens familj hade jättestort rum i deras källare med jättetågbana (typ större än Stig Helmers), och vi hade en lite mer "normal" storlek (men ändå hyfsat stor i eget rum på vinden). Var kul att inte bara köra tågen, men även kreativt att bygga upp banor och landskap/hus rung omkring.

* Tycker ni missade bilbanor helt! Var extremt populärt i våran generation barn när vi växte upp, men det kanske hade med Ronnie Peterson i Formel 1 att göra. Det kanske är helt borta ibland dagens både barn och vuxna? Själv så hade jag en Scalextric med Anderstorpbana (Sveriges enda bana där det kördes F1-lopp på 70-talet). Har som vuxen faktiskt köpt ett gäng bilbanekitt, fast av konkurrerande märket Carrera, och körde ett tag (innan vi fick barn ironiskt nog) med polare hemma i lägenheten. Hade satt upp en jättebana med massor med loopar, broar och kryssövergångar över hela vardagsrumsgolvet (som då var på ca 45 kvm). Perfekt lördagsnöje tillsammans med ett par öl!

* Saknade i podden även andra saker som vi alla kids lekte med i barndom/yngre tonåren; radiostyrda bilar, plan i balsaträ med små bensinmotorer som man flög med, modellraketer (som kunde gå extremt högt upp i luften med rätt ramper och krutmotorer), radiosändare (byggde illegala FM-sändare och körde egen radio området - tills Televerket började jaga oss allt för mycket), radiostyrda modellbåtar.

Kul podd och bitvis fin nostalgi (även om jag aldrig var inne på manliga dockor eller transformers själv). Framför allt så älskar jag ju Lego som koncept fortfarande. Är nog världens bästa plastleksaker genom alla tider! Nu är det tyvärr lite för mycket mobiltelefoner, iPad, datorspel, etc, för dagens barn känner jag.

Köpte faktist en 3D-skrivare i present till dottern (gick ut lågstadiet för en månad sedan), så förhoppningsvis så kan det ju vara en kul modern kreativ sak (har inte hunnit koppla upp den än) i nivå med Lego hoppas jag. Är det någon som har tips på grundritningar att direkt printa ut, eller modifiera? Samma sak vilket av alla 3D-program som är smidigast att skapa saker i (Windows eller Mac spelar ingen roll)?

Annars tack för en väldigt intressant Pod - även om den handlade om något för mig lite oväntat!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

ha en bra dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saintman999:

ha en bra dag.

Känns som att du råkade skriva i fel tråd.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.