Permalänk
Inaktiv

LINUX vs 4.3BSD vs SYSTEM V

Tjenare.

Jag håller på just nu med att läsa Unix Network Programming.
Dock har jag inte lyckats få tag i nyaste versionen.
Som rubriken lyder så behandlas 4.3BSD och System V.
Det flesta har funkat under Linux.
Dock är jag intresserad av att veta vad som skiljer sig, vilka delar från 4.3BSD som finns i Linux, vilka delar som inte finns och samma sak för System V??

Tack så mycket

Permalänk
Datavetare

Generell användning av sockets fungerar lika på alla OS, även Windows så nästan allt som står i boken fungerar på samma sätt i Linux.

De saker jag på rak arm vet inte fungerar är allt som beskrivs om AF_ROUTE. AF_ROUTE är en domain som BSD/Solaris använder för att programmera FIB:en (det folk felaktigt brukar kalla "route tabellen") samt få händelser relaterad till FIB:en.

I Linux gör man motsvarande, och väldigt mycket mer än bara fipplar med FIBen, via AF_NETLINK. Lite trist att det inte finns en bok likt Unix Network Programming som går igenom AF_NETLINK som denna går igenom AF_ROUTE. AF_NETLINK är långt bättre designat men det finns tyvärr rätt lite formell dokumentation, rätt vanlig story när det gäller Linux...

Vidare så även om Linux stödjer poll så använder man ändå select i enkla fall och i prestandakritiska/komplicerade fall kör man det Linux-specifika epoll.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv

Tack så mycket, precis vad jag frågade efter

Hur är det med TLI?
Vad jag har fattat är de utdaterade, men är det någonting ur TLI som man har plockat och använder i "moderna" operativ system?