Permalänk
Avstängd

Pendlarmoppen går lite konstigt.

Hej jag har en kines 30-moppe, en Viarelli GT1 med turboknapp, när man tryckt in den så går den drygt 60km/h.
Efter några kilometer så tappar den all kraft då får man släppa gasen och rulla tills hastigheten kommer ner runt 40km/h innan det går att gasa igen, ibland måste man rulla ända ner till 20km/h innan den funkar igen.
Det är två mil till jobbet och det brukar hända 4-5 gånger.
Vad jag har märkt är att om det är kallt ute så händer det inte lika ofta och har jag lite bensin i tanken så händer det mer ofta.

Jag ligger aldrig och pressar moppen utan brukar köra runt 45-55km/h.

Är det nån som har nån aning om vad som kan vara fel? Kan den få för mycket soppa? den drar 0.28L per mil och det är väl lite mycket för en sån?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Nu orkar jag inte ta reda på motorn för den modellen du anger men jag tycker att det låter som att förgasaren behöver ställas in ordentligt.

0.28 låter rimligt också, vet dock inte om det är rimligt för just en 4-takt.

Permalänk
Avstängd

Händer det även om du inte använder "turboknappen"?
Min första tanke är precis som du skriver att det låter som om det flödar över, eller fel luftblandning.. Det kan ske när man har lite soppa i tanken så att när det skvalpar så får det i sig mer luft.. Men i vanliga fall så brukar motorn rusa lite då istället för att den just får mer Luft--

Så långt sträcker sig mina gamla moppekunskaper.
Och jag var en DT50 / MT50 förare

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

nu är det ju ca 12 år sedan jag låg och meckade med mopeder.

men utan att ha sett den/hört ljudet osv så tycker jag det låter som en topplockspackning.

dvs att den tappar kompression medans du kör. om du susar på och håller inne din turboknapp, och den sen släpper hastigheten kan du stanna då coh ta ut tändstift och se hur den ser ut, dvs om den är torr eller blött?

Viarellin är istort sett samma "skit" som Baotian. så jag antar att turbon enbart kopplar bort CDIboxen.

om den däremot funkar så att den skjuter in luft och bränsle snabbare så är det förmodligen CDI kretsen som drar ner tempot.

någon får gärna rätta mig om jag har fel men jag är hyffsat säker på att det är så den funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

nu är det ju ca 12 år sedan jag låg och meckade med mopeder.

men utan att ha sett den/hört ljudet osv så tycker jag det låter som en topplockspackning.

Om det är topplockspackningen det är fel på så köper jag en ny riktig moped åt TS.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thofiman:

Nu orkar jag inte ta reda på motorn för den modellen du anger men jag tycker att det låter som att förgasaren behöver ställas in ordentligt.

0.28 låter rimligt också, vet dock inte om det är rimligt för just en 4-takt.

Det är en Baotian classic BT49QT-9 och det är 4takt.

Skrivet av Neonodia:

Händer det även om du inte använder "turboknappen"?
Min första tanke är precis som du skriver att det låter som om det flödar över, eller fel luftblandning.. Det kan ske när man har lite soppa i tanken så att när det skvalpar så får det i sig mer luft.. Men i vanliga fall så brukar motorn rusa lite då istället för att den just får mer Luft--

Så långt sträcker sig mina gamla moppekunskaper.
Och jag var en DT50 / MT50 förare

Använder jag inte turboknappen så tar det en timma till jobbet, 30minuter känns mer ok. Så jag har aldrig testat utan turbo.
När jag köpte den så fanns den turbo knappen redan där, Det är en on/off switch för strypningen, tror det heter cdi box.

Var 25år sen jag hade en MT50 då kunde man skruva men med dom här kinesmopparna så tar det en halv dag bara för att få bort alla kåpor.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem

Rensa luftfiltret och bränslefiltret och se om det hjälper. Om du aldrig bytt tändstift kan det vara dags också.

Permalänk

Låter som att det blir för lite bensin i förgasaren. Är bensinfiltret igensatt? Kanske är bensinslangen böjd olämpligt? Mer bensin i tanken innebär något högre tryck i slangen vilket skulle kunna förklara att mopeden går sämre när tanken nästan är tom.

0,28 liter/mil låter normalt.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Hej jag har en kines 30-moppe, en Viarelli GT1 med turboknapp, när man tryckt in den så går den drygt 60km/h.
Efter några kilometer så tappar den all kraft då får man släppa gasen och rulla tills hastigheten kommer ner runt 40km/h innan det går att gasa igen, ibland måste man rulla ända ner till 20km/h innan den funkar igen.
Det är två mil till jobbet och det brukar hända 4-5 gånger.
Vad jag har märkt är att om det är kallt ute så händer det inte lika ofta och har jag lite bensin i tanken så händer det mer ofta.

Jag ligger aldrig och pressar moppen utan brukar köra runt 45-55km/h.

Är det nån som har nån aning om vad som kan vara fel? Kan den få för mycket soppa? den drar 0.28L per mil och det är väl lite mycket för en sån?

Nu var det längesedan, men tycker att jag känner igen ditt problem. Om jag minns rätt så var min bränslekran felinställd och fick för lite bränsle. Jag fick konstant ha den inställd på "Reserv" istället för "På", för att den inte skulle "sakta in" och att det inte gick att gasa. Kanske något liknande för din del? Min var splitt ny från verkstad, så fixade inget själv utan lämnade in den och fick det ordnat. Vet att de fixade något med förgasaren då också, men tror att det var för att motorn stannade helt ibland.

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thofiman:

Om det är topplockspackningen det är fel på så köper jag en ny riktig moped åt TS.

väldigt generöst av dig.

det var väl lite missvisande mitt svar här. låt mig förklara hur jag tänker.

om man tar tex äldre 49.5cc motorer så hade dessa oftast en metallpackning, dvs ingen direkt felmarginal. och om man ser på tex MT5ans motor så hade den bra kylflänsar runt cylinder/topplock vilket resulterade i att om du trimmade den och den gick varmt så värmdes bultarna upp innan cylinder och resterande vilket ressulterade i att kompressionen smög ut imellan topplock och cylinder utan att packningen kunde hindra det.

så aj...inte packningen utan att det inte är ordentligt spännt. fel av mig.

dålig formulering
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thofiman:

Om det är topplockspackningen det är fel på så köper jag en ny riktig moped åt TS.

Oj då det blir till att skruva upp den till helgen, med lite tur så kan det vara det felet

Skrivet av CFSsss:

Rensa luftfiltret och bränslefiltret och se om det hjälper. Om du aldrig bytt tändstift kan det vara dags också.

Jag har bara bytt olja i den, ska testa dina förslag till helgen, tänkte göra det i våras när jag bytte till mig moppen men har helt glömt bort det.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaya:

Hej jag har en kines 30-moppe, en Viarelli GT1 med turboknapp, när man tryckt in den så går den drygt 60km/h.
Efter några kilometer så tappar den all kraft då får man släppa gasen och rulla tills hastigheten kommer ner runt 40km/h innan det går att gasa igen, ibland måste man rulla ända ner till 20km/h innan den funkar igen.
Det är två mil till jobbet och det brukar hända 4-5 gånger.
Vad jag har märkt är att om det är kallt ute så händer det inte lika ofta och har jag lite bensin i tanken så händer det mer ofta.

Jag ligger aldrig och pressar moppen utan brukar köra runt 45-55km/h.

Är det nån som har nån aning om vad som kan vara fel? Kan den få för mycket soppa? den drar 0.28L per mil och det är väl lite mycket för en sån?

Gissar att "turbo-knappen" helt enkelt tar bort varvtalsspärren och kör motorn i högre varvtal än vad den egentligen är byggd för? Eller är knappen original?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

väldigt generöst av dig.

det var väl lite missvisande mitt svar här. låt mig förklara hur jag tänker.

om man tar tex äldre 49.5cc motorer så hade dessa oftast en metallpackning, dvs ingen direkt felmarginal. och om man ser på tex MT5ans motor så hade den bra kylflänsar runt cylinder/topplock vilket resulterade i att om du trimmade den och den gick varmt så värmdes bultarna upp innan cylinder och resterande vilket ressulterade i att kompressionen smög ut imellan topplock och cylinder utan att packningen kunde hindra det.

så aj...inte packningen utan att det inte är ordentligt spännt. fel av mig.

Har själv haft en hel del olika MT50 och DT50, samt andra lite äldre mopeder. Har dock aldrig varit med om det du säger trots varierande trimning. MT50-modellens motor är helt underbar för övrigt.

Skrivet av kaya:

Oj då det blir till att skruva upp den till helgen, med lite tur så kan det vara det felet

Jag är så säker på att det inte är topplockspackningen som falerar att jag skulle kunna köpa två nya mopeder, en till dig och en till mig för det var så jädra längesen man höll på med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Gissar att "turbo-knappen" helt enkelt tar bort varvtalsspärren och kör motorn i högre varvtal än vad den egentligen är byggd för? Eller är knappen original?

Har haft en moppe med någon Baotian-motor, minns inte modellen. Tvärtom tror jag, motorn är nog byggd för det varvtal man kommer upp i men EU-reglerna kräver strypningen som är implementerad i form av en varvtalsregulator. Man kapar en kabel (eller sätter dit en brytare) så går motorn som den är byggd för. I mitt fall släppte jag av i 65km/h (fanns lite mer att ge) eftersom jag inte tyckte att chassie, hjul (obalanserade) och bromsar riktigt dög i den farten... Skarvade ihop kabeln igen

I TS fall kan jag slå vad om att det har med bränsletillförseln att göra. Jag skulle börja med avluftningen till tanken, prova att bara lägga dit locket så att det inte skvimpar ut och se om problemet kvarstår. Prova även som någon sa båda lägena på soppakranen om sådan finns.

Är det rätt tändstift i och hur ser det ut? Tänkte om det blir för varmt men jag vet inte hur det skulle yttra sig. Har sett några desperata "stjärnor" skruva i tändstiftet från en Ciao i en gammal YZ80 (mot inrådan) och det smälte/spikade hål i kolven...

Hade det varit förgasaren i sig tror jag inte att det borde vara så långt emellan gångerna det uppstår, det borde komma tämligen omgående varje gång man ger fullt.

Teorin med topplockspackningen tror inte jag heller på, men jag har haft fel förr - sägs det...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX