Hur göra för att skapa en hemsida som uppdaterar vädret enligt SMHI's hemsida?

Permalänk

Hur göra för att skapa en hemsida som uppdaterar vädret enligt SMHI's hemsida?

Hej.

Jag skulle vilja öppna en hemsida som tar väderinformation från SMHI när man söker på vädret från en destination till en annan. Finns det någon som har koll på hur man går tillväga för detta? Eller tips på någon länk där man kan läsa om hur man kan gå till väga?

Mvh

Permalänk
Rekordmedlem

Smhi har ett api för att andra ska kunna använda deras data, jag kan inte hantera det men kolla
http://www.smhi.se/klimatdata/oppna-data/meteorologiska-data
Även YR ger tillgång till data så det är bara att koda en egen sida som använder deras data som utgångspunkt.
http://om.yr.no/verdata/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hemsidafraga:

Hej.

Jag skulle vilja öppna en hemsida som tar väderinformation från SMHI när man söker på vädret från en destination till en annan. Finns det någon som har koll på hur man går tillväga för detta? Eller tips på någon länk där man kan läsa om hur man kan gå till väga?

Mvh

http://opendata.smhi.se/apidocs/

Permalänk
Medlem

Man hämtar väderinformationen genom antingen SMHIs eller YRs API, med hjälp av ximplexml_load_file. Om det är JSON som gäller, så ska du använda dig av file_get_contents-funktionen (mer information).

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

Tack för bra svar.

Permalänk
Medlem

Du lär ju aldrig glömma varför du valde det användarnamnet du valde, det är en sak som är säker..

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk

Varför jag frågar om detta är för att jag har en idé på en behövlig sak som jag tror skulle kunna gå bra.

Tar det lång tid att lära sig skapa en hemsida samt uppdatera vädret enligt SMHI på hemsidan? Är det väldigt komplicerat?

Om någon kunnig person skulle vara intresserad av detta kan den eventuellt få vara delaktig om så önskas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hemsidafraga:

Varför jag frågar om detta är för att jag har en idé på en behövlig sak som jag tror skulle kunna gå bra.

Tar det lång tid att lära sig skapa en hemsida samt uppdatera vädret enligt SMHI på hemsidan? Är det väldigt komplicerat?

Om någon kunnig person skulle vara intresserad av detta kan den eventuellt få vara delaktig om så önskas.

Har du noll koll på webutveckling skulle jag rekommendera att köra igenom kurserna på codecademy.com (Eller newboston på Youtube brukar också vara populär.) först, det går relativt fort att köra igenom t.ex HTML & CSS i alla fall. Sen vet ju inte jag om du behöver några andra egenskaper då jag inte vet exakt vad du tänkt göra. Men man brukar börja med HTML & CSS i alla fall, dom är ett måste vid utveckling av hemsidor.

Visa signatur

Windows användare sedan 1991. Numera MacBook Pro M1 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hemsidafraga:

Varför jag frågar om detta är för att jag har en idé på en behövlig sak som jag tror skulle kunna gå bra.

Tar det lång tid att lära sig skapa en hemsida samt uppdatera vädret enligt SMHI på hemsidan? Är det väldigt komplicerat?

Om någon kunnig person skulle vara intresserad av detta kan den eventuellt få vara delaktig om så önskas.

Jag äger en egen vädersida. Om du är intresserad av att slå ihop våra kloka huvuden ihop, så skicka ett PM.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.