Permalänk
Medlem

144hz inställt men fungerar inte

Hej

Nyformaterad dator. Ställer in skärmen på 144hz men det känns fortfarande som 60hz. Jag har en asus 24 vg248qe och ett 7950-kort. Har provat med de senaste och näst senaste drivrutinerna. Igår innan formateringen fungerade allt. Skärmarna identifieras som Allmän PnP-skärm.

Har googlat men kan inte hitta något vettigt.

Någon som har nån tanke?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Hej

Nyformaterad dator. Ställer in skärmen på 144hz men det känns fortfarande som 60hz. Jag har en asus 24 vg248qe och ett 7950-kort. Har provat med de senaste och näst senaste drivrutinerna. Igår innan formateringen fungerade allt. Skärmarna identifieras som Allmän PnP-skärm.

Har googlat men kan inte hitta något vettigt.

Någon som har nån tanke?

Hur menar du med att det känns som om det går i 60Hz? Skillnaden är abnorm så det råder ingen tvekan om skärmen körs i 144Hz eller 60Hz. Sen skriver du skärmarna, har du en eller två? Bara att ställa in ena på 60 och den andra på 144 och sedan ta ett mappfönster och vifta runt på vardera skärm så ser man skillnaden väldigt snabbt.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Har 3 skärmar och när jag viftar runt så är det ingen skillnad alls.

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att alla mina skärmar står som allmän PnP-bildskärm

Permalänk
Medlem

Installerade du drivrutinen för AMD grafikkort efter att du kopplade in skärmarna?

Alltid när man köper sig en ny skärm så efter att man har kopplat in skärmen så ska man alltid installera antingen om eller ny drivrutin för att skärmen ska kännas igen och identifieras för grafikkortet som den är inkopplad till.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Jag har formaterat om. Setupen fungerade perfekt igår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

Jag har formaterat om. Setupen fungerade perfekt igår.

Har du inte kvar cdskivan med drivrutiner då? Minns inte hur det ser ut hemma om det står modellnamnet eller inte men har ju samma skärm.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Nja det tror jag inte. Hittar inga drivrutiner på ASUS hemsida heller.
Sen tycker jag AMDs program för grafikkortsinställningar känns rätt fattigt. Jag har för mig att det fanns mycket fler olika inställningar man kunde göra, vet inte om detta är för att det är den nya panelen jag installerat?

Permalänk
Medlem

Nya panelen? Kan tyvärr inte svara på hur inställningarna är för AMD, hade ett 7970 en gång i tiden men då var det 60Hz-skärm som gällde för min del.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Nya programmet. Innan för längesedan så hade man ett fönster med alla inställningar nu finns det fler. Först inställningar och sen kan man välja ytterligare inställningar, men även ytterligare inställningar är rätt tom. Har för mig att man kunde flippa skärmen och liknande med dom gamla drivrutinerna.

Permalänk
Medlem

På Asus monitorer om du tar upp OSD menyn så ser du vilken Hz den kör i. Iaf de flesta så gör man det.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

På Asujs monitorer om du tar upp OSD menyn så ser du vilken Hz den kör i. Iaf de flesta så gör man det.

Där står 144hz. Men den tar nog den informationen från bildskärmsinställningarna. När jag byter där så byter den under OSD menyn. Men det blir ingen skillnad på 60 & 144hz. Även om det står att skärmen körs i 144 så gör den inte det.

Permalänk
Medlem

Kanske en dum fråga men du kör väl med DVI-D kabel?

Här är en länk som en tidigare har tagit upp om, det samma som du upplever.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Japp alla kablar är rätt. Fan jag börjar tro att det är mig det är fel på. Finns det något 100%igt sätt att se om det är 144hz?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av SexMachine:

Japp alla kablar är rätt. Fan jag börjar tro att det är mig det är fel på. Finns det något 100%igt sätt att se om det är 144hz?

Du skrev att du har tre skärmar, har du testat med bara 144Hz-aren inkopplad?
Var ett tag sedan jag körde multiskärm på AMD-kort men känns som att det lätt kan strula till sig där.

Säger även Windows att skärmen kör 144Hz under Monitor refresh rate (typ http://i.imgur.com/tx6oF9s.png alltså)?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Du skrev att du har tre skärmar, har du testat med bara 144Hz-aren inkopplad?
Var ett tag sedan jag körde multiskärm på AMD-kort men känns som att det lätt kan strula till sig där.

Säger även Windows att skärmen kör 144Hz under Monitor refresh rate (typ http://i.imgur.com/tx6oF9s.png alltså)?

Japp det gör den.

Permalänk
Medlem

Jag har också asus vg248qe och jag märkte att min uppdateringsfrekvens blev märkbart sämre en dag till en annan. Insåg efter ett tag problemet efter jag kollat allt, inställning på 120hz (kör lightboost) i nvidia control panel och windows, installerat om grafikdrivrutiner mm.

Jag hade snackat med support hos viaplay för att få bukt på irriterande stutter i streamen och fick tipset att stänga av hårdvaruacceleration i chrome. Det gjorde så att jag bara fick ut 60hz, var bara att bocka i den rutan igen så var det som vanligt.

I övrigt så kolla denna sida, har du 120/144hz uppdateringsfrekvens så visas det på ufobilderna.

http://www.testufo.com/#test=framerates

Visa signatur

|> MB: MSI Z370 Tomahawk |> CPU: i5 8600K |> Kylning: Be Quiet! Pure Rock
|> RAM: KFA2/Galax HOF Extreme DDR-4000 2x8GB
|> GPU: ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC |> PSU: Corsair RM750X
|> SSD: Crucial MX500 |> Chassi: Meshify C |

Permalänk
Medlem

Upptäckte idag att jag hade samma problem, jag såg på musens rörelser att den var snabb som vanligt men fönster som viftades runt var helt klart 60Hz eller dylikt. Stod dock inställt på 144Hz. Det löste sig dock när jag ställde in 120Hz och sedan tillbaka till 144Hz. Oklart hur det uppkom dock och något knasigt problem.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd

Noen spill har egen screen refresh rate i konfigurasjons fil, som du må gå inn å endre til 144Hz f.eks.