Permalänk
Medlem

Köpa bil, ännu en tråd

Jag har sökt i forumet, men (tror mig) ha en ny tvist på det hela.
Folk verkar fråga om "köpa bil för xx tusen" och liknande.

Jag har den (naiva och omöjliga, det förstår jag) frågan:
Hur fasen lär man sig värdera bilar snabbast möjligt, utan att själv vara särskilt intresserad av bilar "i sig"?
Min frågeställning är så bred, så det är svårt att konkretisera den bättre.

Frågorna jag har är många:
- Disclaimer: Ja jag är införstådd med att en bil alltid är en förlustaffär
- Grejen är ju att man vi ju minimera sin förlustaffär, hur "säkertställer" man att man inte betalar ett överpris för en begagnad bil?

- Hur kommer det sig att antal mil en bil gått verkar ha relativt liten påverkan på begagnatpriset så länge det är runt säg under 8000 mil?
Det verkar som bilens ålder i år, samt utrustningsnivå, bestämmer priset i mycket större utsträckning än om bilen gått 1000 eller 4000 mil?
Verkar mkt märkligt då en 4000 mil bil i mina ögon är 4 gånger så hårt "förbrukad" som en bil med 1000 mil, oberoende om bilen är 1 eller 3 år gammal?

- Hur maximerar man valfri budget?
Bara denna fråga kan man ju prata om hur länge som helst. Eftersom olika bilar kostar olika i skatt, försäkring och service, så är då frågan:
Hur fasen väljer man bilen som kommer ge mest bang for the buck?
Har man två bilar för exakt samma pris som man tror man kommer bli lika nöjd med, så kan det ju sedan va att den ena kostar 400:- mer i skatt per år och 300:- mer i försäkring per månad, helt plötsligt så blev det ju inte längre en fungerande jämförelse eftersom bil B kommer kosta 4000:- mer i drift per år.
Stoppa in bränsleförbrukning, service & värdeminskning i soppan så skulle ju inte ens SM-vinnaren i excel kunna kalkylera detta vettigt...

Ja, som ni ser så har jag (tyvärr) kört ner mig i ett träsk där jag är på väg att gå in i väggen, har letat av marknaden och provkört bilar i snart 2 månader(!) men är inte 1 millimeter närmre ett beslut om vad jag ska köpa

Det jobbiga är även att det känns som att ALLA priser alltid är prutbara, så jag slänger ur mig ännu ett påstående:
Köper man en bil, ny eller begagnad, till "begärt pris", så gör man nästan 100% sannolikt en dålig deal?

Hur ska jag komma vidare?

Permalänk
Medlem

Det är nästan skit samma om en bil gått 1000 eller 4000 mil. Det är i det fallet omöjligt att avgöra vilken bil som förmodligen har mest okörda mil kvar. En nyare bil kanske har garanti kvar medan den äldre inte har det eller har mindre garanti kvar. Sen är risken stor att det är den äldre bilen är den första som börjar få rostskador. Den nyare bilen kanske är av nyare modell än den äldre. Ofta tillverkas samma modell i något år sedan uppdateras modellen. Att kolla blocket kan ge en rätt bra uppfattning om prisnivån på de bilar man är intresserad av.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Jag är inte heller intresserad av bilar men ska man köpa en bil (speciellt beggat) så är det viktigt att man sätter sig in i detaljerna kring den bil man tänkt köpa. Extra viktigt om det är långmilare.

Jag brukar googla vanliga fel på årsmodellen och sen när jag går och kollar på bilen försöker jag lägga extra tid på undersöka om bilen som säljs har de problemen.
Kolla på vilka servicearbeten ligger nära, tex kamrem eftersom det brukar kosta en del att byta.

Kring priset så brukar det ofta finnas flera liknande modeller till salu och ligger den bil som du är intresserad av i samma prisspann får man anta att det är rimligt (Marknadspris). Sen kan man ju alltid förhandla

Lita aldrig på säljaren, försök undersöka precis allt. Tex känn med handen under motorn om den läcker olja, även om den varit besiktigad dagen innan. Mönsterdjupet på däcken.

Kolla ägarbyten, ser det rimligt ut med antalet körda mil. Kolla även datum på bytena, byter bilen ägare ofta kanske det finns nån anledning till det.

Kolla bränsleförbrukning, försäkring och skatt i förväg så du får en ide av vad det kommer kosta dig.

Finns säkert 100 webbsidor som förklarar det bättre, är som sagt inte speciellt intresserad av bilar själv, men det är som med datorer, ska man köpa en gäller det att veta så mycket som möjligt kring delarna.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Hedersmedlem

Angående körsträcka så rekommenderar de flesta märken service var 1500 mil men minst en gång om året. Det torde säga dig en del om att motorn påverkas även om bilen bara står. En kort körsträcka kan också indikera att bilen bara körts kortare sträckor, vilket gör att motorn kan ha gått en massa av de där milen kall.

Jag håller med dig om dina tankar kring den totala kalkylen på bilen. Man kan också tänka på att om du köper en förhållandevis billig bil så är servicekostnaden en större del av den totala kostnaden än om bilen är dyrare. Jag brukar alltid kolla upp servicekostnaden när jag köper bil. Att bara kolla vad de två nästa servicarna kommer att kosta ger en bra indikation. Jag betalar hellre en slant extra i inköp av bilen om jag får billigare service. Även bränsleförbrukningen är något som jag brukar kolla upp. Jag kör dock ca 4000 mil om året så dessa kostnader har förhållandevis stor betydelse.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Leasa?

Köpte själv en bra bil billigt, inom släkten. Men annars hade jag nog leasat.

Permalänk
Jacob Fanboy

I'll feel you bro, letade bil över ett år innan jag slog till. Är jätte nöjd över bilen men är samtidigt det onödigaste köpet jag gjort då jag sällan använder den...

Permalänk
Medlem

@BasseBaba:

Angående skillnaden på till exempel 1000 och 4000 mil. Säg att bilen är relativt ny, typ 1.5 år, den ena ägaren har kört 1000 mil den andra 4000 mil. Då behöver inte skillnaden vara allt för stor. Den som har gått långt kanske har används som pendlarbil, "få" men väldigt långa resor på landsväg/motorväg. Bilen som gått 1000 mil kanske endast använts för korta resor i stan. Det som sliter mest på en bil är kallstarter och mycket start och stopp. Så det är inte omöjligt att bilen som gått den kortare sträckan har slitits hårdare, i alla fall inte så mycket mindre. Sen spelar det även in vart bilen är parkerad, utomhus eller inomhus etc.

Så jag skulle säga att åldern på en bil ofta kan vara lika mycket talande som sträckan (till viss del). En bil som används i daglig tjänst (Taxibilar, polisbilar etc.) går utan problem 50k mil på ett antal år utan problem, så länge de servas rätt och så vidare. Det får du inte på en "normal" bruksbil som ens gått halva sträckan.

Permalänk
Medlem

Jag håller faktiskt på med ett Excelark för att kalkylera kostnaden för bil, framförallt för att kunna jämföra kostnaden mellan att leasa, köpa kontant, eller använda billån, då man får lite olika kostnader (t.ex. förlorad avkastning på investerat kapital) beroende på lösning. Samt skatteavdrag för restid till jobb etc. Vill egentligen se hur dyrt det skulle bli för mig att köra bil istället för att harva fram i kollektivtrafiken! Kan hojta till när jag är klar (förhoppningsvis ikväll) så kan du få titta om det är något du kan ha användning av!

Det svåra är dock såklart de oklara kostnaderna, som t.ex. service. Här brukar jag använda begbilstester som ofta har med exempel på vad saker kostar, t.ex. Vi Bilägares begköpguide: http://beg.vibilagare.se/ . Den kan med fördel kombineras med Dekras Used Car Report: http://www.used-car-report.com/?L=1 , för att se hur bilen står sig jämfört med medelbilen. Faktiskt ganska intressant! Då kan man göra någon form av bedömning för servicekostnader under en satt ägandeperiod.

Bränsleförbrukning är nästa grej. Tillverkarnas egna siffror är glädjesiffror utan dess like, men www.spritmonitor.de är guld värd. Där får du äkta förbrukningssiffror, och väljer du drivmedelstyp får du även upp diagram som visar fördelningen. Kör du mycket landsväg hamnar du antagligen under medel, kör du mer i städer antagligen något över.

Värdeminskning är lättast att få ett hum om genom att kolla Blocket, jämför hur prisbilden sjunker efter tre år så kan du få en hyffsad känsla för vad du kan vänta dig för andrahandsvärde.

Generellt brukar jag titta efter bilar som inte har kamrem eller partikelfilter, som inte är populära bland gasglada ungdomar (jag är inte fullt så gubbig som jag låter), och som helst är lite fula och allt annat än prestigefulla. För tillfället ligger mina bästa tips på Mitsubishi Colt (-05 och framåt) och Hyundai i30 för relativt bekymmersfritt bilägande. Felen som uppkommer på dem med bensinmotor verkar vara ganska få, och framförallt billiga att lösa. Får se vad jag landar på, eller om privatleasing blir det bästa i slutändan!

Finns som du säger många aspekter, och för mig som ser det som en sport att göra så prisvärda köp som möjligt är processen i sig ganska rolig!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Lite osäker på vad du lägger in i att värdera en bil, men jag tror att priserna man får fram på bilpriser.se ofta är en bra approximation av marknadsvärde.
För övrigt överväger jag själv att sälja nuvarande och eventuellt även köpa nästa bil på kvd. Har inte provat tidigare men det verkar vara ett bra koncept.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

@huxflux @giplet

Tack!
Kolla av motorn för olja? Fundera över om bilen gått korta sträckor kall? Jag är helt förlorad i denna kunskap.

Men det är just allt det här som lett mig till att fundera på en helt ny bil...
Jag tror mig då vara rätt "safe" med alla nybilsgarantier etc?
Sen som plus så ser jag även:
- 5 år skattebefriad om jag köper miljöbil
- 3 år som jag kommer undan med halvförsärking pga vagnskadegarantin
- Flera av dom stora aktörerna har erbjudit mig serviceavtal för 99:- i månaden i 3 år, dvs 3600:- på 3 år servat å klart
- Jag kan sova gott om natten istället för att oroa mig över att motorn ska rasa imorgon (Har en kollega som köpte en 3 år gammal Audi för 200 lax begagnat som motorn rasade på efter 6 månader och det gick på 42k att laga...)

Mao så är det som lockar mig att köpa en helt ny bil att det blir väldigt enkelt (?) att kalkylera på totalkostnaden...

@Blomman90
Okey, jag hör dig. Men har då lite "motfrågor":
1. Bilen som har gått 4k mil har haft 3k mil mer slitage inuti, nedsuttna säten, folk som satt fötter i dörrar med skitiga skor, ett lastutrymme som slitits etc etc.
I min mening så slits ju inne-miljön i bilen lika mkt på 3000 mil oavsett om det sker på 1 eller 4 år....

2. På samma sätt, 4k mil ger förmodligen mer "märken" / "skavanker" på bilen baserat på att den varit ute och körts?
Ponera att bilen står i varmgarage. Då kommer ju bilen som gått 4k mil ha fått smaka på 3k mil mer utomhusmiljö än bilen som gått 1k mil.

3. Säg att jag kör 1500 mil per år (verkar va vanligt att räkna på detta på leasing). Kör jag bilen i 4 år så kommer bil:
A) ha gått 1000+6000 = 7000 mil efter 5 år.
B) ha gått 4000+6000 = 10 000 mil efter 5 år.

Så frågan är då, hur mkt kommer priset skilja mellan 7k och 10k mil efter 5 år?
Det är ju den skillnaden jag vill ska avspeglas i priset redan när jag köper bilen år 1....

@Horvendile
Det är just den sajten som fått mig att få problem.
Det -största- problemet med den sajten är att det inte tar så mkt hänsyn till utrustning.
En bil som ligger ute för 300k kan den tycka är värd 180k, men den går ju mer eller mindre bara på grundgrejorna i bilen.
Stoppar man in nån form av premiumljud, navigering, On-call features, backkamera, elstolar, driver assist system , glastak, etc etc i det hela så är det kaos.
Just all denna j*kla utrustning gör ju att det är så sjukt svårt att öht hitta 2 st bilar av samma märke + modell + årsmodell att jämföra...

Och vad jag menar med värdera? Tja, jag fattar ju att jag inte ska betala 3000:- för ett gammalt GTX 460.
Jag vill inte göra samma misstag med en bil
Eller nej, det blev en dum jämförelse. Jag tror inte jag kommer betala ett så felaktigt överpris.
Det jag menar med värdera är att t ex slippa betala säg 30kkr för mkt. Det är ju väldigt svårt att avgöra om en bil som kostar 350kkr begagnat "egentligen" har ett värde av 330k eller 370k.
Det är så att säga "finliret" jag har problem med.

Edit:
En till grej angående priser:
Har en bil på blocket jag spanat in som säljs av en bilhandlare. Under de senaste veckor jag fortsatt leta har den handlaren gått från 349k till 309kkr, mao så var ju den bilen 40kkr för dyrt utlagd, eller för oattraktiv, för att säljas för 350k.
Mao hade man ju gjort en dålig affär om man köpt den för 349k, eftersom handlaren nu är beredd att gå ner till 309k....

Gällande nybil:
Byggde en ny Vovlo på deras hemsida och bad om en offert från en handlare, direkt utan att ens ha bett om nått, så stod det 8% rabatt på offerten rakt av!
Så, om man får 8% rabatt mot listpris direkt, hur fasen ska man då kunna avgöra vad en bil egentligen kostar?
Just denna prutmån och att inget pris egentligen är det slutgiltiga gör det hela så sjukt svårt!

Permalänk
Medlem

Jag ska relativt snart köpa "ny" igen.
Sätt en budget ang hur mkt du vill lägga, ex 150k, kolla sedan vad du har för behov (lasta si och så mkt, bränsleekonomi osv) beroende på dina preferenser. Sist kommer väl hur mkt lull lull du vill ha i bilen samt vilken motor (som iofs delvis går hand i hand med hur mkt lull lull du får)
Grej nummer 3 är väl sedan att se vad det finns för ngt för dom pengarna som matchar dina behov, själv är jag lite feg och köper alltid av handlare (o andra sidan lägger man ut mer än 300k så vill jag känna mig ngt säkrare).
För att få ett ungefärligt pris är det ex.vis blocket som gäller, kolla även bilpriser.se

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

@Blomman90
Okey, jag hör dig. Men har då lite "motfrågor":
1. Bilen som har gått 4k mil har haft 3k mil mer slitage inuti, nedsuttna säten, folk som satt fötter i dörrar med skitiga skor, ett lastutrymme som slitits etc etc.
I min mening så slits ju inne-miljön i bilen lika mkt på 3000 mil oavsett om det sker på 1 eller 4 år....

2. På samma sätt, 4k mil ger förmodligen mer "märken" / "skavanker" på bilen baserat på att den varit ute och körts?
Ponera att bilen står i varmgarage. Då kommer ju bilen som gått 4k mil ha fått smaka på 3k mil mer utomhusmiljö än bilen som gått 1k mil.

3. Säg att jag kör 1500 mil per år (verkar va vanligt att räkna på detta på leasing). Kör jag bilen i 4 år så kommer bil:
A) ha gått 1000+6000 = 7000 mil efter 5 år.
B) ha gått 4000+6000 = 10 000 mil efter 5 år.

Så frågan är då, hur mkt kommer priset skilja mellan 7k och 10k mil efter 5 år?
Det är ju den skillnaden jag vill ska avspeglas i priset redan när jag köper bilen år 1....

Okej,

1. Det går ju inte direkt att prata om 3k mil slitage inuti. Det väsentliga är hur dessa mil har sett ut. Bor du i en storstad och kör i bilköer varje dag så spenderar du kanske 2 timmar i bilen om dagen för en strecka på ett par mil. Bor du ute på landsbygden hinner du köra 20 mil på samma tid. Så i dessa fall blir ju bilen lika "nedsutten" fast den gått 10 gånger längre. Sen är det ganska ovanligt att det är inne-miljön som är det väsentliga när det kommer till slitage. Det ska i så fall vara om man haft barn eller liknande i bilen. Men så länge inget är trasigt, så brukar man ju sällan byta ut saker på en vanlig service. Det är ju de vanliga slitagedelarna som är av störst intresse när du köper begagnat. Det är där du har dolda fel som kostar multum att åtgärda.

2. Egentligen samma svar som 1, det beror på hur och var den körts. 3k mil kan innebära lika mycket tid på vägen. Risken att råka ut för mindre skavanker är ju också större inne i tätbebyggt område där det är trångt. Parkeringsskador, trottoarkanter eller en unge med nyckel. Så sträckan är endast en faktor, det finns så mycket annat som påverkar.

3. Det är klart att skillnaden blir mindre mellan bilarna när tiden går. Framförallt eftersom du har samma typ av körning i båda fallen. Det finns inga generella regler för hur beräknar värdet. Men det är onekligen viktigt hur bilen är vårdad. En välvårdad bil med ett par tusen extra på mätaren är troligen högre värderad än en ovårdad bil med ett par tusen mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Jag ska relativt snart köpa "ny" igen.
Sätt en budget ang hur mkt du vill lägga, ex 150k, kolla sedan vad du har för behov (lasta si och så mkt, bränsleekonomi osv) beroende på dina preferenser. Sist kommer väl hur mkt lull lull du vill ha i bilen samt vilken motor (som iofs delvis går hand i hand med hur mkt lull lull du får)
Grej nummer 3 är väl sedan att se vad det finns för ngt för dom pengarna som matchar dina behov, själv är jag lite feg och köper alltid av handlare (o andra sidan lägger man ut mer än 300k så vill jag känna mig ngt säkrare).
För att få ett ungefärligt pris är det ex.vis blocket som gäller, kolla även bilpriser.se

Absolut, det är ju exakt så jag har gjort.
Problemet är ju som sagt att jag tycker att priserna utan problem varierar +/- 30 000 kr så det är ju sjukt svårt.
(Dvs två för mig till synes lika bilar kan skilja 60kkr i pris)

Även om jag hittar en bil som är nice för prick 150kkr.... Fine.
Men vad säger då att om jag istället tar en liknande modell fast från en annan tillverkare så får jag "samma" bil för samma pengar, men den kostar istället halva priset i försäkring, servicen är billigare och så visar det sig även att det var bättre bränsleekonomi?

För att enklare förklara frågan:
Anta att jag har 350 000 kr och vill köpa den absolut "bästa "kombin (oavsätt märke) som ger mig maximal motoreffekt, mest utrustning, minsta omkostnader (förbrukning, bränsle, skatt, försäkring) och som har bäst restvärde om 3 år, hur fasiken kommer jag fram till vad jag ska köpa?
Att bara sitta och titta på bil efter bil efter bil på blocket kommer jag ju inte klara av under resten av min livistid, framförallt inte när varje reg-nummer ska matas in på bilpriser.se, varje regnummer ska kollas vilken försäkringspremie det ger mig, varje regnummer ska kollas vad det ger för skatt, och varje modell ska man undersöka hur serviceintervall och servicekostnad ser ut.

Sen skulle man även behöva nån form av standard av hur mkt en bil tappar i värde per år, från år 1.
Jag menar nått i stil med att säg att bilen torskar 15% år ett, 10% år två, 8 % år tre, och sen tappar ytterligare 5% per år efter det.
Då kan man ju i en formel via excel få fram vad två bilar kommer vara värda om t ex 4 år, förutsatt att den ena bilen är 1 år idag och den andra är 3 år.
Eller snarare, detta är ju varför det är så viktigt att man betalar "rätt" pris vid köptillfället.
Även om bil A är billigare än bil B så blir ju bil A en sämre affär om den tappar mer i pris på 3 år än bil B.

Det som skulle behövas är ju en webtjänst där man matar in sina uppgifter (personnummer, var man bor osv), och sen antingen en lång rad reg-nr eller en viss bilmodell, och sen så köttar den sajten av anrop till alla andra sajter (t ex bilskatt.nu, försäkring, osv osv) och ger en en totaltkostnad för bilen....

Helt enkelt, jag har gått "full Bassebaba civilingenjörs-mode" på detta projekt med att köpa bil och inser att jag totalt ballat ur och förmodligen övertänker bilköpet 100 gånger mot vad den "gemene" bilköparen gör.

Därför har jag satt mig i en sits där jag omöjligen kommer kunna slå till eftersom jag hela tiden är "oroad" över att jag antingen:
A) kommer göra ett dåligt köp för jag betalar mer för en bil än vad den i nuläget är värd
eller
B) Hade fått en mycket "bättre" bil för samma totalkostnad om jag bara hade vetat -hur- jag skulle leta

Sist men inte minst så kan jag säga att min budget ligger runt 350-400k, det är därför det blir så mkt svårare.
För 50kkr hade jag bara köpt första bästa bil, men kring 400kkr känns det som det finns mkt mer att förlora.
Detta har även gjort att jag blivit riktigt jäkla kräsen på "utrustning", jag vet vad jag vill ha, men det är svårt att hitta en beggad bil som är tillvald så som man vill ha den. Ofta är det pålastat en massa grejor som jag -inte- vill ha men ändå tvingas betala för, vilket gör det hela ännu svårare.
Sist men inte minst så går det ju t ex inte att specificera "gärna dragkrok och elstol men inte taklucka" på blocket vilket gör det EXTREMT tidskrävande att öht leta upp intressenta objekt..

Jag ser en enorm affärsidé här, förstår inte att det inte redan finns bättre tjänster.
Det bästa vore ju om man hade en begagnat-sajt för bilar där man fick fylla i precis -allt- som bilen har, istället för att skriva fritext som på blocket.
Att då både hitta en bil, och värdera den, skulle ju mkt enklare kunna göras programmatiskt.
T ex skulle man ju då kunna fylla i att en dragkrok på en Volvo värderas som 10kkr i nypris.

Samt i sökningen så skriver jag att "dragkrok är ett krav", "taklucka vill jag absolut inte betala extra för", samt "det är ett stort plus om den har en påkostad stereo".

Helt enkelt, möjlgheten att kunna skräddarsy en helt ny bil har totalt förstört mig när jag letar begagnat eftersom jag insett att jag omöjligen kommer kunna bli 100% nöjd. Och det känns helt sjukt att lägga 350-400kkr på en beggad bil som jag inte är nöjd med

Samtidigt så är jag beredd att köpa en ny bil, och de pengar jag har kommer göra mig nöjd. Problemet då är ju att man ständigt får höra att det är så enormt dåligt att köpa en ny bil.

Vad jag egentligen är ute efter är att köpa en bil som kostar runt 400kkr ny, men hitta sweet-spot på hur gammal den ska vara och hur många mil den ska ha gått, för att ha tappat maximalt i värde men ändå anses "fräsch" och "problemfri".
Så, hade det inte varit en sån horribel initial värdeminskning på en ny bil hade jag köpt nytt direkt.

Oh yes, det är fredag och Bassebaba är en gottegris!

@Blomman90
Riktigt bra feedback, tack!
Frågan är ju dock hur man då ska kunna värdera detta? En sak om man köper direkt från privatperson, då är det ju enklare att baserat på hur/var personen bor och gör kunna luska fram allt detta.
Men en bil som bara står hos en handlare så är det ju mer eller mindre omöjligt att ta reda på detta?
Visst man kan fråga, men tvivlar på man får ett ärligt svar.
Sen kan man ju förvisso kolla upp tidigare ägare...

Permalänk
Hedersmedlem

Min bild är att extrautrustning betyder väldigt lite för begagnatpriset på en bil.

Jag tror felet du gör är att du försöker back-tracka hur bilen har körts osv. till det pris som begärs idag. Istället tycker jag att du ska jämföra det begärda priset med liknande bilar som du har sett. Jämför deras skick, körsträcka osv. och jämför hur priserna varierar.

Jag har frågat bilhandlare mer än en gång varför de tycker att en bil är värd ett visst pris fast det finns 10 andra som är ute på marknaden till 20% lägre pris. Kan de inte svara på det så är det ju en signal i sig. Men ofta så kommer det en rimlig förklaring, som att lacken och/eller inredningen är i nyskick eller något annat.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Problemet är nog att nånstans tänker du på att äga en bil är en investrering men det är det inte, det är en kostnad
Det går inte att räkna ut vad värdet på bilen kommer vara i framtiden eftersom en avgörande sak kan vara hur beggat marknaden för den modellen som du köpt kommer se ut vid tillfället du vill sälja. Det kan vara en indikation på många saker, tex att du köpte en populär modell men folk vill ha nytt. Som tex 2008-2009 mitt i finanskrisen svämmade marknaden av beggade bilar och nya, men ingen vågade köpa eftersom man inte visste hur det kommer se ut framöver.

Iaf ser det ut som att du är ute efter en lite dyrare/nyare bil än vad jag gick in på. Köp beggat från bilhandlare? De brukar ge med garanti på minst ett halvår. Samtidigt kan bilen fortfarande ha kvar nybilsgaranti.

Själv köpte jag för ca 5 år sen en beggad Audi A4 2.0 TDI (2010) från bilhandlare. Den är bekväm, bränslesnål, rimlig skatt/försäkring, knappt haft nåt fel på bilen, service bara vartannat år. Det kan inte bli bättre än så, trots att jag i dagsläget skulle klara mig på en mindre bil (har inga barnvagnar och kör knappt) men känner att det inte är värt att byta när allting bara funkar.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

@giplet, @huxflux

Okey, intressant feedback.
Givetvis ser jag det som en kostnad, inte en investering. Men jag vill ha maximalt med bang for the buck för mina pengar.

Vi tar ett exempel, detta är bara en av alla sökningar så lägg inte för mkt tid på just detta utan det är mer för att ni kanske ska kunna märka var/hur jag tänker fel:

https://www.blocket.se/stockholm?q=&cg=1020&w=3&st=s&ps=&pe=&...

Där har vi alltså V60 "från 2015", max 3000 mil, samma motor, automatlåda.
Prisspannet är från 259k till 417k.
Jag tycker ju att jag mer eller mindre (om man plockar bort bilarna som har AWD och/eller Cross country) har gjort ett urval som borde ge mig relativt "lika" bilar och prisspannet är typ 150 000:-...

Säg att vi bara för fortsatt argumentation snävar ner det till 270k-290k
https://www.blocket.se/hela_sverige?q=&cg=1020&w=3&st=s&ps=28...

Då har vi fortfarande 12 bilar att jämföra!
Om jag betalar 270 eller 290k, det är saksamma, 20k hit eller dit, så då är frågan, hur fasen försöker man komma fram till vilken av dom 12 st som är det bästa köpet?

Och det intressanta nu är att vi har tagit en tillverkare (volvo), en modell (v60), en motor (d4 diesel), en låda (automat), max 3000 mil och 2015 eller 2016.
Om jag istället säger "ge mig den bästa kombin mellan 250k och 350k", och inte bryr mig om det är en Volvo, en VW, en Audi eller en Ford, är öppen för både manuell och automat, motorer mellan det Volvo kallar för D2 -> D5, hur fasen gör man då?
Kan ju som sagt sitta resten av mitt liv och leta på blocket.

Edit/slutsats
Jag förstår att jag låter extremt krånglig, men jag har ju bara gått runt runt i en cirkel i typ två månader nu
Man måste ju ha någon sorts "taktik" för hur man börjar snäva in sin sökning?

Permalänk
Medlem

@bassebaba Då är det bara att välja en och gå vidare med livet.. Undvik kolla priset på de andra bilarna så du inte får ångest efter du valt en.. Undvik blocket i minst 2 år..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

@bassebaba Då är det bara att välja en och gå vidare med livet.. Undvik kolla priset på de andra bilarna så du inte får ångest efter du valt en.. Undvik blocket i minst 2 år..

Haha tack, förmodligen det bästa rådet jag kan få!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har väl varit lite i samma sits med att försöka "optimera" mitt kommande bilköp. För 1½ år sedan eller så började jag samla statistik på intressanta objekt som jag kollat efter ett par gånger i veckan. Har nu rätt bra med information när jag väl får tummen ur röven för att faktiskt slå till på något.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/17EHZVua7NcSBAEuEj-xVd...

Problemet är bara att jag har svårt att motivera investeringen (pengar ut nu, men troligtvis mindre löpande utgifter pga. nuvarande bensinslukare), även om jag har råd, och även om jag börjar bli trött på nuvarande bil som även om den är komfortabel har sina brister.

Hittar jag något intressant i närheten har jag dock något att jämföra med. Tanken är också att plocka fram lite statistik ur all data, one day...

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Eftersom jag har svårt att släppa detta så fortsatte jag mixtra lite.
Skrev en kod som "scrapar" blocket (om nån som råkar jobba på blocket läser detta, sluta va så jämra giriga och ge oss ett API!), så jag kunde få ut lite vettig data.

Vad jag sedan gjort är att visa "Pris mot ålder i månader" för sökningen jag visade tidigare i tråden.
Observera att det är samma motor, samma växellåda. Kan däremot vara skillnad mellan AWD/CC.

Oklar på vart jag vill komma med detta faktiskt

Ett dilemma är följande:
Jag har byggt en ny bil och fått offert på den som ligger 40kkr ovan en 1 år gammal mer eller mindre likadan konfigurerad, samma årsmodell.
Då får jag även ett serviceavtal för 99:- per mån (3 år) som dom vill ha 350:- om man köper till vid begagnad.
Spar även in 90:- per månad i försäkring (3 år).
Sen kanske man totalt kan strunta i dessa och leta runt försäkring på annat håll och bara serva vid behov på billigaste ställe, men jag är ute efter ett så "enkelt" ägande som möjligt, mao pröjsa 1200:- per år för service låter utmärkt.
Mao finns det 12kkr att "spara" genom fördelaktig service/försäk på den nya kärran.

Då är vi nere i en skillnad på 28kkr på att:
A) Ta en 1 år gammal bil som man inte har nån som helst aning om hur ägaren egentligen har skött den, ha 1 år förbrukade garantier osv
B) Få en sprillans bil exakt konfad som jag vill ha den, i precis den färg jag behagar, osv osv. Alt. (A) kräver kompromisser här då det är omöjligt att hitta min konfig till ens 90% begagnad
C) Och då kommer ju vi till det hela som jag började med egentligen, värderingen av den begagnade bilen. Vad jag märkt så verkar det _ALLTID_ finnas en prutmån. Så, om man kan få ner den begagnade bilen (A) säg 20-25k ytterligare i pris så är den ju i ett mycket bättre läge, men problemet är att jag har väldigt svårt att avgöra om/hur mkt det går att pruta på handlarnas priser. Nått jag är ute efter är i stil "jamen Bassebaba, utgå från att du alltid kan pruta kring 10%"....
För det är ju precis mitt resonemang i (A) och (B) som leder mig till att tycka att begagnatpriserna är höga...

Så, det jag egentligen söker hjälp i, vad är det i mitt fall som talar EMOT att köpa en ny bil?

Direktlänk bild

Permalänk
Medlem

Jag köpte ny bil för drygt ett år sedan. Precis om dig blir jag smått besatt av att göra det "perfekta" köpet.
Jag kollade mycket på blocket och bytbil samt läste de flesta tester som gick att hitta på nätet. Rent ekonomiskt är det inte försvarbart att köpa en helt ny bil, värdeminskningen är alldeles för stor för det.
En tre år gammal bil är snarare det mest prisvärda, en ganska ny bil men där oftast nybilsgarantin gått ut. Större risker att något går sönder är något man får ta men det beror ju även på hur länge man tänkt ha bilen.

Den allra störta fördelen med en ny bil är att man slipper stora tunga utgifter ifall något går sönder. Som småbarnsfamilj vill man varken få en faktura på 40k eller ett motorstopp mitt i natten längs motorvägen.

Så därför blev det till slut en helt ny för vår del. Vi köpte precis i ett generationsbyte så det var bra kampanjer för att få ut de sista lagerbilarna.

Permalänk
Medlem

Imponerande arbete BasseBaba!
Min bild av Blocket, eller av privatsäljare överlag, är att de ofta övervärderar sina bilar. Men det är egentligen något jag mest hört.

Jag förstår din tvekan inför bara nästan ny bil. Jag är inne på min tredje bil nu, och två av dem har jag/vi köpt nya. Jag påstår ingenstans att det är något jag kunnat räkna hem, men i båda fallen har jag haft väldigt specifika önskemål om utrustning, och det har antingen inte stått att finna på begagnatmarknaden, eller så har prisskillnaden blivit så liten jämfört med att köpa nytt att det bara blivit fånigt.
Så håller man förstås bara på om man hängt upp sig oekonomiskt mycket på att man vill ha en viss utrustning eller en viss modell, men givet en sådan inställning kan det absolut gå att motivera (om än kanske inte räkna hem) nyköp.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

1: man köper bil med hjärta, inte hjärna

2: för att göra det perfekta köpet måste man kunna bilar på sina fem fingrar - men även då kommer det bli en del bottennapp

3: bilar är ingen investering, de är ett sätt att sätta sprätt på pengar

4: man kan aldrig, någonsin, under några som helst omständigheter avgöra en bils skick efter teknisk information över nätet, man måste undersöka bilen

5: räkna ut kostnaden teoretiskt, lägg på 50% om det är en tråkig bil, 100% om det är en rolig bil

6: bilar slutar på skroten förr eller senare, ofta förr

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skäggig legend

Istället för att skapa en tråd hakar jag på denna.

Det är så att jag ska växa upp. Sälja leksaken (Honda Hornet 2012) lägga en summa och köpa mig en bil. Bilen jag tänkt är jag rätt säker på, sitter kanonbra i den, bra låda, rätt snål etc, nämligen en Volvo V60 D2 automat helst runt 2014 (nya designen) med stora 7" skärmen kanon bra ljud i den (även standard stereon), säker och så vidare. Innan har jag funderat på Golf SC 105 TDI DSG - men efter mycket läsningar så avstår jag helt enkelt den lådan - 150hk dieseln blir bara dyr och onödig. Samt att jag inte sitter lika gott i den trotts sportstolar etc samt att ljudet i högtalarna är fruktansvärda i samtliga vwkoncern bilar.

Jag kommer väl köra en 1000 mil om året eller så, tänker lägga c:a 200k på bilen och ska ha den tills den går sönder, aka: 10 år (eller ifall det blir mer än ett barn, har inga nu och planerar inte heller men man vet aldrig).

Någon som har något att säga till om V60 överlag? Jag tar emot allt som har att göra med haverier, dåliga barnsjukdomar (därför jag vill ha en 2014 modell), drar olja eller liknande.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Inaktiv

Förutom de självklara tipsen om att kolla servicebok och liknande så har jag inga bra tips då du vcerkar ha ha bestämt dig över vilken bil du vill ha.