En miljon programmerare inom EU behövs till 2020 enligt EU-kommissionen

Permalänk
Inaktiv

En miljon programmerare inom EU behövs till 2020 enligt EU-kommissionen

Hej någon som mer än jag jobbar inom IT och upplever den extrema brist på IT-folk, där jobb får tackas nej till och projekt blir lagda på is för att det inte går få tag på någon resurs som har tid att utföra jobbet?

Och detta blir bara värre och värre får varje år. Enligt en rapport från EU-kommissionen står Europa inför en allvarlig IT-kompetensbrist som kan innebära att närmare en miljon lediga IT-jobb inte kommer kunna tillsättas inom EU år 2020.
http://businesstech.idg.se/se/tcs/sa-ska-unga-inspireras-att-...

I artikeln står det även en intressant detalj:
Han håller med om att det är lite av en paradox, att så många ungdomar idag använder elektronik i extremt hög omfattning, men ändå inte intresserar sig för tekniken bakom den.
– Vi måste ändra på uppfattningen om de tekniska jobben. Det som ungdomarna ser är egentligen bara fem procent av tekniken, nämligen gränssnittet.

Just detta upplever jag. "Varenda" ungdom sitter bakom en datorskärm nästan halva sin fritid, många entusiaster som lägger ner tiotusentals kronor på att få allra bästa datorn och fintrimmar den till bristningsgränsen (överklockar), men vissa gör detta enbart för att få så bra prestanda i nöjessaker som möjligt. Vilket leder till att trots att det finns så många som sitter vid riktigt grymma datorer hela dagarna, så är det i förhållande till arbetsmarknadsbehovet alldeles för få som kan något om datorer/IT.

Nå vad tycker ni andra, upplever ni samma problem som mig med att få tag på kompetens? Tror ni denna brist på IT folk kan få vår ekonomiska utveckling att stagnera? Alltså brist på IT folk påverkar ju alla, kan inte fabriker automatiseras i den utsträckning som de skulle så blir det mindre jobb för operatörer om dessa jobb istället lämnar landet..

Vad borde skolväsendet göra för att förändra och få mer intresserade?
Mitt förslag skipa saker som religion, dra ner på ämnen som religion etc och lägg in programmering som obligatorisk i skolan.
-Historia ska självklart inte bort, alla barn ska veta vad WW1 och WW2 var, men de behöver kanske inte kunna så mycket om amerikanska inbördeskriget o.s.v. -Den som vill veta detta kan ta reda det på egen hand.

Permalänk
Medlem

Detta är ju verkligen inte mitt ämne, men frågan jag då har är:
Vad gör alla istället?
Om det "lockas över" 1 miljon programmerare till 2020, står då inte 1 miljon andra jobb lediga?
Eller räknas det med att jobb kommer förflyttas från andra sektorer?
Och detta är ju inte heller unikt, känns som att det är brist i många branscher? (Sjukvård, lärare, poliskår....)

Och japp, jag upplever problemet redan nu, i stort sett alla jag känner som jobbar inom IT behöver mer folk till sina arbetsplatser.
Problemet är även att det är svårt att få tag på bra folk... Det räcker ju inte med att "locka över" och/eller "utbilda" 1 miljon personer, det gäller ju att det är folk som är duktiga också.

Hela arbetssituationen har också blivit jäkligt "dålig" då folk byter jobb oftare än sina strumpor
Eftersom den största "Poolen" av folk att anställa är de som redan har jobb, så känns det som ett moment 22:
Företag A anställer en från B som då tvingas gå ut och rekrytera in en ersättare från företag C som sen tvingas locka över en från företag A. Kontentan blir att det blir grötigt på arbetsplatser med hög personalomsättning och dålig kvalité överlag.

Permalänk
Medlem

IT i all ära men det har varit extrem brist på folk som kan maskinnära programmering _och_ kan digital+analog-teknik/konstruktion. Dvs den typen av teknik som ingår i dagens alla IoT-lösningar samt även mer avancerade typer av emebedded-enheter. Så om IT-området kommer få ännu mer brist på kompetent arbetskraft då lär det bli ännu värre på dom nischade inriktningarna av teknikbranschen.
Snart läge att förhandla om dubbla lönen

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

En miljon utvecklare eller en miljon IT jobb? Rätt stor skillnad på att spotta ut 1 miljon fullstack utvecklare jämfört med att få ihop 1 miljon personer som kan jobba inom "IT sektorn"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Opatagio:

IT i all ära men det har varit extrem brist på folk som kan maskinnära programmering _och_ kan digital+analog-teknik/konstruktion. Dvs den typen av teknik som ingår i dagens alla IoT-lösningar samt även mer avancerade typer av emebedded-enheter. Så om IT-området kommer få ännu mer brist på kompetent arbetskraft då lär det bli ännu värre på dom nischade inriktningarna av teknikbranschen.
Snart läge att förhandla om dubbla lönen

Ja brist på mycket kompetent folk, även om jag ser lite ser den typ av personer som du efterfrågar som samma art som IT/Systemutvecklare. Att digital+analog-teknik/konstruktion saknas brist på var intressant, troligtvis eftersom dessa utbildningar nästan har försvunnit runt år 2000 var de väldigt populära och fanns på varenda mindre högskola.

Sedan har vi brist på lärare, sjuksköterskor o.s.v. men lärarbristen ser jag lite samma som med IT-bristen, dagens lärare i grundskolan kan inget om IT/programmering och då inte kan lära ut inom detta.

Permalänk
Medlem

att hitta rätt personer (nördar) i antal av 1 miljon, de är nästan omöjligt, de finns inte så många av oss.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

undrar om detta menas att gälla idag också eller kring 2020. för idag har jag bara märkt av 2 skalor.
1. företag som letar efter grymma skillade personer, men betalar ungefär lika mycket som en kundservice medarbetare får.
2. företag som vill ha enorm kompetens, men letar efter 10-20års erfarenhet

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

att hitta rätt personer (nördar) i antal av 1 miljon, de är nästan omöjligt, de finns inte så många av oss.

Glöm inte följande:

Jobbet ska vara rätt betalt.
Jobbet ska passa in för personen och vara engagerande
Jobbet ska inte kräva "unicorn" erfarenheter (tex 10 år erfarenhet för en junior roll)
Personen måste och passa in på arbetsplatsen annars lämnar dom den snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Glöm inte följande:

Jobbet ska vara rätt betalt.
Jobbet ska passa in för personen och vara engagerande
Jobbet ska inte kräva "unicorn" erfarenheter (tex 10 år erfarenhet för en junior roll)
Personen måste och passa in på arbetsplatsen annars lämnar dom den snabbt.

Korrekt, men jag tror att ovan är ett resultat av bristen på folk.
IT är idag (i min mening iaf) en av få branscher där arbetskraften dikterar villkoren istället för arbetsgivarna...

Men du har helt rätt, jag har haft kodare på intervju som tackat nej och gått någon annan stans bara för att projektet inte "verkar tillräckligt roligt". Definitionen av ett "jobb" för IT/programmerare har blivit rätt sjuk (och förvisso i många andra branscher också).

Så folk är bortskämda med att kunna gå till heta tech/fintech startups där dom får jobba på nästa Spotify eller Facebook, så det i kombination med brist gör det rätt snett.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wully:

Glöm inte följande:

Jobbet ska vara rätt betalt.
Jobbet ska passa in för personen och vara engagerande
Jobbet ska inte kräva "unicorn" erfarenheter (tex 10 år erfarenhet för en junior roll)
Personen måste och passa in på arbetsplatsen annars lämnar dom den snabbt.

Kräsenheten ser jag som en konsekvens av arbetskraftsbristen. Folk inom alla områden är lika kräsen, men ju mer brist på jobb det är ju mer får man offra sig. -Jag tror t.ex. att juniora fotografer inte precis kan ställa vilka krav som de vill.

Sedan riktigt duktiga personer kommer alltid saknas, men det många känner av är att helt vanliga datornördar som har suttit och pillat på sin dator i ungdom och sedan en 3 årig eftergymnasial utbildning är fullt tillräckligt. Problemet är att ytterst få har pillat med sin dator i ungdomen, mer än att ha datorn till rent nöje, sedan blir det en 3årig högskoleutbildning inom IT där det mesta är matematik, elektronik, rapportskrivning etc och de efter utbildningen knappt kan se skillnad på en persondator och ett kylskåp. (javisst överdrivet för att förtydliga min poäng)

Permalänk
Medlem

För större bolag kan det nog handla om att få riktigt vassa personer för en spottstyver. Hela IT-branschen är väl ganska prispressad vad jag förstått.
Men ett mindre företag som det jag jobbar på letar hellre efter en person med ett intresse för tekniken och någon form av utbildning inom området. Sedan drar vi oss inte för att lära ut det som behövs om vi ser att personen är villig att lära sig. Det kostar företag några kronor i början men i slutändan slipper företaget tacka nej till miljonprojekt tack vare att de nya kan dra sitt strå still stacken.

Själv hade jag utbildning i just digital och analog-teknik samt grundläggande programmering. Det som företaget hjälpte mig med först var att omsätta kunskaperna jag fick i skolan till hur dessa kan användas i praktiken. Sedan fick jag fördjupa mig i microprocessorer och PCB cad för att nu, några år senare, vara med och bygga system som är ganska banbrytande i branschen. Att sedan lönen ökar i takt med min förvärvade kompetens och arbetet jag utför är alltid en morot för att lära sig mer och bli bättre.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Korrekt, men jag tror att ovan är ett resultat av bristen på folk.
IT är idag (i min mening iaf) en av få branscher där arbetskraften dikterar villkoren istället för arbetsgivarna...

Men du har helt rätt, jag har haft kodare på intervju som tackat nej och gått någon annan stans bara för att projektet inte "verkar tillräckligt roligt". Definitionen av ett "jobb" för IT/programmerare har blivit rätt sjuk (och förvisso i många andra branscher också).

Så folk är bortskämda med att kunna gå till heta tech/fintech startups där dom får jobba på nästa Spotify eller Facebook, så det i kombination med brist gör det rätt snett.

Fast är ju väldigt logiskt igentligen. Om det finns 10 ställen som vill anställa dig och alla betalar typ lika mycket, varför välja att jobba på ett projekt som inte verkar engagerande för dig? Jämfört med ett jobb på ett nytt startup företag där du får jobba på "cutting edge" projekt och får 4 timmar varje fredag till att göra vad du vill.

Tråkiga projekt måste vägas upp med någon förmån som startup företagen inte kan erbjuda. Men eftersom de flesta stora företag bara vill minimera kostnaderna som kommer dom förlora bra utvecklare til nya företag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

För större bolag kan det nog handla om att få riktigt vassa personer för en spottstyver. Hela IT-branschen är väl ganska prispressad vad jag förstått.
Men ett mindre företag som det jag jobbar på letar hellre efter en person med ett intresse för tekniken och någon form av utbildning inom området. Sedan drar vi oss inte för att lära ut det som behövs om vi ser att personen är villig att lära sig. Det kostar företag några kronor i början men i slutändan slipper företaget tacka nej till miljonprojekt tack vare att de nya kan dra sitt strå still stacken.

Själv hade jag utbildning i just digital och analog-teknik samt grundläggande programmering. Det som företaget hjälpte mig med först var att omsätta kunskaperna jag fick i skolan till hur dessa kan användas i praktiken. Sedan fick jag fördjupa mig i microprocessorer och PCB cad för att nu, några år senare, vara med och bygga system som är ganska banbrytande i branschen. Att sedan lönen ökar i takt med min förvärvade kompetens och arbetet jag utför är alltid en morot för att lära sig mer och bli bättre.

låter som en kanon bra arbetsgivare

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Fast är ju väldigt logiskt igentligen. Om det finns 10 ställen som vill anställa dig och alla betalar typ lika mycket, varför välja att jobba på ett projekt som inte verkar engagerande för dig? Jämfört med ett jobb på ett nytt startup företag där du får jobba på "cutting edge" projekt och får 4 timmar varje fredag till att göra vad du vill.

Tråkiga projekt måste vägas upp med någon förmån som startup företagen inte kan erbjuda. Men eftersom de flesta stora företag bara vill minimera kostnaderna som kommer dom förlora bra utvecklare til nya företag

Helt korrekt. Jag menade ju bara på att det är så för att det är en bransch med brist på folk.
Hade det istället gått 10 utvecklare på varje jobb så hade dom tvingats lönedumpa för att öht få ett jobb.

Jag menar bara på att _min högst personliga_ åsikt är att det som arbetstagare är en rätt sweet situation man sitter i år 2016, att man kan vara så kräsen med vad som ska betala ens brödföda
Man kan ju inte rimligen förvänta sig att det ska vara normal-state.

Problemet med tråkiga projekt är att knappt pengar väger upp.
Jag har sett tråkiga projekt där dom tvingats strö pengar på det hela, men det har inte fungerat så bra ändå eftersom folk varit oengagerade och likförbaskat stuckit vidare till ett "cutting edge"-projekt trots att dom då gått ner i lön
Så en annan sak jag helt enkelt konstaterar är att vissa företag/projekt/roller inom IT har det riktigt svårt att tillsätta folk just eftersom folk öht inte är intresserade av det