Privatkopieringsersättning ska kunna betalas för importerade mobiltelefoner

Permalänk
Melding Plague

Privatkopieringsersättning ska kunna betalas för importerade mobiltelefoner

Högsta domstolen slår fast att ersättning för privatkopiering ska betalas för vissa importerade mobiltelefoner, då de kan användas för kopiering av film och musik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Rättshaveri. Trodde verkligen Högsta Domstolen gick att lita på, men Sverige känns just nu inte längre som ett rättssäkert land. Har de haft sommarvikarier som bedömt fallet? Har de inte kunnig personal kanske de borde vänta tills de har det innan de avgör ett så stort och viktigt mål.

Permalänk
Medlem

Men för jävelen!

Det är ju knappt någon som privatkopierar längre! Ta bort rättigheten att göra det och straffa de som gör det istället i så fall.

Spotify och Netflix har dödat privatkopieringen, och de som fortfarande håller på kan gott få straff, eller i så fall betala en separat avgift.

Och snälla, låt inte tråden bli ytterligare en diskussion om piratkopiering, för det handlar om PRIVATKOPIERING nu!!

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

är inte iphones rätt svåra att kopiera material på?
fattar inte hur de får hålla på med dessa "landsbestraffningar", jag kan förstå radio-tv avgiften men inte detta.

något som vore självklart att de kan ta pengar för är typ inspelningsbara TV-boxar som typ TiVo, men mobiler, datorer m.m är helt orimligt

Permalänk
Medlem

ayyy....

Utsugare kommer göra allt dom kan för att sno pengar.

Citat:

Bedömningen bygger bland annat på enheternas lagringskapacitet, användarvänlighet, pris

Så vänta nu, om jag gör ett usb minne som är så svår använt, behöver jag betala avgiften då?

Vem bestämmer "användarvänlighet"? För de flesta personerna är en dator med linux på sig mer eller mindre omöjlig att använda, slipper jag avgiften då? Om jag säljer Android telefoner som är softbrickade, då är dom inte användarvänliga, alltså bör dom inte få någon avgift?

Permalänk
Medlem
Citat:

lagringskapacitet, användarvänlighet, pris och andra egenskaper.

visste inte att användarvänligheten av en produkt och att den är dyr gör att den behöver betala avgiften.
så om man gör en brutalt jobbig och billig produkt på ~16gb så är det möjligt att således undvika avgiften?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Finns det inget slut på detta elände...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Heja! Heja!
/ Team Copy Swede
Digitala parasiter åt lobbyister

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Entusiast

Hahaha, Sweclockers
Sluta aldrig med Prisjakts-rekommendationerna.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv

A dä ä heeeeel suukt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är ju helt absurt, snart så kommer alla människor i Sverige åläggas avgifter för att de har möjligheten att privatkopiera eftersom att de är människor.

Kan vi inte ändra politiskt system i Sverige, så folket faktiskt har en chans att direkt påverka det land vi lever i, lite som Schweiz kanske. Då hade man sluppit denna typen av gargantuansk idioti.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Hur fan kan sånt här gå igenom? Vilka sitter i högsta domstolen, stolpskott?

Permalänk
Skrivet av altair4:

Rättshaveri. Trodde verkligen Högsta Domstolen gick att lita på, men Sverige känns just nu inte längre som ett rättssäkert land. Har de haft sommarvikarier som bedömt fallet? Har de inte kunnig personal kanske de borde vänta tills de har det innan de avgör ett så stort och viktigt mål.

Har ingen större tilltro till högsta domstolen eftersom att Göran Lambertz sitter där.

Permalänk
Medlem

Är helt sinnessjukt. Lagen i sig är föråldrad med tanke på all DRM. Numera är det streamingmetoder som gäller så nu får frun plats med sina bilder utan att man behöver föra över dem på backupen hela tiden.
Det ska ju vara framställt till privatkopiering, kan inte förstå hur vanliga människor anser att så är fallet med mobilerna!

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Rättshaveri. Trodde verkligen Högsta Domstolen gick att lita på, men Sverige känns just nu inte längre som ett rättssäkert land. Har de haft sommarvikarier som bedömt fallet? Har de inte kunnig personal kanske de borde vänta tills de har det innan de avgör ett så stort och viktigt mål.

Skrivet av Ownage:

Hur fan kan sånt här gå igenom? Vilka sitter i högsta domstolen, stolpskott?

Fast nu är det inte domstolarna som skriver lagarna, de tolkar endast de lagar som politikerna skriver. Självklart kan man tycka att de gör en galen tolkning, men grundproblemet är och har alltid varit lagen! Så det är bättre att ge sig på det verkliga problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Det är ju helt absurt, snart så kommer alla människor i Sverige åläggas avgifter för att de har möjligheten att privatkopiera eftersom att de är människor.

Fast kommer inte en del att falla på det där med användarvänlighet...?

Skumt beslut dock.

Permalänk
Avstängd

Jag vill ha barnbidrag, för jag KAN få barn, jag vill ha sjukersättning, för jag KAN bli sjuk...

Visa signatur

I5 4690K@4GHZ||GA-Z97-HD3(rev. 2.1)||8GB 2,4GHZ RAM||G1 GTX970@1,5/2GHZ||250GB SSD||1TB HDD||CM V700 Guld||H440||NH-D15S|| Raijintek Morpheus||

http://i.imgur.com/AEvt5yT.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Det är ju helt absurt, snart så kommer alla människor i Sverige åläggas avgifter för att de har möjligheten att privatkopiera eftersom att de är människor.

Kan vi inte ändra politiskt system i Sverige, så folket faktiskt har en chans att direkt påverka det land vi lever i, lite som Schweiz kanske. Då hade man sluppit denna typen av gargantuansk idioti.

Håller med.

Om det uppdagas skandaler kring företag så slutar det ofta med avgång för VD. (Nyligen t.ex. WW, Telia, Swedbank m.fl.)

Detta här är ju ett exempel på när jag tycker Stefan Löfven får ansvaret och man får hitta en ersättare till honom.

Det finns MASSOR av saker i samhället där det går lite för snabbt för att det uråldriga, konservativa svenska rätt-systemet inte har en chans att hänga med.

Med dagens digitala teknik skulle man verkligen kunna utnyttja systemet till att låta folket bestämma mer, och inte behöva överlåta det till odugliga politiker. Det är ju bara att snegla på hur tekniken gått framåt med myndigheters websidor. Detta skulle gå använda även till folkomröstningar.

Permalänk
Medlem

Helt oresonligt..

Permalänk
Skrivet av :

Det som avgör om en ersättning ska betalas vid import är "om anordningarna har egenskaper som gör dem i hög grad lämpade för privatkopiering". Bedömningen bygger bland annat på enheternas lagringskapacitet, användarvänlighet, pris och andra egenskaper.

Låter inte det här lite konstigt, de påstår sig ta hänsyn till pris och bestämmer sig sedan att en telefon för nästan 10 000 kronor är särskilt ämnad för privatkopiering. Priset för det här lagringsutrymmet är ju helt absurt högt, vilket i min mening gör telefonen mindre lämpad för privatkopiering.

Även att de tar hänsyn till användarvänlighet ställer jag mig tveksam till. För all del, användarvänligheten vad gäller att ringa på telefonen är väldigt är bland de högre på marknaden. Men det som bör ligga i fokus är ju ändå användarvänligheten vad gäller att hantera och kopiera digitala medier så som filmer, bilder och musik. På de punkterna så anser åtminstone jag att telefonens användarvänlighet är väldigt låg ty den har ju inte ens en filhanterare.

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Rättshaveri. Trodde verkligen Högsta Domstolen gick att lita på, men Sverige känns just nu inte längre som ett rättssäkert land. Har de haft sommarvikarier som bedömt fallet? Har de inte kunnig personal kanske de borde vänta tills de har det innan de avgör ett så stort och viktigt mål.

Fast... jag tror att de i Högsta Domstolen kan lagen bättre än dig. De har säkerligen inte dömt fel, utan det är lagen det är fel på.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av altair4:

Rättshaveri. Trodde verkligen Högsta Domstolen gick att lita på, men Sverige känns just nu inte längre som ett rättssäkert land. Har de haft sommarvikarier som bedömt fallet? Har de inte kunnig personal kanske de borde vänta tills de har det innan de avgör ett så stort och viktigt mål.

Skrivet av anon32713:

A dä ä heeeeel suukt!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Ownage:

Hur fan kan sånt här gå igenom? Vilka sitter i högsta domstolen, stolpskott?

Det är lagen som inte är anpassad för hur samhället fungerar. Domstolens uppgift är att styra rättsprocessen efter befintlig lagstiftning.
Det är alltså inte domstolen ni bör vara missnöjda över här för de utför sin uppgift som de ska göra.
Det är hur lagen är utformad som är problemet. Och hur våra lagar ser ut bestäms av våra politiker. Så vill ni hitta någon att vara arg på så är det rimligare att kritisera politikerna för att de inte rör den här frågan.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det är rätthaveri utan like, detta handlar naturligtvis inte om privatkopiering eftersom den inte existerar längre utan om förtäckt betalning för piratkopiering. Det är bedrövligt av att Copyswede och dess medlemmar har laglig rätt att bedriva häleri

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Musikälskare

Okej vad i helvete, ursäkta min franska... Vem piratkopierar längre? I vilket fall som helst måste det ha varit en kraftig nergång på senaste tiden med netflix etc., detta känns totalt omotiverat som mycket annat detta land håller på med...

/rant

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av spda242:

Det är rätthaveri utan like, detta handlar naturligtvis inte om privatkopiering eftersom den inte existerar längre utan om förtäckt betalning för piratkopiering. Det är bedrövligt av att Copyswede och dess medlemmar har laglig rätt att bedriva häleri

Du bör slå upp vad häleri innebär.

Skrivet av flashen:

Okej vad i helvete, ursäkta min franska... Vem piratkopierar längre? I vilket fall som helst måste det ha varit en kraftig nergång på senaste tiden med netflix etc., detta känns totalt omotiverat som mycket annat detta land håller på med...

/rant

Privatkopiering handlar detta om.

Permalänk
Hedersmedlem

Det mest tragiska i domen har inte med själva sakfrågan att göra, utan med att det troligen spär på ett redan tilltagande myndighetsförakt. Implikationerna av denna och liknande domar går därför långt bortom frågan om privatkopiering. Myndighetsförakt slår inte sällan bakut genom att skada en oskyldig allmänhet mer än de som orsakar föraktet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Håller med.

Om det uppdagas skandaler kring företag så slutar det ofta med avgång för VD. (Nyligen t.ex. WW, Telia, Swedbank m.fl.)

Detta här är ju ett exempel på när jag tycker Stefan Löfven får ansvaret och man får hitta en ersättare till honom.

Det finns MASSOR av saker i samhället där det går lite för snabbt för att det uråldriga, konservativa svenska rätt-systemet inte har en chans att hänga med.

Med dagens digitala teknik skulle man verkligen kunna utnyttja systemet till att låta folket bestämma mer, och inte behöva överlåta det till odugliga politiker. Det är ju bara att snegla på hur tekniken gått framåt med myndigheters websidor. Detta skulle gå använda även till folkomröstningar.

Det är företagen och de rika som bestämmer det mesta i Sverige, det gör man genom lobbyister som känner folk i riksdagen. Sverige är rakt igenom ett korrupt land.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Fast... jag tror att de i Högsta Domstolen kan lagen bättre än dig. De har säkerligen inte dömt fel, utan det är lagen det är fel på.

Problemet är väl att lagen inte är helt tydlig och gör det till en tolkningsfråga. Annars skulle det aldrig behöva tas upp i högsta instans. Lagen är givetvis helt galen och att det dessutom inte finns insyn, vilket möjliggör för dem att skicka enorma summor till vem de vill, gör att det känns som ren stöld. Ser bara framför mig hur mediajättarna tar största delen av kakan och de små kulturskaparna inte får ett öre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spda242:

Det är rätthaveri utan like, detta handlar naturligtvis inte om privatkopiering eftersom den inte existerar längre utan om förtäckt betalning för piratkopiering. Det är bedrövligt av att Copyswede och dess medlemmar har laglig rätt att bedriva häleri

Det är synd att inte media som en samlad enhet trycker alla partier mot väggen i frågan - med utgångspunkt att detta är helt upp åt väggarna fel. Det är först då vi kommer se ändringar.

Att HD dömer som de gör beror nog inte på att de inkompetenta utan att lagen formulerats till CopySwedes fördel från början och det måste ändras för detta är inte moraliskt rätt någonstans.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Är det någon som ens har kommit på tanken att använda mobilen för att kopiera film och musik, så som privatkopierings lagen avser, dvs till vänner och bekanta?

Då menar jag inte rippade CD för att kunna lyssna på när man joggar eller nått sånt, det kallar inte jag kopiering om man köpt cd'n. (och givetvis inte heller nerladdat från piratebay, då det är ett lagbrott med ett liknande namn.)