Sony bekräftar Playstation 4 "Neo"

Permalänk
Melding Plague

Sony bekräftar Playstation 4 "Neo"

Efter månader av rykten bekräftar Sony-chefen Andrew House att en kraftfullare Playstation 4 är på ingång. Samtidigt framgår att det inte blir ett formellt tillkännagivande på spelmässan E3.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se *hur* mycket bättre Neo presterar i VR.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lustigt att spel i 4k blir mainstream snabbare på konsol än PC.

Hade jag köpt en ps4a hade jag nog varit rätt upprörd och känt mig lite lurad nu.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Verkligen intressant att se konsol marknaden utveckla då jag även har en ps4 bara för att spela dess ''exclusive'' spel. Men samtidigt verkar det som om konsolerna själva eliminerar ett av deras starka argument; att kunna spela spel till ett vettigt pris och utan att behöva oroa sig för att uppgradera inom de kommande åren.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Lustigt att spel i 4k blir mainstream snabbare på konsol än PC.

Hade jag köpt en ps4a hade jag nog varit rätt upprörd och känt mig lite lurad nu.

Det blir det inte PS4 neo kan drömma om 4K i 3D spel..

''Finally, a Sony official has commented saying that the Neo/PS4.5 will NOT be able to do 4K gaming. That'll shut the peasants up, won't it? NOPE. Because he promptly responds by claiming 4K wouldn't be good because it's "too realistic" see below''

http://www.ibtimes.co.uk/ps4-neo-4k-gaming-wont-be-coming-any...

Visa signatur

I5 4690K@4GHZ||GA-Z97-HD3(rev. 2.1)||8GB 2,4GHZ RAM||G1 GTX970@1,5/2GHZ||250GB SSD||1TB HDD||CM V700 Guld||H440||NH-D15S|| Raijintek Morpheus||

http://i.imgur.com/AEvt5yT.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteelSeries86:

Det blir det inte PS4 neo kan drömma om 4K i 3D spel..

Jag har också svårt att se det faktiskt men.. upp till bevis för Sony och spelutvecklarna. Lär väl bli lättare spel som har 4k.

Såg att du la till lite på inlägget nu, haha.

Citat:

We all know what 4K did to movies - it made actors look older than we thought they were, and everything else had so much detail it simply lost all believability.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag har också svårt att se det faktiskt men.. upp till bevis för Sony och spelutvecklarna. Lär väl bli lättare spel som har 4k.

Såg att du la till lite på inlägget nu, haha.

Jo, jag tryckte på ''skicka meddelande'' för snabbt

Nu vet vi ju inte vad Neo kommer att kosta, kostar NEO under 5000:- och kan leverera ÄKTA 4k i 60FPS på ultra settings då blir man ju impad..

MEN!

Det kommer att bli uppskalat 4K medium/low 24-30FPS på de flesta titlar, för 5000:- konsolen.

Visa signatur

I5 4690K@4GHZ||GA-Z97-HD3(rev. 2.1)||8GB 2,4GHZ RAM||G1 GTX970@1,5/2GHZ||250GB SSD||1TB HDD||CM V700 Guld||H440||NH-D15S|| Raijintek Morpheus||

http://i.imgur.com/AEvt5yT.jpg

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Lustigt att spel i 4k blir mainstream snabbare på konsol än PC.

Hade jag köpt en ps4a hade jag nog varit rätt upprörd och känt mig lite lurad nu.

Ja förhoppningsvis känner de sig lika lurade som mig varje gång de kommer något som är snabbare än det jag har, liksom hur har de mage att släppa något nytt!? Och dessutom ska de fortfarande tydligen fortsätta släppa spel till nuvarande konsolen! Nä nu jävlar är det dags att lacka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kul... Skaffade PS4 för att den ska hålla fram till nästa generation... Men det är klart. När man bjuder in till komponenter från PC-sidan, ja då kanske man inte borde bli förvånad om även konsolerna fastnar i uppgraderingsträsket. Sen att de ger stöd för de gamla konsolerna är väl inte detsamma som att spelen kommer optimeras för den gamla hårdvaran. Troligen kommer spelen istället för att köra i 60fps gå i 30fps på den gamla konsolen och 60fps på den nya. Troligtvis sista gången jag köper något av Sony.

Jag köpte konsol just för att jag spelar så sällan...

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SteelSeries86:

Jo, jag tryckte på ''skicka meddelande'' för snabbt

Nu vet vi ju inte vad Neo kommer att kosta, kostar NEO under 5000:- och kan leverera ÄKTA 4k i 60FPS på ultra settings då blir man ju impad..

MEN!

Det kommer att bli uppskalat 4K medium/low 24-30FPS på de flesta titlar, för 5000:- konsolen.

FILM i 4K, inte spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

FILM i 4K, inte spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Citat:

Vidare ska den nya spelkonsolen i enligt med tidigare rykten klara av att spela upp videoklipp och spel i 4K-upplösning

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Släpptes 29 november 2013. Ser inte varför någon skulle bli upprörd.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Kul... Skaffade PS4 för att den ska hålla fram till nästa generation... roligen kommer spelen istället för att köra i 60fps gå i 30fps på den gamla konsolen och 60fps på den nya. Troligtvis sista gången jag köper något av Sony.

Jag köpte konsol just för att jag spelar så sällan...

Ja det gör den väl? Den kommer ju få alla spel som Neo får.
Spelen på PS4 går redan i 30 FPS så yeah...

Det är väl snarare bara positivt att det går framåt på konsolfronten också så att det blir lättare att porta spel effektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Ja förhoppningsvis känner de sig lika lurade som mig varje gång de kommer något som är snabbare än det jag har, liksom hur har de mage att släppa något nytt!? Och dessutom ska de fortfarande tydligen fortsätta släppa spel till nuvarande konsolen! Nä nu jävlar är det dags att lacka.

Skickades från m.sweclockers.com

Inlägget under ditt visar på vad jag menar.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Inaktiv

Vi lär nog inte se 60 fps i 1080 oavsett, är jag rädd. Lär väl bli mer ögongodis istället och den uttjatade ursäkten att spelar ändå inte ser skillnad på 30 och 60 fps.

Jag hade köpt Neo direkt om alla spel kunde direkt köras i 60 fps. Man blir fan åksjuk i vissa spel när det hackar fram i 30 fps.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Haha, godmorgon, Segas... 😂🔫

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Lustigt att spel i 4k blir mainstream snabbare på konsol än PC.

Hade jag köpt en ps4a hade jag nog varit rätt upprörd och känt mig lite lurad nu.

ahhahaha laggdeluxe

Nja, sägs ju att den nya ska bli dyrare, så inte mycket att gråta över. Troligen vanliga PS 4 som kommer sälja mer, än den betydligt dyrare konsolen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Segas: Mmm... Sjukt skoj att köra konsol på 120-tums projektorbild. Man får ju hjärnskador efter ett tag.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av SteelSeries86:

Det blir det inte PS4 neo kan drömma om 4K i 3D spel..

''Finally, a Sony official has commented saying that the Neo/PS4.5 will NOT be able to do 4K gaming. That'll shut the peasants up, won't it? NOPE. Because he promptly responds by claiming 4K wouldn't be good because it's "too realistic" see below''

http://www.ibtimes.co.uk/ps4-neo-4k-gaming-wont-be-coming-any...

Årets skämt. Näeh dags att gå tillbaka till 800x600, 1080p är ju alldeles för realistiskt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Kul... Skaffade PS4 för att den ska hålla fram till nästa generation... Men det är klart. När man bjuder in till komponenter från PC-sidan, ja då kanske man inte borde bli förvånad om även konsolerna fastnar i uppgraderingsträsket. Sen att de ger stöd för de gamla konsolerna är väl inte detsamma som att spelen kommer optimeras för den gamla hårdvaran. Troligen kommer spelen istället för att köra i 60fps gå i 30fps på den gamla konsolen och 60fps på den nya. Troligtvis sista gången jag köper något av Sony.

Jag köpte konsol just för att jag spelar så sällan...

Köp inte Xbox heller, rykten om att dom ska göra samma sak. PC är det som gäller!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av heatm:

@Segas: Mmm... Sjukt skoj att köra konsol på 120-tums projektorbild. Man får ju hjärnskador efter ett tag.

Jag skulle personligen vilja se två inställningar på konsol. 60 fps @ 1080 och mindre ögongodis, samt 30 fps @ 1080, med högre grafikinställningar.

Så svårt kan det väl inte vara, eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte så mycket egentligen, tycker det bara är sjukt häftigt att det kommer en förbättrad version.
De kunde lika gärna sparat detta ett tag till och sedan lanserat det i ett annat chassi som "PS5" helt enkelt.
Bra för de som inte köpt PS4 ännu, ingen större skillnad för de som redan köpt ett.

Permalänk
Medlem

Tror inte den räcker för 1080p 60 fps ens, PC är bättre.

Permalänk
Medlem

Mer än fördubblad grafikprestanda är ändå det som känns mest intressant. Förhoppningen blir att det kan lyfta konsolträsket från 30fps och nu som standard erbjuda 60fps istället. Det borde stämma hyfsat, eftersom de sagt att de inte vill att spelen ska skilja sig oavsett om man har en basklient eller Neo.

Eftersom utvecklare och spelhusen ständigt pushar för högre grafik och anser allt över 30fps är meningslöst (mer eller mindre) så känns det konstigt om det skulle komma en grafisk upphottad variant för Neo. Däremot möjligheten att kunna spela i 60fps istället för 30fps.

Jag är ganska sugen... men samtidigt så har min PS4:a bara stått och samlat damm, så det är nog rätt bortkastade pengar... teknikmuppen i mig tycker givetvis annat dock.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Kul... Skaffade PS4 för att den ska hålla fram till nästa generation... Men det är klart. När man bjuder in till komponenter från PC-sidan, ja då kanske man inte borde bli förvånad om även konsolerna fastnar i uppgraderingsträsket. Sen att de ger stöd för de gamla konsolerna är väl inte detsamma som att spelen kommer optimeras för den gamla hårdvaran. Troligen kommer spelen istället för att köra i 60fps gå i 30fps på den gamla konsolen och 60fps på den nya. Troligtvis sista gången jag köper något av Sony.

Jag köpte konsol just för att jag spelar så sällan...

Samtidigt släpptes den i november 2013 det är klart att det har hänt saker under den tiden.
Vet inte när du köpte din PS4 men har man precis köpt en kan jag förstå att man känner sig lite lurad annars så är det fortfarande en bra maskin och bra spel man kan njuta av redan nu.

Personligen är jag lite nyfiken på NEO och Sony VR. Lånade förut en vanlig PS4 men har egentligen rätt svårt för konsol när jag har min PC.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loleo:

Verkligen intressant att se konsol marknaden utveckla då jag även har en ps4 bara för att spela dess ''exclusive'' spel. Men samtidigt verkar det som om konsolerna själva eliminerar ett av deras starka argument; att kunna spela spel till ett vettigt pris och utan att behöva oroa sig för att uppgradera inom de kommande åren.

Man behöver jo inte uppgradera
Alla spel som funkar till nya ps4 kommer funka till gamla så jag ser inget konstigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silles:

Tror inte den räcker för 1080p 60 fps ens, PC är bättre.

Det skulle den nog klara lätt, med tillräckligt kompetenta kodare och utvecklare. Se bara på det grafiska mästerverket Uncharted 4, även om de fick begränsa singleplayer till 30fps så körs multiplayer i 60fps och då har man enbart gått ned från 1080p till 900p vilket inte är ett jättestort kliv ned i upplösning.

Med en så pass kraftigt ökad prestanda på enheten så borde det inte vara supersvårt att uppnå, tycker jag.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Det skulle den nog klara lätt, med tillräckligt kompetenta kodare och utvecklare. Se bara på det grafiska mästerverket Uncharted 4, även om de fick begränsa singleplayer till 30fps så körs multiplayer i 60fps och då har man enbart gått ned från 1080p till 900p vilket inte är ett jättestort kliv ned i upplösning.

Med en så pass kraftigt ökad prestanda på enheten så borde det inte vara supersvårt att uppnå, tycker jag.

CoD körs ju även dom i 60fps. Tror att Battlefield 4 har 60fps, även om det droppar en hel del. Men nu kommer utvecklarna få optimera för två konsoler ifrån Sony istället för en så vi får väl se hur detta kommer gå.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

men då sitter det en nedklockad RX 480 gpu i nya ps4 neo. tom bättre än man vågat hoppats trots rykten jue.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Kul... Skaffade PS4 för att den ska hålla fram till nästa generation... Men det är klart. När man bjuder in till komponenter från PC-sidan, ja då kanske man inte borde bli förvånad om även konsolerna fastnar i uppgraderingsträsket.

De tror jag inte, internt hos Sony misstänker jag att PS4 NEO anses nog vara ett nödvändigt ont för att man har underdimensionerat PS4 från början. Att utveckla en helt ny konsol i samma "förpackning" och generation är nog inget man har egentligen velat, det är förenat med ganska stora kostnader och problem som man inte hade behövt ta om PS4 hade denna spec från början.

Kanske vi får se kraftfullare konsoller från början med nästa generation istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Det skulle den nog klara lätt, med tillräckligt kompetenta kodare och utvecklare. Se bara på det grafiska mästerverket Uncharted 4, även om de fick begränsa singleplayer till 30fps så körs multiplayer i 60fps och då har man enbart gått ned från 1080p till 900p vilket inte är ett jättestort kliv ned i upplösning.

Det är väl sannolikt att de fått optimera betydligt mer för att nå 60Hz, genom färre objekt och detaljer på multiplayerkartorna. I alla fall ser det ut så när jag kollade en video precis. Men jag har inte någon PS4 så är inte insatt.