Privatkopieringsersättning ska kunna betalas för importerade mobiltelefoner

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Du verkar inte förstå hur rättssystemet fungerar. Domarna ska döma enligt gällande lagstiftning. Om du tycker att lagen är fel är det politikerna som du ska vända dig mot.

Skickades från m.sweclockers.com

Samtidigt är anledningen att man har domare att lagstiftning går att tolka på olika sätt och i sina tolkningar har de faktiskt en möjlighet att använda sunt förnuft, något de allt som oftast verkar sakna totalt.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem

ruttet

Det går inte begära en granskning av hur pengarna fördelas i copyswede eftersom det är ett företag och det inte är statligt ..... det säger bara en sak de får göra hur del vill o lämna falska uppgifter o det finns det inga hinder för. Allt för en lags skull .... alltså copyswede kan tvinga människor betala hutlösa summor i skatt utan att behöva redovisa nått ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Ja, om du äger musiken och/eller filmen, eller mer korrekt - äger rätten att använda exemplaret du har i din telefon eller dator.

Fast det är ju inte hela sanningen. Du får inte kringå kopieringsskydd. Så då får du inte göra kopior hur du vill. Vilket innebär att man inte får kopiera en DvD till sin telefon. Då DvD skivor är krypterade som en del i sitt kopieringsskydd, och man måste dekryptera dem för att kunna ändra format. Vilket är bara en av flera orsaker till varför det här är så sjuk lagstiftning.

Skrivet av Nemesis(SM):

@whisky: Så m.a.o köper jag en skiva (i know oldschool) kopierar över till usb, skickar vidare till hälften av min arbetskollegor (ffs skivan är för bra att ni måste ha det) då jag har redan betalt avgiften, vad skillnad mellan mig och TPB förutom avgiften. Inser de inte att de bara slår in problemet i ett nytt omslag.

Ps Jag vet att ex. ovan hamnar under piratkopering och inte privat. Men använde detta just för ge ett ex. byt ut arbetskollegor mot frugan, unge, syskon osv osv

Ta med dig ditt USB minne till jobb. Sätt det i stereon på fikarummet, och spela låtarna. Låt den av arbetskamraterna som vill, låna minnet och kopiera låtarna till sin laptop. Samma resultat. Helt lagligt. Så länge jag har tillgång till en laglig förlaga får jag lagligt göra en kopia på den. När jag lämnar vidare min kopia till någon annan som ett lån, är den en laglig förlaga, och kan fritt kopieras.

Skrivet av g146:

Så när går det ifrån privatkopiering till pirat då? Hur många vänner och familjemedlemmar får man dela med innan det blir olagligt?

Det finns ingen fast gräns. Det handlar inte ens om relationen mellan dig och den som gör kopian. (Du kan samla främlingar på ett torg och dela ut kopior till dem.) Det handlar om hur man gör kopian. Du måste ha tillgång till den lagliga förlagan, och det får inte vara möjligt för vem som helst att komma åt den. Det var något gäng som hade fildelat i en "privat" FTP, och klarat sig med det som försvar. Det var ett "begränsat" antal, 15-20 om jag minns rätt. Dock rök nästa gäng med ett par hundra medlemmar på att de hade piratkopior på FTP'n, alltså, material någon har tagit sig förbi kopieringsskydd för att kunna kopiera, och det är som bekant aja baja... (Med få undantag)

Skrivet av Behind900:

Nu får det fan räcka.

Visst. Det låter något. Men vad ska du göra åt det?

Skrivet av Ilja:

Nej, privatkopiering är något helt annat än piratkopiering.

Vi tar och tittar lite närmare på ditt exempel.

Skrivet av Ilja:

Privatkopiering är när din polare kommer över med ett kassettband och spelar in några låtar från dina LP-skivor, d.v.s. sådant som ingen längre håller på med.

Ditt exempel är för visso privatkopiering. Men, det är privatkopiering om jag kopierar en audiofil från ditt offline bibliotek till min telefon med. Från min telefon kan jag kopiera den till mitt offline bibliotek, osv. Det är även privatkopiering när du kopierar dina egna offline filer till en annan enhet, exempelvis USB minne, för att använda i bilen, båten, osv.

Skrivet av Ilja:

Alltså en skatt på något som inte längre existerar.

Det är en skatt på något som i hög grad används fortfarande, och är ungefär lika utspritt som det alltid har varit. Somliga privatkopierar som fan, andra nästan inte alls, precis som på bandens tid.

Så, tillbaka till:

Skrivet av Ilja:

Nej, privatkopiering är något helt annat än piratkopiering.

Är det verkligen det? Om jag kommer hem till dig, vi behöver inte känna varandra, och enda syftet för att komma hem till dig, är att kopiera hela ditt offline bibliotek, så är det fullt lagligt.
Men om du lägger upp ditt offline bibliotek publikt på Mega, och jag tankar en fil, är det piratkopiering, även om vi är bästa vänner, och sambos. Du behöver inte ens publicera länken till samlingen någonstans.
Så jag vet inte om jag håller med om att piratkopiering är något helt annat än privatkopiering. Faktum är att det är exakt samma handling, men att kontexten runt om skiljer, marginellt.

Skrivet av Teddis:

Förslagsvis gör du och vänner en gemensam ftp/plex/airvideo-server och så fort nån köper en film/tv-serie/album så laddar man upp den dit. Delning mellan familj och vänner är sk privatkopiering

Helt lagligt, så länge ingen kringgår kopieringsskydd för att kunna lägga upp materialet, så det måste köpas DRM-fritt. Exempelvis, inte DvD. Sen får inte lösenordet spridas, rimligtvis säkras det genom att man håller koll på användarna genom unika användaridentiteter, och lösenord, så att användare med okarakteristiskt hög trafik automatiskt kan stängas av, och får nya uppgifter vid personlig kontakt.

Skrivet av DST:

men jag har massa anime/manga musik å bilder å så på min mobil hur vet jag att copyswede pejar de ansvariga arteistrna för att jag har deras skit på min mobil? som sagt undrar fortfarande hur fördelningen av pengen går till.

Dina pengar går i princip oavkortat till Per Gessle. Nå, det är lite av ett skämt, här är den officiella versionen.

Skrivet av NoAim:

Staten är way ahead of you, tusenlapparna blir snart ogiltiga!

De gamla blir ogiltiga den siste den här månaden, men vi har fått nya...

Skrivet av Zlack:

Copyswede är inte ens statligt .... Det gjordes en film om dem nyligen filmskaparna blev hotade om de inte plockade bort en bit i filmen om copyswede's sätt o hantera pengar skulle de få en stämning utan like. Copyswede sägs betala artister osv snarare tar de 60 - 75% av inkomsten till sina egna fickor i form av löner o tillägg.

Copyswede gör exakt vad de säger att de ska göra. Sen "råkar" de ha dyra omkostnader, i form av lokalhyror, löner fallskärmar, osv. Man samlar även lite pengar i ladorna för att vara säker på att kunna driva verksamheten även om man drabbas av tillfälliga underskott, och slutsumman som betalas ut till Per Gessle är trots det ganska stor. Men alla övriga parter får i princip bara skitpengar.

Skrivet av whisky:

Vi pratar fortfarande om privatkopiering, och eftersom PIRATkopiering är olagligt oavsett HDs dom så kan vi lämna TPB och andra torrentsiter utanför detta.

Fast ska man vara petig, kan piratkopiering av musik ske utan hjälp av Internet. Oddsen för att man ska bli dömd för det är antagligen ganska låg, men om jag gör en kopia på en skiva, och lägger den någonstans, för att sedan gå därifrån, så får ingen annan ta skivan och göra en kopia på den, för att sen lägga den ursprungliga på samma plats, så någon annan kan kopiera den. Jag får däremot stå på platsen med min laptop och låta dig komma och kopiera skivan, från MP3'or, den kopierade skivan, eller originalet, spelar ingen roll.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nipe:

Samtidigt är anledningen att man har domare att lagstiftning går att tolka på olika sätt och i sina tolkningar har de faktiskt en möjlighet att använda sunt förnuft, något de allt som oftast verkar sakna totalt.

Du vet alltså bättre hur lagen ska tolkas än domarna i Högsta Domstolen, intressant...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Korrupta mutande domare såklart.

Varför är det så ofta som det påstås att det måste bero på mutor eller liknande bara för att utslaget inte blev som man själv ville? Kan faktiskt vara så att högsta domstolen är betydligt mycket mer kompetent på att tolka lagar än de amatörer (när det gäller lagen) som skriver här på swecklocker?

Skrivet av nipe:

Samtidigt är anledningen att man har domare att lagstiftning går att tolka på olika sätt och i sina tolkningar har de faktiskt en möjlighet att använda sunt förnuft, något de allt som oftast verkar sakna totalt.

Exakt vad i deras domslut tycker du inte baseras på sunt förnuft? Tanken är väl att de ska väga de bevis som läggs fram och sedan läsa ock tolka de relevanta lagarna? På vilket sätt anser du att de misslyckats i detta?

Skrivet av Zlack:

Det går inte begära en granskning av hur pengarna fördelas i copyswede eftersom det är ett företag och det inte är statligt ..... det säger bara en sak de får göra hur del vill o lämna falska uppgifter o det finns det inga hinder för. Allt för en lags skull .... alltså copyswede kan tvinga människor betala hutlösa summor i skatt utan att behöva redovisa nått ....

Vart pengarna rent generellt går kan man läsa i årsredovisningen. Om du är intresserad av fördelningen så kan du alltid börja med att läsa där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Dina pengar går i princip oavkortat till Per Gessle. Nå, det är lite av ett skämt, här är den officiella versionen.

Copyswede gör exakt vad de säger att de ska göra. Sen "råkar" de ha dyra omkostnader, i form av lokalhyror, löner fallskärmar, osv. Man samlar även lite pengar i ladorna för att vara säker på att kunna driva verksamheten även om man drabbas av tillfälliga underskott, och slutsumman som betalas ut till Per Gessle är trots det ganska stor. Men alla övriga parter får i princip bara skitpengar.

Rimligen bör ersättningen står i proportion till hur ofta ens verk privatkopieras?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av twk:

Du verkar inte förstå hur rättssystemet fungerar. Domarna ska döma enligt gällande lagstiftning. Om du tycker att lagen är fel är det politikerna som du ska vända dig mot.
Skickades från m.sweclockers.com

Domare ska tolka lagen vilket betyder att de har ganska mycket svängrum. Något de använde rätt så flitigt i TPB fallet där man bröt mot alla sorters lagar och tradition. Men vad fan. När Amerikanska intressen ska försvaras finns det inga gränser.

Skrivet av twk:

Du vet alltså bättre hur lagen ska tolkas än domarna i Högsta Domstolen, intressant...

Han är förmodligen inte del av upphovsrättslobbyn som herrskapet domarna så ja. Handlar om att inte vara en korrupt jävel

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Domare ska tolka lagen vilket betyder att de har ganska mycket svängrum. Något de använde rätt så flitigt i TPB fallet där man bröt mot alla sorters lagar och tradition. Men vad fan. När Amerikanska intressen ska försvaras finns det inga gränser.

Han är förmodligen inte del av upphovsrättslobbyn som herrskapet domarna så ja. Handlar om att inte vara en korrupt jävel

På vilka grunder anklagar du domarna att vara korrupta? Det är allvarliga anklagelser du för fram, helt utan att backa upp det med fakta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har nu läst domen, och här är mina reflektioner.

Skrivet av Ownage:

Hur fan kan sånt här gå igenom? Vilka sitter i högsta domstolen, stolpskott?

Skrivet av bengt4870:

Har ingen större tilltro till högsta domstolen eftersom att Göran Lambertz sitter där.

Faktum är att Göran Lambertz var med och avgjorde det här målet.

Skrivet av Blomman90:

Fast nu är det inte domstolarna som skriver lagarna, de tolkar endast de lagar som politikerna skriver. Självklart kan man tycka att de gör en galen tolkning, men grundproblemet är och har alltid varit lagen! Så det är bättre att ge sig på det verkliga problemet.

I det här fallet så blev grundproblemet Infosec-direktivet, som HD tolkar säger att om ett land tillåter privatkopiering, så ska det finnas en ersättningsmodell till rättighetsinnehavarna. Det är upp till landet själv att avgöra hur modellen ska se ut, men rättighetsinnehavarna ska ersättas utifrån den omfattning de skadas av privatkopieringen. Bevisfrågan handlar alltså snarare om huruvida rättighetsinnehavarna skadas av det, snarare än om huruvida telefonen i sig är särskilt ägnad åt privatkopiering.

Skrivet av eMannen:

Länk till domen i PDF-form: http://www.hogstadomstolen.se/Domstolar/hogstadomstolen/Avgor...

Några intressanta citat från domen:
Nu med denna domen i bagaget får vi väl hoppas att avgiftsnivån anpassas till den verkliga omfattningen av privatkopiering - så nära noll som möjligt - så att det inte spelar så stor roll om avgiften finns eller inte fram till dess att an moderniserad lag kan bli klubbad.

Som eMannen lyfter i sin post, så är det just punkt 10 som slår fast det, att det handlar om Infosec-direktivet.
I och med det så är det EU-rätten som gäller, och HD lutar sig mot prejudikat från EU-domstolen.

Skrivet av anon159643:

Domen var riktigt sjuk. De högre uppsatta politiker som inte går ut och fördömer detta hemska ting som har inträffat borde avgå!
vettiga politiker säger att de ska göra allt i deras makt för att förhindra detta kan inträffa igen. Vi pratar alltså om att punktskatta teknikutveckling för något som ytterst få individer gör, dessa individer är inte ens storkonsumenter av detta media.

Jag har redan börjat och lagt mängder en bunt tusenlappar på kopiatorn, här ska privatkopieras när jag får skatta för det.

Och det är just det här: i domen står att båda sidor lägger fram undersökningar för sin sak. Om domstolen gått på en undersökning som visat att ytterst få individer privatkopierar på telefoner, så hade de varit tvungna att fria Telia, eftersom ersättning enligt Infosec inte ska utgå för obetydliga förluster.
Med andra ord så gick domstolen mer på de/den undersökning som CopySwedes jurister lade fram, att telefonerna används i viss utsträckning till privatkopiering, och att skada sker, och då ska ersättning utgå enligt Infosec.

Så, summa sumarum: Tolkningen av lagen är sådan att svensk lagstiftning i bedömning mot Infosec, ger resultatet att vad som avgör om en produkt är särskilt ägnad åt privatkopiering är den skada som åsamkas rättighetsinnehavarna genom privatkopiering.
Med andra ord, om en produkt hamnar i skottgluggen så är det inte den tekniska lösningen, utan den som lägger fram trovärdigast undersökning kring huruvida det förekommer privatkopiering eller ej som kommer få rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

På vilka grunder anklagar du domarna att vara korrupta? Det är allvarliga anklagelser du för fram, helt utan att backa upp det med fakta.

Skickades från m.sweclockers.com

Hela mitt inlägg försvann nyss haha så orkar inte skriva om men jag ber dig vänligen läsa om Göran Lambertz, Leif Thorsson HD domare som brutit mot lagen men fått sitta kvar och har stöd av justitierådet/HD för detta samt även TPB förundersökningen så kommer du snabbt se ett entydligt mönster att alla dessa personer på väldigt höga stolar uppenbarligen har egna intressen utanför svensk lag och håller varandra bakom ryggen i vått och torrt.

Lagen kan tolkas som de vill, alltså inte svårt att stödja en hitta-på organisation som för övrigt backas av ganska stora namn och företag. Inte så mycket som skiljer Copyswede från t.e.x MPAA eller RIAA, båda dokumenterat ganska "off-the-rails" lagvridare och propaganda-maskiner.

Så jag tycker inte att AxMi-24's inlägg var speciellt grundlöst, hade korruption varit lätt att bevisa hade nog rätt många personer i vår regering och riksdag skakat galler redan. Det är nog en av de svåraste sakerna att bevisa i svensk lagstiftning. Det och mutbrott lustigt nog.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ampen:

Jag har nu läst domen, och här är mina reflektioner.

Faktum är att Göran Lambertz var med och avgjorde det här målet.

I det här fallet så blev grundproblemet Infosec-direktivet, som HD tolkar säger att om ett land tillåter privatkopiering, så ska det finnas en ersättningsmodell till rättighetsinnehavarna. Det är upp till landet själv att avgöra hur modellen ska se ut, men rättighetsinnehavarna ska ersättas utifrån den omfattning de skadas av privatkopieringen. Bevisfrågan handlar alltså snarare om huruvida rättighetsinnehavarna skadas av det, snarare än om huruvida telefonen i sig är särskilt ägnad åt privatkopiering.

Som eMannen lyfter i sin post, så är det just punkt 10 som slår fast det, att det handlar om Infosec-direktivet.
I och med det så är det EU-rätten som gäller, och HD lutar sig mot prejudikat från EU-domstolen.

Och det är just det här: i domen står att båda sidor lägger fram undersökningar för sin sak. Om domstolen gått på en undersökning som visat att ytterst få individer privatkopierar på telefoner, så hade de varit tvungna att fria Telia, eftersom ersättning enligt Infosec inte ska utgå för obetydliga förluster.
Med andra ord så gick domstolen mer på de/den undersökning som CopySwedes jurister lade fram, att telefonerna används i viss utsträckning till privatkopiering, och att skada sker, och då ska ersättning utgå enligt Infosec.

Så, summa sumarum: Tolkningen av lagen är sådan att svensk lagstiftning i bedömning mot Infosec, ger resultatet att vad som avgör om en produkt är särskilt ägnad åt privatkopiering är den skada som åsamkas rättighetsinnehavarna genom privatkopiering.
Med andra ord, om en produkt hamnar i skottgluggen så är det inte den tekniska lösningen, utan den som lägger fram trovärdigast undersökning kring huruvida det förekommer privatkopiering eller ej som kommer få rätt.

Nja, om det är samma typ av undersökningar som använts i tidigare mål så visar båda sidornas undersökningar att privatkopiering är rätt frekvent, teknikföretagen brukar då poängtera att även om det är rätt många som privatkopierar så gör man det i begränsad utsträckning vilket tidigare konstaterats vara ett argument som eventuellt kan påverka ersättningens nivå men inte påverkar om ersättning ska betalas. Samtidigt så konstaterar man att apparaterna är särskilt ägnade för privatkopiering då de har tekniska förutsättningar för att privatkopiera, är lätta att använda när man gör det och att det i tillräcklig utsträckning görs för att upphovsmännen ska lida skada. Det faktum att det finns många fler användningsområden än enbart privatkopiering är även det inget som påverkar om ersättning ska utgå, däremot kan det vara ett argument för att sänka ersättningen.

Sammantagen är det inte ett speciellt oväntat utslag då det redan funnits tecken på hur man ser på lagen och dess formuleringar, samtidigt kan man konstatera att man krattar manegen för en trolig framtida sänkning av avgiftsnivåerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orfi:

Hela mitt inlägg försvann nyss haha så orkar inte skriva om men jag ber dig vänligen läsa om Göran Lambertz, Leif Thorsson HD domare som brutit mot lagen men fått sitta kvar och har stöd av justitierådet/HD för detta samt även TPB förundersökningen så kommer du snabbt se ett entydligt mönster att alla dessa personer på väldigt höga stolar uppenbarligen har egna intressen utanför svensk lag och håller varandra bakom ryggen i vått och torrt.

Lagen kan tolkas som de vill, alltså inte svårt att stödja en hitta-på organisation som för övrigt backas av ganska stora namn och företag. Inte så mycket som skiljer Copyswede från t.e.x MPAA eller RIAA, båda dokumenterat ganska "off-the-rails" lagvridare och propaganda-maskiner.

Så jag tycker inte att AxMi-24's inlägg var speciellt grundlöst, hade korruption varit lätt att bevisa hade nog rätt många personer i vår regering och riksdag skakat galler redan. Det är nog en av de svåraste sakerna att bevisa i svensk lagstiftning. Det och mutbrott lustigt nog.

Mvh

Problemet är just att det inte finns några bevis för korruption...det finns endast insinuationer och liknande vilket normalt inte räcker för att misstänkliggöra någon, men det verkar räcka för många här så länge domarna dömer för "fel" sida. Det går faktiskt att komma fram till ett beslut som kan uppfattas som "fel" beslut utan att ta emot mutor...på alla nivåer i samhället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Du vet alltså bättre hur lagen ska tolkas än domarna i Högsta Domstolen, intressant...

Det har jag visserligen inte påstått men i en del fall verkar det så ja. Inte ett dugg intressant tycker jag, mest skrämmande och sorgligt.

Skrivet av Frispel:

Exakt vad i deras domslut tycker du inte baseras på sunt förnuft? Tanken är väl att de ska väga de bevis som läggs fram och sedan läsa ock tolka de relevanta lagarna? På vilket sätt anser du att de misslyckats i detta?

Nu menade jag i största allmänhet, men spontant gällande just målet denna tråden handlar om så kommer jag att tänka på tolkningen av "särskilt avsedd för privatkopiering" vilken man bara kan komma fram till genom att lägga allt utan sunt förnuft åt sidan och medvetet vinkla begrepp till det yttersta i en och samma riktning.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av nipe:

Det har jag visserligen inte påstått men i en del fall verkar det så ja. Inte ett dugg intressant tycker jag, mest skrämmande och sorgligt.

Nu menade jag i största allmänhet, men spontant gällande just målet denna tråden handlar om så kommer jag att tänka på tolkningen av "särskilt avsedd för privatkopiering" vilken man bara kan komma fram till genom att lägga allt utan sunt förnuft åt sidan och medvetet vinkla begrepp till det yttersta i en och samma riktning.

Om man nu faktiskt läser de domar där begreppet diskuteras så tycker jag personligen att resonemanget baseras på just sunt förnuft. I detta fallet innebär det att man lutar sig mot hur begreppet används i andra lagar vilket innebär att lagstiftaren kan förutse hur en viss formulering kommer att tolkas när han formulerar lagen på ett visst sätt. Tycker inte du att det är vettigt? Eller skulle du föredra att domarna tolkar lagen lite som det själva känner för utan att fundera kring vad lagstiftaren menade när lagen skrevs? För det är väl ändå det som det handlar om här, de flesta här vill inte betala mer än nödvändigt för sina prylar, därför är man emot avgiften oavsett hur motiverad den är varför den existerar öht. Tror knappast att det speciellt många här som funderar på rättssäkerhetsaspekterna i hur lagar ska/kan/bör tolkas. Det finns flera nivåer av "sunt förnuft" att ta hänsyn till...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orfi:

Hela mitt inlägg försvann nyss haha så orkar inte skriva om men jag ber dig vänligen läsa om Göran Lambertz, Leif Thorsson HD domare som brutit mot lagen men fått sitta kvar och har stöd av justitierådet/HD för detta samt även TPB förundersökningen så kommer du snabbt se ett entydligt mönster att alla dessa personer på väldigt höga stolar uppenbarligen har egna intressen utanför svensk lag och håller varandra bakom ryggen i vått och torrt.

Lagen kan tolkas som de vill, alltså inte svårt att stödja en hitta-på organisation som för övrigt backas av ganska stora namn och företag. Inte så mycket som skiljer Copyswede från t.e.x MPAA eller RIAA, båda dokumenterat ganska "off-the-rails" lagvridare och propaganda-maskiner.

Så jag tycker inte att AxMi-24's inlägg var speciellt grundlöst, hade korruption varit lätt att bevisa hade nog rätt många personer i vår regering och riksdag skakat galler redan. Det är nog en av de svåraste sakerna att bevisa i svensk lagstiftning. Det och mutbrott lustigt nog.

Mvh

Är det samma domare som har dömt i detta fallet, eller är alla domare korrupta menar du?

Det är en grundlös anklagelse som inte backas upp av källor eller fakta. Att man som privatperson inte delar uppfattning med domarna i HD betyder inte att man kan kalla dem korrupta. Det är bara okunnigt och oförskämt.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag privatkopierar när jag behöver. När jag skaffar ny mobil (inom 1mån) så kommer jag privatkopiera igen (lägga över massa musik från datorn till telefonen.

Kan ju inte bara vara typ 20 man härinne som vanligen skriver som gör detta.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Rimligen bör ersättningen står i proportion till hur ofta ens verk privatkopieras?

Det kan man ju tycka, men något sådant underlag har man inte. Det är i stället försäljningssiffror, radio & TV exponeringar och lite annat som ligger till grund.

Skrivet av Campaigner:

Kan ju inte bara vara typ 20 man härinne som vanligen skriver som gör detta.

Jag misstänker att många gör saker de inte ens är medvetna om att de faller i kategorin. Fast å andra sidan så får jag regelbundet frågan om inte jag kan förklara hur man piratkopierar program X från folk som är inbitna motståndare till piratkopiering, så det är nog ganska vanligt över lag att man inte riktigt har 100% koll.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

filmen

@Söderbäck:

Den delen som handlade om hur de fördelar pengar osv de fick göra om den annars skulle de ha blivit stämda rejält ( inget förtal mm ) .... Det säger ju bara en sak om Copyswede .... de fifflar med pengarna .....

Så här skriver skaparen av filmen ...

Filmen är nu ute och som många kommenterat så är den inte (tydligt) emot Copyswede, därmed är det inte sagt att granskningen ej har gjorts. Jag valde att ta bort en del efter att ha mottagit hot i form av meddelanden som uppfattades som allvarliga enligt advokater som jag kontaktat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Fast det är ju inte hela sanningen. Du får inte kringå kopieringsskydd. Så då får du inte göra kopior hur du vill. Vilket innebär att man inte får kopiera en DvD till sin telefon. Då DvD skivor är krypterade som en del i sitt kopieringsskydd, och man måste dekryptera dem för att kunna ändra format. Vilket är bara en av flera orsaker till varför det här är så sjuk lagstiftning.

Ta med dig ditt USB minne till jobb. Sätt det i stereon på fikarummet, och spela låtarna. Låt den av arbetskamraterna som vill, låna minnet och kopiera låtarna till sin laptop. Samma resultat. Helt lagligt. Så länge jag har tillgång till en laglig förlaga får jag lagligt göra en kopia på den. När jag lämnar vidare min kopia till någon annan som ett lån, är den en laglig förlaga, och kan fritt kopieras.

Det finns ingen fast gräns. Det handlar inte ens om relationen mellan dig och den som gör kopian. (Du kan samla främlingar på ett torg och dela ut kopior till dem.) Det handlar om hur man gör kopian. Du måste ha tillgång till den lagliga förlagan, och det får inte vara möjligt för vem som helst att komma åt den. Det var något gäng som hade fildelat i en "privat" FTP, och klarat sig med det som försvar. Det var ett "begränsat" antal, 15-20 om jag minns rätt. Dock rök nästa gäng med ett par hundra medlemmar på att de hade piratkopior på FTP'n, alltså, material någon har tagit sig förbi kopieringsskydd för att kunna kopiera, och det är som bekant aja baja... (Med få undantag)

Visst. Det låter något. Men vad ska du göra åt det?

Vi tar och tittar lite närmare på ditt exempel.

Ditt exempel är för visso privatkopiering. Men, det är privatkopiering om jag kopierar en audiofil från ditt offline bibliotek till min telefon med. Från min telefon kan jag kopiera den till mitt offline bibliotek, osv. Det är även privatkopiering när du kopierar dina egna offline filer till en annan enhet, exempelvis USB minne, för att använda i bilen, båten, osv.

Det är en skatt på något som i hög grad används fortfarande, och är ungefär lika utspritt som det alltid har varit. Somliga privatkopierar som fan, andra nästan inte alls, precis som på bandens tid.

Så, tillbaka till:
Är det verkligen det? Om jag kommer hem till dig, vi behöver inte känna varandra, och enda syftet för att komma hem till dig, är att kopiera hela ditt offline bibliotek, så är det fullt lagligt.
Men om du lägger upp ditt offline bibliotek publikt på Mega, och jag tankar en fil, är det piratkopiering, även om vi är bästa vänner, och sambos. Du behöver inte ens publicera länken till samlingen någonstans.
Så jag vet inte om jag håller med om att piratkopiering är något helt annat än privatkopiering. Faktum är att det är exakt samma handling, men att kontexten runt om skiljer, marginellt.

Helt lagligt, så länge ingen kringgår kopieringsskydd för att kunna lägga upp materialet, så det måste köpas DRM-fritt. Exempelvis, inte DvD. Sen får inte lösenordet spridas, rimligtvis säkras det genom att man håller koll på användarna genom unika användaridentiteter, och lösenord, så att användare med okarakteristiskt hög trafik automatiskt kan stängas av, och får nya uppgifter vid personlig kontakt.

Dina pengar går i princip oavkortat till Per Gessle. Nå, det är lite av ett skämt, här är den officiella versionen.

De gamla blir ogiltiga den siste den här månaden, men vi har fått nya...

Copyswede gör exakt vad de säger att de ska göra. Sen "råkar" de ha dyra omkostnader, i form av lokalhyror, löner fallskärmar, osv. Man samlar även lite pengar i ladorna för att vara säker på att kunna driva verksamheten även om man drabbas av tillfälliga underskott, och slutsumman som betalas ut till Per Gessle är trots det ganska stor. Men alla övriga parter får i princip bara skitpengar.

Fast ska man vara petig, kan piratkopiering av musik ske utan hjälp av Internet. Oddsen för att man ska bli dömd för det är antagligen ganska låg, men om jag gör en kopia på en skiva, och lägger den någonstans, för att sedan gå därifrån, så får ingen annan ta skivan och göra en kopia på den, för att sen lägga den ursprungliga på samma plats, så någon annan kan kopiera den. Jag får däremot stå på platsen med min laptop och låta dig komma och kopiera skivan, från MP3'or, den kopierade skivan, eller originalet, spelar ingen roll.
B!

Ja, förvisso har du rätt i det du säger, men inget av det du säger är något bra försvar för existensen av ett system som är djupt orättvist. Det utgår en skatt för en tjänst som inte existerar.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Jag privatkopierar när jag behöver. När jag skaffar ny mobil (inom 1mån) så kommer jag privatkopiera igen (lägga över massa musik från datorn till telefonen.

Kan ju inte bara vara typ 20 man härinne som vanligen skriver som gör detta.

Det är färre och färre som gör det. Tjänster som Spotify, Google Play, Netflix etc tar över. Och när spelade du in en dokumentär från SVT och la på mobilen sist?

Jag är helt för att musiker, filmare med flera ska få ersättning för sitt arbete. Men en "dold skatt"* som distribueras via ett bolag till olika förbund är inte en speciellt effektiv, eller rättvis, lösning.

* Visst, det är ingen skatt, det är en avgift. Men den fungerar på samma sätt som en skatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Jag privatkopierar när jag behöver. När jag skaffar ny mobil (inom 1mån) så kommer jag privatkopiera igen (lägga över massa musik från datorn till telefonen.

Kan ju inte bara vara typ 20 man härinne som vanligen skriver som gör detta.

Problemet är bara, har du köpt låtarna digitalt så gör du inget intrång i ensamrätten – du har du redan rätt att flytta runt dina filer som du vill, enligt avtalet med tjänsten låtarna är köpta från. Det utgör ju en funktion i de tjänsterna, hade det handlat om en iPhone hade du kunnat tagit ner ditt bibliotek över WiFi direkt från iTunes utan att behöva röra datorn. Du använder knappast telefonen för att rippa CD-skivorna.

Andra kanske bara synkar låtar från Spotify vilket inte heller är någon exemplarframställning. Filmer som ges ut på DVD och Blu-ray betalar inte ens Copyswede någon ersättning för, för att ni olovligt rippar. Skyddet för kopieringsskydden går före privatpersoners möjlighet till privatkopiering.

Det som hänt är att Copyswede fått rätten att gå på EUs linje och inte den svenska lagstiftningen där anordningen ska vara särskilt ägnad till saken. Samtidigt vill inte Copyswede ha avgift på BD-R-skivor alltså skrivbara blu-rayskivor. Samtidigt så kräver inte EU-direktivet att avgiften tas ut på lagringsenheter överhuvudtaget, bara att ett ersättningssystem ska finnas om man tillåter privatkopiering. Länder som Storbritannien eller dess mediabolag kollapsar inte för att de inte har någon rätt till privatkopiering där. Rätten gäller dessutom bara privatpersoner, företag får inte kopiera och kan inte kopiera för privat bruk, och företag råkar också vara de som köpt stor del av telefonerna som Copyswede vill ha pengar för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Om man nu faktiskt läser de domar där begreppet diskuteras så tycker jag personligen att resonemanget baseras på just sunt förnuft. I detta fallet innebär det att man lutar sig mot hur begreppet används i andra lagar vilket innebär att lagstiftaren kan förutse hur en viss formulering kommer att tolkas när han formulerar lagen på ett visst sätt. Tycker inte du att det är vettigt?

Nej. Det kan vara illa nog med prejudikat inom samma lag, att lyfta över tolkningar från helt andra typer av mål och lagar kan bli hur tokigt som helst vilket detta då är ett bra exempel på.

Skrivet av Frispel:

Eller skulle du föredra att domarna tolkar lagen lite som det själva känner för utan att fundera kring vad lagstiftaren menade när lagen skrevs?

Nej. Jag skulle föredra att domarna tolkar lagen lite som de själva känner för OCH funderar kring vad lagstiftaren menade NÄR lagen skrevs. Om inte lagen uppdateras eller börjar tolkas tidsenligt och med sunt förnuft så blir jag inte förvånad om vi snart kommer att betala privatkopieringsavgift på allt från kylskåp till bilar, vilket jag hoppas inte var lagstiftarens avsikt.

Skrivet av Frispel:

För det är väl ändå det som det handlar om här, de flesta här vill inte betala mer än nödvändigt för sina prylar, därför är man emot avgiften oavsett hur motiverad den är varför den existerar öht.

Om du med "oavsett hur motiverad" menar "totalt omotiverad" så jo något åt det hållet. Folk betalar redan för konsumtionen och vill nog inte dessutom betala en straffavgift för något som i princip inte förekommer idag för att en förlegad lag avsedd för en annan tid ändamålsglids till det yttersta.

Skrivet av Frispel:

Tror knappast att det speciellt många här som funderar på rättssäkerhetsaspekterna i hur lagar ska/kan/bör tolkas. Det finns flera nivåer av "sunt förnuft" att ta hänsyn till...

Nu bygger du ditt resonemang på tänket i frågeställning ett ovan. Tänk om där så har du inget rättsäkerhetsproblem längre.

Jag lägger inte mer tid och energi än såhär per diskussion i ämnet eftersom det är helt meningslöst då inga förändringar av lagen sker genom forum som detta. Så tack för mig och ha en trevlig helg.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ilja:

Ja, förvisso har du rätt i det du säger, men inget av det du säger är något bra försvar för existensen av ett system som är djupt orättvist. Det utgår en skatt för en tjänst som inte existerar.

Missförstå mig rätt. Jag anser att det är ett i grunden felaktigt, och orättvist system.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zlack:

@Söderbäck:

Den delen som handlade om hur de fördelar pengar osv de fick göra om den annars skulle de ha blivit stämda rejält ( inget förtal mm ) .... Det säger ju bara en sak om Copyswede .... de fifflar med pengarna .....

Det kan lika gärna vara så att det var dokumentärskaparen som uttryckt sig direkt felaktigt. Men det går inte heller att säga. Vi saknar information från filmskaparen och från copyswede för att dra några rimliga slutsatser här.
Det jag däremot känner till är att copyswede är väldigt öppna med både årsredovisningar och fördelningsredovisningar som med lätthet kan beskådas år för år på deras hemsida för den om är intresserad. Copyswede verkar vara rätt bra på att visa vad de håller på med. Men det örat verkar inte en del kritiker vilja lyssna på på utan drar hellre en rövare om att copyswede minsann skor sig och norpar de mesta av pengarna själva och liknande (vilket uppenbarligen inte är sant).

Skrivet av Zlack:

Så här skriver skaparen av filmen ...

Filmen är nu ute och som många kommenterat så är den inte (tydligt) emot Copyswede, därmed är det inte sagt att granskningen ej har gjorts. Jag valde att ta bort en del efter att ha mottagit hot i form av meddelanden som uppfattades som allvarliga enligt advokater som jag kontaktat.

Ja, och det kan ju betyda lite vad som helst. Det kan vara så att filmskaparen har uttryckt sig så pass felaktigt att det fanns risk för att bli fälld för förtal och därmed blev hotad om stämning varpå filmen klippts om. Eller så var det på något helt annat sätt. Kanske i motsatt riktning.
Det är det jag menar med att det är svårt att dra några rimliga slutsatser eftersom vi varken vet precis vad som klippts bort eller precis vad kritiken handlade om.

Jag slängde in några hundralappar för att den dokumentären skulle bli av och följde utvecklingen av projektet så de här frågorna känner jag väl till sedan tidigare.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det lite märkliga är också CopySwede förväntar sig att man använder ALL lagring man har på minnet för privatkopiering vilket blir ju också fel , kanske man har typ 45GB på sin Iphone X med appar och videoklipp o sånt sen har man 10MB av privatkopierad musik, betala 250kr spänn tack säger dom?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av twk:

På vilka grunder anklagar du domarna att vara korrupta? Det är allvarliga anklagelser du för fram, helt utan att backa upp det med fakta.

Skickades från m.sweclockers.com

Faktum att domare som är medlemmar i förening för att utöka upphovsrätten anses vara opartiska när de ska döma i upphovsrättsmål? Eller att domare i HD tycker att man köper en iphone främst för att privatkopiera (något som är drygt som satan på iphone till att börja med) och ignorerar att det mesta har DRM skydd som man inte får bryta så privatkopiering är något som man betalar för men inte får använda. Objektiva domare borde kunna fatta sådant. Men då skulle så klart herrar i USA gnälla och vi kan inte ha det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Frispel:

Problemet är just att det inte finns några bevis för korruption...det finns endast insinuationer och liknande vilket normalt inte räcker för att misstänkliggöra någon, men det verkar räcka för många här så länge domarna dömer för "fel" sida. Det går faktiskt att komma fram till ett beslut som kan uppfattas som "fel" beslut utan att ta emot mutor...på alla nivåer i samhället.

Som TPB där alla dömdes att dela på straffet. Något som hänt endast en gång tidigare i svensk historia (malexander morden). Där bevisen från akademia ignorerades medan fantasisiffror från upphovsrättslobbyn togs som fakta och andra liknande detaljer?

Som här där man helt ignorerar DRM skyddet och dess inverkan på möjligheten att lagligt privatkopiera.

Permalänk

Jag tycker hela Sverige ska begå kollektivt självmord. Vi kan ju mörda någon och det ska vara dödsstraff på det :S

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Nja, om det är samma typ av undersökningar som använts i tidigare mål så visar båda sidornas undersökningar att privatkopiering är rätt frekvent, teknikföretagen brukar då poängtera att även om det är rätt många som privatkopierar så gör man det i begränsad utsträckning vilket tidigare konstaterats vara ett argument som eventuellt kan påverka ersättningens nivå men inte påverkar om ersättning ska betalas. Samtidigt så konstaterar man att apparaterna är särskilt ägnade för privatkopiering då de har tekniska förutsättningar för att privatkopiera, är lätta att använda när man gör det och att det i tillräcklig utsträckning görs för att upphovsmännen ska lida skada. Det faktum att det finns många fler användningsområden än enbart privatkopiering är även det inget som påverkar om ersättning ska utgå, däremot kan det vara ett argument för att sänka ersättningen.

Sammantagen är det inte ett speciellt oväntat utslag då det redan funnits tecken på hur man ser på lagen och dess formuleringar, samtidigt kan man konstatera att man krattar manegen för en trolig framtida sänkning av avgiftsnivåerna.

Från domen:

Parterna har åberopat bl.a. olika marknadsundersökningar om hur
mobiltelefonerna används i praktiken
. Vissa undersökningar talar för att
varannan person någon gång kopierar ljudfiler eller rörliga bilder till sin
mobil
. Det är visserligen svårt att dra någon bestämd slutsats av undersökningarna.
Utredningen ger dock stöd för att mobilerna används för privatkopiering
i en inte oväsentlig omfattning.

Så, de har olika undersökningar. Om Telia driver ett mål till HD om att telefonerna inte ska ses som särskilt ägnade åt privatkopiering så är det självklart så att de inte har en undersökning som visar att privatkopiering är frekvent.
Snarare har Telia antagligen lutat sig mot dessa:
http://gigabyteskatten.se/wp-content/uploads/15-079492-0_rapp...
cgigabyteskatten.se/wp-content/uploads/15-079492-0_rapport_privatkopiering_musik_FINAL.pdf

Och vad HD säger i domen så är det att vad som gör en apparat särskilt ägnad åt privatkopiering, är i vilken utsträckning privatkopiering förekommer med den enheten. Teknik och annat är helt oväsentligt, det är skadan som åstadkoms som avgör, punkt.
Det är svårt att dra någon bestämd slutsats.
Deras utredning ger dock stöd för att mobilerna används för privatkopiering i en inte oväsentlig omfattning.

Så, enligt HD: Det går inte att bestämt säga att mobiltelefonerna används för privatkopiering, men de används för privatkopiering i en inte oväsentlig omfattning.

Jag tycker det är oväntat eftersom det finns bra mycket mer vad jag sett som tyder på att privatkopieringen upphört nästan helt, snarare än att telefoner används för privatkopiering i en inte oväsentlig omfattning. För mig luktar det här illa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Helt riktigt, det känns ju som att copyswede-skurkarna får lite väl stort svängrum när det dels finns kopieringsskydd på sålda produkter men även tillåtelse att kopiera dem för privat bruk om man äger produkten/licensen. Plus att folk knappt privatkopierar längre. Lite som att ha kakan och äta den också...
"Du skall köpa min produkt som har ett skydd som hindar dig från att kopiera produkten men du får kopiera produkten eftersom du betalat en skatt i förväg för enheten som du kan komma att kanske använda till privatkopiering av min produkt, det som skyddet på min produkt förhindrar dig att göra men det är ok... liksom bah typ!"
Maken till hyckleri alltså...

Skickades från m.sweclockers.com

Ja. Om lagstiftarna vore neutrala så borde de ju i rimlighetens namn vara lika noga med att produkter som ingår i det man får privatkopiera inte får ha kopieringsskydd, som de är med att apparatur som i teorin kan användas för att utnyttja den rättigheten skall avgiftsbeläggas. Men det är pinsamt tydligt varför lagen finns och vem den är till för.

Sen hjälper det inte heller att folk tror att avgiften finns där för att kompensera för piratkopiering. Det förvirrar och försvårar diskussionen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.