Kan jag ladda min 2.0A mobil med en 2.1A powerbank?

Permalänk
Medlem

Kan jag ladda min 2.0A mobil med en 2.1A powerbank?

Håller på och letar en passande powerbank/portabelt batteri, och har hittat en jag vill ha, dock har den 2 utgångar, en 1.0A (ampere) och en 2.1A utgång - men min mobil är byggd för 2.0A.

Normalt sett så drar enheten den ström den vill ha även om kanske en sladd är byggd för mer ampere om strömmen går rätt in i apparaten, men om jag förstått de rätt så gäller detta inte batterier eller apparater där strömmen först går in i ett ett batteri och därefter vidare, såvida de inte finns ett BMS-system för batteriet (vilket en telefon självklart inte har), utan där får batteriet den ström som skickas till det? Därav begreppet "mata in ström", och inte "dra ström" när man pratar om batterier. (iallafall enligt en kontakt till mej som varit industriell forskare i batterivärlden innan)
Därför skulle detta innebär att ett batteri som är byggt för 2.0A verkligen får in 2.1A, och rent allmänt att ett batteri får in mer ampere än vad de är byggt för kan i teorin öka slitaget / förkorta livslängden.

Men hur farlig skillnad är de mellan 2.0A och 2.1A för ett mobilbatteri? Är de säkert för mej att köra på 2.1A till min 2.0A mobil, eller är de no-go?
Jag hade aldrig pluggat i t ex en 1.0A mobil till en 2.0A laddare, men en 2.0A mobil i en 2.1A laddare känns som en ofarlig skillnad - har jag rätt?

Visa signatur

Asus X99-A w/ BIOS 3402 | Intel i7 5820k OC @4.4GHz 1.28V w/ Noctua NH-U14S | 16GB Corsair Vengeance DDR4 OC @2666MHz 12-14-14-28 | Asus Geforce GTX970 STRIX OC | EVGA 750 G2 750W | Samsung 850 Evo 1 TB | Windows 10 64-bit | Be-Quiet Silent Base 800 w/ Silent Wings | 2x Dell U2414H OC @72Hz w/ Display Port

Permalänk
Medlem

@steffeeh: Men en enhet tar bara det den ska ha?
Du kan plugga in den i en pryl som kan ge 4A utan problem.
Det är just det att den kan ge 2.1A, men den gör inte det konstant.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Som Macke skriver. Det är inte ett problem, mycket nöje.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av steffeeh:

Men hur farlig skillnad är de mellan 2.0A och 2.1A för ett mobilbatteri? Är de säkert för mej att köra på 2.1A till min 2.0A mobil, eller är de no-go?
Jag hade aldrig pluggat i t ex en 1.0A mobil till en 2.0A laddare, men en 2.0A mobil i en 2.1A laddare känns som en ofarlig skillnad - har jag rätt?

Mobilen tar bara det den klarar av. Du kan utan problem ladda en 1A mobil med en 2A laddare, och du kan ladda en 2A mobil med en 2.1A eller starkare laddare.

Man kan även ladda med svagare laddare, men då tar laddningen mycket längre..

Permalänk
Medlem

Det är klart du kan använda den, 2,1 A är vad den kan ge ut max.
Att plugga in en mobil som ligger på 1,0A till en laddare som kan ge ut 2,0A fungerar finfint. De flesta mobiler bestämmer automatiskt hur batteriet ska laddas, men går inte över maxgränsen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men varför finns de då både 1.0 och 2.1 på powerbanken?

Visa signatur

Asus X99-A w/ BIOS 3402 | Intel i7 5820k OC @4.4GHz 1.28V w/ Noctua NH-U14S | 16GB Corsair Vengeance DDR4 OC @2666MHz 12-14-14-28 | Asus Geforce GTX970 STRIX OC | EVGA 750 G2 750W | Samsung 850 Evo 1 TB | Windows 10 64-bit | Be-Quiet Silent Base 800 w/ Silent Wings | 2x Dell U2414H OC @72Hz w/ Display Port

Permalänk
Medlem

Jag misstänker att det TS är inne på, och som inte överhuvudtaget är en faktor här, är att vid batteriladdning måste man begränsa laddströmmen så att inte batteriet tar skada. Det gäller alla typer av batterier, men av lite olika anledningar. Primärt är det förstås värmeutvecklingen som är ett problem, och åtföljs av följdskador.

"Alla" elektroniska enheter med laddningsbara batterier i har dock laddkretsen i hårdvaran, och "laddaren" är bara en strömkälla, enheten drar bara vad den vill ha, och håller batteriet vid god hälsa. Om du kopplar din 2A laddningsbara telefon till något som mäter hur mycket telefonen faktiskt drar, så kommer du antagligen se den stega upp i etapper, i stället för att gå rakt på 2A laddning.
B!

Edit

Skrivet av steffeeh:

Men varför finns de då både 1.0 och 2.1 på powerbanken?

Det är nog mest för din skull som användare. Det ena uttaget kommer ladda din telefon på kortast möjliga tid, och det andra är mer lämpat, exempelvis, för Blutooth handsfree'n som säkert också behöver laddas samtidigt.
Ibland, är det ovanpå allt bara smink, och båda utgångarna sitter ihop internt, och kan lämna 3-3.1A totalt, så tillverkaren skyddar sig genom att begränsa totaluttaget till 3.* A bara genom märkningen. Har du sedan dragit för mycket och sprängt säkringen, är det inte deras problem, de skyller på användarfel. (De har alltså inte separata begränsningar, och du kan dra 2A på vilken av anslutningarna du vill, men att överskrida total kapacitet är ett problem.)
/Edit

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av steffeeh:

Men varför finns de då både 1.0 och 2.1 på powerbanken?

Svårt att säga utan att prata med ingenjörerna som har designat den.
Kan man använda båda samtidigt så har dom kanske designat den så för att den inte ska överbelastas.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av steffeeh:

Men varför finns de då både 1.0 och 2.1 på powerbanken?

Billigare och enklare än intelligent lastbalansering mellan portarna om man laddar två enheter som båda försöker dra 2 A, till exempel. Powerbanken kan förmodligen inte leverera mer än ~3 A totalt. (Det kan till och med vara så att den max kan mata ut 2,1 A totalt, varvid förmodligen 2 A-porten får nöja sig med 1,1 A.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Men hur kommer de sej då att om man pluggar i en 1.0A apparat i en 2.0A strömkälla så laddas batteriet i apparaten mycket fortare - borde inte de indikera att de matas in mer ampere än vad de egentligen ska?

Visa signatur

Asus X99-A w/ BIOS 3402 | Intel i7 5820k OC @4.4GHz 1.28V w/ Noctua NH-U14S | 16GB Corsair Vengeance DDR4 OC @2666MHz 12-14-14-28 | Asus Geforce GTX970 STRIX OC | EVGA 750 G2 750W | Samsung 850 Evo 1 TB | Windows 10 64-bit | Be-Quiet Silent Base 800 w/ Silent Wings | 2x Dell U2414H OC @72Hz w/ Display Port

Permalänk
Medlem
Skrivet av steffeeh:

Men hur kommer de sej då att om man pluggar i en 1.0A apparat i en 2.0A strömkälla så laddas batteriet i apparaten mycket fortare - borde inte de indikera att de matas in mer ampere än vad de egentligen ska?

Det är inte säkert att den begränsar strömmen. Jag vet med äldre Iphones att laddade man de med Ipadladdare med högre A så blev telefonen bra mycket varmare. Använd det som är närmast. Har du en billigare pryl som laddas med USB så kanske den brinner upp då den kanske inte har någon begränsning men alla vettiga produkter av någon kvalité fungerar utmärkt.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Eftersom vi har likström i dessa kretsar:

Spänning = resistants * ström
U = R * I

Ström = spänning / resistans
I = U / R

I normalfallet vid laddning: Spänningen är konstant, likaså resistansen, därmed även strömmen som din apparat drar. Däremot kan den innehålla smarta kretsar som kan kommunicera eller läsa av laddenheten för att justera resistansen (eller spänningen, vet att bilbatterier gärna har olika spänning i olika laddsteg) och därmed exempelvis säkert kunna ladda en iPad med en 1A laddare. Det kan (och finns) givetvis strömbegränsare i vettiga laddare också men fördelen med att laddare och enhet känner till varandras förutsättningar är såklart att batteriet kan laddas optimalt.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Eftersom vi har likström i dessa kretsar:

Spänning = resistants * ström
U = R * I

Ström = spänning / resistans
I = U / R

I normalfallet vid laddning: Spänningen är konstant, likaså resistansen, därmed även strömmen som din apparat drar. Däremot kan den innehålla smarta kretsar som kan kommunicera eller läsa av laddenheten för att justera resistansen (eller spänningen, vet att bilbatterier gärna har olika spänning i olika laddsteg) och därmed exempelvis säkert kunna ladda en iPad med en 1A laddare. Det kan (och finns) givetvis strömbegränsare i vettiga laddare också men fördelen med att laddare och enhet känner till varandras förutsättningar är såklart att batteriet kan laddas optimalt.

De va detta jag va inne på innan med BMS-system. Detta BMS-system finns endast i batterier med krav på oerhört lång hållbarhet, såsom bilbatterier, UPS, etc. Är personligen tveksam till att smartphones kan få ner strömstyrkan med hjälp av kretsar, men blir gladeligen motbevisad då de innebär att jag kan köpa den powerbank jag vill ha

Visa signatur

Asus X99-A w/ BIOS 3402 | Intel i7 5820k OC @4.4GHz 1.28V w/ Noctua NH-U14S | 16GB Corsair Vengeance DDR4 OC @2666MHz 12-14-14-28 | Asus Geforce GTX970 STRIX OC | EVGA 750 G2 750W | Samsung 850 Evo 1 TB | Windows 10 64-bit | Be-Quiet Silent Base 800 w/ Silent Wings | 2x Dell U2414H OC @72Hz w/ Display Port

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av steffeeh:

De va detta jag va inne på innan med BMS-system. Detta BMS-system finns endast i batterier med krav på oerhört lång hållbarhet, såsom bilbatterier, UPS, etc. Är personligen tveksam till att smartphones kan få ner strömstyrkan med hjälp av kretsar, men blir gladeligen motbevisad då de innebär att jag kan köpa den powerbank jag vill ha

Naturligtvis finns det laddregulatorer i telefonen för annars skulle de överladda varje gång och telefonbränder vore nått som skulle hända i princip varje gång du laddar och inte bara ibland när det är nått som skadats.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av steffeeh:

Men hur kommer de sej då att om man pluggar i en 1.0A apparat i en 2.0A strömkälla så laddas batteriet i apparaten mycket fortare - borde inte de indikera att de matas in mer ampere än vad de gentligen ska?

Det gör de inte. De laddar precis så fort som deras laddkretsar säger att de ska. Mät vad de drar från "laddaren" så ser du att oavsett om du ansluter den till en 1, 2, eller 5A enhet, så drar den samma, så länge den inte är begränsad av vad laddaren klarar av.

Skrivet av steffeeh:

Är personligen tveksam till att smartphones kan få ner strömstyrkan med hjälp av kretsar, men blir gladeligen motbevisad då de innebär att jag kan köpa den powerbank jag vill ha

Det finns inte en mobiltelefon såld i väst som inte har inbyggda laddkretsar, som ser till att telefonen bara drar vad batteriet tål. Problemet ligger på andra sidan, telefonerna drar gärna mer än laddarna kan leverera, och det har telefonerna ingen möjlighet att "kontrollera" eftersom de inte känner till laddarens kapacitet. Det finns dock inbyggt vissa "steg" i standarden för USB laddning, som exempelvis min Nokia N9 följer slaviskt, och därför vägrar den "ladda" på billiga skitladdare, då dessa inte följer standarden och berättar för telefonen hur mycket den "får" dra. De flesta enheter skiter dock i vilket, och laddar oavsett vad "laddaren" säger. Fixar inte laddaren det får den smälta.

Skrivet av Maxizor:

Jag vet med äldre Iphones att laddade man de med Ipadladdare med högre A så blev telefonen bra mycket varmare.

Fast det var för att laddaren man skickade med inte laddade telefonen med max vad telefonen var designad för. Så laddregleringen i telefonen skötte fortfarande batteriet, och drog max vad deras spec för "snabbladdning" var, och när laddningen började bli färdig gick den ner till drivs spänning, i stället för laddning. Att Li-Po, Li-ion, och Li-Fe blir varma under laddning är inget oväntat.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Kort fråga - har precis skaffat mej den powerbanken jag funderade över, och försöker ladda den med min mobilladdare (kom inte med nån laddadapter), men laddaren blir vansinnigt varm. Är de säkert att använda mobilladdaren till denna? Tyckte de nämndes nånstans om nån värmegräns där ampen går ner för o skydda, eller? Antar värmen orsakas av att powerbanken drar mer ström än vad adaptern är specifierad för

Visa signatur

Asus X99-A w/ BIOS 3402 | Intel i7 5820k OC @4.4GHz 1.28V w/ Noctua NH-U14S | 16GB Corsair Vengeance DDR4 OC @2666MHz 12-14-14-28 | Asus Geforce GTX970 STRIX OC | EVGA 750 G2 750W | Samsung 850 Evo 1 TB | Windows 10 64-bit | Be-Quiet Silent Base 800 w/ Silent Wings | 2x Dell U2414H OC @72Hz w/ Display Port

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av steffeeh:

Kort fråga - har precis skaffat mej den powerbanken jag funderade över, och försöker ladda den med min mobilladdare (kom inte med nån laddadapter), men laddaren blir vansinnigt varm. Är de säkert att använda mobilladdaren till denna? Tyckte de nämndes nånstans om nån värmegräns där ampen går ner för o skydda, eller? Antar värmen orsakas av att powerbanken drar mer ström än vad adaptern är specifierad för

Powerbanken kan bara dra så mycket ström som laddaren kan leverera. Blir laddaren inte brännhet skall det nog inte vara några problem. Vill du däremot vara på den säkra sidan borde du köpa en ordentlig laddare. Det till din mobiltelefon är nog byggt precis exakt för din mobiltelefon och kopplar du in den i något annat är det inte omöjligt att den blir för varm / fattar eld.

Kan laddaren alltså leverera 2 ampere men fattar eld om den gör det är det ju helt ok, om telefonen den kommer med bara drar 1 ampere

Permalänk

Strömmen (A=Ampere) kan du mosa på vad du vill apparaten kommer bara dra det den vill ha ändå.

det är spänningen (V=Volt) som är noga att det är rätt. med en liten tolerans på några procent för ev jitter på spänningen vid belastning.

för hög spänning och du kommer grilla elektronik.
för låg och det kommer troligen inte fungera öht.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv

Mobiler i dag använder oftast ett lithium polymer batteri. Laddar du ett lithium polymer batteri med för hög spänning eller för många ampere så går det sönder. Enheter kommer oftast installerade med en skyddskrets som regulerar laddningen och gör det säkrare. De begränsar output och skyddar oftast bara mot överladdning, underladdning, kortslutning och balanserar batteripaketet aktivt.

Ett oskyddat lithium polymer batteri laddas tills det exploderar. Batteriet tar inte bara vad det vill ha. Utan det är kretsen som säger stop utifrån spänningen på batteriet. Dessa kretsar skyddar nästan aldrig ett laddande batteri i från för hög spänning eller ampere. Fallen om brinnande laptops beror oftast på att en cell har fallerat eller att batterierna har utsatts för höga temperaturer.

Skrivet av steffeeh:

Men hur farlig skillnad är de mellan 2.0A och 2.1A för ett mobilbatteri? Är de säkert för mej att köra på 2.1A till min 2.0A mobil, eller är de no-go?
Jag hade aldrig pluggat i t ex en 1.0A mobil till en 2.0A laddare, men en 2.0A mobil i en 2.1A laddare känns som en ofarlig skillnad - har jag rätt?

Hur farligt det är beror på batteriet. Man brukar har som regel att ladda ett batteri med max 1C. Har du ett 4800Mah batteri så är 1C 4.8A. Kort sagt så handlar 1C regeln om att ladda batteriet med dess egen capacitetet. Du ska dock vara medveten om att 2100Mah från USB inte blir 2100Mah direkt till batteriet. Det monteras oftast en omvandlare i din telefon som gör om spänning från usb till 4.2v. Beroende på omvandlarens effektivitet så får telefonen högre eller lägre ampere.

Du vill kort sagt inte mata laddningskretsen med för hög ampere då det saknas skydd. Har du ett batteri på 4200Mah så anser jag att en 2.1A laddare inte blir några problem. Du har kort sagt en stor marginal till 1C, men ju snabbare du laddar ju kortare blir livslängen.

Permalänk
Medlem

Powerbanken kan totalt ge ut max 3 ampere när man t ex laddar flera enheter samtidigt, så jag antar att de är 3.0A den vill dra när man försöka ladda själva powerbanken med min 2.0A adapter.
Adaptern blir väldigt varm, men tycks inte öka mer än att man känner att de inte är nån större fara egentligen, men kan tänka mej att den värmen sliter på laddadaptern i mobilladdaren, och känns lite obehagligt o lämna en sån varm laddare utan uppsikt.
Har iallafall kontaktat supporten för tillverkaren, förhoppningsvis får jag svar från dom snart.

Visa signatur

Asus X99-A w/ BIOS 3402 | Intel i7 5820k OC @4.4GHz 1.28V w/ Noctua NH-U14S | 16GB Corsair Vengeance DDR4 OC @2666MHz 12-14-14-28 | Asus Geforce GTX970 STRIX OC | EVGA 750 G2 750W | Samsung 850 Evo 1 TB | Windows 10 64-bit | Be-Quiet Silent Base 800 w/ Silent Wings | 2x Dell U2414H OC @72Hz w/ Display Port

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av steffeeh:

Powerbanken kan totalt ge ut max 3 ampere när man t ex laddar flera enheter samtidigt, så jag antar att de är 3.0A den vill dra när man försöka ladda själva powerbanken med min 2.0A adapter.
Adaptern blir väldigt varm, men tycks inte öka mer än att man känner att de inte är nån större fara egentligen, men kan tänka mej att den värmen sliter på laddadaptern i mobilladdaren, och känns lite obehagligt o lämna en sån varm laddare utan uppsikt.
Har iallafall kontaktat supporten för tillverkaren, förhoppningsvis får jag svar från dom snart.

Har du ett batteri i mobilen på minst 4.3A @ 3.7v så blir det inga problem med en laddare på 3A @ 5.25v med 100% effektivitet. Det är för att man laddar under 1C.

3A * 5.25V / 3.7V = 4.256A~ * (Effektivitet) = Ampere till mobil.

EDIT: Om tillvarkaren är snål och installerar resistorer istället för en omvandlare så slutar det riktigt illa med andra laddare.

Ändrade spänning på batteri.
Permalänk
Medlem
Skrivet av steffeeh:

Kort fråga - har precis skaffat mej den powerbanken jag funderade över, och försöker ladda den med min mobilladdare (kom inte med nån laddadapter), men laddaren blir vansinnigt varm. Är de säkert att använda mobilladdaren till denna? Tyckte de nämndes nånstans om nån värmegräns där ampen går ner för o skydda, eller? Antar värmen orsakas av att powerbanken drar mer ström än vad adaptern är specifierad för

En bra laddare är strömbegränsad, så att den inte brinner upp. Så är du orolig, använd en "kvalitetsladdare" från ett större varumärke. (Lite sämre laddare har inte strömbegränsare, utan överhettningsskydd, och riktigt dåliga har varken eller.)

Skrivet av anon185723:

Du vill kort sagt inte mata laddningskretsen med för hög ampere då det saknas skydd. Har du ett batteri på 4200Mah så anser jag att en 2.1A laddare inte blir några problem. Du har kort sagt en stor marginal till 1C, men ju snabbare du laddar ju kortare blir livslängen.

Du kan ladda sagda enhet med en strömkälla som ger 500A. Så länge spänningen är 5v, kommer laddkretsen bara dra precis vad den behöver. Laddkretsen i telefonen är strömbegränsare, och ser till att det hela skyddas. Jag laddar exempelvis regelbundet min telefon med en 2A laddare, och den drar 0,46A, snällt och vänligt. (1450mAh batteri)
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.