Permalänk
Medlem

Dell UP2516H?

Är det någon som tittat närmare på Dells nya UP2516H? 2560x1440, 100% AdobeRGB och nära nog lika mycket i ett antal andra färgrymder.

Jag har tittat på den lite enklare U2515H men den har så dåligt färgomfång, typ 75% sRGB, vilket avskräcker mig som ofta sitter med Lightroom. Den nya UP-skärmen kostar inte mycket mer och har imponerande specar.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

"typ 75% sRGB"
Var har du hittat den siffran?
Är rätt övertygad om att den ligger på knappt 100% av sRGB, det gör så gott som alla stationära datorskärmar idag.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2940400

72% NTSC-täckning är standard som du ser om du kikar runt lite.

Men vill du ha widegamut så varför inte.
Den kommer i övrigt knappast skilja sig nämnvärt från merparten av skärmarna med IPS-panel som finns, utan det handlar som vanligt mest om att få ett exemplar med så jämn bakgrundsbelysning som möjligt.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Inaktiv

Köp en Eizo istället förslagsvis Eizo EV2436W eller EV2450. Mycket bättre kvalitet, bild och två år längre garanti. Dell har haft stora kvalitetsproblem de senaste åren.

Permalänk
Entusiast

Jag äger en U2515H och kan säga att det inte är några som helst problem med färgerna, svårt att hitta en likvärdiga skärm för samma pris. Dells Ultrasharp skärmar är av mycket hög kvalité, i alla fall vad jag har klämt och känt på själv av egen erfarenhet.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

"typ 75% sRGB"
Var har du hittat den siffran?
Är rätt övertygad om att den ligger på knappt 100% av sRGB, det gör så gott som alla stationära datorskärmar idag.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2940400

72% NTSC-täckning är standard som du ser om du kikar runt lite.

Men vill du ha widegamut så varför inte.
Den kommer i övrigt knappast skilja sig nämnvärt från merparten av skärmarna med IPS-panel som finns, utan det handlar som vanligt mest om att få ett exemplar med så jämn bakgrundsbelysning som möjligt.

Fel av mig, jag måste blandat ihop siffrorna för de olika färgrymderna.

UP2516D har vad som verkar vara en stor fördel, nämligen inbyggd KVM-switch (!), något jag kan ha nytta av så småningom.

Skrivet av anon114264:

Köp en Eizo istället förslagsvis Eizo EV2436W eller EV2450. Mycket bättre kvalitet, bild och två år längre garanti. Dell har haft stora kvalitetsproblem de senaste åren.

Att Eizo gör bra grejer vet jag men jag vet inte om jag är så sugen på att köpa en skärm för 3000-4000 kr som inte ens visar hela sRGB, än mindre AdobeRGB. Skall man ha >99% aRGB från Eizo så får man lägga minst det dubbla (Prisjakt visar bara 2 skärmar med >96%aRGB under 5000 kr, en Dell och en Benq, UP2516D saknas dock i listan, medan Eizo börjar på ~6500 kr). Fördelen med 2436 skulle väl i så fall vara att det är en 16:10-skärm, alla de andra är ju 16:9

Vad är det för problem som Dell haft?

Skrivet av Jonssown:

Jag äger en U2515H och kan säga att det inte är några som helst problem med färgerna, svårt att hitta en likvärdiga skärm för samma pris. Dells Ultrasharp skärmar är av mycket hög kvalité, i alla fall vad jag har klämt och känt på själv av egen erfarenhet.

Det låter lovande. Har du provat att profilera den?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av zarkov:

Det låter lovande. Har du provat att profilera den?

Nix! Kör för tillfället på fabriksinställningarna, med något lägre ljudstyrka.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -