samsung 850 pro 1TB vs 850 evo 1TB

Permalänk
Medlem

samsung 850 pro 1TB vs 850 evo 1TB

hade tänkt köpa en ny ssd på 1TB och jag tänkte välja mellan 850 pro och 850 evo, men vet inte om det är värt att betala dem extra pengarna för en 850 pro och sen är jag fortfarnade lite skeptisk till TLC minnet i evo med tanke på problemen dem hade med 840 diskarna.
vilken hade du valt?

Permalänk
Inaktiv

De valde bara att kalla minnet tlc i Evo modellen men det är inte tlc.

Permalänk
Skrivet av anon200632:

De valde bara att kalla minnet tlc i Evo modellen men det är inte tlc.

Det är definitivt TLC NAND i 850 EVO, det är 3D TLC NAND men det är fortfarande TLC NAND för det.

Permalänk
Inaktiv

Därför är det föga förvånande att vi idag sitter här med den första SSD-enheten som använder TLC V-NAND. Samsung har dock valt att kalla det för 3bit-MLC istället för TLC. Detta är tekniskt sätt också rätt eftersom allt som är mer än en databit per cell, kan kallas för MLC (Multi Level Cell). Anledningen till att man gjort så är helt enkelt att TLC inte ”låter” lika bra och förknippas ofta med sämre kvalité och kortare livslängd.

Från nordichardware.

Permalänk
Skrivet av mnsn:

hade tänkt köpa en ny ssd på 1TB och jag tänkte välja mellan 850 pro och 850 evo, men vet inte om det är värt att betala dem extra pengarna för en 850 pro och sen är jag fortfarnade lite skeptisk till TLC minnet i evo med tanke på problemen dem hade med 840 diskarna.
vilken hade du valt?

Om det inte var så att jag räknade med riktigt mycket slitage eller riktigt krävande arbetsbelastning så skulle jag ta 850 EVO.
Och egentligen om man räknar med riktigt mycket slitage kan man ju köpa PM863 som har betydligt högre TBW än 850 Pro.

Att läshastigheter skulle sjunka behöver du nog inte oroa dig för heller för i mina tester har den inte uppvisat några tendenser för det.
Sen har den mycket större marginaler än 840 eller 840 EVO som använde sig av respektive 21 och 19nm TLC NAND eftersom den använder sig av 40nm TLC NAND.

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Därför är det föga förvånande att vi idag sitter här med den första SSD-enheten som använder TLC V-NAND. Samsung har dock valt att kalla det för 3bit-MLC istället för TLC. Detta är tekniskt sätt också rätt eftersom allt som är mer än en databit per cell, kan kallas för MLC (Multi Level Cell). Anledningen till att man gjort så är helt enkelt att TLC inte ”låter” lika bra och förknippas ofta med sämre kvalité och kortare livslängd.

Från nordichardware.

Men det är bara ett annat namn på samma sak.
T i TLC står för triple, alltså tre.
M i MLC står för multi, alltså flera och vilket då automatiskt omfattar TLC.

Det är ju samma för 840 och 840 EVO att man kalla det NAND som sitter i dem för 3bit-MLC.

Och Kingston kallar ju sitt TLC NAND i UV400 för kostnadseffektivt MLC.

Det ändrar inte att man brukar kalla det för TLC NAND eftersom det är då lättare att skilja på dem genom att säga MLC och TLC istället för 2-bit MLC och 3-bit MLC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnsn:

sen är jag fortfarnade lite skeptisk till TLC minnet i evo med tanke på problemen dem hade med 840 diskarna.

Det behöver du inte vara. Problemet med 840 Evo var att minnet på 19nm inte uppförde sig riktigt som förväntat. Med 850 Evo så har de gått tillbaka till 40nm, och använder istället flera lager (därav 3D). Så chansen att 850 Evo skulle ha samma problem som 840 Evo är nästan obefintlig. särskilt med tanke på att den funnits ute rätt länge nu utan att några problem hittats (och du kan räkna med att folk letat).