"udda" mått för radiator, någon som vet var den som passar finns?

Permalänk
Medlem

"udda" mått för radiator, någon som vet var den som passar finns?

Jag har ett chassi (nå, 3, om man ska vara helt ärlig) med kraftigt begränsat utrymme, som jag funderar på om det inte borde gå att hitta en dubbelradiator till.
Chassit är ett Cheiftech UNC-410S-B.
Det största problemet är antagligen avståndet mellan fläktarna. CC på fästhålen är 14mm, de flesta 2x92mm radiatorer ligger på 9,5-10mm, om jag inte misstar mig? Jag är inte speciellt sugen på en kåpa / adapter för att få det att passa, men jag är å andra sidan inte helt sugen på att köra två 92mm radiatorer i heller...
Under fläktarna har jag lite drygt 15mm till godo, till vänster 12mm, till höger och uppåt så pass mycket att det blir irrelevant.

Så... Någon som har stenbra koll på 92mm's radiatorer, och vet om det finns en med 14mm centrum-centrum mellan de båda fläktarnas montage? (Det borde bli 5mm mellan fläktarna på en sådan radiator, i stället för 0,5, som är standard.)

Misstänker att om det blir aktuellt så får det bli 2st 1x92mm radiator, men frågar man inte först, så kommer man ju se jävligt dum ut när man ser lösningen...

När man surfade runt såg man ju en jäkligt söt 2x40mm radiator. Undrar om det finns 60mm radiatorer med... Nåja, gulligt var det i alla fall.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag har ett chassi (nå, 3, om man ska vara helt ärlig) med kraftigt begränsat utrymme, som jag funderar på om det inte borde gå att hitta en dubbelradiator till.
Chassit är ett Cheiftech UNC-410S-B.
Det största problemet är antagligen avståndet mellan fläktarna. CC på fästhålen är 14mm, de flesta 2x92mm radiatorer ligger på 9,5-10mm, om jag inte misstar mig? Jag är inte speciellt sugen på en kåpa / adapter för att få det att passa, men jag är å andra sidan inte helt sugen på att köra två 92mm radiatorer i heller...
Under fläktarna har jag lite drygt 15mm till godo, till vänster 12mm, till höger och uppåt så pass mycket att det blir irrelevant.

Så... Någon som har stenbra koll på 92mm's radiatorer, och vet om det finns en med 14mm centrum-centrum mellan de båda fläktarnas montage? (Det borde bli 5mm mellan fläktarna på en sådan radiator, i stället för 0,5, som är standard.)

Misstänker att om det blir aktuellt så får det bli 2st 1x92mm radiator, men frågar man inte först, så kommer man ju se jävligt dum ut när man ser lösningen...

När man surfade runt såg man ju en jäkligt söt 2x40mm radiator. Undrar om det finns 60mm radiatorer med... Nåja, gulligt var det i alla fall.
B!

Hehe. Undrar om det öht finns någon där ute som har stenkoll på 92 mm raddar? Dimensioner andra än 120 mm och 140 mm är ju inte vanliga. Förr brukade det även vara ett krux att hitta vettiga 140 mm raddar. Som tur är går det ganska bra idag.

Nåja, en av de få som verkar ha 92 mm raddar är alphacool. Jag kan tänka mig att du redan sett den här:
http://www.alphacool.com/shop/radiatoren/radiatoren-aktiv/197...
Fast den där har ju ~9 mm mellan fläktarna.

Jag skulle tippa på att det är kört att hitta en rad som råkar passa precis till fläkthålen i Chieftek chassit. Mitt tips är att borra upp hål runt grillen så att du kan montera radiatorn som du vill. Med fläktarna i push bakom sen så behöver du inte bry dig om att grillens fläkthål är konstiga. Jag skulle inte heller rekommendera 2 st 92 mm raddar. Risken finns nog att de skulle sitta så nära så att ytterdimensionerna gör att de tar i varandra, och då matchar ändå inte hålen.

Även om 40 mm och 60 mm raddar är väldigt söta att titta på så är de nog ingen bra idé generellt. Radiatorytan växer och krymper ju med kvadraten på längden, så det blir väldigt lite yta i praktiken. Samt att det blir svårt att hitta små fläktar med drägligt tryck. Det blir nog en liten papst eller deltafläkt i 5000 rpm som gäller isf. Det kommer att låta som en ilsken humla.

Men 2x92 mm funkar nog. Speciellt om du bara ska kyla cpu.

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppe_k:

Jag skulle inte heller rekommendera 2 st 92 mm raddar. Risken finns nog att de skulle sitta så nära så att ytterdimensionerna gör att de tar i varandra, och då matchar ändå inte hålen.

Just Alphacool har jag räknat på, och som du skriver, deras 2x92mm passar inte. 2 st 92mm rads passar utan konflikter, även om slangar / rör inte skulle gå att dra så man kan utnyttja luftflödet optimalt.

Skrivet av joppe_k:

Även om 40 mm och 60 mm raddar är väldigt söta att titta på så är de nog ingen bra idé generellt. Radiatorytan växer och krymper ju med kvadraten på längden, så det blir väldigt lite yta i praktiken. Samt att det blir svårt att hitta små fläktar med drägligt tryck. Det blir nog en liten papst eller deltafläkt i 5000 rpm som gäller isf. Det kommer att låta som en ilsken humla.

Det sitter redan ett par hemska delta-fläktar där, en kvick googling säger att det "nog" är AFB0512HHD, specs stämmer. De är dock försedda med en startspark (Via fläktkontrollern) och spinner sedan ner och roterar lugnt på 3,5-5, utan att vara hörbara. (Och håller då enligt RPM signalen 1500-3000 rpm.)För det mesta är de helt enkelt avstängda, luftflödet från de båda 92mm's fläktarna håller burken väl kyld utan vidare åthävor. All luften som går in via fronten går ut via PSU & de här fläktarna, så även om fläktarna inte snurrar är det ganska bra flöde där i dagsläget... En radiator i hålet ändrar naturligtvis det i någon utsträckning, och jag tyckte egentligen mest att de var söta, deras användbarhet är... begränsad.

Ett tag funderade jag på om man skulle försöka stoppa något i 5.25" facken, men eftersom det bara finns 3, så går det alternativet också bort. Det lär ju vara det enda stället där det fortfarande går att montera diskar efter att man skickat i 5-6cm tjock(a) radiator(er) i 92mm's fläktplatserna. (Normalt är det bakom de fläktarna man har en ställning för montage av 2 HD's.) Det finns en "bur" för att hänga diskar mitt i chassit, men infästningen till den får inte plats om man kör fullhöjds grafikkort, så det är inte heller ett alternativ. (och har aldrig varit. Även dagens (luft)kylare till CPU'n, eller i dual-burken, kylarna, är för hög.)

Det tål att funderas på, och det är ju som du skriver. 92mm används i princip inte längre. Man skulle sparat det man hade liggande, men i dagsläget hade det antagligen inte gått att använda i alla fall.
Jag får dra iväg ett antal mail till olika återförsäljare, och se vad de har att säga, se vad deras alternativ är. Det enda som verkar finnas "hemma" hos någon är "Magicool 92" från Liontech, som ser ut som en äkta lågbudget skitkylare, och de ska ha en hundring i frakt. Det verkar åtminstone vara en hundring i frakt oavsett hur många man vill ha, men då säljer eBay jäkligt snarlika kylare för halva priset, med fri frakt. Jag kan köpa en extra, och provtrycka dem själv, om det ska vara på det viset... Jag skulle vilja ha "Black Ice Nemesis GTX M92" men det priset är inte riktigt försvarbart i heller...
Jaja.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det sitter redan ett par hemska delta-fläktar där, en kvick googling säger att det "nog" är AFB0512HHD, specs stämmer. De är dock försedda med en startspark (Via fläktkontrollern) och spinner sedan ner och roterar lugnt på 3,5-5, utan att vara hörbara. (Och håller då enligt RPM signalen 1500-3000 rpm.)För det mesta är de helt enkelt avstängda, luftflödet från de båda 92mm's fläktarna håller burken väl kyld utan vidare åthävor. All luften som går in via fronten går ut via PSU & de här fläktarna, så även om fläktarna inte snurrar är det ganska bra flöde där i dagsläget... En radiator i hålet ändrar naturligtvis det i någon utsträckning, och jag tyckte egentligen mest att de var söta, deras användbarhet är... begränsad.

Jag är ju inte alls insatt i chassit som det här gäller, men en fördel med såna där rack-chassin är, som du säger, att luftflödet är rakt. Sug in fram och blås ut bak. Borde egentligen vara lämpligt att klämma in lite radiatorer där tycker man, men tyvärr är fronten ofta packad med hotswapdiskar, och baksidan med portar och nätagg...

När man ser det där chassit framifrån så känns det ju som man vill smälla in en lång, liggande radiator i fronten, men det är så klart omöjligt då du måste kunna öppna för att komma åt fronten och (inte minst) power knappen.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Ett tag funderade jag på om man skulle försöka stoppa något i 5.25" facken, men eftersom det bara finns 3, så går det alternativet också bort. Det lär ju vara det enda stället där det fortfarande går att montera diskar efter att man skickat i 5-6cm tjock(a) radiator(er) i 92mm's fläktplatserna. (Normalt är det bakom de fläktarna man har en ställning för montage av 2 HD's.) Det finns en "bur" för att hänga diskar mitt i chassit, men infästningen till den får inte plats om man kör fullhöjds grafikkort, så det är inte heller ett alternativ. (och har aldrig varit. Även dagens (luft)kylare till CPU'n, eller i dual-burken, kylarna, är för hög.)

Tydligen så kan man få in en 120 mm rad om man har 3 st 5.25 platser att offra. Såna här typer av adaptrar:
http://www.xigmatek.com/product.php?productid=141
http://www.frozencpu.com/products/9611/ex-pmp-166/UNDesigns_5...
http://www.watercoolinguk.co.uk/p/Alphacool-Internal-525andqu...

Det är väl knappast optimalt, samt att du måste offra alla (3?) 5.25 för en enda 120 mm rad. För att inte tala om att det kan vara svårt att få tag på såna adaptrar.

Jag vet inte vad du hade för planer när det gäller disk och så, men om du nöjer dig med en M2 SSD enhet på moderkortet så är det i alla fall görbart.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag får dra iväg ett antal mail till olika återförsäljare, och se vad de har att säga, se vad deras alternativ är. Det enda som verkar finnas "hemma" hos någon är "Magicool 92" från Liontech, som ser ut som en äkta lågbudget skitkylare, och de ska ha en hundring i frakt. Det verkar åtminstone vara en hundring i frakt oavsett hur många man vill ha, men då säljer eBay jäkligt snarlika kylare för halva priset, med fri frakt. Jag kan köpa en extra, och provtrycka dem själv, om det ska vara på det viset... Jag skulle vilja ha "Black Ice Nemesis GTX M92" men det priset är inte riktigt försvarbart i heller...

Jag har aldrig hållit i en Magicool radiator, men det är nog som du säger: de är lite lågbudget. Men med det sagt, här kostar magicool extreme 92 faktiskt mer än Black Ice:
http://www.performance-pcs.com/radiators/shopby/radiator-size...

Alphacool är vad jag förstått också lite budgetkylare, men NexXxos UT60, XT45, ST30 har tydligen varit bra. Bra prestanda per krona verkar det som. En nackdel med Alphacool enligt mig är att alla gängor är M3. De är klena och det är lätt gjort att man strippar gängen om man är oförsiktig.

Jag visste inte att HWLabs hade mini-varianter av Black Ice Nemesis GTX! Det är säkert en mycket trevlig radiator. I mitt nuvarande bygge så körde jag på en Black Ice Nemesis GTS 420 (den tunna varianten) i taket på min Define S. Den är jag klart nöjd med. En annan fördel med HWLabs är att de har M4 gäng i sina raddar. Mycket hållbarare. Nackdelen med Black Ice radiatorerna är ju att de är svåra att få tag på i Europa. Jag blev tvungen att beställa min från performance pcs och betalade moms och rätt mycket frakt för det...

Jag kan nog inte vara till så mycket mera hjälp här, men jag kan åtminstone önska dig lycka till med ditt bygge!

Visa signatur

Dator: ASUS Pro WS X570-Ace - Ryzen 5 3600X vattenkyld - 4x8GB GSkill Ripjaws V 3600MHz - PNY GTX 980 Ti XLR8 OC vattenkyld - ASUS Xonar DX - Corsair Force MP600 1 TB - Corsair AX750 - Fractal Design Define S
NAS: Synology DS716+ - 2x4TB HGST MegaScale DC 4000.B Router: Netgear R7000 - AdvancedTomato Firmware

Permalänk
Medlem
Skrivet av joppe_k:

Det är väl knappast optimalt, samt att du måste offra alla (3?) 5.25 för en enda 120 mm rad. För att inte tala om att det kan vara svårt att få tag på såna adaptrar.

Jag vet inte vad du hade för planer när det gäller disk och så, men om du nöjer dig med en M2 SSD enhet på moderkortet så är det i alla fall görbart.

Jag sitter i dagsläget på 2 vanliga SSD'er och en 6TB HD, som det är tanken ska få följa med in i nästa bygge. Mest för att jag kommer fortsätta köra på samma moderkort / CPU kombo som jag har i dag, och det helt enkelt inte finns någon M2 slott att tillgå.

Skrivet av joppe_k:

Jag har aldrig hållit i en Magicool radiator, men det är nog som du säger: de är lite lågbudget. Men med det sagt, här kostar magicool extreme 92 faktiskt mer än Black Ice:
http://www.performance-pcs.com/radiators/shopby/radiator-size...

Man får ju hoppas de aldrig har sålt någon. Däremot vet jag inte om deras pris är bra nog för att man ska handla där. Det finns ju en återförsäljare i UK med rätt så bra pris.

De verkar även köra med någon sorts enhets pris på vikt, så priset stegar upp när man passerar vissa gränsvärden...
Så antagligen borde man passa på och köpa alla radiatorerna på en gång, en samling adaptrar och slangkopplingar, för att avsluta med ett par pumpar. Lite beslutsångest just där dock. Jag kör med ett ganska restriktivt block, så jag skulle behöva lite bättre lyfthöjd än de flesta pumparna erbjuder i dag. Men jag är samtidigt inte sugen på att köra med någon av dubbel-pump varianterna.
Men jaja. JAg har fortfarande inte fått svar från våra mer lokala handlare, så vem vet, det kanske blir en annan lösning, och då lönar det inte att ha grottat ner sig för mycket i dagsläget.

Du / ni ska ha ett stort tack för visat intresse.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Proffsmobbare

Borra om chassit vore nog lättast, luften hittar till fläktarna ändå. Eller ännu bättre, om du placerar radiatorn mot plåten istället för fläktarna. Radiatorer är designade så att luften kan ta sig fritt från ena sidan av radiatorarean till den andra, du behöver alltså inte ha ett 100% matchande hål. I värsta fall kan du till och med köra en dubbelradiator på ett ensamt fläkthål. Det finns ingenstans för luften att fastna.

Om du skulle ändra dig och vill ha en adapterplatta är det bara att höra av sig i PM så kan jag sno ihop något åt dig i aluminium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Borra om chassit vore nog lättast,

Lättast är utan tvekan att köra 2x92mm. Det har dock andra nackdelar. Fast väljer man att köra dem parallellt för man ned motståndet över radiatorerna och får ett högre totalflöde genom slingan, vilket ju kan vara positivt.

Skrivet av Laine:

Om du skulle ändra dig och vill ha en adapterplatta är det bara att höra av sig i PM så kan jag sno ihop något åt dig i aluminium.

Jag tackar för erbjudandet, vi ser vad som händer.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.