Överklocka samt förbättra temps på i5 - 3570k

Permalänk

Överklocka samt förbättra temps på i5 - 3570k

Tjena!

Har nyligen börjat spela overwatch men kan av någon anledning inte få ut mer än ~90fps i spelet och jag vill därför överklocka min processor i hopp om att få ut lite mer prestanda. Undrar även om det är något i mitt system som behöver bytas ut eller om jag behöver fler fläktar eller dylikt för att kunna få ut maximal prestanda.

CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.20GHz(Av mitt moderkorts "OC genie" eller vad det heter) 49 °C (Idle) 83°C(Load)
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO
Moderkort: MSI Z77A-S01
RAM: 16GB HyperX 1600Mhz
Grafikkort: MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming 47 °C(Idle) Inte säker på vad jag har för temps under load.
Chassi: Corsair Obsidian 750D Svart

//Bejjan

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

@SCORPIUS: Förstår inte riktigt vad som pågår i den tråden då jag ej kan se bilderna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejjan123:

Tjena!

Har nyligen börjat spela overwatch men kan av någon anledning inte få ut mer än ~90fps i spelet och jag vill därför överklocka min processor i hopp om att få ut lite mer prestanda. Undrar även om det är något i mitt system som behöver bytas ut eller om jag behöver fler fläktar eller dylikt för att kunna få ut maximal prestanda.

CPU: Intel Core i5 3570K @ 4.20GHz(Av mitt moderkorts "OC genie" eller vad det heter) 49 °C (Idle) 83°C(Load)
CPU Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO
Moderkort: MSI Z77A-S01
RAM: 16GB HyperX 1600Mhz
Grafikkort: MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming 47 °C(Idle) Inte säker på vad jag har för temps under load.
Chassi: Corsair Obsidian 750D Svart

//Bejjan

Jag har själv en 3570k som går i 4.4 GHz, men får ca 110 fps avg (när jag körde en benchmark med fraps). Testa runt lite med grafikinställningarna, kanske är någon som jobbar lite på CPU som du inte behöver.

För att få mer överklock är nog första steget en bättre kylare, om det inte redan verkar som om du är nära maxgränsen för ditt chip, då är det ganska ovärt.

Permalänk

@rarifag: Har funderat att köpa en ny kylare under veckan men har inte riktigt bestämt mig på vilken än. Grafikinställningarna blir ju autojusterade av GeForce experience och då är det "optimala" på max vilket verkar logiskt med tanke på mitt kort.

Det jag inte förstår är varför jag bara ligger på runt 90fps och varför jag inte kan ha uppe någonting på min andra skärm utan att jag får fps drops ner till 40fps. Kan det bero på att skärmarna har olika uppdateringsfrekvens? Den ena har 144hz och den andra 60hz.

edit: Jag har inte överklockat processorn själv utan använt mig av moderkortets inbyggda "OC Genie".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejjan123:

@rarifag: Har funderat att köpa en ny kylare under veckan men har inte riktigt bestämt mig på vilken än. Grafikinställningarna blir ju autojusterade av GeForce experience och då är det "optimala" på max vilket verkar logiskt med tanke på mitt kort.

Det jag inte förstår är varför jag bara ligger på runt 90fps och varför jag inte kan ha uppe någonting på min andra skärm utan att jag får fps drops ner till 40fps. Kan det bero på att skärmarna har olika uppdateringsfrekvens? Den ena har 144hz och den andra 60hz.

edit: Jag har inte överklockat processorn själv utan använt mig av moderkortets inbyggda "OC Genie".

Det där låter jätteunderligt, jag har precis samma setup och det skapar inga problem för mig alls att han saker på min andra skärm.

Permalänk
Medlem

Det kanske inte är en stabil OC? En vän till mig hade samma problem. Efter att vi höjt vcore lite på hans 3570k så gick hans FPS upp till 144.

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk

Ska prova att stänga av moderkortets OC Genie och se ifall det hjälper.

edit: Stängde av OC Genie 2 och förlorade bara 2fps avg men temperaturen ligger fortfarnade på samma, 83 under load och 45 i idle.

Permalänk

@rarifag: Ja, låter skitkonstigt, verkar som det enda rimliga enligt mig då allting flyter på lite bättre när jag ej har min andra skärm ikopplad. (Provat med flera olika 60hz skärmar som andra skärm).

Hade tänkt köpa AIO vattenkylning till processorn men har inte riktigt bestämt mig på vilken än, det står mellan Corsair Hydro H60 (v2), Corsair Hydro H90, Corsair Hydro H110i GTX eller Corsair Hydro H115i.
Vilken hade ni valt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejjan123:

@rarifag: Ja, låter skitkonstigt, verkar som det enda rimliga enligt mig då allting flyter på lite bättre när jag ej har min andra skärm ikopplad. (Provat med flera olika 60hz skärmar som andra skärm).

Hade tänkt köpa AIO vattenkylning till processorn men har inte riktigt bestämt mig på vilken än, det står mellan Corsair Hydro H60 (v2), Corsair Hydro H90, Corsair Hydro H110i GTX eller Corsair Hydro H115i.
Vilken hade ni valt?

Corsair Hydro H110i GTX eller Corsair Hydro H115i. Du lär inte märka skillnad mellan dessa två. Ta den du hittar billigast.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.