Intel och AMD dröjer med nya processorer till januari 2017

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

Många kommenterar att ryktet är extremt osannolikt i AMDs fall för de har absolut inget att vinna på att vänta på att lager rensas ut. Det är helt sant, men läser man vad som faktiskt påstås så är det en ren spekulation att orsaken för att Kaby Lake eventuellt senareläggs är att underleverantörerna vill sälja ut existerande lager.

Inte någonstans hävdas det att eventuell lansering av av Zen Q1 2017 skulle bero på nuvarande lager, man nämner att AMD faktiskt aldrig presenterat ett lanseringsdatum. Finns heller inga rykten om att det skulle vara några oförutsedda problem med Zen.

Att man redan visat upp en krets på Computex är inte heller något bevis för en lansering i höst. T.ex. ARM Cortex A57 hade sin "tape out" nästan två år innan man som konsument kunde köpa en produkt med den kretsen. Fullt fungerande kretsar fans ute hos partners över ett år innan lansering av första produkt. ARM gillar ju att påpeka hur mycket enklare det är att validera ARM-kretsar jämfört med x86, så man ska nog inte förvänta sig att vare sig AMD eller Intel har kortare ledtider.

Har för mig att det fanns rykten om att moderkortsleverantörer får in Zen senare under sommaren. Strategiska partners till Intel kan vid behov normal få tillgång till kommande CPU-modeller mellan ett halvår till ett år innan lansering.

Det är naturligtvis bara ett rykte så här långt, men ingenting som hänt så fram till idag är ett speciellt starkt bevis för att ryktet är uppenbart felaktigt. Hoppas som många andra att ryktet inte stämmer, börjar bli behov av en ny laptop och dagens 15" rMBP känns inte så lockande då den fortfarande sitter på Haswell. Ryktas om en större uppdateringen av hela MBP serien inom kort, även utseendemässigt. Man vill ju ha det senaste vid inköp av en så pass dyr enhet.

Det jag tror många egentligen undrar över är vad det är för information som pekar på lansering av zen i januari. Den frågan är väl inte riktigt besvarad.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

@Yoshman:

AMD var väl rätt snabba med lansering av Carrizo? Jag minns den där reklamfilmen med Skotten som sa chippen validerades medan han gjorde reklamfilmen och sedan dröjde det väl bara några par månader (<6 mån?) innan det släpptes.

Men visst AMD skyndar sig kanske mer med Laptopchip än med desktop måhända.

Mycket snack om Zen men det är ju egentligen AM4 som är första milstolpen i detta. Förhoppningsvis stämmer det du säger att tillverkare har får tag i AM4 brädor nu i sommar om inte tidigare.

Bristol Ridge för desktop borde ju börja kunna tillverkas rätt så snart. Har svårt att tro att det kommer vara några tillverkningsproblem i och med att det är 28nm. Men visst hela plattformen måste kanske valideras med Zen innan det kan säljas så det kan ju vara Zen som stannar upp lanseringen av AM4 om de har mycket kvar att validera.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Söderbäck:

Det jag tror många egentligen undrar över är vad det är för information som pekar på lansering av zen i januari. Den frågan är väl inte riktigt besvarad.

Det kan jag hålla med till 100 % om.

Av alla som publicerade detta rykte var det någon som spekulerade i att AMD nog vill ha en större händelse som arena för sin Zen-lansering för att maximera genomslaget. Många kanske tycker det verkar galet att missa julhandeln, men realistiskt sett kommer det knappast finnas några kretsar att köpa under första tiden ändå. Intel har ju inte heller kunnat möta efterfrågan på kretsar som i7-6700K under rätt lång tid efter lansering och där har man ändå långt mer kontroll över prioritering i tillverkningsprocessen.

Det som ska vara med i julhandel måste i praktiken lanseras i Q3. Så kanske samma sak med Kaby Lake, man väljer CES som för lansering av efterföljaren till i7-6700K av PR-hänsyn. Gissar att man ändå lanserar Core M och eventuellt U-serien (15 W TDP dual core) modeller i Q3.

Är ju faktiskt så att den enda ökning som nu sker av x86 CPUer för konsumentbruk är de mest högpresterande modellerna som är lämpliga i t.ex. spelmaskiner. Av allt att döma så har den nischen fått väldigt mycket högre prioritet hos Intel, två indikationer på detta är utökningen av E-serien i antal modeller samt att man initialt endast lanserade i5-6600K och i7-6700K för desktop Skylake.

Skrivet av Pudeln:

@Yoshman:

AMD var väl rätt snabba med lansering av Carrizo? Jag minns den där reklamfilmen med Skotten som sa chippen validerades medan han gjorde reklamfilmen och sedan dröjde det väl bara några par månader (<6 mån?) innan det släpptes.

Men visst AMD skyndar sig kanske mer med Laptopchip än med desktop måhända.

Mycket snack om Zen men det är ju egentligen AM4 som är första milstolpen i detta. Förhoppningsvis stämmer det du säger att tillverkare har får tag i AM4 brädor nu i sommar om inte tidigare.

Bristol Ridge för desktop borde ju börja kunna tillverkas rätt så snart. Har svårt att tro att det kommer vara några tillverkningsproblem i och med att det är 28nm. Men visst hela plattformen måste kanske valideras med Zen innan det kan säljas så det kan ju vara Zen som stannar upp lanseringen av AM4 om de har mycket kvar att validera.

Validering är ju bara en sak som ska göras från att man har kretsar som trots allt kan boota ett system och köra program. Och är ju många saker som ska valideras, själv tänkte jag främst på själva CPUn här men du pekar ju på en annan kritiskt punkt där t.ex. moderkortstillverkare måste validera sina produkter med en CPU som är tillräckligt färdig för att man kan utesluta den som felkälla.

Validering är också väldigt svårt på en modern CPU, något vi fått bevittna flera gånger. Ett exempel är problemet med Skylake i Super Pi (var det va?), det gick ändå att patcha med mikrokod utan noterbar negativ effekt. Är man med i program där man kör på pre-produktions-versioner av kretsar händer det absolut att man stöter på problem, i vissa fall så grava att tillverkaren skickar ut en ny batch men oftast går det att göra tillfälliga work-arounds.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

AMD har aldrig specificerat någon tidsperiod, men de har varit ganska tydliga ända sedan Financial Analyst Day förra året att det är 2016 som gäller.
http://www.sweclockers.com/nyhet/20451-amd-presenterar-fx-ser...

Jag hittar inte nyheten nu, men jag är ganska säker på att jag läst vid samma tid då att AMD omprioriterat sina resurser och skjutit på sin ARM-design K12 för att istället lansera Zen tidigare, och då innan 2016 slutar istället för början-mitten av 2017 som ursprungligen tänkt.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

@Yoshman:

Ja frågan för mig personligen är när AM4 släpps. Zen är kul och så men då det bara bli CPU i början så kör jag på Bristol Ridge.

AMD har väl gjort liknande innan. Släppt ny plattform då CPUn egentligen var väldigt snarlik. Jag tänker på AM2 specifikt som egentiligen bara skillde i minneskontroller och annat smått och gott om jag minns rätt.

Men det kan hända att de kanske måste testa klart Zen innan de kan släppa AM4.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zotamedu:

Fast du får inte mer prestanda eftersom de flesta programmen inte kan använda det. Det handlar inte om lata programmerare utan det handlar om hur programmen fungerar. Har du något som är iterativt där nästa steg beror på resultatet av det föregående så går det inte att parallellisera det. Fler kärnor är inte lösningen.

Det vi däremot sett tillverkarna göra med alla extra transistorer är större cache och mer specialiserade block som bara kan göra en sak men den saken är de sjukt bra på. Ett exempel är kryptografi som både AMD och Intel har i vissa processorer. Om man kör krypterade hårddiskar och liknande kan man köra det på en egen liten del av processorn som är specialdesignad för just det vilket blir mycket snabbare och strömsnålare än att använda de stora kärnorna. Ett annat typexempel är Intel Quick Sync som dumpar videoavkodning på specialdesignad hårdvara. Det är många gånger snabbare än att köra på vanliga kärnor och springer även cirklar runt att köra det på GPU som är mycket effektivare än en CPU på den typen av laster. Problemet där är att hitta specifika uppgifter som används av tillräckligt många för att det ska vara värt det. I mobiler är det mycket vanligare med specialblock och DSPer för lite allt möjligt. Kameran har en egen DSP för bildbehandling och det sitter en DSP för ljudbehandling och så vidare.

Mer kärnor är inte lösningen om man kör seriell last men man brukar köra flera laster samtidigt och då hjälper det att ha flera kärnor. I för sig är OS imponerande dåliga vad gäller att balansera lasten över kärnorna men det är knappast något AMD eller Intel kan göra åt för tillfället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

jo men AMD har ju 64 licensen så det slår ut varandra.

Ja, det var tur att AMD var såfort ut med sin 64-bits arkitektur att den han bli standard i form av namnet AMD64. Intel hade också en egen variant av 64-bit men försent och den blev inte standard *pust*

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon127948:

Mer kärnor är inte lösningen om man kör seriell last men man brukar köra flera laster samtidigt och då hjälper det att ha flera kärnor. I för sig är OS imponerande dåliga vad gäller att balansera lasten över kärnorna men det är knappast något AMD eller Intel kan göra åt för tillfället.

OS- och applikations-leverantörerna kan i väldigt många fall inte heller ordna så att fler kärnor används på ett vettigt sätt. Många problem som man stöter på i skrivbordsapplikationer är vad man kallar "inherently sequential" och sådana problem kan inte utnyttja flera kärnor på något vettig sätt oavsett hur hårt man försöker.

Analyserar man algoritmer i detalj kan det ändå finnas delar som rent teoretiskt kan köras parallellt. Problemet är att det finns en visst kostnad, viss kommunikationslatens, i att fördela ett problem över flera CPU-kärnor. Det som ofta är fallet i lägen när problemet som helhet har en slutgiltig utdata men det finns delar som internt kan köras parallellt är att tiden att slutföra varje separat del hamnar allt för nära tiden motsvarande kommunikationslatensen. I det läget kommer det inte gå fortare att använda flera kärnor, i vissa fall blir det faktiskt rejält mycket långsammare och ovanpå använder man nu CPU-resurser som en oberoende uppgift faktiskt skulle kunna använda på ett bra sätt.

I princip kan man säga att alla saker där totala tiden från start till leverans av resultat börjar krypa ner mot enskilda millisekunder (ändå rätt lång tid för en CPU, vid 4 GHz har man 4 miljoner klockcykler per millisekund och Skylake kan köra upp till fem instruktioner per cykel) så ska man hålla saker på en CPU-kärna.

I servermaskinvara där man vill hantera hundratusentals anrop per CPU-kärna och sekund fungerar det inte att ha en CPU-kärna som fördelar jobbet, en sådan lösning blir långsammare än att köra enkeltrådat. Vad man i praktiken gör är att klassificera inkommande anrop redan i den I/O-enhet som tar emot anropet och resultatet av klassificeringen avgör sedan vilken CPU-kärna man skickar avbrottet till (interrupt) och den tar också hand om all hantering. Motsvarande är i praktiken omöjligt att få till på skrivbordet då man ytterst sällan har tusentals, sinsemellan oberoende, anrop att jobba med.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Dr. MASS:

Ja, det var tur att AMD var såfort ut med sin 64-bits arkitektur att den han bli standard i form av namnet AMD64. Intel hade också en egen variant av 64-bit men försent och den blev inte standard *pust*

Intel använder inte AMD64, de kör med Intel64 som för applikationer i praktiken är helt kompatibel med AMD64 men OS-kärnor måste i några fall hantera AMD64 och Intel64 lite olika.

Sedan var inte Intel för sen med sin egen 64-bitars teknik, IA64, den kom faktiskt flera år innan AMD64. Problemet var i stället att IA64 helt enkelt var baserad på en dålig teknik. Grunddesignen i IA64 är väldigt lik VLIW-tekniken som AMD använde fram till 6000-serien.

Fördelen med VLIW är att man kan göra kretsen lite enklare för en viss teoretisk beräkningsprestanda då man kan göra viss parallellisering av instruktioner redan vid kompileringstillfället (något som görs en gång när man skapar programmet). En modern skalär CPU/GPU-design får lägga rätt mycket transistorer på att dynamiskt hitta instruktioner som är oberoende av varandra och därför kan köras parallellt.

Nackdelen med VLIW är att tekniken i praktiken bara fungerar väl inom vissa områden. IA64 används fortfarande en del i superdatorer för tekniken passar långa beräkningar som har relativt liten andel villkorad körning. Av samma anledning passar VLIW väldigt bra till rena grafikberäkningar.

Problemet i en CPU är att det område där VLIW fungerar bra är ett undantagsfall, det normala är väldigt hög andel villkorad körning och som lök på laxen tenderar man ha stor varians i latens för minnesoperationer och med VLIW blir latensen alltid latensen för den operation som tar längst tid. I GPUer såg man problem med VLIW för GPGPU då hela tanken med detta var att göra mer generella uppgifter på GPUn.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman:

Itanium hade väl dåligt 32bitars stöd om något alls. Rent akademiskt så har väl 64 bitars funnits länge för för superdatorer osv. Med foliehatten på så minns jag att det på den tiden snackades om att att Intel tänkte kontrollera 64-bitars marknaden med någon egen design. Att försöka skaka av AMD inför nästa generationshopp. Men detta är säkerligen fel. Men jag minns snacket iaf.

Intel hade kunnat säkerligen gjort rätt från början men de tappade bollen och AMD var först. AMD var överlägset först ut med chip som klarade både 64 bit och 32 bit. Det kan man inte ta ifrån dem.

Sen i praktien så tvingades intel konkurrea med sin Core Duo som bara vara 32bitars mot Athlon64. Då Prescott var så pass dåligt i jämförelse. Så i praktiken hade de ingen 64 bitars processor att konkurrera med AMD på markanden förrän med C2D. Som dock gick om AMD rejält och var en fin comeback från Intel. Dock ska man tillägga att Microsoft var sen med XP64 så i praktiken är det väl inte så mycket AMD vann på att vara först.

Itanium var ju ett fiasko. Mer så än vad Bulldozer och annat som AMD har klantat till.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

OS- och applikations-leverantörerna kan i väldigt många fall inte heller ordna så att fler kärnor används på ett vettigt sätt. Många problem som man stöter på i skrivbordsapplikationer är vad man kallar "inherently sequential" och sådana problem kan inte utnyttja flera kärnor på något vettig sätt oavsett hur hårt man försöker.

Analyserar man algoritmer i detalj kan det ändå finnas delar som rent teoretiskt kan köras parallellt. Problemet är att det finns en visst kostnad, viss kommunikationslatens, i att fördela ett problem över flera CPU-kärnor. Det som ofta är fallet i lägen när problemet som helhet har en slutgiltig utdata men det finns delar som internt kan köras parallellt är att tiden att slutföra varje separat del hamnar allt för nära tiden motsvarande kommunikationslatensen. I det läget kommer det inte gå fortare att använda flera kärnor, i vissa fall blir det faktiskt rejält mycket långsammare och ovanpå använder man nu CPU-resurser som en oberoende uppgift faktiskt skulle kunna använda på ett bra sätt.

I princip kan man säga att alla saker där totala tiden från start till leverans av resultat börjar krypa ner mot enskilda millisekunder (ändå rätt lång tid för en CPU, vid 4 GHz har man 4 miljoner klockcykler per millisekund och Skylake kan köra upp till fem instruktioner per cykel) så ska man hålla saker på en CPU-kärna.

I servermaskinvara där man vill hantera hundratusentals anrop per CPU-kärna och sekund fungerar det inte att ha en CPU-kärna som fördelar jobbet, en sådan lösning blir långsammare än att köra enkeltrådat. Vad man i praktiken gör är att klassificera inkommande anrop redan i den I/O-enhet som tar emot anropet och resultatet av klassificeringen avgör sedan vilken CPU-kärna man skickar avbrottet till (interrupt) och den tar också hand om all hantering. Motsvarande är i praktiken omöjligt att få till på skrivbordet då man ytterst sällan har tusentals, sinsemellan oberoende, anrop att jobba med.

Det går att dela upp rätt så ofta. Men ja vissa saker går inte. Det jag skulle vilja är en flagga så att OS vet att detta är krävande tidkritisk tråd och den bör få dedikerad kärna. Sådana trick skulle göra flera kärnor användbara även för vanliga desktop användare. Just nu försöker OS fördela lasten lika på alla kärnor vilket är knappast optimalt då olika trådar har olika prioritet för användaren.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Intel använder inte AMD64, de kör med Intel64 som för applikationer i praktiken är helt kompatibel med AMD64 men OS-kärnor måste i några fall hantera AMD64 och Intel64 lite olika.

Sedan var inte Intel för sen med sin egen 64-bitars teknik, IA64, den kom faktiskt flera år innan AMD64. Problemet var i stället att IA64 helt enkelt var baserad på en dålig teknik. Grunddesignen i IA64 är väldigt lik VLIW-tekniken som AMD använde fram till 6000-serien.

Fördelen med VLIW är att man kan göra kretsen lite enklare för en viss teoretisk beräkningsprestanda då man kan göra viss parallellisering av instruktioner redan vid kompileringstillfället (något som görs en gång när man skapar programmet). En modern skalär CPU/GPU-design får lägga rätt mycket transistorer på att dynamiskt hitta instruktioner som är oberoende av varandra och därför kan köras parallellt.

Nackdelen med VLIW är att tekniken i praktiken bara fungerar väl inom vissa områden. IA64 används fortfarande en del i superdatorer för tekniken passar långa beräkningar som har relativt liten andel villkorad körning. Av samma anledning passar VLIW väldigt bra till rena grafikberäkningar.

Problemet i en CPU är att det område där VLIW fungerar bra är ett undantagsfall, det normala är väldigt hög andel villkorad körning och som lök på laxen tenderar man ha stor varians i latens för minnesoperationer och med VLIW blir latensen alltid latensen för den operation som tar längst tid. I GPUer såg man problem med VLIW för GPGPU då hela tanken med detta var att göra mer generella uppgifter på GPUn.

Är inte VLIW problem mest optimering av kompilatorn (betydligt svårare än för vanliga CPUs) och inte ett fel med själva tekniken? Den sparar in väldigt många transistorer för branch prediction och annat men om det är inneboende problem med tekniken som ingen kompilator kan fixa då är det så klart inte värt det.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon127948:

Är inte VLIW problem mest optimering av kompilatorn (betydligt svårare än för vanliga CPUs) och inte ett fel med själva tekniken? Den sparar in väldigt många transistorer för branch prediction och annat men om det är inneboende problem med tekniken som ingen kompilator kan fixa då är det så klart inte värt det.

Grundtanken är just att kompilatorn kan göra mer av jobbet, den kan även hitta instruktioner som är oberoende och lägga dessa i samma instruktionsord (IA64 hade tre instruktioner per ord, VLIW5 och VLIW4 hade 5 respektive 4 instruktioner per ord). Så långt är allt frid och fröjd, detta är en fördel!

Problemen hopar sig när frekvensen av hopp är högre än antal instruktioner per instruktionsord, då minskar effektiviteten. T.ex. en kompilator är exempel på kod som tenderar ha extremt hög andel villkorade hopp så passar denna modell illa.

Det andra problemet är som sagt när man har flera instruktioner vars data kanske måste laddas från RAM eller högre nivå cache. Instruktionsordet kan inte köra klar innan alla instruktioner har fått sitt data, load-to-use latensen blir därmed den högsta av de ingående instruktioner. En väldigt stor del av varför Intels CPU-designer presterar så bra är att man under lång tid haft väsentligt lägre load-to-use latens än konkurrenterna, så detta är kritiskt. Också för Apples CPU-designer verkar just cache med väldigt låg latens vara den stora magiska ingrediensen, överlag har ARM-designerna haft rätt dåliga cache designer.

VLIW är som en amerikans sportbil, den är väldigt kraftfull och snabb. I alla fall så länge du bara tänker åka rakt fram

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av anon127948:

Det går att dela upp rätt så ofta. Men ja vissa saker går inte. Det jag skulle vilja är en flagga så att OS vet att detta är krävande tidkritisk tråd och den bör få dedikerad kärna. Sådana trick skulle göra flera kärnor användbara även för vanliga desktop användare. Just nu försöker OS fördela lasten lika på alla kärnor vilket är knappast optimalt då olika trådar har olika prioritet för användaren.

Det du frågar efter finns faktiskt i Windows 10 förutsatt att du har en Broadwell baserad E-serie. Tekniken kallas Intel® Turbo Boost Max Technology 3.0 (förbehåller mig rätten att förkorta detta som TBM).

I korthet är ju E-serien modeller med relativt många kärnor, fast med lite lägre prestanda per kärna än de snabbaste två och fyrkärniga Skylake modellerna. Tricket med TBM är att notera lägen där övriga kärnor inte behövs men man har någon applikation, extra prioritet ges till den med input-focus, som behöver all enkeltrådprestanda man kan kräma ur. i det läget kommer TBM "överklocka" en enda kärna.

Specifikt för i7-6950X som normalt har max turbo på 3,5 GHz kan man nå 4,0 GHz med TBM på en kärna och drivaren för TBM ser till att den prioriterade applikation får ensamrätt till den högt klockade kärnan.

Ska bli intressant att se hur pass väl detta fungerar i praktiken.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ni borde ju nämna att detta enbart är ett rykte utan någon källa...

AMD sa ju för typ en vecka sedan att allt var "on track", låter rätt jävla otroligt att de 1 vecka senare senarelägger lanseringen.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av sille:

Ni borde ju nämna att detta enbart är ett rykte utan någon källa...

AMD sa ju för typ en vecka sedan att allt var "on track", låter rätt jävla otroligt att de 1 vecka senare senarelägger lanseringen.

Fast de nämner att det bara är ett rykte, för de som orkar läsa mer än rubriken.
För övrigt håller jag med, känns väldigt otroligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Grundtanken är just att kompilatorn kan göra mer av jobbet, den kan även hitta instruktioner som är oberoende och lägga dessa i samma instruktionsord (IA64 hade tre instruktioner per ord, VLIW5 och VLIW4 hade 5 respektive 4 instruktioner per ord). Så långt är allt frid och fröjd, detta är en fördel!

Problemen hopar sig när frekvensen av hopp är högre än antal instruktioner per instruktionsord, då minskar effektiviteten. T.ex. en kompilator är exempel på kod som tenderar ha extremt hög andel villkorade hopp så passar denna modell illa.

Det andra problemet är som sagt när man har flera instruktioner vars data kanske måste laddas från RAM eller högre nivå cache. Instruktionsordet kan inte köra klar innan alla instruktioner har fått sitt data, load-to-use latensen blir därmed den högsta av de ingående instruktioner. En väldigt stor del av varför Intels CPU-designer presterar så bra är att man under lång tid haft väsentligt lägre load-to-use latens än konkurrenterna, så detta är kritiskt. Också för Apples CPU-designer verkar just cache med väldigt låg latens vara den stora magiska ingrediensen, överlag har ARM-designerna haft rätt dåliga cache designer.

VLIW är som en amerikans sportbil, den är väldigt kraftfull och snabb. I alla fall så länge du bara tänker åka rakt fram

Ah fan. Tackar för förklaringen. Då är det inget som går att fixa med att meka med kompilatorn.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Det du frågar efter finns faktiskt i Windows 10 förutsatt att du har en Broadwell baserad E-serie. Tekniken kallas Intel® Turbo Boost Max Technology 3.0 (förbehåller mig rätten att förkorta detta som TBM).

I korthet är ju E-serien modeller med relativt många kärnor, fast med lite lägre prestanda per kärna än de snabbaste två och fyrkärniga Skylake modellerna. Tricket med TBM är att notera lägen där övriga kärnor inte behövs men man har någon applikation, extra prioritet ges till den med input-focus, som behöver all enkeltrådprestanda man kan kräma ur. i det läget kommer TBM "överklocka" en enda kärna.

Specifikt för i7-6950X som normalt har max turbo på 3,5 GHz kan man nå 4,0 GHz med TBM på en kärna och drivaren för TBM ser till att den prioriterade applikation får ensamrätt till den högt klockade kärnan.

Ska bli intressant att se hur pass väl detta fungerar i praktiken.

Synd att det inte finns till win7, är inte sugen på spyware10. Blir intressant att se hur väl det fungerar. Tycker det borde fungera bättre även utan OC om drivrutinen kan låsa enstaka processer till enstaka kärnor i stället för att OS flyttar saker omkring hela tiden för att hålla alla kärnor lika upptagna.

Permalänk
Medlem

Sablans, jag såg fram emot att bygga en passivt kyld Kaby Lake HTPC runt jul ju, just GPU-biten i Kaby Lake gör den perfekt för HTPC :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Beror på vad man använder dem till. Enkeltrådsprestanda är långt efter Intels. Att de sedan går lite varma är en annan femma.

Jag har haft Athlon/Barton XP 2800 @ 2GHz, där hade man hade ett verkligt problem med värmeutvecklingen.

Hade gärna haft en AMD FX istället för i5:an i min stationära då den passar mina behov bättre, dock har jag redan kastat pengar i Intels sjö.

Jag hoppas verkligen på Zen, för Intel håller inte måttet till rätt pris (ännu?)

Skickades från m.sweclockers.com

Visst finns det ett par situationer en FX-prolle skulle vara en fördel mot I5 k-modell men de är extremt få och skillnaden minimal vad jag kan se. Visst du kanske lite mer prestanda per krona i de få situationerna men vi pratar om några hundralappar.I alla andra situationer blir det plus minus noll, mer mot minus i spel.
För i princip alla som har en "speldator" är en i5 k-modell bättre än en Fx8350.

Hoppas Zen lyckas men jag har inga höga förhoppningar.

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Rejält med minne 32GB.
Själv väntar jag på Zen, som beräknas släppas till hösten, det här ryktet tror jag inte på.

Tror inte heller på detta. Jag vill köpa Zen & Vega i höst och stödja AMD.

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Förlåt jag hade fel.
Ja du har rätt Intel var först 2001 med Itanium processorer och AMD 2003 med sin opteron.

Men Intel64 är baserat på AMD64, och AMD byggde vidare på Intels x86 så den skulle vara fullt bakåtkompatibel med x86 16-bit och x86 32-bit vilket inte Intel IA-64 är. Så Intel beslöt att hoppa på AMD64 tåget.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

@Dr. MASS:
@Yoshman

"In 1999-2003, AMD extended this 32-bit architecture to 64 bits and referred to it as x86-64 in early documents and later as AMD64. Intel soon adopted AMD's architectural extensions under the name IA-32e which was later renamed EM64T and finally Intel 64."

källa: https://en.wikipedia.org/wiki/X86

"In other words, the differentiation is mainly marketing. There are Intel- and AMD specific extensions to the instruction set, but as long as you're writing programs in user space, you don't generally need to know the difference."

citat: http://superuser.com/questions/383711/whats-the-difference-be...

Skillnaden mellan AMD64 och Intel64 är alltså väldigt liten. Same shit different name.

Permalänk
Medlem

Äsch, har jag klarat mig med min Phenom II till nu så ska jag väl klara mig ett halvår till.

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst hela tråden men... Tycker verkligen AMD att dom kan kosta på sig att vänta ytterligare med lansering av zen? Dom skulle behövt lansera den där mytomspunna cpun för flera år sedan! finns den ens?

Inte för att jag längtar men jag man börjar ledsna på Intels/nvidias monopol nu.

Seriöst... AMD kommer gå i putten snart om dom inte lyckas hosta fram några produkter som är i närheten av att konkurrera med Intel/nvidia.

Ett kort som ska möjliggöra VR (knappt) för den stora massan? Seriöst? Det är ju en bra tanke, men alla vet ju att dom inget annat önskar än att släppa nått som kan mäta sig med 1070/1080.

Surinlägg, jag vet... Men du får dom f*n komma med ngt som på allvar kan mäta sig med Skylake, Broadwell-E samt GTX 1070/1080

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Medlem

AMD borde ta sig i kragen och släppa sin Zen... bättre att släppa innan Intel släpper nytt.
Antar att det strular med tillverkningen annars har AMD inte riktigt tänkt över hur mycket efter dom ligger.

Permalänk
Medlem

@AxF @Alpha77
Chilla, "nyheten" är baserad på luft och enbart spekulationer/konspirationer på ett annat forum Många av oss tvivlar starkt, åtminstone gällande AMD-försening.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Pudeln:

@Dr. MASS:
@Yoshman

"In 1999-2003, AMD extended this 32-bit architecture to 64 bits and referred to it as x86-64 in early documents and later as AMD64. Intel soon adopted AMD's architectural extensions under the name IA-32e which was later renamed EM64T and finally Intel 64."

källa: https://en.wikipedia.org/wiki/X86

"In other words, the differentiation is mainly marketing. There are Intel- and AMD specific extensions to the instruction set, but as long as you're writing programs in user space, you don't generally need to know the difference."

citat: http://superuser.com/questions/383711/whats-the-difference-be...

Skillnaden mellan AMD64 och Intel64 är alltså väldigt liten. Same shit different name.

Läs vad jag skrev och läs sedan din egen länk

"There are Intel- and AMD specific extensions to the instruction set, but as long as you're writing programs in user space, you don't generally need to know the difference."

Vanliga applikationer behöver inte tänka på skillnaden mellan AMD64 och Intel64. De som skriver OS-kärnor, d.v.s. kod som kör i kernel-space i stället för user-space, har några enstaka fall där dessa två skiljer sig åt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

AMD hade ju planerat release vid slutet av året efter intels nya, så de behöver inte flytta speciellt mycket. Dessutom måste de hålla sig god vän med intel då de tillverkar sina x86 CPU'er på licens från intel. Konkurrens men ändå inte

AMD Ska ha ett bra antal patent (ip/intellectual property) som Intel måste gå med på för att kunna tillverka processorer och grafikkretsar, så AMD är inte så illa ute på den sidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

John