Permalänk

Tips på ljudkort

Hej

Funderar på att skaffa ett ljudkort. Har inte haft något externt i datorn förr utan har bara använt den som finns på moderkortet.
Vad ska man ha för någon? Spelar mest spel och lyssnar musik på spotify. 800-1000kr hade jag tänkt ge.

Tack på förhand.

Visa signatur

Intel Core i5 8400 2.8 GHz 9MB | Corsair Vengeance LPX Red DDR4 3200MHz 2x8GB | MSI GeForce RTX 2070 GAMING Z | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Crucial MX300 750GB | Cooler Master Hyper 212 LED | Cooler Master V700 | NZXT H440W Silent Ultra New Edition Black/Red Window

Permalänk
Medlem
Permalänk

Vad hade du tänkt ansluta till ljudkortet? Mik? Lurar? Extern förstärkare? Någon annan ljudkälla?

Permalänk
Skrivet av Hieronymus Bosch:

Vad hade du tänkt ansluta till ljudkortet? Mik? Lurar? Extern förstärkare? Någon annan ljudkälla?

Hörlurar och mic tänkte jag ansluta.

Visa signatur

Intel Core i5 8400 2.8 GHz 9MB | Corsair Vengeance LPX Red DDR4 3200MHz 2x8GB | MSI GeForce RTX 2070 GAMING Z | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Crucial MX300 750GB | Cooler Master Hyper 212 LED | Cooler Master V700 | NZXT H440W Silent Ultra New Edition Black/Red Window

Permalänk
Skrivet av steamuser:

Hörlurar och mic tänkte jag ansluta.

Hmm. Trixigt. Om du nöjer dig med det integrerade ljudkortets mikingång (vilken borde räcka för skype & spel) så hade jag nog gått på @Olegh s rekommendation.

Annars ryms Focusrite Scarlett Solo inom din budget, men det är inte säkert att din mikrofon passar till den.

Permalänk

Okej, men varför ska man ha ljudkort till datorn om inte för spel? Blir det inte ett mer rikt ljud?

Visa signatur

Intel Core i5 8400 2.8 GHz 9MB | Corsair Vengeance LPX Red DDR4 3200MHz 2x8GB | MSI GeForce RTX 2070 GAMING Z | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Crucial MX300 750GB | Cooler Master Hyper 212 LED | Cooler Master V700 | NZXT H440W Silent Ultra New Edition Black/Red Window

Permalänk
Medlem
Skrivet av steamuser:

Okej, men varför ska man ha ljudkort till datorn om inte för spel? Blir det inte ett mer rikt ljud?

I regel ja, men det beror också på hur pass bra/dåligt ditt integrerade ljudkort i moderkortet är. De moderkort man i dagsläget kan köpa har (väl?) rätt så bra ljud.
Med mitt ca tre-fyra år gamla P9X79LE provade jag att köra med och utan ljudkortet Creative Sound Blaster Zx, och det var en märkbar skillnad.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av steamuser:

Okej, mden varför ska man ha ljudkort till datorn om inte för spel? Blir det inte ett mer rikt ljud?

Förenklade definitioner >
Ett externt ljudkort är nått som placeras utanför datorn, om du monterar kortet i datorn i en kortplats är det fortfarande internt men inte integrerat.
Ett ljudkort har analog ingång, det måste alltså ha en adc annars är det inte ett ljudkort, en dac har inte analog ingång.
Ljudkort och dacar kombineras ibland med hörlursförstärkare.
Ljudkort kan också kombineras med mikrofoningångar och olika system för att kraftförsörja mikrofoner, "spelljudkort" har ofta "biasmatning enligt Creative" och musikljudkort med mikrofonförstärkare har oftast fantommatning.

Man skaffar väl ljudkort för att man vill ha bättre ljudkvalitet eller fler anslutningar och de som håller på med musik i nån form är nog betydligt mer intresserade av det än spelare, en spelare lägger sällan ut några större pengar för att få många kanaler/hög upplösning/låg latens utan nöjer sig ofta med ett enkelt internt ljudkort eller det integrerade ljudet på moderkortet.
En spelare är nog egentligen ofta på jakt efter en hörlursförstärkare snarare än ljudkort förutsatt att det inte är så dålig kvalitet på den integrerade ljudkretsen att det uppstår störningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Asus Xonar DGX.

Permalänk