Permalänk

Streaming/recording PC gameplays hjälp

Jag var i veckan iväg och köpte ett "Elgato Game Capture HD60 Pro".
Jag har pillat väldigt mycket med olika inställningar men jag är helt ny när det gäller att streama och spela in gameplays.

Hårdvara
MB: Gigabyte ga-990fxa-ud3 (Rev 4.0)
CPU: AMD fx-8350
GPU: 2x Gigabyte radeon 280 (crossfire)
RAM: 32gb DDR3 2400 mhz
Systemdisk: Samsung evo 840 120gb SSD
speldisk: Samsung evo 850 250 gb SSD
Inspelningsdisk: Seagate 320 gb HDD

Jag har kollat med AMD system monitor och har sett att CPU:n ligger mellan 95% - 100% och får då en FPS i battlefield hardline på under 40 när jag spelar in material.
Jag ligger på runt 90 FPS annars i BFH och CPU:n ligger på ca 70%.
Det inspelade materialet går inte o titta på. Laggar grovt. Under 1 FPS.

Jag är helt ny i detta så jag önskar hjälp av er som kan.
Jag använder OBS studio.
Tanken är att jag skall spela in 1080p i 60FPS. Att streama tar jag en annan gång.

Edit: Jag provade att spela in lite några minuters gameplay (Battlefield Hardline) med "Elgato Game Capture HD".
Fungerade som en dröm. Jag hade ungefär samma FPS i spelet som jag hade innan jag köpte streaming kortet.

Det finns säkert nån där ute med likvärdig hårdvara som jag har och vill gärna se era inställningar i OBS studio.
Men just nu så kommer jag att köra med "Elgato Game Capture HD" och se ifall det det kanske är ett alternativ till OBS studio.
Jag tror att det kan vara någon/några inställningar som kan vara boven i dramat.

Har laggt till ytterligare info
Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Vid inspelning i x264 med OBS sker all belastning hos processorn. Det är alltså inga konstigheter att du får låg fps. Kommer bli samma sak vid streaming, OBS kommer belasta processorn.

Jag kan inte se någon bov i dramat, det du upplever är helt normalt skulle jag vilja säga. Vad var syftet med capture cardet? Avlasta din processor?

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Finns ju en massa (och jag menar en *massa*) trådar på Reddit, Steam, osv. om detta

Problemet är att OBS inte alltid ser din Elgato som en inspelnings-enhet så OBS använder processorn att enkoda x264 som inlägget ovan observerar. Om du får Elgaton att dyka upp som inspelningsenhet sker all x264-enkodning på Elgaton och den färdigkomprimerade strömmen kommer till OBS, vilket jag antar är vad du vill ska hända.

Ibland kan det räcka med att installera om Elgato-drivrutinerna (installera även om Game Capture HD även om du inte använder det), ibland kan det bero på sunkiga kablar mellan Elgaton och datorn/skärmen. Prova byta ut kablarna eller t.o.m. vända på dom, även om det låter dumt kan denna helt ovetenskapliga metod fungera. Jag har t.ex. ett par HDMI-kablar som inte alls funkar i min Elgato HD60, sen har jag ett par till som bara funkar som den "andra" delen i passthrough, dvs. mellan Elgato HD60 och skärm, men inte från min PS4 eller andra dator till Elgaton.

Oj, nu blev det textvägg, slutledning alltså: Elgato HD60 och OBS ska fungera utmärkt ihop. Fippla tills du får Elgaton att dyka upp som inspelnings-enhet i OBS.

Edit: Elgato har ganska bra tech support på deras egen sajt. Prova med dom så hjälper dom nog till!

Permalänk

Dom kablar jag har från grafikkortet till capture kortet och kabeln till skärmen fungerar.
Med Elgato Game Capture HD så fungerar det perfekt. Jag har kollat flera gånger och jag kan se Capture kortet i OBS som en inspelningsenhet, men det funkar endå inte.
Skall kolla in steam och reddit forumen ang detta.

OBS och Elgato Game Capture verkar vara ganska likvärdiga. Eller har jag fel?
Jag upplever Elgato Game Capture 60 mycket mer användarvänligt för mig som aldrig tidigare har pillat med streaming/recording. Kortet skall användas för att spela in/streama spel (i huvudsak Battlefield Hardline/4).

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz