Tips på processorfläkt för overclockning

Permalänk
Medlem

Tips på processorfläkt för overclockning

Hej!

Jag ska snart köpa en ny dator men har dock inte bestämt mig för vilken processorfläkt jag ska köpa! Jag vill helst att det ska vara luftkylning eftersom att priset brukar passa in i min budget! Jag kommer nog att overclock'a min processor med den senare i år. Jag ska köpa en i7 6700k.
Mvh Gustav

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ganax:

Hej!

Jag ska snart köpa en ny dator men har dock inte bestämt mig för vilken processorfläkt jag ska köpa! Jag vill helst att det ska vara luftkylning eftersom att priset brukar passa in i min budget! Jag kommer nog att overclock'a min processor med den senare i år. Jag ska köpa en i7 6700k.
Mvh Gustav

Vad är din budget?

Utan att veta detta så slår jag ett slag för Noctua NH-D15 vilket är en brutal luftkylare - den är dock väldigt stor.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Vad är din budget?

Utan att veta detta så slår jag ett slag för Noctua NH-D15 vilket är en brutal luftkylare - den är dock väldigt stor.

Runt 300-600kr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För 600kr och under:

https://www.inet.se/produkt/5321388/noctua-nh-u12p-se2/#specs

https://www.inet.se/produkt/5322071/noctua-nh-l12/#specs

...om du har höga RAM-minnen. Kan ta bort den lilla fläkten på undersidan, gör knappt någon skillnad. Men den första har du nog ut lite mer funktion av.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem

Svårt att ge råd utan att veta vilket chassie du tänker köpa:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Medlem

Själv kör jag en Cryorig H7 för en sådär 400:- på min 6700K som är klockad i moderata 4.5 @ 1.235V. Funkar utmärkt, är relativt tyst och maxtempar kring 75 grader vid hård belastning. Går ner till 3-4 grader över ambient inom någon minut också.

Använder den mest för att jag hade den liggande och så fick den plats i mitt mITX-bygge, hur som helst funkar den bra Galleri här så ser du hur det ser ut i mITX. Bytte fläkt från originalet till en Fractal HP mest för att det ser mer enhetligt ut så.