Asus sjösätter konceptet Pure – datorer utan bloatware

Permalänk
Melding Plague

Asus sjösätter konceptet Pure – datorer utan bloatware

Växande kritik mot förinstallerade applikationer från tredjepart får Asus att agera med konceptet Pure, där löftet är rena installationer till samma pris som tidigare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Bra initiativ! Nu kan man förstås själv ominstallera Windows om man vill, men detta är något jag hoppas alla tillverkare tar efter.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Hur svårt hade det varit att ha gjort detta från allra första början?

\Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu hakar Asus på med konceptet Pure, där löftet är ingen mjukvara från tredjepart

räknas även asus egna programvaror in i detta? låter lite som tredjepart i detta läge är allt utom asus

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Intressant att en ren installation kan få ett eget produktnamn.
Borde det egentligen inte vara tvärtom?

Bra att det tillslut kommer.

Permalänk
Medlem

Dom glömde att ta bort Windows.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför man ens måste få med Windows?
Varför kan man inte köpa endast hårdvaran som man kan med stationära datorer?
Windows är bloat.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pyrree:

Dom glömde att ta bort Windows.

Exakt, nu får du ju keyloggers och virus inbyggt från start i operativet istället för bloatware som man (oftast) kunde ta bort.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cloudstone:

Förstår inte varför man ens måste få med Windows?
Varför kan man inte köpa endast hårdvaran som man kan med stationära datorer?
Windows är bloat.

Medelsvensson är nog inte så sugna på en sån laptop, alltså marknaden är för liten. Jag håller med annars.

Permalänk
Medlem

Men lägg ner. Har använt Microsoft OS sedan MS-DOS tiden och win10 är det OS som ger överlägset bäst upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Förstår inte varför man ens måste få med Windows?
Varför kan man inte köpa endast hårdvaran som man kan med stationära datorer?
Windows är bloat.

Gissningsvis för att nästan alla både använder och vill ha Windows på sina maskiner. Microsoft bidrar säkert med en säck guld här å där också.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Förstår inte varför man ens måste få med Windows?
Varför kan man inte köpa endast hårdvaran som man kan med stationära datorer?
Windows är bloat.

personer som envisas med att linux är det bästa är oftast personer som inte har något problem med att installera det själv.
många som behöver laptops är dock okunniga i hur man installerar ett system

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Medelsvensson är nog inte så sugna på en sån laptop, alltså marknaden är för liten. Jag håller med annars.

Dell har ett par datorer utan Windows.
http://www.dell.com/se/foretag/p/xps-13-9350-laptop-ubuntu/pd...

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Men lägg ner. Har använt Microsoft OS sedan MS-DOS tiden och win10 är det OS som ger överlägset bäst upplevelse.

Jo, men man borde få välja. Det borde finnas en fungerande marknad för operativsystem, vilket det knappast gör idag.

För egen del har jag "dual-bootat" Windows och Linux sedan 1997. Jag använder Windows endast för spel och skulle inte ha något emot att dumpa det helt och hållet om spelen också kom till Linux.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Medelsvensson är nog inte så sugna på en sån laptop, alltså marknaden är för liten. Jag håller med annars.

Förstår det, men tycker ändå att det är lite oschysst mot konsumenter att tvinga på en liten skara att betala ett premium för en licens av ett OS de inte planerar att använda.

Skrivet av FabriciusRex:

Men lägg ner. Har använt Microsoft OS sedan MS-DOS tiden och win10 är det OS som ger överlägset bäst upplevelse.

Det är högst subjektivt.

Skrivet av trickeh2k:

Gissningsvis för att nästan alla både använder och vill ha Windows på sina maskiner. Microsoft bidrar säkert med en säck guld här å där också.

Jepp. Så de gör det för att de kan...

Skrivet av Christley:

personer som envisas med att linux är det bästa är oftast personer som inte har något problem med att installera det själv.
många som behöver laptops är dock okunniga i hur man installerar ett system

Fast datorn hade varit 500 kronor billigare om den levererades utan OS.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Fast datorn hade varit 500 kronor billigare om den levererades utan OS.

och då hade det kostat 1200kr extra för 99/100 som köper en laptop eftersom det är vad windows kostar

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Hur svårt hade det varit att ha gjort detta från allra första början?

\Lifooz

De får ju in massor med pengar genom att skicka med ex norton antivirus och liknande. Som de kan använda för att antingen göra datorn billigare eller öka sin vinst, är inte så fina marginaler på elektronik har jag hört.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Men lägg ner. Har använt Microsoft OS sedan MS-DOS tiden och win10 är det OS som ger överlägset bäst upplevelse.

Så bara för att du tycker det så måste det vara bäst och alla måste tycka som du?

Permalänk
Medlem

O.o

Skrivet av didjikasd:

Så bara för att du tycker det så måste det vara bäst och alla måste tycka som du?

Du har rätt i att "alla" inte stämmer men majoriteten gör nog det.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av didjikasd:

Så bara för att du tycker det så måste det vara bäst och alla måste tycka som du?

Har man rätt så har man. Så är det bara. Det finns bara ett rätt här och det är att w10 slår alla föregående OS på fingrarna. Punkt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Triton242:

Intressant att en ren installation kan få ett eget produktnamn.
Borde det egentligen inte vara tvärtom?

Bra att det tillslut kommer.

Varumärket Asus Filth?

Men jo jag håller med.

Skrivet av Findecanor:

Jo, men man borde få välja. Det borde finnas en fungerande marknad för operativsystem, vilket det knappast gör idag.

För egen del har jag "dual-bootat" Windows och Linux sedan 1997. Jag använder Windows endast för spel och skulle inte ha något emot att dumpa det helt och hållet om spelen också kom till Linux.

Jag hoppas att de av er som vill ha Linux-laptops eller för den delen OS-fria datorer också meddelat det till datortillverkarna så de vet att något slags intresse finns och sedan är villiga att betala för detta även om priset blir högre.

Jag gillade Dells satsning tidigare och den verkar fortfarande finnas kvar. Vill man ha en Windows-fri dator så ser det fortfarande ut att finnas alternativ.

Men så länge en vettig marknad saknas och intresset för Linux-baserade OS är så lågt lär inte mycket hända tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickeh2k:

Gissningsvis för att nästan alla både använder och vill ha Windows på sina maskiner. Microsoft bidrar säkert med en säck guld här å där också.

Microsoft är lika "hänsynsfulla"och giriga som Al Capone. Vad gäller om tråden så är det på tiden och givetvis bra gjort av ASUS, förhoppningsvis kommer dom flesta snart följa efter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

bra initiativ, men lite sorgligt att det ska vara en Unique Selling Point att sälja datorer utan bloatware.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Om man kan sälja Pure-edition till samma pris som bloat-edition vad är då meningen med bloat överhuvudtaget? Trodde det var för att subventionera enheterna.

Permalänk
Skrivet av FabriciusRex:

Men lägg ner. Har använt Microsoft OS sedan MS-DOS tiden och win10 är det OS som ger överlägset bäst upplevelse.

Ja, för att din känsla ska vara fakta för oss andra. Feminist måhända?

Kunde gärna levereras utan Windows tycker jag nog.., valfrihet är bra skit.

Permalänk
Medlem

Som vanligt på Sweclockers så spelar det ofta inte någon roll vad Microsoft relaterade diskussion gör så ska dom "stenas".
Detta är väl inte på något sätt en unik affärsmodell. Kolla på dom flesta europeiska lagliga streamingsiter som Sporitfy, TV(X)play etc etc. En billig variant med reklam, premiummodeller utan reklam.. Jämför med "grå/pirat" streaming siter som är nedlusade av reklam/phishing/virus.

Det skulle dessutom bli ett ramaskri om alla laptops såldes utan windows. Jag är också rätt säker på att en OS lös dator inte är runt 1200 kr billigare.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

"protected" med windows defender, ja det är ju good shit om du är trigger happy (sarkasm).

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Microsoft är lika "hänsynsfulla"och giriga som Al Capone. Vad gäller om tråden så är det på tiden och givetvis bra gjort av ASUS, förhoppningsvis kommer dom flesta snart följa efter.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror knappast att ASUS eller några andra leverantörer är speciellt oskyldiga. För det första så måste de ha Windows i sina maskiner för att sälja, för det andra så kan de antagligen få ned kostnaden för maskinerna om Microsoft sponsrar med lite pengar eller dylikt för att de säljer nya datorer med t ex Windows 10.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

räknas även asus egna programvaror in i detta? låter lite som tredjepart i detta läge är allt utom asus

Samtidigt lanserar Asus "Asus antivirus"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!