Dilemmat: Satsa på VR eller uppgradering av grafikkort + skärm?

Permalänk
Hedersmedlem

Dilemmat: Satsa på VR eller uppgradering av grafikkort + skärm?

Hej,

Jag velar fram och tillbaka ang. ett val jag måste (nåja) göra, och det står mellan följande:

Alternativ 1: Uppgradera till GTX 1080 samt ny skärm
Nu när Pascal-generationen lanserats hade jag initialt tänkt uppgradera till detta kort, samt en 3440x1440p-skärm med Gsync. Jag har, liksom de flesta andra, länge suttit på 1080p-upplösning och är sugen på att njuta av mer pixlar på skärmen. Denna uppgradering skulle kosta mig i storleksordningen mellan 12 000-18 000 beroende på vilken skärm och modell av grafikkort jag väljer att köpa.

Varför alternativ 1:
Inledningsvis var jag helt inne på punkt 1 då jag länge velat lämna 1080p-träsket och gå upp till 3440x1440. GTX 1080 förefaller prestera bra i denna upplösning i de tester jag läst.

Varför inte alternativ 1:
Jag får betala ganska mycket pengar (som en hel dator) bara för att gå upp i upplösning och skärmstorlek. Jag känner mer och mer att det helt enkelt inte är värt det.

---

Alternativ 2: Köpa HTC Vive
Strunta i ovanstående och satsa på VR. Istället för uppgradering av GPU och skärm så satsar jag på VR. 1440p i alla ära, men det skulle ge en sjuhelsikes mycket häftigare (och billigare) upplevelse med VR än att hoppa från 1080p till 1440p.
Jag sitter i nuläget på GTX 980, så jag klarar systemkraven för Vive.

Varför alternativ 2:
Jag har i dagsläget inget enormt sug efter att gå upp i upplösning och kan gott och väl sitta kvar på 1080p fram till det att vi får kort som i singel GPU-utförande klarar 4k i 60 FPS stabilt (år 2022?)
VR går ju inte att jämföra med något annat och skulle vara ett fantastiskt komplement till det "normala" spelandet.

Varför inte alternativ 2:
Här är mitt stora problem gällande alternativ 2: Jag har försökt att intala mig själv att inte köpa HTC Vive (vilket är den VR-lösning jag varit mest nyfiken på). Orsak: Jag vill låta VR-tekniken mogna, både vad gäller hårdvara så som utbud av spel och annat. Helt enkelt låta "the early adopters" ta smällen och stå för första rundan, medan jag, likt en smidig ninja, hoppar in snyggt till generation 2.
Jag har dock sett mängder av filmer på YouTube och läst många ärliga recensioner, bl.a. här på SweClockers där både positiva sidor och negativa sidor lyfts fram. Min samlade bild är att många ändå ger en köprekommendation.
Samtidigt känner jag viss ångest av att lägga nästan 10 000 på en Vive som kanske får en uppföljare nästa år till en betydligt mer mogen marknad?

---

Bubblare - Alternativ 3:
Skippa allt och avvakta.

---

Att diskutera:

  • Vad tycker ni andra? Hur skulle ni agerat?

  • Någon som sitter på samma funderingar som jag?

Jag utgår från att ni förstått att jag inte kan välja både alternativ 1 och 2. Skälen är så klart ekonomiska.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Hitta en butik att testa vr i, blir du kär kör på alt. 2 annars alt. 1.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fonus:

Hitta en butik att testa vr i, blir du kär kör på alt. 2 annars alt. 1.

Det ligger definitivt i min planering. Bara hoppas på att fler butiker närmre mig inför möjligheten snart.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Det ligger definitivt i min planering. Bara hoppas på att fler butiker närmre mig inför möjligheten snart.

Jag skulle också sett till att testa VR innan du köper den virtuella grisen i säcken. Jag skulle (personligen) aldrig heller uppgradera ett 980 till ett 1080 och köpa en 4K-skärm, det känns som kapitalförstöring, i alla fall om du främst spelar spel på datorn.

Jag har ju själv en Vive som jag tycker är riktigt riktigt grym, men jag har haft VR-lösningar i flera år så jag visste ju vad jag gav mig in på.

Det finns väldigt lite innehåll som får en att tillbringa många timmar i VR för tillfället dock. De flesta spel är över på 1-2 timmar (och då räknar jag inte ens 95 % av "spelen" som är över på en kvart). Det finns ju undantag som Audioshield, om det är din grej kan man säkert ha kul med det i hundratals timmar. Jag gillar det skarpt och spelar gärna det när jag har tid.

Det som är kul med VR idag (och då pratar jag om Vive) är att du får en upplevelse som det inte finns någon motsvarighet till. Att gå runt i ett gammalt slott och fäktas (på riktigt fäktas, med armarna!) med skelett i Vanishing Realms går liksom inte att jämföra med något spel på en monitor. Som gammal fantasynörd fick jag lite rysningar... Just det spelet är ju tyvärr slut efter två timmar dock.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

@Najk: Från 1080p till 1440p på en skärm eller 1080p OCH HTC Vive VR . Känns ganska solklart i mitt tycke!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Istället för att tänka på när nästa "big thing" kommer och vara kalkylerande med att välja vad som är "bäst", bör du kanske istället tänka på vad DU vill och behöver idag, därefter slå till när det passar ekonomiskt.
Visst om det är något som ligger runt hörnet så kan man vänta en stund, speciellt om funktionen är betydande eller priset blir bättre.

Gällande grafikkort, att gå från 980 till 1080 är inte något jag personligen skulle göra, eventuellt en uppgradering till nästa generation efter 1080 eller vega. För övrigt vet jag inte om du kan få ett "bra" pris på försäljning av 980 idag om du har gått i dessa banor, nu när polaris finns/kommer.
I.o.f.s. med DX12 (Vulkan?) så kan du använda flera grafikkort tillsammans oavsett modell eller märke.

Gällande Vive, har du ens testat den? Visst är det bra att läsa recensioner från folk men du bör testa själv och bilda en egen uppfattning. Det finns argument både för att vänta till gen2 och argument på att livet är likt som sommaren, väldigt kort! och att Vive är bra värt pengarna idag.

Helt enkelt bör du ställa frågan till dig själv "Är htc vive bra nog för dig i relation till din ekonomi?" Om svaret är "ja" så kör på! Du kommer att ha kul fram till gen 2.

För övrigt, låt mig göra det lite krångligare för dig genom att ställa denna fråga....
Vill du inte ha Rec.2020/HDR på din fina 4K-ish G-sync skärm?
Jag hade hellre väntat på en bättre skärm än på en bättre VR headset, äger både 4K IPS 32tum och Vive, dock en icke "gaming" skärm.
En HDR skräm med 120Hz+ low latency "gaming" funktion är något jag verkligen vill uppgradera till.

lycka till

Permalänk
Medlem

Sitter på en x34 idag. Mitt bästa köp jag gjort. Sjukt bra skärm. Ångrar inte en krona. Då betalade jag när den kom ut hela 13k.

Har en vive på ingång också. Men har man inte pengar till båda hade jag sagt vr.
Speciellt om inga polare har det.
Upplevelsen är unik.
Skärmen däremot kommer du kunna ha i väldigt många år framöver.

Skärmen är mer framtidsaäker. HTC vive är bra mycket coolare och mer +++ på internet )))) (polare kommer älska den. Föräldrar med)

Sätt din morsa eller farsa i ett vr headsetet så ska du se att dem kommer ändra bild av "bara data spel"

Permalänk
Medlem

En HTC Vive kan närmast räknas in som upplevelser, såsom en semesterresa eller liknande. För mig var det den coolaste pryl jag köpt, men alla är ju olika och jag tror det är väldigt individuellt.

Nu är det ju redan Juni och smartast är förmodligen att vänta in butiksförsäljning av Viven då man bör ha öppet köp och bättre möjlighet till retur?

Permalänk
Medlem

Jag kan säga av egen erfarenhet att du kommer få mycket mer glädje, upplevelse och wow-effekt med Vive än en högre upplösning. Du har ju redan ett gpu som klarar det ett tag framöver.

Jag uppgraderade till 4k IPS 27 tums skärm i vintras. Köpte i samma veva två 980Ti kort. Och visst e det lite fräckare att spela i 4k (gick från 1080p) och visst flyter i princip allt i 60+fps med SLI också.

Men ända sen den dagen i april när jag fick hem min Vive så har jag seriöst inte ens spelat ett spel på 4k skärmen. Det går liksom inte att jämföra. VR är fantastiskt, trots att jag gått från kristallklar 4k till lågupplöst Vive så är känslan och hela upplevelsen av en helt annan värld. Varför vänta till gen2 när du redan nu kan uppleva VR? Och spelen kommer under året, det blir bara bättre nu och framåt vintern har vi säkert flera sjyssta AAA titlar eller åtminstone riktigt bra VR spel som håller i många timmar.

Köp en Vive och njut, det finns inget att ångra!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Hedersmedlem

Hej alla,

Grymt med bra feedback från många av er i tråden måste jag säga, tack!

Det har bl.a. framförts att det är onödigt att gå från 980 till 1080 bara för att gå upp i upplösning. Jag är definitivt benägen att hålla med. Det är svårt att "försvara" en sådan uppgradering. VR däremot, som nämnts i tråden, är ju en helt annan typ av upplevelse, mer eller mindre världsunik.

Det har också framförts att jag ska prova VR själv. Även detta ligger i tidsplanen.
Första steget är att vänta tills försäljning startar i fysiska butiker, vilket ju sker senare denna månad. Bl.a. får då Elgiganten in HTC Vive och där kan jag i så fall köpa den.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Köp vive! Och prova för guds skull inte innan. Spoila första intrycket i någon butik... Nej tack. Köp vive online, få hem det och prova i lugn och ro. Är det inget som passar dig eller lever upp till förväntningarna så kan du ångra köpet. Fast du kommer nog inte ångra dig.
Skulle valet stå mellan att bli av med min 4k-skärm eller vive, hade jag lätt valt bort skärmen. Inget snack om saken.
Säger jag nu....

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Jag sitter lite i samma sits som dig @Najk.

För min del lutar det mest åt att uppgradera till GTX 1080 samt eventuellt en 27" 2560x1440 panel med 144 hz och G-sync eller eventuellt en 34" 21:9 panel.

Jag tror inte GTX 1080 räcker för 4k enligt de tester jag har sett. GTX 1080ti kanske. Resultaten är väldigt olika från spel till spel. Självklart hänger det mycket på vad du själv anser är acceptabel fps i 4k.

När det kommer till VR äger jag en Oculus Rift DEV1 och känner att jag tillhör den gruppen du kallar "early-adopters". Jag försökte beställa CV1 på lanseringsdagen men misslyckades på grund av deras trasiga webbshop. Det råder inga tvivel om att det är för tidigt att hoppa på VR tågen om man förväntar sig och använda enheten som en vanlig skärm till spel. De flesta recensioner är överens om att upplösningen fortfarande är för låg.

Det som får mig att tveka inför en ny skärminvestering på 7-10k är OLED. Vart fan har vi OLED skärmarna?

Visa signatur

I5-9600k | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | Corsair Vengeance LPX 2x8GB 3200Mhz | Asus ROG Strix RTX2080 OC | Samsung 970 EVO M.2 NVMe 500GB | Corsair RM650i | Windows 10

Permalänk
Medlem

Som tidigare sagt - testa! Det är A och O.
Efter all hype för Oculus DK1 blev jag gruvligt besviken när jag testade den (pga. dålig hårdvara, dåligt demo och stressigt mässgolv). Samma året efter med DK2.

När jag testade Vive gjorde jag det med bra demos, i lugn miljö och i room scale.
Bestämde mig direkt - ny dator och Vive. För mig är denna kostnad väldigt lite, med tanke på vad man får i inlevelse/upplevelse. Även med dagens utbud är den värd det dubbla - för mig - trots dålig upplösning, etc.

Men bara om du testar vet du vad just du kommer att tycka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LiTo:

Jag sitter lite i samma sits som dig @Najk.

För min del lutar det mest åt att uppgradera till GTX 1080 samt eventuellt en 27" 2560x1440 panel med 144 hz och G-sync eller eventuellt en 34" 21:9 panel.

Jag tror inte GTX 1080 räcker för 4k enligt de tester jag har sett. GTX 1080ti kanske. Resultaten är väldigt olika från spel till spel. Självklart hänger det mycket på vad du själv anser är acceptabel fps i 4k.

När det kommer till VR äger jag en Oculus Rift DEV1 och känner att jag tillhör den gruppen du kallar "early-adopters". Jag försökte beställa CV1 på lanseringsdagen men misslyckades på grund av deras trasiga webbshop. Det råder inga tvivel om att det är för tidigt att hoppa på VR tågen om man förväntar sig och använda enheten som en vanlig skärm till spel. De flesta recensioner är överens om att upplösningen fortfarande är för låg.

Det som får mig att tveka inför en ny skärminvestering på 7-10k är OLED. Vart fan har vi OLED skärmarna?

Ja, det är inget lätt beslut att ta - det visar ditt helt klart på.

Som första steg ska jag i alla fall boka en demo med HTC Vive, därefter får vi se vart jag "tar vägen"

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Som så många redan skrivit: VR! Ja, det är första generationens konsument VR, och även om det finns mycket utrymme för mognad så är upplevelsen... som tagen ur en annan värld.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hands down VR! värt varenda krona. Det är såhär spel ska spelas!

Permalänk
Medlem

Ett alternativ är ju och lägga pengarna på booze... Blir ju också lite av en alternativ verklighet..

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Lego Master

Steg 1: Testa Vive nånstans
Steg 2: Avgör om det är koolt nog
Beslutspunkt: Är det koolt nog? Ja/nej
Ja: Köp Vive nu
Nej: Vänta med att köpa VR-lösning

Underförstått: ge fan i att uppgradera 980 -> 1080 oavsett inställning till Vive efter test. Spara pengarna, eller åk på en resa.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Många spel som GTX 1080 klarar i 4k, exempelvis GTA V.
Hade nog dock satsat på vive om du känner att du verkligen inte behöver 4k. Vive omdefinerar vad "spel" är för något. Jag stör mig inte så mkt på pixligt, i den världen du reser till med htc vive har du tappar brillorna liksom och slutar tänka på det efter bara någon sekund.

Visa signatur

Intel i5-6600K™ / ASUS STRIX Geforce GTX 970 / ASUS Z170-A / 16 GB DDR4 2133Mhz / be quiet! Pure Rock / Fractual Define R4 / EVGA Supernova G2 750W
TV: Samsung 7505 55" 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatande:

Många spel som GTX 1080 klarar i 4k, exempelvis GTA V.
Hade nog dock satsat på vive om du känner att du verkligen inte behöver 4k. Vive omdefinerar vad "spel" är för något. Jag stör mig inte så mkt på pixligt, i den världen du reser till med htc vive har du tappar brillorna liksom och slutar tänka på det efter bara någon sekund.

Bra jämförelse! Det är ju precis som att vara närsynt men oftast inget man tänker på om spelen är byggda för det.

Kör man Virtual Desktop som kastar upp desktopen i "flygande/flytande" skärmar, så måste man gå riktigt nära för att kunna se skarpt.

Permalänk
Medlem

@Najk: Testa VR först som andra har nämnt annars kör på uppgraderingen . Du kan ju alltids vänta med VR också , om du har tänkt att använda datorn till mycket vanligt lir och dra nyttja av ny skärm och kort så kör på det vettja . Jag älskar VR, fick min Vive tidigt men sålde den igen för 12k för en liten vinst . Visserligen lite eftersom jag övertalat så många andra att köpa en så att jag kan köra där när det kommer nytt men hue hue . Var för tillfället inte så mycket som fick mig att komma tillbaka och lira dagligen i Viven.