Är det värt att köpa en surfplatta med 4G?

Permalänk

Är det värt att köpa en surfplatta med 4G?

Hej som titeln säger undrar jag om det är värt att köpa en surfplatta med 4G?
Om jag skaffar en surfplatta vill jag ha med den på resor och använda den i vardagen. Det jag kommer göra på den är Lyssna på musik med Spotify, Kolla film med Viaplay, Ta kort, Redigera Word dokument, spela spel.
Jag undrar detta då de flesta surfplattor blir mycket dyrare med 4G. Men problemet är om jag skulle köpa en surfplatta med wifi och sen kommer på att jag hade behövt en med 4G. Ge gärna tips och skriv vad tycker.

Permalänk
Sötast

Om du använder 4G (t.ex utanför hem och utanför wifitäckning) så är 4G ett behov.

Om du inte kommer att behöva 4G så behövs det ej.

Låter kanske aningen beskt skrivet men det finns inget direkt mellanting

Permalänk
Medlem

Hade du tänkt att ofta springa runt med surfplattan utan telefonen med dig? då köper du en med 4G.
Har du alltid telefonen med dig och kan dela wifi från den? då köper du en utan 4G.

jag körde på alternativ 2, slutade ändå med att surfplattan ligger hemma och får agera fjärrkontroll till localcast/viaplay osv.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är alldeles för stort prispåslag för mobilt i surfplattan.

Antingen då delar jag ifrån mobilen eller så använder jag mig av en mobilt bredband och wifi-router.

Men det beror ju på, om du tänkt använda surfplattan mycket på språng kan det vara värt det.
Jag tycker inte det. Men då använder jag inte min platta så mycket på språng heller.

Permalänk
Inaktiv

Prispåslaget beror på vilken modell man köper, vissa plattor har detta som standard.

Min surfplatta hade det.
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/ipad-surfp...
Och jag använder 4G jämnt då jag har liten surfpott på mobilen. Skulle jag ha stor surfpott på mobilen så skulle jag ej använda 4G så ofta. Rent ekonomisk för de flesta blir dock att skaffa en stor pott på sin telefon.
Jag kan för övrigt ringa från min surfplatta, varför man skulle vilja göra detta? Men jag misstänker att de bara har tagit exakt samma hårdvara som mobilerna har och då fick de denna funktion på köpet.

Nå en riktig styles penna rekommenderar jag verkligen då de är så grymma, i min ovanför så ingår en sådan, men det finns att köpa till de flesta modeller.

Så jag anser att behovet för de flesta inte är så stort, men beroende på vilken surfplatta man ska köpa så kan man typ få detta på köpet.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Aldrig hotspot från telefonen. Drar mycket batteri och drar "huvudsurf" s.a.s. Man kan behöva lurens mobildata till annat viktigare.

Min platta har 4G, har comviq surf 10GB och använder ca 7-8GB/mån. Använder man plattan/luren utomlands kan man skaffa ett billigare abbonemang från lokal operatör.

Permalänk
Medlem

Varför inte skaffa en separat hotspot, ej genom mobilen. Det finns ju en del riktigt kompetenta sådana idag som fungerar i utlandet. Det tror jag är bättre än en surfplatta med 4G. Alternativen blir ju väldigt få då. Det finns till och med de som har 4G.