Nätverket dör när jag tittar på HDTV (IPTV)

Permalänk

Nätverket dör när jag tittar på HDTV (IPTV)

Vet inte om det är ett nätverks eller tv-problem, men i alla fall.

Tänkte mig glatt titta på lite fotboll i HD igår, tittar väldigt sällan på tv överhuvud taget och nästan aldrig i HD. Tog inte många sekunder innan alla andra medlemmar i familjen kom springande och skrålade att nätverket var nere. Testade snabbt och var verkligen sirap. Bedbandskollen visade typ 0,03/0,1 och då har jag en 100/100 lina in och nydraget fiber.

Stängde av TV för att felsöka och plötsligt hör man glada tjoanden överallt i huset. Testade sätta på tv:n igen och samma visa. HDTV -> Inget nätverk. Vanlig TV inget problem.

Vad kan felet vara?

Har en mediakonverter/fiberdelare (Inteno 6749) som kom med fiberinstallationen först i kedjan. Antar att den skall dela upp mellan nätverk och TV, men borde väl inte påverka mitt nätverk alls eller?

Har ringt runt till både IPTV leverantör och bredbandsleverantör men inga av dem tror det är deras fel.

Permalänk
Medlem

Är det via tråd eller kör du trådlöst?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Är det via tråd eller kör du trådlöst?

Allt är trådat. Men wifi på mobilen är också helt dött.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Allt är trådat. Men wifi på mobilen är också helt dött.

Skickades från m.sweclockers.com

Om du kopplar din dator till kabeln som du använder till TV, vad får du för hastighet då?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Om du kopplar din dator till kabeln som du använder till TV, vad får du för hastighet då?

Nu förstår jag inte? Byta plats på nätverkskablarna från fiberdelaren eller?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Vilka operatörer har du till respektive tjänst och vilken hårdvara använder du till nätverket ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är Bredbandet kopplat till en av portarna i mediaomvandlaren och TV i en annan port eller är det inkopplat en Router i ett uttag som sedan ditt nätverk och TV är inkopplad på?

Telia's "Smart" router ska allt gå via, på så vis kan dom hålla QoS.
Men om man inte har Telia eller har separata leverantörer för TV och bredband, då ska man separera TV och bredband direkt i mediaomvandlaren.

Hur är det hos dej?

\\Rhames

Permalänk

Oj, många frågor.

Har en fiberkonverter först i ledet (som kom med fibret). Där delar jag upp i en nätverkskabel som går direkt till min digitalbox (DILOG DIP-701) och en som går till min router (DLINK-868) och därifrån till allt annat i huset.

Har bredband2 som internetleverantör och ConnectTV (http://www.connecttv.se/) som IPTV leverantör.

Fungerar som sagt var problemfritt vid vanligt tv-tittande. Sätter jag igågn HDTV börjar allt buffra i nätverket men tv:n funkar bra.

Permalänk
Medlem

jag hade liknande problem förr, om jag satt och lirade på mitt ps och tjejen började surfa blev det överbelastat och internet dog helt enkelt. Problemet var våran jävla sunk router som åkte i soporna illa kvickt

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Doomfarer:

Oj, många frågor.

Har en fiberkonverter först i ledet (som kom med fibret). Där delar jag upp i en nätverkskabel som går direkt till min digitalbox (DILOG DIP-701) och en som går till min router (DLINK-868) och därifrån till allt annat i huset.

Har bredband2 som internetleverantör och ConnectTV (http://www.connecttv.se/) som IPTV leverantör.

Fungerar som sagt var problemfritt vid vanligt tv-tittande. Sätter jag igågn HDTV börjar allt buffra i nätverket men tv:n funkar bra.

Du kopplar alltså tvboxen och routern till varsin port på tjänstefördelaren ? I så fall borde du få 2 olika vlan in till dig och nån av operatörerna har antagligen konfat fel och du kan inte påverka det alls utan kan bara felanmäla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du kopplar alltså tvboxen och routern till varsin port på tjänstefördelaren ? I så fall borde du få 2 olika vlan in till dig och nån av operatörerna har antagligen konfat fel och du kan inte påverka det alls utan kan bara felanmäla.

Precis. Har felanmält och båda skall titta på det men tror det är den andre partens fel.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Doomfarer:

Precis. Har felanmält och båda skall titta på det men tror det är den andre partens fel.

Jag tror egentligen att det inte beror på nån av dem utan nätägaren, tjänsteoperatören beställer en viss konf av nätet men har inte fått den rätt utförd av nätägaren, men man felanmäler till tjänsteoperatörerna i vilket fall.
Det vanligaste är att man kör data och tv på separata vlan och de ska inte påverka varandras kapacitet märkbart innan man når nätets fysiska maxkapacitet och den är nog 1 Gbit, switchen efter fiberkonvertern delar upp vlanen så att tjänsterna kommer ut på varsin port och nånstans i konfigurationen av det hela har det i ditt fall blivit nått fel, det kan också vara nått hårdvarufel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Lite update då jag äntligen fick svar på min felanmälan. Förstår dock inte svaret.

Svaret från nätleverantör:
2016-06-20 08:37:45 / Fråga till kund / Jonas Nilsson
När jag loggar in på CPE:n så ser jag att det går ungefär samma mängd mulitcast på porten för tv:n som där kunden har sin datorutrustning. Kollar man på porten för datorutrustning så ser det ut såhär LAN-1: 100M FD/UP 00:0E:08:2C:98:34 = 314 BC:EE:7B:8C:66:BB = 314 Ska vi gissa att det är kundens cisco-router som även anser sig vilja ha multicast-strömmarna och då lägger ut dessa på utrustningarna innanför och på så sätt orsakar att den själv inte orkar med att leverera internet till utrustningarna innanför den.

Följfråga från TV-leverantör:
Vår fråga till er är... Är boxen direktkopplad från cpe till box? Som Zitius ser det så verkar det vara er router som stör så prova med att direktkoppla bara boxen och en utrustning. Har ni fortfarande problem med detta så är detta en fråga för er bredbandsleverantör då det är internet som tappar hastigheten.

Jag har ingen Cisco-router så vet inte vad de menar med det.

Har testat att koppla dator direkt i fiberdelaren men har samma problem så kan alltså inte vara min router som är problemet. Har även ringt bredband2 men de ser inga hastighetsproblem från deras sida, fast det är helt knäppt hos mig.

Blir tokig på detta.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Doomfarer:

Lite update då jag äntligen fick svar på min felanmälan. Förstår dock inte svaret.

Svaret från nätleverantör:
2016-06-20 08:37:45 / Fråga till kund / Jonas Nilsson
När jag loggar in på CPE:n så ser jag att det går ungefär samma mängd mulitcast på porten för tv:n som där kunden har sin datorutrustning. Kollar man på porten för datorutrustning så ser det ut såhär LAN-1: 100M FD/UP 00:0E:08:2C:98:34 = 314 BC:EE:7B:8C:66:BB = 314 Ska vi gissa att det är kundens cisco-router som även anser sig vilja ha multicast-strömmarna och då lägger ut dessa på utrustningarna innanför och på så sätt orsakar att den själv inte orkar med att leverera internet till utrustningarna innanför den.

Följfråga från TV-leverantör:
Vår fråga till er är... Är boxen direktkopplad från cpe till box? Som Zitius ser det så verkar det vara er router som stör så prova med att direktkoppla bara boxen och en utrustning. Har ni fortfarande problem med detta så är detta en fråga för er bredbandsleverantör då det är internet som tappar hastigheten.

Jag har ingen Cisco-router så vet inte vad de menar med det.

Har testat att koppla dator direkt i fiberdelaren men har samma problem så kan alltså inte vara min router som är problemet. Har även ringt bredband2 men de ser inga hastighetsproblem från deras sida, fast det är helt knäppt hos mig.

Blir tokig på detta.

Jag tror inte att det är dig de avser med kund utan tjänsteleverantörerna, förmodligen har du fått en kopia av det nätleverantören diskuterar med tjänsteleverantören eller är svaret uttryckligen till dig som slutkund ?
Tv sänds ofta som multicast och separeras från datatrafiken med vlan men någon reagerar på att det sker lika mycket multicast på datalanet i ditt fall och det kan ju bero på felkonfiguration och förklara problemen du upplever men svaret är nog inte avsett direkt för dig utan är en ren kopia på konversationen mellan några tekniker hos respektive operatör.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Lite update då jag äntligen fick svar på min felanmälan. Förstår dock inte svaret.

Svaret från nätleverantör:
2016-06-20 08:37:45 / Fråga till kund / Jonas Nilsson
När jag loggar in på CPE:n så ser jag att det går ungefär samma mängd mulitcast på porten för tv:n som där kunden har sin datorutrustning. Kollar man på porten för datorutrustning så ser det ut såhär LAN-1: 100M FD/UP 00:0E:08:2C:98:34 = 314 BC:EE:7B:8C:66:BB = 314 Ska vi gissa att det är kundens cisco-router som även anser sig vilja ha multicast-strömmarna och då lägger ut dessa på utrustningarna innanför och på så sätt orsakar att den själv inte orkar med att leverera internet till utrustningarna innanför den.

Följfråga från TV-leverantör:
Vår fråga till er är... Är boxen direktkopplad från cpe till box? Som Zitius ser det så verkar det vara er router som stör så prova med att direktkoppla bara boxen och en utrustning. Har ni fortfarande problem med detta så är detta en fråga för er bredbandsleverantör då det är internet som tappar hastigheten.

Jag har ingen Cisco-router så vet inte vad de menar med det.

Har testat att koppla dator direkt i fiberdelaren men har samma problem så kan alltså inte vara min router som är problemet. Har även ringt bredband2 men de ser inga hastighetsproblem från deras sida, fast det är helt knäppt hos mig.

Blir tokig på detta.

Vilken IP adress får din tv box? Är det en publik eller en privat IP adress? Du kan ta med de första tre siffrorna.
Vilken IP adress får din dator när du kopplar dig direkt till "fiberdelaren"?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Vilken IP adress får din tv box? Är det en publik eller en privat IP adress? Du kan ta med de första tre siffrorna.
Vilken IP adress får din dator när du kopplar dig direkt till "fiberdelaren"?

Verkar få två olika IP:n.

TV: 10.97.132.68
Dator. 31.208.122.128

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Doomfarer:

Verkar få två olika IP:n.

TV: 10.97.132.68
Dator. 31.208.122.128

10 nätet är privat och 31 publikt, dvs du får tv via multicast inom operatörens nät och den signalen går inte på "det vanliga internet".

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

10 nätet är privat och 31 publikt, dvs du får tv via multicast inom operatörens nät och den signalen går inte på "det vanliga internet".

Det är bra antar jag?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Doomfarer:

Det är bra antar jag?

Ja när det fungerar, man gör det för att kunna styra trafiken bättre men i ditt fall så är nått felkonfigurerat så det blir problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Doomfarer:

Jag har ingen Cisco-router så vet inte vad de menar med det.

Detta gör att du måste vara felkopplad "i nätet" (alternativt har du beställt tjänster till fel adress, eller strul med adresser hos stadsnät och/eller tjänsteleverantör). Alltså att du har din "grannes" anslutning och tvärtom. Detta under förutsättning att du har kopplat rätt hemma hos dig.

Vad dom skriver är att när dom "tittar in" på din anslutning utifrån så ser dom mac-adresserna 00:0E:08:2C:98:34, BC:EE:7B:8C:66:BB, alltså det du har inkopplat i din inteno. Macadresserna (nätverkskorten) som dom ser (som tar en ip-adress) är tillverkade av Cisco/Linksys och ASUS vilket du själv kan se på tex: http://aruljohn.com/mac.pl .

Vad dom borde "se" när dom tittar mot din anslutning är en mac-adress som tillhör din DLINK (mig veterligen tillverkar d-link alltid sina nic själva) och din Tv-box (jag har ingen aning om vem som tillverkar nic). Detta under förutsättning att din dlink och din tv-box är parallellt anslutna till din inteno, vilket dom ska vara. OCH att INGET annat är inkopplat i din inteno.

Om någon i familjen har en dator med nätverkskort tillverkat av Asus ansluten till din inteno så kan jag förstå att dom ser en asusprodukt på din anslutning. Om inte så tror jag snarare att det är någon grannes asusrouter dom "ser".

Sammanfattning: Är 00:0E:08:2C:98:34 och BC:EE:7B:8C:66:BB något som finns i ditt hem? Om inte, läs första två meningarna igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Lite update då jag äntligen fick svar på min felanmälan. Förstår dock inte svaret.

Svaret från nätleverantör:
2016-06-20 08:37:45 / Fråga till kund / Jonas Nilsson
När jag loggar in på CPE:n så ser jag att det går ungefär samma mängd mulitcast på porten för tv:n som där kunden har sin datorutrustning. Kollar man på porten för datorutrustning så ser det ut såhär LAN-1: 100M FD/UP 00:0E:08:2C:98:34 = 314 BC:EE:7B:8C:66:BB = 314 Ska vi gissa att det är kundens cisco-router som även anser sig vilja ha multicast-strömmarna och då lägger ut dessa på utrustningarna innanför och på så sätt orsakar att den själv inte orkar med att leverera internet till utrustningarna innanför den.

Följfråga från TV-leverantör:
Vår fråga till er är... Är boxen direktkopplad från cpe till box? Som Zitius ser det så verkar det vara er router som stör så prova med att direktkoppla bara boxen och en utrustning. Har ni fortfarande problem med detta så är detta en fråga för er bredbandsleverantör då det är internet som tappar hastigheten.

Jag har ingen Cisco-router så vet inte vad de menar med det.

Har testat att koppla dator direkt i fiberdelaren men har samma problem så kan alltså inte vara min router som är problemet. Har även ringt bredband2 men de ser inga hastighetsproblem från deras sida, fast det är helt knäppt hos mig.

Blir tokig på detta.

Försök ta reda på vilka mac-adresser din utrustning har.
På TV-boxen står det ofta på en lapp på undersidan och den routers kanske syns i GUI:et?

Även jag lutar åt att det är felkopplat i fastigheten.

Permalänk
Skrivet av madtop:

Försök ta reda på vilka mac-adresser din utrustning har.
På TV-boxen står det ofta på en lapp på undersidan och den routers kanske syns i GUI:et?

Även jag lutar åt att det är felkopplat i fastigheten.

Tack för svaren.

Nu bor jag ute på landet med en bit till alla grannar. Jag har kollat med de två närmaste och de har en Dlink och en Netgerar router. Skall kolla med tredje och sista grannen också.

Skall kolla upp adresserna.

Permalänk

Min Dlink router verkar följande: LAN MAC Address:c4:a8:1d:8e:5d:08
TV boxen har 30.EB.25.05.05.C4

Inte samma som de listade alltså.

Permalänk
Medlem

Ditt problem är sååå typiskt sunkiga routrar. Få den utbytt till något bra och stabilt så kommer det lösa sig bokstavligt 9/10 fall så är det routern. Allt fungerar bra tills man kopplar upp sig "2 st" så dör det. Det hjälper om man gör en norsk reset så går det en stund till.

Visa signatur

.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Doomfarer:

Tack för svaren.

Nu bor jag ute på landet med en bit till alla grannar. Jag har kollat med de två närmaste och de har en Dlink och en Netgerar router. Skall kolla med tredje och sista grannen också.

Skall kolla upp adresserna.

Du har troligen betydligt fler "grannar" än så... Alla som sitter kopplade på samma station som dig kan du vara felkopplad med, vilket betyder att den du är felkopplad med kanske bor flera km ifrån dig...

Skrivet av Doomfarer:

Min Dlink router verkar följande: LAN MAC Address:c4:a8:1d:8e:5d:08
TV boxen har 30.EB.25.05.05.C4

Inte samma som de listade alltså.

Din tv-mac stämmer garanterat med vad som stadsnät kan se utifrån, oklart om router-mac stämmer. Hittar du inget wan-mac?

Klistra in dom i länken jag skrev så ser du tillverkare

Steg 1, kontrollera om din adress stämmer med vad som dkna tjänsteleverantörer lagt upp dina tjänster på. Be dom flytta om det inte stämmer...

Ev. Steg 2, stämmer adressen så är du felkopplad, det måste ut en tekniker och koppla dig rätt. Ge dom dina 2 macadresser.

Skrivet av fragwolf:

Ditt problem är sååå typiskt sunkiga routrar. Få den utbytt till något bra och stabilt så kommer det lösa sig bokstavligt 9/10 fall så är det routern. Allt fungerar bra tills man kopplar upp sig "2 st" så dör det. Det hjälper om man gör en norsk reset så går det en stund till.

Fel. Eftersom hans tvbox inte går via routern så spelar TS val av router ingen roll.

Permalänk

Alltså, om du läst tråden så hade du sett att problemet finns där även när jag kopplar bort routern. Dessutom är väl den jag har ok i alla fall, inget billigt skit. Dyrt skit kanske.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du har samma problem utan router så är problemet hos leverantören...Man behöver ringa och masa på dem lite, de gör inte mer än nödvändigt i början då det kostar dem pengar att skicka ut nån snubbe som kollar utrustningen ordentligt. Kolla ev om du kan få någon ny konverter/router eller vad det är du har i väggen i ditt fall. Kvarstår felet så är det inge snack om att det är fel hos leverantören. Svårare felsökning än så ska du inte behöva göra. Sen kan du se till så att ingenting annat än TV varit inkopplad när du provar med/utan router så de inte kan skylla på det.

Edit: Läste nätverket inte funkade och sen såg jag pelski som hade exakt samma problem och han bytte router, så nej jag läste inte alla inlägg ordagrant sorry
Gillar kommentaren: "att de inte tror det är fel hos dem", redan där ringer det väl en klocka.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Min Dlink router verkar följande: LAN MAC Address:c4:a8:1d:8e:5d:08
TV boxen har 30.EB.25.05.05.C4

Inte samma som de listade alltså.

Du hittar ingen WAN-mac? Det är den Zitius ser.

Skrivet av fragwolf:

Om du har samma problem utan router så är problemet hos leverantören..

Problemet är att det finns tre leverantörer (Zitius, Bredband2 och ConnectTV) och alla skyller på varandra.

Permalänk
Medlem

@madtop:
3 st? Det var ju rätt osmidigt. Hade ju underlättat om du haft en för allt Börja med TV leverantören först, sen internet eller hur du nu har det fördelat. Sen skrev du att nätverket inte funkade. Antar nätverket funkar men det är internet som dör bara?

Visa signatur

.

Permalänk

Nu har jag ringt runt en omgång till men varken ConnectTV eller Bredband2 vill ta tag i det. En het potatis.

Får ringa runt igen och gnälla vidare med tips från denna tråden. Tack för all hjälp hitintills.