Ultrawide 3440x1440 34'' - kika på i butik?

Permalänk
Medlem

Ultrawide 3440x1440 34'' - kika på i butik?

Hej!

Jag är inne på spåret att ersätta mina 3x1080p-skärmar mot en ultrawide 3440x1440 på ~34''. Det jag framförallt har mina 3 skärmar till är programmering, men jag använder oftast bara skärmen i mitten och halva av vardera på sidorna. Testade att ha sidoskärmarna i porträttläge, men det är ganska många av mina program som inte är så förtjusta i det.

Jag skulle dock först vilja kika på en skärm i egen hög person, för att bättre kunna uppskatta om den passar mina ändamål. Är det någon som vet någon butik i Stockholm som har denna typ av skärmar framme? Har varit inne på Elgiganten Kungsgatan, Webhallen och Inet Sveavägen, och ingen av dessa hade någon (Inet hade inte i någon butik, enligt personalen).

Så, om någon har ett tips är jag tacksam!

Permalänk
Medlem

Elgiganten har några modeller utspridda i butiker runt om i Stockholm. Om det främst är formatet som du undrar över så borde det inte spela någon roll vilken modell det är du kikar på. Bör finnas något ex uppställt, annars får man väl fråga.

Här är de modeller de har, så kan du se i vilka butiker de finns
http://www.elgiganten.se/catalog/datorer-tillbehor/se_bildska...

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera att titta på Curved, har en Samsung själv, skönt då man sitter så nära
Linus flat vs curved 34: https://www.youtube.com/watch?v=7ftsw8rnnf8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Elgiganten har några modeller utspridda i butiker runt om i Stockholm. Om det främst är formatet som du undrar över så borde det inte spela någon roll vilken modell det är du kikar på. Bör finnas något ex uppställt, annars får man väl fråga.

Här är de modeller de har, så kan du se i vilka butiker de finns
http://www.elgiganten.se/catalog/datorer-tillbehor/se_bildska...

Det är främst formatet, och även curved / flat jag vill jämföra.

Ah, bra idé. Jag kan kolla var de finns i lager och ringa runt till de butikerna

Skrivet av lappen81:

Undvik 29", 34 är däremot riktigt skönt, skulle aldrig skaffa curved på en TV men då man sitter så nära en skärm så är det riktigt skönt. Försök att titta på en sån modell

Precis, jag är nyfiken på curved. Såg det på en 27'', och det kändes totalt värdelöst, men 34'' är ju avsevärt större! Och det är 34-35'' eller inget som gäller, ska ju ändå ersätta 3 skärmar

Permalänk
Medlem

@lappen81, @SimpLar: LGs första 34-tummare var ju platt, och jag har för mig jag sett en från AOC, men efter det har det väl bara släppts böjda vad jag vet? I det formatet är böjd helt klart trevligt, om än rätt subtilt så det är inget att bli bortskrämd av

Jag är för övrigt riktigt nöjd med min Samsung jag med

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

@lappen81, @SimpLar: LGs första 34-tummare var ju platt, och jag har för mig jag sett en från AOC, men efter det har det väl bara släppts böjda vad jag vet? I det formatet är böjd helt klart trevligt, om än rätt subtilt så det är inget att bli bortskrämd av

Jag är för övrigt riktigt nöjd med min Samsung jag med

Yes, älskar att kanterna inte känns så långt borta, den är "lagom böjd". Och tillräckligt stor, hade 29"'aren innan den sög är också skitnöjd med Samsungen.

Permalänk
Medlem

@richie.f, @lappen81 Det är framförallt Samsungen jag har kikat på, då den inte är utomjordiskt dyr och dessutom verkar ha mycket goda justeringsmöjligheter (gillar att ha min skärm högt upp). Ska försöka leta upp den i butik!

Är det något man ska vara vaksam för, bortsett from BLB?

Permalänk
Medlem

@SimpLar: Min skärm piper/pulsar piiiip, piiiip, piiiip i standby, märks bara på nätterna när det är helt tyst. Tog ett bra tag innan jag listade ut vad det var, stänger bara av skärmen nu (det låter väldigt lite, ingenting dom flesta skulle märka tror jag om man inte har problem med sömnen ligger vaken på nätterna)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpLar:

@richie.f, @lappen81 Det är framförallt Samsungen jag har kikat på, då den inte är utomjordiskt dyr och dessutom verkar ha mycket goda justeringsmöjligheter (gillar att ha min skärm högt upp). Ska försöka leta upp den i butik!

Är det något man ska vara vaksam för, bortsett from BLB?

Samsungen har VA-panel, så backlight bleed är i princip obefintlig. Däremot kan du ju kika på vad du tycker om betrakningsvinklarna då VA är sämre än IPS på den punkten (fortfarande 100 ggr bättre än TN dock).

När du är i butik, prova positionera huvudet på samma avstånd som du har till skärmen hemma. Att stå 1,5 meter ifrån kommer inte hjälpa dig avgöra om du gillar det ultrabreda formatet eller ej.

Edit: Min skärm är knäpptyst i standby, iaf vad jag märkt av

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Jag kan inte säga något om den specifika skärmen i fråga, däremot kan jag säga att jag älskar formatet!
Jag köpte för ett tag sedan en 29" 2560x1080 och det är underbart när man spelar!
Gött när man surfar med, dra fönstret upp mot ena siden så täcker den häften så har man andra halvan till utforskaren, fler flikar w/e. Lite grann 2 skärmar-känsla över det.
Nästa skärm blir helt klart en 21:9 den med, och precis som du är jag inne på ~34" och curved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

@SimpLar: Min skärm piper/pulsar piiiip, piiiip, piiiip i standby, märks bara på nätterna när det är helt tyst. Tog ett bra tag innan jag listade ut vad det var, stänger bara av skärmen nu (det låter väldigt lite, ingenting dom flesta skulle märka tror jag om man inte har problem med sömnen ligger vaken på nätterna)

Jag är rätt känslig för pipande etc, så det ska jag definitivt undersöka nära. Lär skilja sig från exemplar till exemplar, dock, det är ju lite utav ett lotteri med sådant. Är det bara i standby den piper? Det är nästan en feature för mig, då det skulle påminna mig om att jag glömt slå av mitt överspänningsskydd (grenuttag) :p.

Skrivet av Starric:

Samsungen har VA-panel, så backlight bleed är i princip obefintlig. Däremot kan du ju kika på vad du tycker om betrakningsvinklarna då VA är sämre än IPS på den punkten (fortfarande 100 ggr bättre än TN dock).

När du är i butik, prova positionera huvudet på samma avstånd som du har till skärmen hemma. Att stå 1,5 meter ifrån kommer inte hjälpa dig avgöra om du gillar det ultrabreda formatet eller ej.

Edit: Min skärm är knäpptyst i standby, iaf vad jag märkt av

Är rätt övertygad om att betraktningsvinkeln är fullt duglig för mig

En fråga, hur ser det ut på kanske 3 meters avstånd? Stör det att skärmen är böjd då? Jag har nämligen en soffa ca 3 meter från datorn som jag ibland ligger i och kolla på Netflix (har ingen TV).

Skrivet av biorrith:

Jag kan inte säga något om den specifika skärmen i fråga, däremot kan jag säga att jag älskar formatet!
Jag köpte för ett tag sedan en 29" 2560x1080 och det är underbart när man spelar!
Gött när man surfar med, dra fönstret upp mot ena siden så täcker den häften så har man andra halvan till utforskaren, fler flikar w/e. Lite grann 2 skärmar-känsla över det.
Nästa skärm blir helt klart en 21:9 den med, och precis som du är jag inne på ~34" och curved.

Spännande! Jag är rent teoretiskt såld på formatet, men vill bli det i praktiken också

Permalänk
Medlem

@SimpLar: Japp enbart standby, pipet är pulserande i takt med att led lampan blinkar (i standby) / väldigt tyst.
Räcker med att stänga av skärmen , strömmen kan vara påkopplad, rekommenderar att du kollar linux mini recension samsung curved vs lg flat som jag postade tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

@SimpLar: Japp enbart standby, pipet är pulserande i takt med att led lampan blinkar (i standby) / väldigt tyst.
Räcker med att stänga av skärmen , strömmen kan vara påkopplad, rekommenderar att du kollar linux mini recension samsung curved vs lg flat som jag postade tidigare.

Ok, då är det absolut inget bekymmer för mig.
Tack, jag har redan gjort det, det var genom Linus jag blev intresserad av ultrawide!

Permalänk

Jag är också programmerare och har precis uppgraderat till 43"

3840x2160 utan skalning ger dig väldigt mycket plats. Hittils har jag kört med 27" och stundvis med 2x27", men det är inget som slår en enorm skärm utan ramar emellan. Det enda jag fortfarande inte är bra på är att inte maximera fönster. Gamal vana sitter kvar :). Men mer än gått om plats för både editor, docs, terminal och debuggers.

Permalänk
Medlem

@memory_leak:
Menade du 34''? 43'' låter rätt extremt

Men då har du en en vanlig 4k-skärm eller, och inte en ultrawide? Det jag kikar på just nu är som sagt en ultrawide, och så tänkte jag ha någon liten 17-19''-skärm bredvid.

Permalänk
Medlem

Skulle också vilja titta på en sådan i butik, så hojta gärna när du vet vart det finns skyltexemplar.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Skrivet av SimpLar:

@memory_leak:
Menade du 34''? 43'' låter rätt extremt

Men då har du en en vanlig 4k-skärm eller, och inte en ultrawide? Det jag kikar på just nu är som sagt en ultrawide, och så tänkte jag ha någon liten 17-19''-skärm bredvid.

Nä, jag menade 43"

Då kan du köra 3840x2160 utan att behöva använda skalning :).

Kör du med en snäppet lägre upplösning med 10" mindre (cirka 25cm mindre i diagonal) skärm så är chansen stor att du måste använda skalning för att allting kommer se smått ut på skärmen och då tappar du i den "effektiva" upplösningen, dvs, du får mindre plats på skärmen, saker ser bara större ut.

Jag kör med denna, och kommer aldrig gå ner igen till mindre friviligt :).
Phillips 43" IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Skulle också vilja titta på en sådan i butik, så hojta gärna när du vet vart det finns skyltexemplar.

Absolut!

Skrivet av memory_leak:

Nä, jag menade 43"

Då kan du köra 3840x2160 utan att behöva använda skalning :).

Kör du med en snäppet lägre upplösning med 10" mindre (cirka 25cm mindre i diagonal) skärm så är chansen stor att du måste använda skalning för att allting kommer se smått ut på skärmen och då tappar du i den "effektiva" upplösningen, dvs, du får mindre plats på skärmen, saker ser bara större ut.

Jag kör med denna, och kommer aldrig gå ner igen till mindre friviligt :).
Phillips 43" IPS

Jäklar, visste inte att det fanns så stora monitors. Den var ju inte orimligt dyr heller. Tyvärr sitter jag av nödvändighet ganska nära mina monitors (ca 50 cm kanske), så en 40''+ blir nog lite väl stort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SimpLar:

Absolut!

Jäklar, visste inte att det fanns så stora monitors. Den var ju inte orimligt dyr heller. Tyvärr sitter jag av nödvändighet ganska nära mina monitors (ca 50 cm kanske), så en 40''+ blir nog lite väl stort.

Jag har en 34" ultrawide i marknaden nu som jag tänker sälja.. Du kan gärna få komma förbi och demo:a den om du är intresserad

Permalänk
Skrivet av SimpLar:

Absolut!

Jäklar, visste inte att det fanns så stora monitors. Den var ju inte orimligt dyr heller. Tyvärr sitter jag av nödvändighet ganska nära mina monitors (ca 50 cm kanske), så en 40''+ blir nog lite väl stort.

Jag har min framför mitt tangentbord. Avståndet är ca 50-100cm. Den är rätt låg så att den hamnar i synfält, jag behöver inte alls flytta mycket på huvudet eller så :), så nej det funkar super. Det är också en väldigt najs IPS panel och jag kan koppla in bärbaren och köra PiP.. Kan ha upp till 4 ingångar som visas samtidigt på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anumeon:

Jag har en 34" ultrawide i marknaden nu som jag tänker sälja.. Du kan gärna få komma förbi och demo:a den om du är intresserad

Tack, men när det gäller så här stora utgifter vill jag köpa nytt så att jag får "utökad garanti" med min hemförsäkring

Skrivet av memory_leak:

Jag har min framför mitt tangentbord. Avståndet är ca 50-100cm. Den är rätt låg så att den hamnar i synfält, jag behöver inte alls flytta mycket på huvudet eller så :), så nej det funkar super. Det är också en väldigt najs IPS panel och jag kan koppla in bärbaren och köra PiP.. Kan ha upp till 4 ingångar som visas samtidigt på skärmen.

Nu blir jag riktigt intresserad här, den kostar ju "bara" 6800 SEK (hur kan den vara så jämförelsevis billig?). Hur gör du i vanliga fall när du jobbar för att sektionera arbetsytan? Finns det någon inbyggd mjukvara eller har du tredjepartsmjukvara?

Ska till Elgiganten Kungens Kurva på fredag, och de har den i lager, med lite tur har de någon framme också

Permalänk

@SimpLar: Jag körde ett tag med två, men har inte plats med två. Hade de bredvid varandra och hade skrivbordet utökad på båda två. Brukade ha dokumentation och webläsaren på den ena och det jag jobbar med på den andra, men det kändes alltid lite bökigt, så till slut körde jag bara med en. Att ha den stora nu känns helt underbart. Måste erkänna att det i första några timmar kändes lite dumt, men sedan väljer man sig.

Giganten och Netonnet har 30 dagars öppet köp, så det är bara att ta hem testa och lämna in om du inte gillar :). I alla fall Netonnet har inga problem att man gör så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpLar:

Finns det någon inbyggd mjukvara eller har du tredjepartsmjukvara?

Har inte läst hela tråden så kanske är helt ute och cyklar men tror att displayfusion skulle fungera för det som du är ute efter.
Kostar en slant på Steam men köpte det själv på en summersale eller liknande så fick det billigt...
Använder programmet personligen dagligen...

Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Medlem
Skrivet av memory_leak:

@SimpLar: Jag körde ett tag till med två, men har inte plats med två. Hade de bredvid varandra och hade skrivbordet utökad på båda två. Brukade ha dokumentation och webläsaren på den ena och det jag jobbar med på den andra, men det kändes alltid lite bökigt, så till slut körde jag bara med en. Att ha den stora nu känns helt underbart. Måste erkänna att det i första några timmar kändes lite dumt, men sedan väljer man sig.

Giganten och Netonnet har 30 dagars öppet köp, så det är bara att ta hem testa och lämna in om du inte gillar :). I alla fall Netonnet har inga problem att man gör så.

Nu förstår jag inte riktigt, menar du att du bara arbetar med ett enda fönster på den massiva 43''-skärmen? Jag tror att vi missförstår varandra, jag menade hur du delar in ytan på den enstaka skärmen när du jobbar.

Jag hade tänkt beställa från Komplett, som har 45 dagars returrätt

Skrivet av Thestar19:

Har inte läst hela tråden så kanske är helt ute och cyklar men tror att displayfusion skulle fungera för det som du är ute efter.
Kostar en slant på Steam men köpte det själv på en summersale eller liknande så fick det billigt...
Använder programmet personligen dagligen...

Det verkar faktiskt kunna göra det jag är ute efter, så det är en möjlig lösning.

https://www.youtube.com/watch?v=9iRudsevzTA

Permalänk

@SimpLar: Jo, jag har missförstått dig, jag trodde du frågade hur jag arbetade med två skärmar, var nog för snabb att läsa :). Nä, jag försöker att inte maximera fönster på den stora skärmen. Har fortfarande vanan att maximera fönster, men det funkar inte att jobba så på den stora skärmen.

Det är gått om plats att köra flera rätt stora fönster, t ex att ha din editor till höger om och webläsaren/docs till vänster om och terminal/debugger längre ner till vänster.

Jag känner till displayfusion, men har aldrig använt den, jag är nog inte så avancerad :).

Permalänk
Medlem

@Markusas: Hittade några ultrawides på Elgiganten Kungens Kurva. Bland annat fanns Samsung s34e790c.