Permalänk
Medlem

hjälp mig tv experter.

Hej! Köpte mig en 55 tums 4k skärm från philips på cdon :http://cdon.se/hemelektronik/55-led-tv-philips-55put6400-12-smart-uhd-p33457723

men min mamma vill ha större tv då hon har 48 tums så jag ger henne min.
så nu undrar jag om ni vet en så billig som möjlig 65-69-70 tv med 4k som har hdmi 2.0. jag använder min tv endast till datorn, har aldrig kollat tv program. att den är smart eller inte spelar ingen roll för mig, men några saker som gör mig osäker när jag kollar upp lite info av tv experter är att vissa tv apparater inte har äkta färg, eller typ att de har subpixlar eller nåt sånt på vissa 4k tv, vill gärna ha tips på nån tv som har äkta färger med minst 60hz äkta uppdatering och hdmi 2.0. vågar inte köpa någon tv innan jag vet säkert att jag kommer bli nöjd med den, och priset kan va upp till runt omkring 10-12 tusen.

Tack på förhand.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

tack för tipset, den verkar bra, är lite rädd dock pga okänt märke, vet att det är svenskt, men tex vad är det för paneler, är det något hemmasnickrat eller är de i klass med samsung och de mer kända märkena.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pokerproffset:

tack för tipset, den verkar bra, är lite rädd dock pga okänt märke, vet att det är svenskt, men tex vad är det för paneler, är det något hemmasnickrat eller är de i klass med samsung och de mer kända märkena.

Samsung-paneler har jag för mig.
Se till att inte köpa deras billigare 65" skärm för 8,5 kkr bara. Den har Pixelpolicy 2=Döda pixlar garanterat.
Mvh r3mpuh

Permalänk
Bildexpert 📺

Swedx är ett OEM-märke och att likadana paneler möjligtvis förekommer hos Samsungs apparater (vilka Samsung-apparater för övrigt?) är ingen garanti för någonting egentligen. Är det något som Swedx-säljarna tar upp är det mer ett försök att mjölka på Samsungs varumärke.

Är detta med "Samsung-paneler" något man läst om på nätet eller hört i butik ska man nog vara försiktig med dra slutsatser som att de skulle vara "... i klass med Samsung" eller liknande. Det är fortfarande helt olika produkter. Att det är samma sorts LCD-paneler betyder inte att det är samma sorts produktkvalitet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Swedx är ett OEM-märke och att likadana paneler möjligtvis förekommer hos Samsungs apparater (vilka Samsung-apparater för övrigt?) är ingen garanti för någonting egentligen. Är det något som Swedx-säljarna tar upp är det mer ett försök att mjölka på Samsungs varumärke.

Är detta med "Samsung-paneler" något man läst om på nätet eller hört i butik ska man nog vara försiktig med dra slutsatser som att de skulle vara "... i klass med Samsung" eller liknande. Det är fortfarande helt olika produkter. Att det är samma sorts LCD-paneler betyder inte att det är samma sorts produktkvalitet.

Har inte sagt någonting annat. Därav "YOLO". Kör själv överklockad Plasma.
Kom gärna med eget förslag på minst 65" TV med 4k upplösning & 60 hz över HDMI 2.0 för max 12 kkr inkl frakt.

Permalänk
Medlem

Idag hade jag väntat med att köpa TV faktiskt. OLED kommer på bred front och rasar i pris samtidigt som kvaliteten och funktionerna ökar. 10k för en OLED 65 tummare kanske inte blir möjligt på ett par år, men det är klart, man kan ju köpa en billig panel nu och vräka till lite om ett par år kanske.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av r3mpuh:

Kom gärna med eget förslag på minst 65" TV med 4k upplösning & 60 hz över HDMI 2.0 för max 12 kkr inkl frakt.

Sure thing:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=107#rparams=l=s27383657...

Kanske en Samsung? Som är i klass med en Samsung?

Så länge 65JU6075 fortfarande ligger kvar i sortimentet då.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Sure thing:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=107#rparams=l=s27383657...

Kanske en Samsung? Som är i klass med en Samsung?

Så länge 65JU6075 fortfarande ligger kvar i sortimentet då.

Kan inte hitta någon information som stödjer att den har HDMI 2.0
LG's 65" såg däremot nice ut för 1,5 kkr mer än SWEDX modellen om man inte vill chansa. Go for it!
https://www.komplett.se/product/859269/tv-ljud-bild/tv/tv/lg-...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av r3mpuh:

Kan inte hitta någon information som stödjer att den har HDMI 2.0

Produkter har inte HDMI-versioner. De har funktioner. Förvirringen kring "HDMI 2.0" har jag gått igenom här:

http://www.sweclockers.com/artikel/22077-bildanslutningar-del...

Det vill säga, vad man vill veta är ifall TV:n tar emot 4K/UHD-signal i 60 Hz utan att reducera färginformationen, något som kräver 600 MHz pixelklocka. Detta måste man testa för varje exemplar. Det står i inte i klartext någonstans i broschyrer och informationen på prisjakt m.fl. säger alltså ingenting om detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

10k för en OLED 65 tummare kanske inte blir möjligt på ett par år

Hehe, nej, åtminstone inte om man vill ha HDR - den billigaste ligger på strax under 60k för närvarande (men så har den alldeles nyligen släppts förstås).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

tror jag avvaktar lite tills jag hittar något, OLED är ju såklart något man vill ha. och visst har jag pengar sparat så jag kan köpa en tv för 50k, men skulle aldrig i livet göra det. så får tyvärr nöja mig med LCD, den tvn jag har nu har jag club3D displayport till hdmi 2.0. Men vid full upplösning känns färgerna lite skumma, ljusblått blir mörkare och vissa färger blir som när grafikdrivern slutar fungera. men i spel märks de inte av. vet inte om de e tvn eller pga adaptern.

kommer iaf kolla lite till innan jag slår till.

Permalänk
Medlem

Det blev Thomson från cdon . sjukt nöjd med den. 65 LED-TV Thomson 65UA6606 Smart.

enda minus är väl att den väger så in i helvete även fast den är så tunn, tror det är cement i den. Annars superbra 4k 60hz klarar den fint, ska bli så jävla skönt när jag får mitt rx 480 så jag slipper ha det här jäkla displayport till hdmi 2.0 konverteraren, den suger anus och om nån tänker köpa en sån så kan jag bara säga skit i det. den förstör bildkvalitet

Permalänk
Avstängd

Jag har haft en Swedx tv. En lcd, camoflage eller vad den hette. I den satt de LG paneler. Fungerade hur bra som helst