Permalänk
Medlem

fläktkontroller med brytare?

Har ett litet småirriterande problem som jag hoppas finna en simpel lösning på.

Vi har en burk som har 4-pins FAN-kontakter på moderkortet. Har då en gammal trotjänare (Zalman CNPS9500) som förvisso fungerar klockrent men i detta fall så har gfx-kortet bytts ut vilket renderar i betydligt högre värmeutveckling. Då fläkten bara har 3-pins kontakt så fungerar ju inte PWM. Sätter jag den på CPU-kontakten på moderkortet så maxar den varvtalet och låter som ett Jetplan. Sätter jag den på en annan FAN-plats på moderkortet så går den betydligt tystare men blåskärmar efter ca 20 min spelande p.g.a. värmeproblem.

Så min förhoppning är att hitta någon form av fläktkontroller som inte har en skruvpot utan snarare en knapp som gör att du kan växla mellan hög (12V) och låg (5V eller 7V). Så i Windowsmiljö kan man köra den på 5 eller 7V och när det ska spelas så kan man knäppa över den på 12V och få bra fart på den.

Försökte t.ex Speedfan men fick det inte att fungera alls. Vet inte om det är någon biosinställning som gör att ändringarna i Speedfan inte accepteras..

Tips?

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort? På många (speciellt asus) kan man ställa in fläktkurvan i bios.

Angående fläktkontroller så rekommenderar jag skruvpottar.
Av den enkla anledningen att många (alla?) 5-7-12v kontrollers bryggar 5v & 12v linan för att nå 7v - något fractal design fått mottaga enorma mängder skit för då många nätagg dött när folk ändrat inställning under drift.

https://www.google.se/search?q=fractal+fan+controller+psu+pro...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Vad har du för moderkort? På många (speciellt asus) kan man ställa in fläktkurvan i bios.

Angående fläktkontroller så rekommenderar jag skruvpottar.
Av den enkla anledningen att många (alla?) 5-7-12v kontrollers bryggar 5v & 12v linan för att nå 7v - något fractal design fått mottaga enorma mängder skit för då många nätagg dött när folk ändrat inställning under drift.

https://www.google.se/search?q=fractal+fan+controller+psu+pro...

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för ditt utförliga svar!

Det sitter ett Asus P7P55D i den burken. Jag använde den själv tidigare och jag kommer ihåg att när den var ny så matade CPU-fläkten på maxvarv när den satt kopplad på CPU-FAN platsen. Då satte jag den på en annan fläktplats istället på moderkortet och fick ner den i normal varv och ljudnivå. Dock satt det ju då ett äldre gfx-kort som inte utsöndrade lika mycket värme som detta och då överlevde den väl hårda spelsekvenser. Nu har jag inte den burken framför mig men i Bios finns det nåt i stil med Q-Fan och sen olika profiler, typ silent - standard - turbo. Dock märker jag ingen skillnad. Men det är väl för att det är en 3-pins fläkt på en 4-pins kontakt? Alltså ingen PWM..?

Kanske får lägga ner idén med en brytare och använda en pot iaf då. Mest seriöst är väl att byta fläkt till en PWM men jag är inte jättesugen på att montera ner halva datorn igen bara för det...

skrivfel
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pemani:

Har ett litet småirriterande problem som jag hoppas finna en simpel lösning på.

Vi har en burk som har 4-pins FAN-kontakter på moderkortet. Har då en gammal trotjänare (Zalman CNPS9500) som förvisso fungerar klockrent men i detta fall så har gfx-kortet bytts ut vilket renderar i betydligt högre värmeutveckling. Då fläkten bara har 3-pins kontakt så fungerar ju inte PWM. Sätter jag den på CPU-kontakten på moderkortet så maxar den varvtalet och låter som ett Jetplan. Sätter jag den på en annan FAN-plats på moderkortet så går den betydligt tystare men blåskärmar efter ca 20 min spelande p.g.a. värmeproblem.

Så min förhoppning är att hitta någon form av fläktkontroller som inte har en skruvpot utan snarare en knapp som gör att du kan växla mellan hög (12V) och låg (5V eller 7V). Så i Windowsmiljö kan man köra den på 5 eller 7V och när det ska spelas så kan man knäppa över den på 12V och få bra fart på den.

Försökte t.ex Speedfan men fick det inte att fungera alls. Vet inte om det är någon biosinställning som gör att ändringarna i Speedfan inte accepteras..

Tips?

Att växla mellan 5, 7 och 12 V kräver bara en omkopplare och att du ansluter direkt till nätdelen eftersom de spännigarna finns där, det är en ganska enkel sak att bygga själv om du vill kunna växla annars finns det kablar med "fast" spänning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

CPU_FAN på det moderkortet verkar endast vara PWM. Däremot så har du en 3-pins kontakt som heter CHA_FAN2. Om du kopplar fläkten till den så bör du kunna ställa in en profil i BIOS, och även styra fläkten med ASUS Fan Xpert enligt manualen.

Permalänk
Medlem

Fick du inte med en Fan-Mate till kylaren när du köpte den?
Enligt de recensioner jag hittar så skall ju en ha följt med, då är det ju bara att koppla in i CPU-fan uttaget och sen styra manuellt.

De var ju det bästa som fanns innan det blev mer vanligt med vettig styrning på moderkorten.

Permalänk
Medlem

Tack så jättemycket för alla svar!

Jag börjar bakifrån.

loefet: Det är mycket möjligt att det medföljde en sådan Fan-Mate nu när du säger det. Får leta igenom alla kartonger får se om den ligger och skräpar någonstans. Ev om man kan koppla in den och ha den utanför chassit för lätt åtkomst.

perost: Får kika närmare på moderkortet vilka portar som fanns. Har för mig att den fanns en "SYS FAN" också eller liknande. Frågan är ju hur det blir om jag ställer en profil i Bios? Kör den det varvtalet hela tiden då eller tar alltså ASUS Fan Xpert-inställningarna över? Den får ju gärna gå på "Silent" i Windowsmiljö men när man ska spela så får den ju gärna gå på Standard om inte Max/Turbo.

mrgaffe: Hade också planer på att bygga en själv då jag inte verkade hitta någon färdig. Frågan är ju om man vågar det efter dom problem som en mängd människor upplevt efter vad willeykk skrev om..?

Permalänk
Medlem

@pemani: Bara att koppla in mellan CPU-Fan uttaget och fläkten med medföljande kabel, har du V2 av Fan-Mate så är det en lång kabel så att man kan ha den på utsidan. Den skall se ut så här: http://www.zalman.com/global/product/Product_Read.php?Idx=206

Permalänk
Medlem
Skrivet av pemani:

perost: Får kika närmare på moderkortet vilka portar som fanns. Har för mig att den fanns en "SYS FAN" också eller liknande. Frågan är ju hur det blir om jag ställer en profil i Bios? Kör den det varvtalet hela tiden då eller tar alltså ASUS Fan Xpert-inställningarna över? Den får ju gärna gå på "Silent" i Windowsmiljö men när man ska spela så får den ju gärna gå på Standard om inte Max/Turbo.

Om jag minns rätt så har moderkortet en PWR_FAN, som verkar köra fläkten på full fart hela tiden utan möjlighet till styrning. Och så en CHA_FAN1 som använder PWM. Så CHA_FAN2 verkar vara det enda alternativet om du vill styra en 3-pin fläkt.

Hur ASUS Fan Xpert fungerar kan jag inte säga, har aldrig använt det programmet. Däremot så kan du ju ställa in i BIOS hur fläkten ska uppföra sig. Det låter ju som att du bara vill att fläkten ska följa CPU-belastningen, det bör inte vara några konstigheter med att ställa in det i BIOS.

Ett litet tips: om du vill nå någon på forumet, sätt ett @ framför namnet (t.ex. @perost). Då får den personen en notis i "Mina citat", och ser lättare att du skrivit något tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

@pemani: Bara att koppla in mellan CPU-Fan uttaget och fläkten med medföljande kabel, har du V2 av Fan-Mate så är det en lång kabel så att man kan ha den på utsidan. Den skall se ut så här: http://www.zalman.com/global/product/Product_Read.php?Idx=206

Känner igen bilden iaf. Tror att jag ska ha en sån liggandes någonstans. Skall undersökas!

Skrivet av perost:

Om jag minns rätt så har moderkortet en PWR_FAN, som verkar köra fläkten på full fart hela tiden utan möjlighet till styrning. Och så en CHA_FAN1 som använder PWM. Så CHA_FAN2 verkar vara det enda alternativet om du vill styra en 3-pin fläkt.

Hur ASUS Fan Xpert fungerar kan jag inte säga, har aldrig använt det programmet. Däremot så kan du ju ställa in i BIOS hur fläkten ska uppföra sig. Det låter ju som att du bara vill att fläkten ska följa CPU-belastningen, det bör inte vara några konstigheter med att ställa in det i BIOS.

Ett litet tips: om du vill nå någon på forumet, sätt ett @ framför namnet (t.ex. @perost). Då får den personen en notis i "Mina citat", och ser lättare att du skrivit något tillbaka.

Supertack. Ska kolla närmare på moderkortet när jag är vid datorn. Vet att det fanns 3-4 olika platser att montera fläktar på. Men då verkar alltså CHA-FAN2 vara det korrekta. Ska kika på det. Och tack för tipset med @användare. Det hade jag inte koll på!