Microsoft tillkännager Project Scorpio – Xbox One för virtuell verklighet

Permalänk
Medlem

De skulle verkligen kallat den för Smith.

Skrivet av evil penguin:

"Highest quality pixels", direkt citat ur E3-presentationen

Låter som något AMD smugit in, de har ju börjat prata om "better pixels" istället för bara "more pixels", dvs öka färgrymden och det dynamiska omfånget som kan visas på en skärm. Det mesta beror ju på skärmen, men en del försvinner också på vägen från kameran.

http://wccftech.com/amd-bringing-better-pixels-to-pc-hdr-and-...

Skrivet av TompiQ:

Redan idag får man ~6 TFLOPS med t.ex. 980Ti. Du kommer inte få en bättre 4K-upplevelse på "Scorpio" än vad ett 1080 särskilt då utvecklarna antagligen siktar på 30fps för en tvättäkta konsolupplevelse.

Den definitiva 4K-upplevelsen fås redan idag på PC.

Skrivet av the squonk:

Polaris 10 är 5.5TFlops med 2304sp, förmodligen är det en "full" variant med 2560sp som ger dessa 6.0TFlops, alltså knappast Vega som bör ge 9-10TFlops. Vad den varianten kommer att kallas när den säljs löst vet ingen, men troligen RX490. Vega ser ut att bli RX580 eller Fury X2.

Minnesbandbredden skvallrar om att det är GDDR5X med 256-bitars buss, alltså blir Scorpio grafikmässigt klart mer kraftull än ett RX480. Det är inte heller omöjligt att den får Zen, och då slår den helt plötsligt 95% av dagens speldatorer i prestanda. Ett rejält hopp från XBone.

Jag tror att 6 TFLOPS inkluderar CPU:n, för så har det varit förut. Så hetsa inte upp er för mycket nu Det lär ju vara en SoC, och glöm att en Polaris 10 får plats i en SoC.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv

Fy fan vad jag garvade! 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

inte oväntat, nu när ps4.5 kommer...

Permalänk

2017 året då konsolerna återigen tog tillbaka kampen med PC, men så klart kan du alltid få bättre hårdvara på en PC. Men jag är ändå taggad inför Scorpion, men jag är mer intresserad av hur spelen kommer fungera i 1080p, om vi får en rejäl prestanda boost med 60 fps.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Jag tror att 6 TFLOPS inkluderar CPU:n, för så har det varit förut. Så hetsa inte upp er för mycket nu Det lär ju vara en SoC, och glöm att en Polaris 10 får plats i en SoC.

Självklart, mitt citat handlar inte om att den nya konsolen kommer ha "grafikprestanda som ett 980Ti", utan bemötte föregående inlägg om att man kommer få 4K-upplevelsen på konsol innan PC, vilket inte är sant då du redan i dag får bättre 4k-prestanda på PC än vad den här konsolen kommer prestera.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master NR200 CPU: AMD Ryzen 9 5950X CPU-Kylare: NZXT Kraken X63 w. 2x Noctua NF-A14 Moderkort: ASUS Crosshair VIII Impact RAM:G.Skill 32Gb DDR4 3600MHz @14.14.14.36 1.45V GPU: ASUS ROG STRIX RTX 3090 OC SSD: 2x WD Black 850 SN850 1TB PSU: Corsair SF750 750W Platinum

Permalänk
Avstängd

Kanske världens snabbaste spelkonsol men den har bara 2tflops bättre prestanda en min 4år gamla dator.

Värdelöst, man kan inte göra konsoler som inte ens matchar nuvarande generation... Då är man ju ute och cyklar som nintendo. Prestandan för priset var dock helt okay, men de är ju bara för konsolen. Sedan ska man ha headsetet, spelen, kontrollerna. jahapp där var de 12 000kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Jag tror att 6 TFLOPS inkluderar CPU:n, för så har det varit förut. Så hetsa inte upp er för mycket nu Det lär ju vara en SoC, och glöm att en Polaris 10 får plats i en SoC.

En 8 core CPU har grovt räknat runt 0,2-0,3 TFlops. Vilket skulle stämma in bra med spekulerade 5,5 TFlops på RX 480. I APU:n kommer CPU-delen bli mindre pga krympt process. Xbox One har också SRAM som tar en massa plats, vilket kommer försvinna. Det har också ryktats att Polaris 10 och 11 har en liten die size, och att de drar väldigt lite. Vi får se, men jag tror inte det är otroligt. Speciellt inte med tanke på att det är slutet av 2017 som gäller.

Permalänk
Medlem

Jag undrar om det här är en så värst bra idé. Risken för MS är att Sony får ett år försprång med en bättre konsol-modell (Xbox One S vs PS4 "Neo") samtidigt som alla Xbone-spel släpps till PC och när väl Scorpio släpps blir det en väldigt dyr maskin för att spela PC-spel på.

Men jag kan ha fel. De stora massorna har dock aldrig räknat teraflops när de bestämt var de ska slänga sin pengar.

Permalänk
Medlem

Det är väl som vanligt, uppskalning från lägre upplösningar.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Kanske världens snabbaste spelkonsol men den har bara 2tflops bättre prestanda en min 4år gamla dator.

Värdelöst, man kan inte göra konsoler som inte ens matchar nuvarande generation... Då är man ju ute och cyklar som nintendo. Prestandan för priset var dock helt okay, men de är ju bara för konsolen. Sedan ska man ha headsetet, spelen, kontrollerna. jahapp där var de 12 000kr.

Vad kommer den kosta? Ska du spela i VR på PC behöver du också headset, spel och kontroll ju.

Jag tycker personligen att uppgraderade konsoler tar bort lite av tjusningen med att köpa konsol istället för pc även om detta i slutet förmodligen kommer gynna oss som spelar på dator.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BerraJobb:

2017 året då konsolerna återigen tog tillbaka kampen med PC, men så klart kan du alltid få bättre hårdvara på en PC. Men jag är ändå taggad inför Scorpion, men jag är mer intresserad av hur spelen kommer fungera i 1080p, om vi får en rejäl prestanda boost med 60 fps.

2017 året då konsolerna gjorde ett försök att komma ikapp PC som återigen sprungit ifrån.
Saken är att PC hårdvara, även om konsolerna hade släppts med top-of-the-notch PC komponenter hade varit kraftfullare inom 6-12 mån.
Fördelen med konsoler är enkelheten och att användarna inte behöver vara lika "tekniska" som man ibland kan behöva vara med datorer. Samt att alla har samma hårdvara så att utvecklare kan optimera för just detta. Något man nu börjar strula till i och med olika hårdvaruversioner av konsolerna.

Jag kan tycka att konsolerna kunde varit lite kraftfullare. Men jag har svårt att tycka att detta är en bra idé.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Någon som vågar gissa på pris? Blir det en "lyx" konsol för 6000+ plus?

Högre vågar de nog inte gå men man vet ju aldrig.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem

Bryr mig faktiskt inte riktigt hur mycket kraftfullare de gör konsolerna. Om de fortsätter skita ut spelen i 30fps @ 720p, enbart för att klämma ut så mycket ögon godis som möjligt. Så det ser bättre ut i promos. Då kommer det fortfarande vara skit.

M$ och $ony behöver sätta hårdare minimum krav på upplösning och framerate i spelen som släpps på deras konsoler.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Mm, förmodligen inte samtidigt.

Hz != FPS

MS har inte sagt att spel ska köras i 4K 60FPS. De har sagt 4K och 60Hz. De har även sagt att utvecklarna bestämmer själva hur de vill använda dessa 6 teraflops. För allt vi vet kan det vara allt från 4K 60FPS för ett enkelt 2D-spel till 720p 120FPS i ett 3D-spel. Utvecklaren bestämmer.

Då kanske ni undrar varför ens nämna 60Hz? Inte alla 4K enheter klarar av 4K i 60Hz detta gäller allt från Blu-ray spelare till TV apparater. Vissa klarar endast av 30Hz pga hårdvara eller HDMI standard.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Avstängd

Vilket headset är väl frågan? Ska den stödja både OR, Vive eller komma med ett eget baserat på Windows Holographic ?

Permalänk
Skrivet av Granter:

Kanske världens snabbaste spelkonsol men den har bara 2tflops bättre prestanda en min 4år gamla dator.

Värdelöst, man kan inte göra konsoler som inte ens matchar nuvarande generation... Då är man ju ute och cyklar som nintendo. Prestandan för priset var dock helt okay, men de är ju bara för konsolen. Sedan ska man ha headsetet, spelen, kontrollerna. jahapp där var de 12 000kr.

Du glömmer att världen inte är svart eller vit. Alla, tex jag vill inte ha en stationär dator. Jag har hållt på med feta gaming datorer nästan hela mitt liv men orkar inte längre. Jag vill ha en enkel låda som bara fungerar under min TV. Jag vill inte ha ett skrivbord med datorskärm och allt sånt. Jag vill ha min konsol i vardagsrummet som jag kan spela på, kolla på film osv. Till allt annat har jag min slimade bärbara dator som i detta fall är en Surface Pro 4.

Tro det eller ej men efter att jag köpte min XB1 satt min dator och samlade damm. Tillslut sålde jag min dator och har inte saknat den ett dugg. Och jag är en oldschool neckbeard PCMR hardcore gamer sedan 95 typ.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Skrivet av Sifear:

Någon som vågar gissa på pris? Blir det en "lyx" konsol för 6000+ plus?

Högre vågar de nog inte gå men man vet ju aldrig.

Jag gissar på mellan 5000 och 6000kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Skrivet av Lexius:

4K gaming gissar på att dom kommer ha en framecap på 45fps man ska helst ha 90fps för vr

Oculus rift är 1080x1200 per öga (2160x1200 totalt). 4K är 3840x2160 pixlar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X, 16 GB RAM, RTX 2080Ti, Meshlicious

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Man kan visst spela i 4K@60FPS med GTX 1080 redan nu.
Kolla https://www.youtube.com/watch?v=ocNbCAkJG1k till exempel.

Så sjukt onödigt att spela Overwatch i 4K. Ett spel som grafiskt ser ut att vara hämtat från Nintendo Gamecube. Sen kan hög upplösning förvisso aldrig vara något dåligt, men det vore bättre om man i högre grad satsade på bildkvalitet, mer kontraster, mer svärta, inom datorspelsbranschen.

Visa signatur

Dator: MSI P67A-C45 B3, Intel Core i5 2500K @ 3,3 Ghz, 16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600Mhz, MSI GTX 970 Gaming 4G, Samsung 850 EVO Series 500GB SSD, 4TB Seagate SATA2, Windows 10. Chassi: Define XL R2 Black Pearl. Monitors: Samsung 28" 4K LED U28E570D + Philips Brilliance 23" TFT Wide.
Inet - gratis frakt

Permalänk
Skrivet av omEn||LabZ:

Oculus rift är 1080x1200 per öga (2160x1200 totalt). 4K är 3840x2160 pixlar.

Nja.. 1080x1200 per öga blir väl ändå 1080x1200 totalt
Eller har jag missförstått hur dom fungerar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toxicator78:

Nja.. 1080x1200 per öga blir väl ändå 1080x1200 totalt
Eller har jag missförstått hur dom fungerar?

Errrr, nej.. Varje öga rendreras separat av GPUn.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Errrr, nej.. Varje öga rendreras separat av GPUn.

Ok.. men då borde väl var som följer 1080x1200 + 1080x1200 = 2160x2400 pixlar. EJ 2160x1080?

Om GPUn behöver rendera två separata skärmar med en viss upplösning, så blir det således dubbla antalet pixlar som behöver renderas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toxicator78:

Ok.. men då borde väl var som följer 1080x1200 + 1080x1200 = 2160x2400 pixlar. EJ 2160x1080?

Om GPUn behöver rendera två separata skärmar med en viss upplösning, så blir det således dubbla antalet pixlar som behöver renderas.

Nej.... Höjden på varje öga är samma. Om du tar två skärmar och sätter dom sida vid sida. Blir höjden då dubbla?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Nej.... Höjden på varje öga är samma. Om du tar två skärmar och sätter dom sida vid sida. Blir höjden då dubbla?

Hehe.. Hmm.. du har rätt. Satt i tänket att de blev motsatt 4k. Och 4k är 4 ggr fler pixlar än 1920x1080.
I dessa fall är de ju ej mer än 2 x (1080x1200)

Så jag drar tillbaka mitt tidigare uttal.

Med allt detta sagt, slog det mig vad låg upplösning de faktiskt är på panelerna. Fick för mig att de snackats om att de åtminstone skulle vara 1920x1080!? Men så blev de tydligen inte.

Permalänk
Skrivet av BerraJobb:

2017 året då konsolerna återigen tog tillbaka kampen med PC, men så klart kan du alltid få bättre hårdvara på en PC. Men jag är ändå taggad inför Scorpion, men jag är mer intresserad av hur spelen kommer fungera i 1080p, om vi får en rejäl prestanda boost med 60 fps.

Tyvärr så kommer ju spelutvecklarna vara tvungna att nerfa sönder spelen för alla spel måste ju kunna köras på de redan nu utdaterade konsolerna.
Jag ser inte dessa nya varianter av konsolerna som en bra sak, jag ser det mer som att det kommer göra den här konsolgenerationen lika lång som föregående generation som resulterar i spelgrafik som sitter fast i tiden och den enda möjlighet till förbättrad kvalitet är högre upplösning.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 Moderkort: MSI Z77A-G45 Grafikkort: GTX770 Processor: i5-3570K@4,3GHz Kylare: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB CL9 SSD: Samsung 830 256GB HDD: WD Black 2TB Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M2 1000W