Deltaco TB-613: Ingen vänster-shift, helt paff, helt mindblown, vad pågår?

Permalänk

Deltaco TB-613: Ingen vänster-shift, helt paff, helt mindblown, vad pågår?

Hej vill bara skriva detta för jag känner mig helt galen på detta:

Deltaco har ett trådlöst tangentbord, TB-613. Det ser ut såhär:

Som ni ser, saknar den en av den mest använda tangenterna: vänster SHIFT tangent!

Hur tänkte de här? Jag kan inte förstå detta fenomen. Det är bokstavligen talat, min mest, nummer 1, ofattbara sak jag har hört eller sett i hela mitt liv. Jag känner mig som en orm som ska lösa en matematisk ekvation, jag kan inte ens fantisera eller tänka om det. Det är helt bortom mig, helt ofattbar, jag kan inte ens omfatta detta koncept. Jag är verkligen helt mindblown. Hade jag haft lika mycket pengar som Markus Persson hade jag erbjudit hälften av min förmögenhet för att chansen att förhöra varenda anställd på Deltaco som varit inblandad och fråga dem varför, hur, vadå, vem, vad pågår???

Hur kan ett stort företag, som Deltaco, sälja tangentbord som saknar den vänstra SHIFT tangenten???

Det kostade typ 120 kr så jag är inte särskilt sur men jag tycker det känns helt ofattbart, kan någon förklara???

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid binda om "< > ; \" till Left Shift och använda den som det oberoende av vilka ikoner som sitter klistrade på knappen.
Autohotkey är ett enkelt sätt att göra det på, men finns många många andra sätt, helt upp till dig.

Visa signatur

Workstation: ASRock Z87 Killer | 4770k@4.2GHz | AMD 7970 x2 CF@1050GHz | 16GB DDR3 @ 1600MHz/CL9 | Corsair HX850 |
Enthoo Primo | D5&Photon 170 | 420+360 Rad 60mm | EK CSQ CPU+GPU+GPU vattenblock
ESXi Server: ASUS P9X79 Deluxe | 3930k | 32GB DDR3 @ 2400MHz/CL10
Audio: M-Stage HPA-2 USB | NAD D3020 | Ultrasone Pro 900 | Hifiman HE-400 | Fostex TH-X00

Permalänk
Skrivet av GamearN^:

Du kan ju alltid binda om "< > ; \" till Left Shift och använda den som det oberoende av vilka ikoner som sitter klistrade på knappen.
Autohotkey är ett enkelt sätt att göra det på, men finns många många andra sätt, helt upp till dig.

Ja och nej, hade det bara gällt spel så skulle det antagligen ha fungerat men jag utbildar mig till programmerare. Det innebär att det är inte bara Left Shift som jag använder mycket av, <>| är också väldigt förekommande.

I slutändan så, nej jag har ingen lust att använda deras tangentbord och den här designen är helt sjuk så jag vill nog försöka undvika Deltaco i all framtid.

Dock så försöker jag förstå hur de tänkte där. Min uppfattning är att majoriteten (eller åtminstone en jämn andel) använder Left Shift snarare än Right Shift när de gör stora bokstäver vid skrivande. Och Caps Lock, nja, till och med min 60 åriga mamma växte ifrån användandet av att Caps Lock för att göra enskilda stora bokstäver. Och varför är deras Högra Shift så gigantisk för? De hade ju utan problem kunnat trycka ner Högra Shift tiill hälften storlek så hade de fått plats med båda Shift tangenterna...

Permalänk
Medlem

håller med, jag behöver mini tangentbord med tråd (snabbare) som har vänster shift-tangent för att spela mina pc spel. autohotkey för tangentomkoppling funkar inte för spel-program, det funkar bara för text-program. jag har tb-601.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag tror att jag har svaret på ditt mysterium.
Det där är ett ANSI tangentbord, och Deltaco ville inte ändra designen för att göra det i Svensk ISO.

Då ANSI har en tangent mindre än ISO layout så måste dom ta bort någon tangent för att <>| knappen ska få plats. Och i detta fall valde dom vänster shift.

Sen att det finns X antal andra knappar som är bättre att ersätta med <>| knappen är ju en annan sak..

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att Deltaco har det här tangentbordet i sitt sortiment längre, som tur är. Men det de har ersatt det med är fortfarande en ANSI-variant med svenska tecken. Nu är det §-tangenten (vänster om 1) som fått bli <>-tangent ....

Jag har använt tangentbordet i första inlägget en gång. Det räcker. Jag blev så förbannat frustrerad att jag ville slänga det i väggen och stampa på det ...

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Får bli snabb i lillfingret och dubbelklicka caps..

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80