Permalänk
Medlem

Cape cora 642 corrosion?

Hej!

Äger för närvarande en Alphacool cape cora 642 (http://www.alphacool.de/xt/product_info.php/cPath/5_34_263/pr...), ett stort aluminium-as, men använder också alphacools kopparblock för att kyla mitt system.

Jag använder även deras vattentillsats (http://www.alphacool.de/xt/product_info.php/cPath/5_54_57/pro...) i vattnet, och min fråga är nu, kommer jag få problem med korrosion?

Jag har en egen åsikt men jag vill ha ett utlåtande från någon annan insatt.

Visa signatur

Keep the pantaloons. Always keep the pantaloons.

Permalänk

Tio år senare och jag skulle gärna vilja ha svar på samma fråga. Sitter och överväger köpa ett svartanodiserat HF 642 för en tystare vardag, men har koppar i resten av systemet. Räcker anodiseringen som barriär?

Måste ju finnas någon här på Sweclockers med erfarenhet av detta kan man tycka

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 3600 | ROG STRIX X470-I | RTX 2070 8GB | Vengeance LPX 3600 16gb | Corsair Force MP600 | Corsair SF450 | Dragonfly black

Permalänk
Medlem

@Drillseargent
Aluminium är riskabelt i loop med koppar i. Det här är lite spekulation av vad jag läst innan men större avstånd mellan en aluminiumkomponent och en koppar dito minskar den galvaniska korrosionen. Tiden utan flöde har förmodligen stor påverkan på korrosionen också. Mest spekulation dock utan att ta fram min gamla kemibok

Skulle rekommendera att du köper något i stuk med MO-RA 360/420 LT. Den lille klarar 200W passivt och är värmetålig upp till 80 grader (normalt maxdelta 55-60). Så en överklockad CPU no problems

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Skrivet av Woods:

@Drillseargent
Aluminium är riskabelt i loop med koppar i. Det här är lite spekulation av vad jag läst innan men större avstånd mellan en aluminiumkomponent och en koppar dito minskar den galvaniska korrosionen. Tiden utan flöde har förmodligen stor påverkan på korrosionen också. Mest spekulation dock utan att ta fram min gamla kemibok

Skulle rekommendera att du köper något i stuk med MO-RA 360/420 LT. Den lille klarar 200W passivt och är värmetålig upp till 80 grader (normalt maxdelta 55-60). Så en överklockad CPU no problems

Tack för bra svar.

Jag vill minnas att Swiftech hade ett vattenblock i alu som de påstod var helt säkert att använda just på grund av anodiseringen. Tycker man borde hittat någon som stött på problem med tanke på hur länge Cape Cora har funnits på marknaden. Datornördar har en tendens att skriva av sig på nätet.

Bakgrunden till min fråga är att jag har planer på att bygga en öppen väggmonterad dator. Snyggt och ganska praktiskt. Radiatorn som redan ligger och väntar är en EK CE 420 . En väldigt trevlig pjäs men jag gick igång på Cape Cora efter att ha läst recensioner - fläktlöst och mindre damm. Radiatorn du föreslår är en riktig best vad det verkar, men då köper jag hellre en till matchande 420 CE för enkelhetens skull.

Tyskarna på aquatuning.de fattar noll. Nu har jag mejlat dom med hjälp av google translate så får vi se hur det går.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ROG STRIX X470-I | RTX 2070 8GB | Vengeance LPX 3600 16gb | Corsair Force MP600 | Corsair SF450 | Dragonfly black

Permalänk
Skrivet av kexofil:

Hej!

Äger för närvarande en Alphacool cape cora 642 (http://www.alphacool.de/xt/product_info.php/cPath/5_34_263/pr...), ett stort aluminium-as, men använder också alphacools kopparblock för att kyla mitt system.

Jag använder även deras vattentillsats (http://www.alphacool.de/xt/product_info.php/cPath/5_54_57/pro...) i vattnet, och min fråga är nu, kommer jag få problem med korrosion?

Jag har en egen åsikt men jag vill ha ett utlåtande från någon annan insatt.

Korrosion har varit en fråga som har diskuterats igenom alla år som vattenkylning har funkat. Vissa menar på att dejoniserat samt destillerat vatten inte kan skapa korrosion medans andra argumenterar för. Själv så skulle jag säga att det är helt omöjligt för det att bli korrosion så länge vattnet är destillerat, detta gäller även då koppar är väldigt korrosivt. Men är du orolig så kan du såklart köpa ett litet Silverfilter så slipper du alla risker.

Visa signatur

Specs: FX6300
GigaByte 970A D3SP med fläktkylda VRM's - 32GB RAM
Asus GTX560Ti
CPU kyld med Noctua NH-U9B utrustad med dubbla fläktar 92mm

Permalänk
Skrivet av harjagmaja:

Korrosion har varit en fråga som har diskuterats igenom alla år som vattenkylning har funkat. Vissa menar på att dejoniserat samt destillerat vatten inte kan skapa korrosion medans andra argumenterar för. Själv så skulle jag säga att det är helt omöjligt för det att bli korrosion så länge vattnet är destillerat, detta gäller även då koppar är väldigt korrosivt. Men är du orolig så kan du såklart köpa ett litet Silverfilter så slipper du alla risker.

Klart man blir orolig, även om prylarna som ska kylas inte är av "senaste modell". Har dödat en del komponenter i mina dagar. Vatten-, peltier- och kompressorkylnig, men det var inga problem som kom smygande direkt. Med slutna färdiga system blev livet enklare.

50% OT:
Lutar nu åt att helt skippa Cape Cora och köra på ursprungliga aktiva radiatorn då Aquatuning är pinsamt dåliga på enkel kundservice. De har misslyckats med att applicera rätt reapris och vägrar inse detta trots fem (!) mejl på både engelska och tyska. Hade annars varit rätt smutt med 3x4 Cape Cora-enheter. Tyst och svalt.

# Dagens i-landsproblem.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ROG STRIX X470-I | RTX 2070 8GB | Vengeance LPX 3600 16gb | Corsair Force MP600 | Corsair SF450 | Dragonfly black

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag har kört 20 coras (2x10) sen 2008, ingen korrosion i mitt system hittils.
Nu håller jag dock på att bygga ett nytt med inbyggda radiatorer, men jag har varit extremt nöjd med mina coras.
De klarade av att kyla min i7 2600K och GTX 780Ti passivt. Sen att jag placerade de i vinkel vid skrivbordet var kanske ingen höjdare, det blev flera liter rövsvett under sommrarna

Mvh
Magnus

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk

@ViZioN:

Läckert! Äntligen lite hands-on i tråden, då har den sin plats i arkivet.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ROG STRIX X470-I | RTX 2070 8GB | Vengeance LPX 3600 16gb | Corsair Force MP600 | Corsair SF450 | Dragonfly black

Permalänk

@Drillseargent:

För lite mer handson så har jag kylt först en 2600k + hd6950 och nu senast 4790k + Gtx 580 passivt med hjälp av 2st seriekopplade Zalman reserator1 kyltorn. Detta har pågått i ungefär 3 år nu och jag har än så länge inte märkt av några problem från att blanda koppar block med aluminiumtorn i loopen. Kan tillägga att tornen är över 1m slang bort från blocken så det påverkar den galvaniska effekten rätt mycket till min fördel.

Permalänk
Medlem

@lanbonden
Varför skulle slanglängden påverka galvaniskt element/korrosion?

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk
Skrivet av ViZioN:

@lanbonden
Varför skulle slanglängden påverka galvaniskt element/korrosion?

Du har främst "två" fall av galvanisk korrosion som är relevant i vattenkylning, det första är när materialen är i direkt kontakt med varandra vilket de förhoppningsvis aldrig är för då borde ingen gå nära den utrustningen och det andra är när de är i kontakt vi en gemensam elektrolyt, i detta fallet destvatten eller eventuellt någon korrosionshämnande lösning.
Destvatten är i princip definitionen av en dålig elektrolyt då den inte innehåller några fria joner och därmed inte är elektriskt ledande. Självklart kommer destvattnet ta upp joner från loopen men det kommer fortfarande vara väldigt rent jämfört med vanligt vatten eller tex saltvatten som leder till mycket korrosion.

Nu har jag inget matematiskt samband på det då vi aldrig räknat på avstånd som en parameter utan det alltid är i "lagom stora" celler när man räknar på det inom kemin men då destvatten inte är ledande eller snarare har väldigt låg elektrisk ledningsförmåga även efter lång tid i en loop så kommer ledningsförmågan bero på avståndet och därmed bör det leda till lägre korrosionshastighet vid längre avstånd.
För att ta ett exempel från verkligheten.Under båtar använder man ofta offeranoder av zink för att förhindra korrosion av vitala delar, det är viktigt att dessa placeras rätt för är de felplacerade så kommer de antingen gå åt onödigt snabbt eller i värsta fall inte göra någon nytta. Hade inte avståndet påverkat hade inte placering av offeranoden spelat roll och vi hade lika gärna kunnat ha ett stort zinkblock i hamnen som skyddade alla båtar.