Bethesda utannonserar Fallout 4 och Doom anpassade för virtuell verklighet

Permalänk
Medlem

VR blir mer och mer intressant

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Källa är min egen åsikt och upplevelse.
Enkelt test är väl att spela något Source-spel (till exempel CS:GO) och sedan skifta maxfps (har jag för mig kommandot heter) från 60 och 120/etc och känna skillnaden.

En film är inte ett spel, det ger inte en rättvis jämförelse.

Läste du mitt inlägg?
"Det enda tillfället då den åsikten kan stämma är ifall spelmotorn är byggd på ett sånt sett att fps:n är bunden till gameloopen som sedan hanterar t.e.x input."

Inlägget du svarade på löd:
"Till er som klagar på att över 60 FPS inte funkar med <titel> så vill jag ställa frågan om ni stör er på att filmer och tv serier ofta är 24-30 fps?"

Efter som han syftade på film, så är det väl inte helt konstigt att tänka sig att du syftar på film?

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Skrivet av Patrik356b:

För övrigt är det ju vive som sätter gränsen för pixel tätheten. Inte motorn i sig. (om vi inte tittar på 4k för varje öga då eller liknande)

Till er som klagar på att över 60 FPS inte funkar med <titel> så vill jag ställa frågan om ni stör er på att filmer och tv serier ofta är 24-30 fps?

Skickades från m.sweclockers.com

Det fungerar nog annorlunda med spel.
Låg fps = oskarpare eller hackigare bild vid snabba rörelser. Därför måste t.ex. filmskaparna göra långsamma panoreringar med kamerorna vid. 24fps film annars ser det hackigt eller suddigt ut beroende på hur långt tid man exponerar varje bildruta.
Därför snabba spel som bilspel och shooters behöver minst 60fps (högre ger ännu mjukare och skarpare rörelser) för att inte se hackigt ut medans långsammare spel kan klara sig på lägre.

Permalänk
Skrivet av Devil May Cry:

Jo :P.
Antalet pixlar är statiskt men hur tydligt de syns beror på applikation/spel/färger man använder.

Iofs kan det påverka. Men det är ju också upp till monitorn.

Skrivet av Myllerman:

Den delen var inte helt seriöst, men det framgår visst inte.

Skrivet av kelthar:

Nä. Till dig som tycker att 24-30 fps är okej, brukar inte du störa dig när man tagit för lite bakpulver i en sockerkaka? Eller var det också helt ojämförligt?

Jag sa aldrig att det var okej. Dock brukar 60 FPS fungera bra imho. De flesta titlar jag spelar kommer inte över 80 fps med v-sync avstängt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av ggalaxyy:

du har tydligen aldrig testat VR. Pixeltätheten i Vive är tillräckligt bra för att sluka dig in i ett skede där du heeelt glömmer såna saker.

Själv har jag ett Oculus Rift CV1 å där tänker ja ständigt på hur pass lågupplöst det är(ska vara den bättre av de två).

Så länge saker är nära dig är det inte lika mkt av ett problem så fort du ska fokusera på nått längre ifrån så blir det väldigt suddigt å pixelerat. Använder det mest till bil spel ännu.

Visa signatur

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Permalänk
Medlem

Det enda positiva med det här är att de kanske äntligen fixar deras spelmotor och gör sig av med vsync kravet, och att spelet går snabbare/saktare beroende på FPS.

Permalänk

Ok ok. Jag kanske införskaffar mig ett headset om pixelfrågan visar sig vara en icke-fråga när headsetet väl har landat på huvudet.
Då är nästa fundering vilket grafikkort som kommer krävas för att kunna leverera 90 fps :S
Gtx 1080 ti?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

För övrigt är det ju vive som sätter gränsen för pixel tätheten. Inte motorn i sig. (om vi inte tittar på 4k för varje öga då eller liknande)

Till er som klagar på att över 60 FPS inte funkar med <titel> så vill jag ställa frågan om ni stör er på att filmer och tv serier ofta är 24-30 fps?

Skickades från m.sweclockers.com

En film som spelas i 24 FPS är STOR skillnad mot ett spel som spelas i 24 FPS, skärpning, det går inte ens att jämföra.

Visa signatur

i7-13700K / Noctua NH-D15 * 2x16GB Kingston 32GB DDR5 5600MHz * KFA2 RTX 4090 SG *
ASUS Prime Z690-A * be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W * Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB * Acer Nitro 32" 4K * Objetive 2 amp+DAC * Antlion MicMod V2 * Philips Fidelio X2. *

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

För övrigt är det ju vive som sätter gränsen för pixel tätheten. Inte motorn i sig. (om vi inte tittar på 4k för varje öga då eller liknande)

Till er som klagar på att över 60 FPS inte funkar med <titel> så vill jag ställa frågan om ni stör er på att filmer och tv serier ofta är 24-30 fps?

Skickades från m.sweclockers.com

Film och spel är inte samma. Film har en naturlig rörelseoskärpa som gör att det ser mjukt ut. Det har inte spel. 60 fps funkar bra på en datorskärm men inte i vr.

Permalänk

@DeFeCT79: @matnojje: se mitt tidigare inlägg ovan.
#16208799

Permalänk
Medlem

Vad roligt
Hoppas på bra stöd för multi-gpu. Jag tror jag skickar iväg ett mail direkt.

Nästa Elder scroll ska bli kul i VR. Roligare att spruta eld med händerna och hugga av huvuden med yxa än att skjuta med moderna vapen

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

@Sebbepojken: Det är nog enklare där än i mer linjära spel, gissningsvis är det därför som Fallout 4 anpassas rakt igenom medans DOOM blir någon specialgjord upplevelse. Man får teleportera sig runt och sedan kan man gå runt inom den omedelbara närheten.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Till er som klagar på att över 60 FPS inte funkar med <titel> så vill jag ställa frågan om ni stör er på att filmer och tv serier ofta är 24-30 fps?

häng dig inte upp i det, film/tv använder en massa jox för att dölja den låga bildfrekvensen, det är den lägsta bildfrekvensen dom kan använda och få ett acceptabelt resultat.
Datorer presenterar en knivskarp bild utan jox, en i taget, och då blir 24-30 alldeles för lite.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Till er som klagar på att över 60 FPS inte funkar med <titel> så vill jag ställa frågan om ni stör er på att filmer och tv serier ofta är 24-30 fps?

Ibland så gör jag det.

Permalänk
Skrivet av frankof:

häng dig inte upp i det, film/tv använder en massa jox för att dölja den låga bildfrekvensen, det är den lägsta bildfrekvensen dom kan använda och få ett acceptabelt resultat.
Datorer presenterar en knivskarp bild utan jox, en i taget, och då blir 24-30 alldeles för lite.

se mitt tidigare inlägg #16208799

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Livsnjutare 😎

DOOM i VR... jag kommer både kräkas OCH inte kunna sova... haha

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av krilleeee:

Själv har jag ett Oculus Rift CV1 [...]

Jag beklagar sorgen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

För övrigt är det ju vive som sätter gränsen för pixel tätheten. Inte motorn i sig. (om vi inte tittar på 4k för varje öga då eller liknande)

Till er som klagar på att över 60 FPS inte funkar med <titel> så vill jag ställa frågan om ni stör er på att filmer och tv serier ofta är 24-30 fps?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är avgrundsdjup skillnad på filmade fps och renderade fps. I film/TV är det en kamera som tagit och spelat in i realtid och sedan paketerat det i 24/30/50 bilder per sekund. All information finns där, men i form av motion blur när bilden rör på sig. Vid tex spel när det rör sig om renderade bilder får du inte med någon information mellan bilderna utan endast en ögonblicks bild och missar all information mellan bilderna. Det upplevs då som hack. Således kan du komma undan med mycket lägre fps i filmat material än renderat och det blir över huvudtaget svårt att jämföra fps med fps.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Skrivet av ggalaxyy:

Jag beklagar sorgen.

haha menade bara att det kan vara ett problem för många. men men.... glömde att det var Sweclockers jag var inne på ber om ursäkt.......

Visa signatur

Datorlåda:CaselabsMerlinSm8.Moderkort:MSI Z170a X Titanium.CPU:6700K.GPU:1080.RAM:32GB 3200mhz Corsair.PSU:EVGA G2850W.SSD:950 Pro RAID0,850evo.Kylning: Alphacool 360+480PP, Swiftech RES,EK block Cpu,Gpu,1D5.Tagentbord:Pok3r.Hörlurar:HD800s,ATH R70X+ Grace M9XX.Skärmar: Asus PG348Q.Datormus: Zowie FK1+.Matta:Qpad:UC90.Mic:Blue Jeti

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Lite prutt blir man över Oculus misslyckande att släppa sina handkontroller (särskilt som jag har en...). Intresset för att utveckla för Riften kommer hinna dö ut...

Fast Oculus stödjer ju allt som utvecklas för SteamVR. Alla artiklar som säger att det får Vive stöd, innebär helt enkelt att stöd finns för oculus. Handkontrollerna kommer, utvecklingen "för Riften" kommer inte påverkas av det då Vive redan har sina kontroller ute och utvecklingen är redan igång

Room-scale fungerar helt felfritt för mig med en kamera, även bortvänd från kameran. Jag monterade kameran på ca 2m höjd (höjden är viktig för att kameran ska se dioderna i nacken även när du är bortvänd och lutar dig fram)

Svårt att se varför man skulle välja Vive när väl oculuskontrollerna väl kommer. Köper man Oculus får man tillgång till allt, det är inte fallet med Vive.

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk

@hölmiz:

Skrivet av Patrik356b:

se mitt tidigare inlägg ovan.
#16208799

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehallq:

Fast Oculus stödjer ju allt som utvecklas för SteamVR. Alla artiklar som säger att det får Vive stöd, innebär helt enkelt att stöd finns för oculus. Handkontrollerna kommer, utvecklingen "för Riften" kommer inte påverkas av det då Vive redan har sina kontroller ute och utvecklingen är redan igång

Room-scale fungerar helt felfritt för mig med en kamera, även bortvänd från kameran. Jag monterade kameran på ca 2m höjd (höjden är viktig för att kameran ska se dioderna i nacken även när du är bortvänd och lutar dig fram)

Svårt att se varför man skulle välja Vive när väl oculuskontrollerna väl kommer. Köper man Oculus får man tillgång till allt, det är inte fallet med Vive.

Första tanken som slår mig är att du faktiskt KAN köpa en vive idag och få den inom en vecka. Oculus har månader i leveranstid fortfarande. Där tappar man rejält försprång. Medans de bråkar med sin produktion så käkar Vive marknadsandelar bara genom kunna leverera produkter. När väl oculus får upp produktionsvolymen och kontrollen dyker upp så lär Vive prisdroppa 2-3k på sitt headset (typ i september någon gång). I detta läge är det inte så mycket att tjäna pengar utan att få så stor marknadsandel som möjligt. Om man går +/- noll nu så kan man dra bra med pengar i generation 2 där alla "Vive" fans kommer köpa samma märke som tidigare.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

Första tanken som slår mig är att du faktiskt KAN köpa en vive idag och få den inom en vecka. Oculus har månader i leveranstid fortfarande. Där tappar man rejält försprång. Medans de bråkar med sin produktion så käkar Vive marknadsandelar bara genom kunna leverera produkter. När väl oculus får upp produktionsvolymen och kontrollen dyker upp så lär Vive prisdroppa 2-3k på sitt headset (typ i september någon gång). I detta läge är det inte så mycket att tjäna pengar utan att få så stor marknadsandel som möjligt. Om man går +/- noll nu så kan man dra bra med pengar i generation 2 där alla "Vive" fans kommer köpa samma märke som tidigare.

Visst, leveranstiderna är riktigt dåliga hos oculus. Men vart får du att HTC Vive kommer prisdroppa 2-3k i september? Har riktigt svårt att se ett sådant prisdropp då det är 25-33% drop, det är mycke på mindre än 6 månader!

Jag har svårt att tro att VR-marknaden avgörs med gen 1 och gen 2. Krävs fortfarande för mycket pengar för att få tillgång till en duglig VR upplevelse (dator inräknat alltså). Om 1-2 år när en motsvarande GeForce 970 rigg + VR headset går för omkring 8000kr (nypris) så kommer den riktiga fighten . Jag tror att Oculus kassa leverans är bortglömd och att HTC finslipat sitt headset så det matchar Oculus i kvalitetskänsla. Sen måste HTC förenkla sin installation, det är betydligt enklare med Oculus, även med Room-scale. Dock tror jag att det blir mer Playstation vs XBox där det inte riktigt är någon klar vinnare.

Nu pratar jag utifrån mina erfarenheter av både headsets.

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem

@ehallq: Du har så rätt, man behöver bara påminnas om det när Touch verkar så långt borta. Fick precis ett passande mail från Oculus där dom promotade alla titlar med Touchstöd. Oh well.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Förstår inte denna hänvisning till ett inlägg med spridda kommentarer på andra inlägg.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Coolt med lite VR spel, synd att F4 är ett skitspel i övrigt. Lätt sämsta Fallout spelet. Tycker de borde satsa på att göra en ny motor från scratch istället och lägga ner någon form av kärlek på storyn. Motorn var kass från start och det verkar inte lönt att bygga vidare på den. Ju mer de lägger till och putsar på den desto värre blir det känns det som?

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900