Vill slänga in en Noctua NF-S12A för bättre luft

Permalänk
Medlem

Vill slänga in en Noctua NF-S12A för bättre luft

Tycker min temp är lite väl hög när jag spelar OverWatch så jag köpte mig en Noctua NF-S12A

Min förta tanke var att sätta den mellan Grafikkort och CPU-kylare är det 3 cm. Noctua är 2,5cm (Montera på pure Rock)

andra är att borra upp ett hål och strömma ut luften eller kanske in?

ser även nu när jag mäter att jag kan sätta den ovanför CPUkylaren att luften går ut, eller bredvid hårddiskarna/grafikkortet. Får bara borra upp ett hål och sätta fläktgaller/filter i chassit.

Eller ska jag bara byta ut stock fläkten på pure rock till min nya noctua?

eller ser ni någon ide?

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Tycker min temp är lite väl hög när jag spelar OverWatch så jag köpte mig en Noctua NF-S12A

Min förta tanke var att sätta den mellan Grafikkort och CPU-kylare är det 3 cm. Noctua är 2,5cm (Montera på pure Rock)

http://i65.tinypic.com/24eb6g3.jpg

andra är att borra upp ett hål och strömma ut luften eller kanske in?
http://i68.tinypic.com/dw8co4.jpg

ser även nu när jag mäter att jag kan sätta den ovanför CPUkylaren att luften går ut, eller bredvid hårddiskarna/grafikkortet. Får bara borra upp ett hål och sätta fläktgaller/filter i chassit.

Eller ska jag bara byta ut stock fläkten på pure rock till min nya noctua?

eller ser ni någon ide?

Märkligt moderkort som inte tillåter CPU kylaren att vändas "rätt".
Och vad är det för chassi ?

Permalänk
Medlem

Ser mest ut som att du har kablar som ligger precis framför alla luftintag? Du kan ju pröva att hänga på den mellan grafikkortet och cpu-kylaren men det är tveksamt om det gör någon skillnad.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Märkligt moderkort som inte tillåter CPU kylaren att vändas "rätt".
Och vad är det för chassi ?

Node 304

Ska jag testa att flytta kablar lite, önskar jag kunde vända på cpu'n

Se om jag kan få luften mot chassi istället för GPU, den tar ju värmen från cpu'n när fläkten båser mot. Men 5mm känns tajt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror också på att lite rerouting på kablarna skulle göra underverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Min första tanke var att sätta den mellan Grafikkort och CPU-kylare är det 3 cm. Noctua är 2,5cm (Montera på pure Rock)

Jag kan ha fel, men jag tror inte det är en bra idé. Då blir det så tajt glipa mellan fläkten och grafikkortet att du bara hindrar luften att passera emellan dem.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

Node 304

Ska jag testa att flytta kablar lite, önskar jag kunde vända på cpu'n

Se om jag kan få luften mot chassi istället för GPU, den tar ju värmen från cpu'n när fläkten båser mot. Men 5mm känns tajt.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Djura:

Tror också på att lite rerouting på kablarna skulle göra underverk.

Glöm att det är kablarna, garanterar att det inte är något problem
https://www.youtube.com/watch?v=YDCMMf-_ASE

Din CPUkylare sitter ju vinklad åt fel håll. Du vill vinkla den så luften från cpun går ut mot fläkten bak, DET kommer göra underverk

Jag har en Evo 212 som sitter precis som jag beskriver i samma chassi som dig

EDIT: verkar ju inte vara något problem att vrida kylaren, här är en bild på samma chassi och kylare som dig

EDIT: En gpu som blåser ut luften bak ala referensstyle är att föredra i ditt chassi. Då drar gpun in frisk luft från mesh-gallret och blåser ut allt ur chassit. Har man som det flesta GPUer, att luften bara körs rak på kortet och ut från alla håll så stannar den varma luften i chassit. I ett trångt chassi kan det skapa problem.

Steg 1, vrid cpufläkten
Steg 2 byt ut ditt grafikkort mot en "blowback" (heter det så?) typ.

Steg 1 kan räcka om. Att dra om kablarna kommer inte påverka temperaturen något

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehallq:

EDIT: verkar ju inte vara något problem att vrida kylaren, här är en bild på samma chassi och kylare som dig
http://cdn.overclock.net/e/ec/500x1000px-LL-ec1270f5_P1013664.jpeg

Det hänger ju på vilket moderkort man har.
Sockeln placeras olika.
Syns ju klart och tydligt att det inte finns plats för TS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehallq:

EDIT: verkar ju inte vara något problem att vrida kylaren, här är en bild på samma chassi och kylare som dig
http://cdn.overclock.net/e/ec/500x1000px-LL-ec1270f5_P1013664.jpeg

Nåja, det som ställer till det i en Node304 är att alla moderkort inte har precis samma placering av CPU. På vissa moderkort fungerar detta, på vissa inte.

:edit: second place, first loser

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det hänger ju på vilket moderkort man har.
Sockeln placeras olika.
Syns ju klart och tydligt att det inte finns plats för TS.

Skrivet av MoNkeY-05:

Nåja, det som ställer till det i en Node304 är att alla moderkort inte har precis samma placering av CPU. På vissa moderkort fungerar detta, på vissa inte.

:edit: second place, first loser

Ah. trökigt.

Jag skulle satsa på att sätta en fläkt på chassit brevid cpufläkten och ha som insug (dvs inte utsug som TS beskriver) samt sätta ett dammfilter där. Då får cpun betydligt bättre luft.

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem

Nåt som TS däremot kunde fundera på är en AIO lösning för CPU'n.
Det frigör ju en hel massa plats samtidigt som dom ju kommer med sin egna chassiventilation.

Permalänk
Medlem

Ser tråkigt ut, men ska titta över flödet med sladdar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehallq:

Glöm att det är kablarna, garanterar att det inte är något problem
https://www.youtube.com/watch?v=YDCMMf-_ASE

Din CPUkylare sitter ju vinklad åt fel håll. Du vill vinkla den så luften från cpun går ut mot fläkten bak, DET kommer göra underverk

Jag har en Evo 212 som sitter precis som jag beskriver i samma chassi som dig

EDIT: verkar ju inte vara något problem att vrida kylaren, här är en bild på samma chassi och kylare som dig
http://cdn.overclock.net/e/ec/500x1000px-LL-ec1270f5_P1013664.jpeg

EDIT: En gpu som blåser ut luften bak ala referensstyle är att föredra i ditt chassi. Då drar gpun in frisk luft från mesh-gallret och blåser ut allt ur chassit. Har man som det flesta GPUer, att luften bara körs rak på kortet och ut från alla håll så stannar den varma luften i chassit. I ett trångt chassi kan det skapa problem.

Steg 1, vrid cpufläkten
Steg 2 byt ut ditt grafikkort mot en "blowback" (heter det så?) typ.

Steg 1 kan räcka om. Att dra om kablarna kommer inte påverka temperaturen något

Kan man vrida och vända Evo 212 hur man vill? Pure Rock är en fast punkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

http://www.gigabyte.com/fileupload/product/2/4745/8980_big.jpg

Ser tråkigt ut, men ska titta över flödet med sladdar

Skickades från m.sweclockers.com

Kolla klippet jag länka. Sladdarna påverkar ingenting, ska mycket mycket till innan sladdarna gör något.

Skrivet av downup:

Kan man vrida och vända Evo 212 hur man vill? Pure Rock är en fast punkt

Jag har för mig det, bara vrida fästet 90 grader, har för mig att det är symetriskt. Dock blir jag osäker när jag kollar på bilden du posta, du har uppenbarligen inte en symmetrisk montering av kylare, kan vara att AMD-moderkort kanske inte är symmetriska i det avseendet. :/ (har ingen erfarenhet av AMD)

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem

Testat nu

halva fläkten blåser ut över grafikkortet typ

Innan extrafläkten

efter extra

----------

Testade lite snabbt nu, ska rensa upp kablar när jag ska inskaffa nya ram, har ju 4st 2.5 diskar i inte lätt ;p VIll även byta ut främre fläktar mot Noctua 80mm. men så jäkla dyra!

cirkus 10c grader på CPU'n!