Permalänk
Inaktiv

Datanät i villa

Hej!

Gör en stor förändring av kåkens datanät hemma. Har ett sutteränghus (2-plan+vind)

Tanken är att flytta upp nuvarande router (technicolor) från telia upp på vinden och där kunna ha ett multimedia skåp eller dataskåp, och gå ut till respektive rum från multimediacentralen på vinden!

Vi vill komma ifrån den slarviga kabeldragningen från rum till rum med böjda internetkablar bakom dörrfoder och massa åldrade hubar och diverse switchar som går från rum till rum.

Frågan är då: ska jag dra upp en cat 6 kabel och mata technicolor routern? är det det bästa alternativet eller finns det något bättre?

För ifrån routern blir en kabel till en stor 24 portars switch och ifrån switchen till en patchpanel och från panelen till rummen! Det kommer bli en stor uppgradering från nuvarande nät oavsett.

Hur bör jag göra? Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193183:

Hej!

Gör en stor förändring av kåkens datanät hemma. Har ett sutteränghus (2-plan+vind)

Tanken är att flytta upp nuvarande router (technicolor) från telia upp på vinden och där kunna ha ett multimedia skåp eller dataskåp, och gå ut till respektive rum från multimediacentralen på vinden!

Vi vill komma ifrån den slarviga kabeldragningen från rum till rum med böjda internetkablar bakom dörrfoder och massa åldrade hubar och diverse switchar som går från rum till rum.

Frågan är då: ska jag dra upp en cat 6 kabel och mata technicolor routern? är det det bästa alternativet eller finns det något bättre?

För ifrån routern blir en kabel till en stor 24 portars switch och ifrån switchen till en patchpanel och från panelen till rummen! Det kommer bli en stor uppgradering från nuvarande nät oavsett.

Hur bör jag göra? Mvh

Du låter routern vara där den är. Sedan drar du en kabel till platsen där du tänker att samla alla dina kablar.
Det finns ingen anledning att flytta på routern.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Rekordmedlem

Om du ska dra kabel så är cat 6 installationskabel lämpligt, sätt upp vägguttag i rummen och en patchpanel i serverrummet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Gjorde ungefär samma sak när jag renoverade, cat6 med centrum på vinden.

Föreslår att du drar minst 2 kablar till varje uttag (du kan ju få för dig o använda kopparn till andra saker som video, telefon, audio etc).

Routern behöver du som sagt inte flytta på, ha den nära din externa anslutning så slipper du springa på vinden varje gång det strular.

Permalänk
Inaktiv

Har färdigdragen cat6 i Flex slang, och schneider exxact utp datauttag med lexcom rj45, 2 uttag per rum är precis vad jag tänkt redan. Routern vill jag nog ha på vinden ändå för att ha allt på samma ställe, men det återstår att se. Men antar det bara är att dra upp en cat6 från fiber konvertern upp till routern och det är vad som behövs.

Om jag nu bestämmer mig för att ha routern på vinden. Vet inte ännu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193183:

Har färdigdragen cat6 i Flex slang, och schneider exxact utp datauttag med lexcom rj45, 2 uttag per rum är precis vad jag tänkt redan. Routern vill jag nog ha på vinden ändå för att ha allt på samma ställe, men det återstår att se. Men antar det bara är att dra upp en cat6 från fiber konvertern upp till routern och det är vad som behövs.

Om jag nu bestämmer mig för att ha routern på vinden. Vet inte ännu

Skickades från m.sweclockers.com

Klart du kan ha routern på vinden om du vill, men hur många portar har den och räcker det till alla uttag du tänkte sätta upp? Som någon skrev tidigare är det lika bra att dra 2 kablar till varje rum, om du inte redan har köpt vägdosor med bara 1 kontakt såklart då är det ju lite sent att komma på den idén nu. Men i vilket fall som helst så kan du alltid köpa en switch senare och flytta ner routern till källaren igen om du skulle få slut på uttag. Du får ju räkna bort ett också för kablen som kommer från källaren så N-1 i portar på routern.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av deegan:

Klart du kan ha routern på vinden om du vill, men hur många portar har den och räcker det till alla uttag du tänkte sätta upp? Som någon skrev tidigare är det lika bra att dra 2 kablar till varje rum, om du inte redan har köpt vägdosor med bara 1 kontakt såklart då är det ju lite sent att komma på den idén nu. Men i vilket fall som helst så kan du alltid köpa en switch senare och flytta ner routern till källaren igen om du skulle få slut på uttag. Du får ju räkna bort ett också för kablen som kommer från källaren så N-1 i portar på routern.

Routern är ju en sketen technicolor från telia. Den har 4 portar tror jag.

Ja jag har köpt väggdosor med 2 datauttag i varje som blir en per rum. Jag drar färdigdragen datakabel (2st) i slang på vinden till respektive rum.

Routern har vi aldrig haft i källaren den är i vardagsrummet på övervåningen precis bredvid där inkommande fiber sitter på väggen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Det är rätt ointressant hur många portar routern har så länge den har minst en, för att få lämpligt antal portar använder man en switch.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Det är rätt ointressant hur många portar routern har så länge den har minst en, för att få lämpligt antal portar använder man en switch.

Instämmer, svarade bara på ovanstående kommentar då han frågade hur många portar routern hade. Förstod inte varför då en routers portar lär aldrig räcka till en hel kåk med 2-uttag i varje rum. Men en fråga kräver ett svar 😄

Tanken är ju att istället ha EN bra switch för alla uttag i kåken och inte 23 switchar och hubar från vägg till vägg i något som liknar ett riktigt luffarnät.

Tack @mrqaffe

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193183:

Instämmer, svarade bara på ovanstående kommentar då han frågade hur många portar routern hade. Förstod inte varför då en routers portar lär aldrig räcka till en hel kåk med 2-uttag i varje rum. Men en fråga kräver ett svar 😄

Tanken är ju att istället ha EN bra switch för alla uttag i kåken och inte 23 switchar och hubar från vägg till vägg i något som liknar ett riktigt luffarnät.

Tack @mrqaffe

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är lite trött idag, läste inte att du hade tänkt sätta en 24p switch på vinden. Ignorera mitt medelande.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av deegan:

Jag är lite trött idag, läste inte att du hade tänkt sätta en 24p switch på vinden. Ignorera mitt medelande.

Ingen större fara skedd deegan 😊
Jag är bara tacksam att du tar dig tid att svara ändå, med dina idéer och synvinklar på >mitt< problem.
Mvh Leo

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193183:

Har färdigdragen cat6 i Flex slang, och schneider exxact utp datauttag med lexcom rj45, 2 uttag per rum är precis vad jag tänkt redan. Routern vill jag nog ha på vinden ändå för att ha allt på samma ställe, men det återstår att se. Men antar det bara är att dra upp en cat6 från fiber konvertern upp till routern och det är vad som behövs.

Om jag nu bestämmer mig för att ha routern på vinden. Vet inte ännu

Skickades från m.sweclockers.com

Eftersom du behöver WAN porten på routern till fiber uttaget/modemet kommer det kräva att du tar en av de två eth jacken för den kopplingen om du har routern på vinden. Om du inte har något problem med att förlora det jacket är det inga problem, den enda situation jag kan tänka mig är om du har behov av att dra icke-typisk data över ett av jacken (video, audio, etc etc).

Permalänk
Medlem

En annan sak att tänka på är hur varmt det blir på vinden på sommaren.
Själv så kan jag inte sätta något där uppe då utrustningen skulle grillas när solen står på.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Danne:

En annan sak att tänka på är hur varmt det blir på vinden på sommaren.
Själv så kan jag inte sätta något där uppe då utrustningen skulle grillas när solen står på.

Hej 😊 Men elektronik klarar minusgrader rätt bra vad jag vet, och mår egentligen bara bra av det. Värme däremot är inte bra men en switch ger väldigt lite värme ifrån sig så tror inte jag lär få några problem under 60 grader. Går väl att sätta in en liten temp styrd datafläkt i mediacentealen som blir på vinden i värsta fall mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tippar på att du lär få över 60 grader på en vind en varm sommardag , speciellt när värmen isolerar sig ... typ det är varmt en längre tid

Permalänk
Medlem

Du förkortar livslängden på dina prylar så fort du passerar 35C. Att låta det vara 60C är inte att rekommenderar, speciellt om du använder konsumentprylar.

Det finns utrustning som ska klara "heta rum", men de kostar.

EDIT: D-Link switch som kostar cirka 1000 kr
Operating Temperature
0 ̊ to 40 ̊

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lansen:

Tippar på att du lär få över 60 grader på en vind en varm sommardag , speciellt när värmen isolerar sig ... typ det är varmt en längre tid

Kan det bli så varmt tro? Men det klart det är ju som du säger det isolerar sig en varm dag. Men det är det bästa stället att ha multimedian på för mig tyvärr.. Om jag inte ska dra ner allt i något skåp inne i huset då.. Tål att tänkas på i alla fall. Tack för ditt svar mvh Leo

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BrusE:

Du förkortar livslängden på dina prylar så fort du passerar 35C. Att låta det vara 60C är inte att rekommenderar, speciellt om du använder konsumentprylar.

Det finns utrustning som ska klara "heta rum", men de kostar.

EDIT: D-Link switch som kostar cirka 1000 kr
Operating Temperature
0 ̊ to 40 ̊

Jag förstår.. Tål verkligen att tänkas på! Får se om jag kommer upp med någon bra lösning på värmeproblemet. Tack mvh Leo

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193183:

Kan det bli så varmt tro? Men det klart det är ju som du säger det isolerar sig en varm dag. Men det är det bästa stället att ha multimedian på för mig tyvärr.. Om jag inte ska dra ner allt i något skåp inne i huset då.. Tål att tänkas på i alla fall. Tack för ditt svar mvh Leo

Skickades från m.sweclockers.com

Är ju inte svårare än att du slänger upp en termometer på vinden och kikar till den en varm dag innan du köper in något

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TiasE:

Är ju inte svårare än att du slänger upp en termometer på vinden och kikar till den en varm dag innan du köper in något

Där kom du med något smart! 😀 Frågan sedan är ju på vintern... Det kanske blir under nollan där uppe och visst en fläkt är ju inget problem på sommaren men sen på vintern behöva ha någon värmekälla för att hålla switchen inom operating temperature range verkar omständigt haha! Får se hur jag gör. Mvh Leo

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193183:

Där kom du med något smart! 😀 Frågan sedan är ju på vintern... Det kanske blir under nollan där uppe och visst en fläkt är ju inget problem på sommaren men sen på vintern behöva ha någon värmekälla för att hålla switchen inom operating temperature range verkar omständigt haha! Får se hur jag gör. Mvh Leo

Jag tror inte du behöver oroa dig för vintertemperaturen. Hus läcker rätt mycket värme till vinden, och förutsatt att du inte har tvärdrag där uppe, så kommer det klara sig bra med ett skåp till grejerna. En pissig trälåda ställd på gårdsplanen med en 25w switch i håller nog värmen över nollan den med, så räknar du in värmen utrustningen avger borde du hamna tryggt i rätt temp på vintern.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av -=Mr_B=-:

Jag tror inte du behöver oroa dig för vintertemperaturen. Hus läcker rätt mycket värme till vinden, och förutsatt att du inte har tvärdrag där uppe, så kommer det klara sig bra med ett skåp till grejerna. En pissig trälåda ställd på gårdsplanen med en 25w switch i håller nog värmen över nollan den med, så räknar du in värmen utrustningen avger borde du hamna tryggt i rätt temp på vintern.

B!

säg inte det...

beror nog snarare på hur gammalt huset är...

snackar vi 100-200år+ så kan du nog lätt få minusgrader på vintern där uppe.

bodde själv i ett gammalt stockhus för massa år sedan där det kunde gå ner mot 7 grader i rummen vintertid om man inte hade värmen igång med värmen igång låg det mellan ca 16-18°c vid -10°c.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

bodde själv i ett gammalt stockhus för massa år sedan där det kunde gå ner mot 7 grader i rummen vintertid om man inte hade värmen igång med värmen igång låg det mellan ca 16-18°c vid -10°c.

Fast jag misstänker att det inte är speciellt representativt för genomsnittshuset i det här landet... Bor man med vind som är så pass dragig att den faktiskt går under 0'an med utrustningen i drift där uppe, har man antagligen andra problem, och behöver bygga in utrustningen för att skydda den mot svalbon, ryssen, och råttor.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av -=Mr_B=-:

och behöver bygga in utrustningen för att skydda den mot svalbon, ryssen, och råttor.

Hahaha.

Skämt åsido. Det är en mexitegel villa från 60.
Får kasta upp en termometer som någon nämnde tidigare här i forumet och se till att tempen inte överstiger 40 grader. Blir svårt att veta hur kallt det kan bli på vintern där uppe.

Hade varit ganska bra att ha grejorna där uppe men för att inte ta någon risk kanske jag borde tänka om och skicka upp ett 50 rör genom taket och ner i någon garderob/data rack och dra ner kabeln i huset igen. Hmm..

Mvh Leo

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rouge of Darkness:

säg inte det...

beror nog snarare på hur gammalt huset är...

snackar vi 100-200år+ så kan du nog lätt få minusgrader på vintern där uppe.

bodde själv i ett gammalt stockhus för massa år sedan där det kunde gå ner mot 7 grader i rummen vintertid om man inte hade värmen igång med värmen igång låg det mellan ca 16-18°c vid -10°c.

Det är nog som @Mr.B säger att det inte är speciellt vanligt att man bor i ett sådant gammalt hus. Men samtidigt då så förekommer det väl. Men några 7 grader är det då inte i mitt hus vintertid. Vintertid med värme har vi runt 22-24 grader inne. Så som någon nämnde tidigare lär det vara en del värme som stiger upp på vinden.

Vi håller samtidigt på och byter takfotsbrädor och tilläggsisolerar lite här och var så det lär verka positivt på temperaturen på vinden på vintern! Mvh Leo

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon193183:

Det är nog som @Mr.B säger att det inte är speciellt vanligt att man bor i ett sådant gammalt hus. Men samtidigt då så förekommer det väl. Men några 7 grader är det då inte i mitt hus vintertid. Vintertid med värme har vi runt 22-24 grader inne. Så som någon nämnde tidigare lär det vara en del värme som stiger upp på vinden.

Vi håller samtidigt på och byter takfotsbrädor och tilläggsisolerar lite här och var så det lär verka positivt på temperaturen på vinden på vintern! Mvh Leo

Skickades från m.sweclockers.com

ja då ska de nog vara rätt lugnt.

men i värsta fall får du väl sätta dit en gammal hedlig 20-60W "rumsvärmare" i skåpet som hjälpvärmer om de blir för jäkla kallt där uppe.

går ju även sätta via vanlig rumstermostat så den släcks och tänds efter behov baserat på tempen i skåpet.
https://www.conrad.se/Termostat-f%f6r-kopplingssk%e5p-TH-H%2f...

typ så att lampan tänds om det går under 10-15°c eller nått i skåpet och släcks vid 18-20°c de ger ju typ 90% värme å 10% ljus.

finns även keramiska värmelampor till typ terrarier men typ samma grej som en vanlig glödlampa fast den lyser inte.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rouge of Darkness:

ja då ska de nog vara rätt lugnt.

men i värsta fall får du väl sätta dit en gammal hedlig 20-60W "rumsvärmare" i skåpet som hjälpvärmer om de blir för jäkla kallt där uppe.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/3a/Gluehlampe_01_KMJ.jpg/190px-Gluehlampe_01_KMJ.jpg

går ju även sätta via vanlig rumstermostat så den släcks och tänds efter behov baserat på tempen i skåpet.
https://www.conrad.se/Termostat-f%f6r-kopplingssk%e5p-TH-H%2f...

typ så att lampan tänds om det går under 10-15°c eller nått i skåpet och släcks vid 18-20°c de ger ju typ 90% värme å 10% ljus.

finns även keramiska värmelampor till typ terrarier men typ samma grej som en vanlig glödlampa fast den lyser inte.

Det var inte så dumt det du 😊! Om man nu bestämmer sig för att ha det på vinden. Bra lösning under vinterhalvåret faktiskt. Annars får man väl ha något isolerat skåp! Mvh Leo

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon193183:

Det var inte så dumt det du 😊! Om man nu bestämmer sig för att ha det på vinden. Bra lösning under vinterhalvåret faktiskt. Annars får man väl ha något isolerat skåp! Mvh Leo

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror inte du behöver vara så orolig för vintern, extravärme behövs nog inte utan är det väldigt kallt räcker det troligen att se till att den är täckt eller står i ett litet skåp, egenvärmen lär räcka för att hålla den kondensfri och igång.
När elektroniken blir för kall brukar oscillatorer uppföra sig illa men -10C brukar vara ok och en liten låda som är igång och inte har "bra kylning" lär hålla sig varmare än så om det inte är svinkallt.
Det är nog ett större problem att ta upp ett 50mm hål för kablage, det måste tätas för att undvika kallras och kondens.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Som referens: Vi har en vanlig mexitegelvilla från sent -60 och har en termometer där som loggar. Tilläggsisolerad upp till 50cm och välventilerat vid takfoten, det lilla som läcker upp ska ventileras bort relativt fort för att slippa mögel och skit. Vi brukar ha nära utomhustemperaturen under kalla månader. Dvs det finns dagar då det är under 20 minus på vinden eftersom vi bor i Dalarna... Runt 35-40 de varmaste dagarna när det är 30-35 ute. Solen ligger på taket hela dagarna i princip. Betongpannor. Jag skulle inte placera elektronik där

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Deimos:

Som referens: Vi har en vanlig mexitegelvilla från sent -60 och har en termometer där som loggar. Tilläggsisolerad upp till 50cm och välventilerat vid takfoten, det lilla som läcker upp ska ventileras bort relativt fort för att slippa mögel och skit. Vi brukar ha nära utomhustemperaturen under kalla månader. Dvs det finns dagar då det är under 20 minus på vinden eftersom vi bor i Dalarna... Runt 35-40 de varmaste dagarna när det är 30-35 ute. Solen ligger på taket hela dagarna i princip. Betongpannor. Jag skulle inte placera elektronik där

Intressant... Har för mig att det blir rätt kallt på vår vind med. Fasen... Får ta och tänka om. Måste nog bli inne ändå då på något bra ställe. I någon garderob eller ett fristående 19" rack alternativt ett snyggt skåp med glasdörr och ett 50 rör upp på vinden med en bred kanelkanal ner på vägen ner i skåpet.

Tack för informationen @Deimos

Skickades från m.sweclockers.com