skärm: bra lågprisvariant & mellanpris? för digital målning/edit, musik, ej spel

Permalänk
Medlem

skärm: bra lågprisvariant & mellanpris? för digital målning/edit, musik, ej spel

Tjena,samsung 245b var en gång i tiden en skärm som man utropade till att vara mycket för pengarna. jag har fortfarande den skärmen och gillar den helt ok fortfarande. å andra sidan har jag inte haft någon annan att jämföra med. har det "skett" nåt egentligen som gör att jag kommer att fråga mig "hur kunde jag sitta med sån gammal modell"?

finns det idag någon/några sådan "självklar" bra monitor som erbjuder väldigt bra bild för billig peng?

jag ska använda skärmen till att: måla, rita, 3d, audio och video editering, inte spela spel (kommer jag undan billigare då?)
vill gärna ha stabil/stillsam bra färg och detaljrik och inte under 24 tum, gärna större.

om jag kunde få två alternativ vore det grymt: ett "mycket för liten peng" och ett steget över. strunta helt skärmar över 4.000, jag har annat jag vill lägga pengar på för närvarande och kan i så fall hanka mig fram med vad jag har nu.

många tack för input

Permalänk
Medlem

Jag har själv funderat över att köpa Dell Ultrasharp U2515H (Prisjakt)

25"
1440P
Kalibrerad IPS out of the box

Sweclockers recension

La till swecs recension också.
Visa signatur

3900X | Dark Rock Pro 4 | X570 Aorus Elite | RTX 2080S | 16GB Trident Z 3200MHz CL14 | RM750X v2 | 970 NVMe | 860 Sata |

Permalänk
Medlem

U2515H är ett alternativ men har ganska begränsat färgomfång. U2413 visar nästan hela AdobeRGB-omfånget (99%) men är snäppet mindre och har lägre upplösning. Priset är ungefär samma.

http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2413.htm

Större än så med bra färgåtergivning blir nog svårt att hitta.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@zarkov: Dell UltraSharp UP2516D ska ha 99% adobeRGB och kan fås för runt 3k just nu. Skulle den kunna vara något?

Visa signatur

3900X | Dark Rock Pro 4 | X570 Aorus Elite | RTX 2080S | 16GB Trident Z 3200MHz CL14 | RM750X v2 | 970 NVMe | 860 Sata |

Permalänk
Medlem

@nawidek: ja, jag hittade den häromdagen och efterlyste erfarenheter i den här tråden: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1430323-dell-up2516h

Den verkar dock för ny för att någon skall ha testat den än, det kom bara några generella kommentarer om Dell-skärmar men inget modellspecifikt. Såg att Dustin skall få in den snart, jag är bra sugen.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@zarkov:

Funderar mellan den och U2515H. Kommer troligen välja U2515H eftersom jag personligen inte arbetar i AdobeRGB.
Såg en del negativa trådar om UP2516D, speciellt i sRGB läget.

Verkar som ett rejält lotteri när man köper Dell-skärmar tyvärr.

Visa signatur

3900X | Dark Rock Pro 4 | X570 Aorus Elite | RTX 2080S | 16GB Trident Z 3200MHz CL14 | RM750X v2 | 970 NVMe | 860 Sata |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nawidek:

@zarkov:

Funderar mellan den och U2515H. Kommer troligen välja U2515H eftersom jag personligen inte arbetar i AdobeRGB.
Såg en del negativa trådar om UP2516D, speciellt i sRGB läget.

Verkar som ett rejält lotteri när man köper Dell-skärmar tyvärr.

Ajdå, det var ju inte roligt att höra. Vad är det för problem folk haft?

Vad skall man titta efter för fel om man köper en Dell-skärm?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@zarkov: Skärmen fick grova missfärgningar på vitt i sRGB men vet inte hur vanligt problemet är.
Färgjämnhet och backlight-bleed varierar väldigt mycket mellan olika exemplar. (Av den erfarenheten jag fått)

@Alexis_A Ska du använda skärmen för hobby-syften utan att det ska printas ut etc så rekommenderar jag fortfarande U2515H.
Wide-gamut skärmar och AdobeRGB behöver man sätta sig in i lite mer för att få nytta av det.

Visa signatur

3900X | Dark Rock Pro 4 | X570 Aorus Elite | RTX 2080S | 16GB Trident Z 3200MHz CL14 | RM750X v2 | 970 NVMe | 860 Sata |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nawidek:

@zarkov: Skärmen fick grova missfärgningar på vitt i sRGB men vet inte hur vanligt problemet är.
Färgjämnhet och backlight-bleed varierar väldigt mycket mellan olika exemplar. (Av den erfarenheten jag fått)

Som jag förstått så är det inte ovanligt om man tittar på sRGB-bilder med AdobeRGB-inställningar. Vad jag kunnat läsa mig till så kan man växla mellan olika färgrymder så åtminstone i teorin kan man ha sRGB aktivt till vardags och växla till Adobe för färgkritiskt arbete.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.