Nvidia säljstartar Geforce GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Tror ni allt ska bli billigare och billigare hela tiden? Hur mycket tror ni dom lagt ner på att pressa ner från 28nm till 14nm?

Angående det så tror jag nog att de äldre korten också har fått äta R&D budget på de nya. Det är ju inte så att de kom på dem över en natt. Så det köper jag inte alls.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

problemet e ju att det inte e först å främst grafikkorten som kostat 2 miljarder att utveckla utan allt som med pascal att göra beräkningskort/bilskiten/quadro m.m då det ändå verkar som att pascal ändå är otrotligt snarlik maxwell fast med påklistrade saker som smp bla, å jag tror även att det e rätt så överdrivet då de garanterat även räknat in R&D för Volta som eg skulle släppas efter maxwell å inte det mellanting va har nu med pascal.

så kostnaden för grafikkorten e nog inte så hemsk som vissa vill få oss att tro.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

@kelthar: Maxwell la grunden för Pascal-det är min teori

Visa signatur

|Intel I7 4790K / Corsair H80i GT/EVGA GTX 980 Ti / Gigabyte Z97 Gaming3 / EVGA 750 W / Fractal Design Define R4 / Kingston HyperX 8 GB / Kingston SSDnow v300 120GB /Western Digital HD1TB/

Permalänk
Medlem
Skrivet av legend78:

@kelthar: Maxwell la grunden för Pascal-det är min teori

Kollar man på datablocken så är Pascal identisk med Maxwell. Jag skulle likna detta med Intels Tick Tock strategi dvs att Pascal är ett Tick, vilket motsvarar en krympning av Maxwell till 14nm FinFet och lite små justeringar. Tock är en ny arkitektur, vilket i det här fallet kommer att vara Volta.

Permalänk
Skrivet av Campaigner:

När jag köpte kort 2011 så kostade GTX 560 1500kr - 2200kr, GTX 570 2500kr - 3300kr o GTX 580 från 4000kr - 5500kr om jag minns rätt.

Fan hände egentligen?

Cirka 10% inflation, en köpstarkare målgrupp samt mindre konkurrens hände.

Permalänk
Skrivet av DST:

problemet e ju att det inte e först å främst grafikkorten som kostat 2 miljarder att utveckla utan allt som med pascal att göra beräkningskort/bilskiten/quadro m.m då det ändå verkar som att pascal ändå är otrotligt snarlik maxwell fast med påklistrade saker som smp bla, å jag tror även att det e rätt så överdrivet då de garanterat även räknat in R&D för Volta som eg skulle släppas efter maxwell å inte det mellanting va har nu med pascal.

så kostnaden för grafikkorten e nog inte så hemsk som vissa vill få oss att tro.

Håller med dig. Jag tror de nämnde att det kostade miljarder bara för att folk skulle försvara deras prishöjning åt dem. (Foliehatt på )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Känns som en repris från förra året.
Nvidia visar och släpper sina kort.
Många köper då årets uppgradering.
Då någon månad efter som först är Amd redo att komma med sina kort.

Menar du Fury då eller?
Känns lite som att denna generation från AMD har lite mer skoj pris/prestanda/watt att erbjuda.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spelgubbe:

Att ribban höjts så mycket har bara med founder's edition att göra. Om inte founder's edition fanns skulle man inte vilja lägga sig så pass långt över priset på nvidias nu sällsynta referenskort, för då skulle man förlora köpare till nvidia.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag förstår inte varför så många vill skylla partnertillverkarnas priser på FE. nVidia har sannolikt ett "baspris" som de säljer kortet för till konsumenter och partnertillverkare. Lägg på den vanliga (ungefärliga) vinstmarginalen på det och priset landar på ca 599$. nVidia släpper även sin egen version av GTX 1080 (Founders Edition) som släpps lite tidigare men kostar 100$ mer för att inte konkurrera ut sina egna partnertillverkare...det priset ligger på 699$. Många vill ha det nya "bästa" först, och betalar villigt 100$ extra för FE.

Sedan släpper partnertillverkarna sina kort, och då det inte finns någonting som kan konkurrera prestandamässigt samt att de får alla kort i första leveransvågen sålda oavsett pris, så väljer de att lägga på ytterligare 50-100$ på priset. Deras eget påslag är en ren vinst som de själva väljer att göra, inget annat. De hade kunnat gjort likadant oavsett ifall nVidia släppt en FE eller inte, oavsett vad nVidia har för riktpriser.

Detta är anledningen till att priserna kommer sjunka inom några månader, då färre slutar betala onödiga överpriser och tillgången till kort stiger, d v s när den riktiga konkurrensen om konsumenterna börjar. Det finns ingen sådan konkurrens nu.
Detta upprepas nu med GTX 1070, och kommer säkert upprepas fler gånger vart efter partnertillverkarna "lyckas" klocka upp korten högre och högre. Sedan kommer GTX 1080Ti och spektaklet kan börja om igen.

Det som kommer kunna påskynda processen är när AMD kommer ut med de första korten, och mer därtill när vi får information om Vega, dess pris, prestanda samt släppdatum. Innan dess så finns det bara en enda anledning till att priserna kommer ligga så högt, och det är ni köpglada konsumenter, ingen annan.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av spelgubbe:

Att ribban höjts så mycket har bara med founder's edition att göra. Om inte founder's edition fanns skulle man inte vilja lägga sig så pass långt över priset på nvidias nu sällsynta referenskort, för då skulle man förlora köpare till nvidia.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför skulle inte folk köpa billigare kort med bättre kylare?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

@Wiggin: När kommer nvidia att sälja sitt referenskort då? Man kan ju bara köpa founder's edition, fortfarande...

Visa signatur

Processor: Intel i5 3570K @ 4,5 GHz | Kylare: CM Hyper 212 Evo | Grafikkort: EVGA GTX 970 SSC | Chassi: HAF 922 Svart | Mobo: Asus P8Z77-V | RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16 GB (4x4GB) | SSD01: 250GB Samsung 840 EVO | SSD02: 1TB Samsung 850 EVO | Nätagg: Corsair 850 W

Permalänk

@ClintBeastwood: Det är väl bara för partners att undercutta founder's edition med 1 krona så har man åstadkommit det. Inte mycket billigare kan man dock tycka

Visa signatur

Processor: Intel i5 3570K @ 4,5 GHz | Kylare: CM Hyper 212 Evo | Grafikkort: EVGA GTX 970 SSC | Chassi: HAF 922 Svart | Mobo: Asus P8Z77-V | RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16 GB (4x4GB) | SSD01: 250GB Samsung 840 EVO | SSD02: 1TB Samsung 850 EVO | Nätagg: Corsair 850 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av spelgubbe:

@Wiggin: När kommer nvidia att sälja sitt referenskort då? Man kan ju bara köpa founder's edition, fortfarande...

Samma kort, kallar det bara för FE som jag förstått det. Däremot har ett flertal partnerkort börjat säljas här, som t ex Asus's Strix kort på Webhallen

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Här kan man ju t ex se vad EVGA's kort säljer för, vilket endast skiljer 10$ från vad nVidia gick ut med från början:
EVGA's kort/priser

Deras billigaste variant är i princip en FE vad gäller prestanda på pappret, fast 90$ billigare. Så där stämmer ju prisbilden som nVidia först sa nästan på pricken. Den verkar dock inte finnas tillgänglig i Sverige än vad jag kan se.

En annan sak som också är lite intressant är ju hur återförsäljarna prissätter korten här i Sverige. Tittar man på EVGAs kort på t ex Webhallen (Inet verkar ha exakt samma prisbild) så kan man ju se helt andra priser än vad som står listat på EVGAs hemsida.

EVGA GeForce GTX 1080 = EVGA --> $609.99
EVGA GeForce GTX 1080 ACX 3.0 = EVGA --> $619.99
EVGA GeForce GTX 1080 8GB SC Gaming ACX 3.0 = 7390 kr <-- Webhallen/EVGA --> $649.99
EVGA GeForce GTX 1080 8GB FTW Gaming ACX 3.0 = 7490 kr <-- Webhallen/EVGA --> $679.99
EVGA GeForce GTX 1080 Founders Edition = 7699 kr <-- Webhallen/EVGA --> $699.99

Sammanfattningsvis verkar dollarn konvertera olika beroende på vara eller så har våra svenska återförsäljare rätt lösa tyglar på sina påslag

Oavsett vilket så lär priserna droppa en del framöver. nästan inga butiker här har några 1080 på lager än, och så länge som lagerhyllorna är tomma så lär priserna vara oförändrade. Först när priserna sjunker kommer partnertillverkarna börja slåss om konsumenterna genom:
A. Prissänkningar, vilket de lär ha goda marginaler till.
B. Bättre OC/kylning på korten...har inte sett någon nå högre än Asus 1936MHz i boost än, vilket är lite underligt då jag vill minnas att nVidia själva sa sig snabbklocka upp ett 1080 under presentationen till över 2100 MHz.

Får se hur långt mitt tålamod sträcker sig helt enkelt

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Hjälpsam

@Wiggin: Verkar vara som att man får ta dollarpriset gånger 11 för att få kronpriset numera.
Gamla tumregeln med 10 gånger dollar gäller tydligen inte längre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@Wiggin: Verkar vara som att man får ta dollarpriset gånger 0,11 för att få kronpriset numera.
Gamla tumregeln med 0,1 gånger dollar gäller tydligen inte längre.

Då blir det billigt;)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Heinel:

Då blir det billigt;)

Skickades från m.sweclockers.com

Doh!

Korrigerat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@Wiggin: Verkar vara som att man får ta dollarpriset gånger 11 för att få kronpriset numera.
Gamla tumregeln med 10 gånger dollar gäller tydligen inte längre.

Precis, men uppenbarligen finns det en del utrymme för svenska återförsäljare att lägga på lite som de vill också.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB