Permalänk
Medlem

Fördelarna med TWRP?

Hejsan,

Som jag förstått det så är detta med TWRP verkligen nått riktigt bra, men tror inte jag förstått fördelarna helt med den och undrar om någon kan upplysa mig lite.
Jag har lagt in TWRP i min Samsung S7 så jag kunde roota och köra customrom, men finns det fler fördelar?
Hur exakt funkar det där med backuperna? Om jag tar backup via TWRP vad är det som backas upp? Och jag antar jag borde spara den backupen på annan plats än just telefonen om nått går fel?
Har också förstått att man ska kunna byta mellan ROMs eller uppgradera till ny version utan att förlora sina inställningar/data på telefonen, men hur gör man då? Kör med OnTheEdge på min Samsung S7 och tog ner en nya version som jag flashade in och då wipades min data, vilket jag inte trodde det skulle göra för man har just TWRP?

Så om någon kan förklara detta med uppgradering av ROMs / backups så hade jag varit väldigt tacksam.
Eller hur jag använder TWRP på bästa sätt för att dra nytta utav dess fördelar.

Mvh
Lehto

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

TWRP är ett verktyg för att bla flasha nya ROM och göra backups på din nuvarande konfigurering.
Byter du ROM helt så kan du använda Titanium Backup rör att göra backuper på appar och dess data (konfigurering) och sedan lägga in på den nya ROM:n.

Lite lätt förklarat.

Permalänk
Medlem

om jag också minns rätt med twrp så kan man ta en backup på ens NAND, vilket kan vara otroligt viktigt om allt går käpprätt åt helvete

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Backupen du gör är bara ett "snapshot" av partitionerna. Så om du återställer dem så har du tillbaka telefonens tillstånd precis som när du gjorde dem.

/boot här ligger kerneln
/system operativsystemet
/data inställningar och appar du installerat.
/cache som partitionen heter
/recovery där twrp ligger (ett eget väldigt basic operativsystem)

Återställer du bara /data partitionen så har du inställningar o appar tillbaka. Men har du bytt rom så kan det strula med gamla inställningar som inte funkar ihop med nya.

Customroms (zipfil) flashas vanligen från recovery. Medans du i samsungs fall får använda t.ex odin för att manuellt lägga in samsungs mjukvara.
Vissa roms raderar /data partitionen automatiskt för att de inte är kompatibla med tidigare version. Detta bestäms av skriptet i zipfilen o inte av twrp.

Har du backup så kan du återställa tidigare /data partition. Men det finns en riska att du hamnar i bootloop.