ASUS garanti/support, någon som har erfarenheter?

Permalänk
Medlem

ASUS garanti/support, någon som har erfarenheter?

Köpte mig en sprillans ny skärm till jobbet, en MG279Q och upptäckte direkt vid inkoppling att den sannolikt har ett pixelfel.
Efter lite meck med en apatisk telefonsupport och diverse inskickade bildbevis så säger ändå supporten att "jo, detta är ett garantiärende så gör en RMA ansökan så skickar vi ut en ersättningsskärm till din arbetsplats och hämtar den gamla".

Sagt och gjort så gör jag detta. Hittar webbforumlär nr2 där jag fyller i ungefär samma sak som tidigare men nu med skillnaden att jag fyller i ett casenummer som supporten gett mig där dom skrivit att det är ok.

Får sedan följande svar från deras "verkstad".

"***OBS! DETTA EMAIL GÅR INTE ATT SVARA PÅ***
*********************************************
Bästa ASUS kund,

Ni har fått avslag på eran RMA-ansökan. Detta för att felet du upplever, mest troligen är ett insekt, inte pixlar. Insekt som lyckas ta sig in i skärmen, är tyvärr inte något som täcks av garantin.
"

Har sedan dess varit i kontakt med deras level 1 support som nu ändrat sig och säger att det inte är ett garantiärende men att jag ändå kan försöka att fylla i en RMA ansökan igen i hopp om att jag får ett annat svar. Dom har heller ingen möjlighet att påverka detta för att dom inte har någon kontakt med verkstaden. Efter ett långt samtal med supporten där jag ges 3 alternativ..

1. Gör en ny RMA ansökan och hoppas på det bästa.
2. Skicka in ett klagomål på deras webbplats (det går då till supportlevel 2) men enligt servicekillen kommer det sannolikt inte hjälpa.
3. Betala för en service där dom inte kan ge ett pris mer än att det kommer kosta pengar då det inte täcks av garantin.

Level 1 kan heller inte eskalera case till level 2 då "dom inte jobbar så".

Testade alternativ 1 och fick avslag på RMA igen, så ska testa på alternativ två ikväll. Trist att behöva sitta med sånt här utanför jobbtid.

Jag är inte ute efter en massa ersättningskrav eller plåster på såren, vill bara ha en skärm som inte har pixelfel eller pixelliknande fel.
Shit happens, saker görs av människor och ibland går saker fel, det är därför man har garanti.

Någon som varit med om något liknande och har några bra uppslag på hur man bollar det vidare?

Permalänk
Medlem

@reverend benny: Om det inte är för sent så betala inte fakturan, bestrid den med motivering att Ni fått en defekt produkt.

Under avsnitt ASUS LCD Monitor Bright/Dark Dot Warranty Table kan du läsa vad som gäller för din skärm.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Köpte mig en sprillans ny skärm till jobbet, en MG279Q och upptäckte direkt vid inkoppling att den sannolikt har ett pixelfel.
Efter lite meck med en apatisk telefonsupport och diverse inskickade bildbevis så säger ändå supporten att "jo, detta är ett garantiärende så gör en RMA ansökan så skickar vi ut en ersättningsskärm till din arbetsplats och hämtar den gamla".

Sagt och gjort så gör jag detta. Hittar webbforumlär nr2 där jag fyller i ungefär samma sak som tidigare men nu med skillnaden att jag fyller i ett casenummer som supporten gett mig där dom skrivit att det är ok.

Får sedan följande svar från deras "verkstad".

"***OBS! DETTA EMAIL GÅR INTE ATT SVARA PÅ***
*********************************************
Bästa ASUS kund,

Ni har fått avslag på eran RMA-ansökan. Detta för att felet du upplever, mest troligen är ett insekt, inte pixlar. Insekt som lyckas ta sig in i skärmen, är tyvärr inte något som täcks av garantin.
"

Har sedan dess varit i kontakt med deras level 1 support som nu ändrat sig och säger att det inte är ett garantiärende men att jag ändå kan försöka att fylla i en RMA ansökan igen i hopp om att jag får ett annat svar. Dom har heller ingen möjlighet att påverka detta för att dom inte har någon kontakt med verkstaden. Efter ett långt samtal med supporten där jag ges 3 alternativ..

1. Gör en ny RMA ansökan och hoppas på det bästa.
2. Skicka in ett klagomål på deras webbplats (det går då till supportlevel 2) men enligt servicekillen kommer det sannolikt inte hjälpa.
3. Betala för en service där dom inte kan ge ett pris mer än att det kommer kosta pengar då det inte täcks av garantin.

Level 1 kan heller inte eskalera case till level 2 då "dom inte jobbar så".

Testade alternativ 1 och fick avslag på RMA igen, så ska testa på alternativ två ikväll. Trist att behöva sitta med sånt här utanför jobbtid.

Jag är inte ute efter en massa ersättningskrav eller plåster på såren, vill bara ha en skärm som inte har pixelfel eller pixelliknande fel.
Shit happens, saker görs av människor och ibland går saker fel, det är därför man har garanti.

Någon som varit med om något liknande och har några bra uppslag på hur man bollar det vidare?

Reklamera varan snarast!
Om den var så redan när du kopplade in skärmen anses varan felaktig vid avlämnandet.
https://lagen.nu/1990:932#P20S1

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

@Brainsplitter: Företagsköp. Då gäller inte konsumentköplagen. Vad som anses som fel är också lite otydlig. TS borde publicera bilden så vi kan bilda oss en uppfattning.

typo
Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@Dr.Mabuse: Ops my bad, för mycket text så reagerade inte att det stod till företaget. :/

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

http://imgur.com/ezZMqcf

Ovan är en bild.

Det är den svarta ovanför musen som jag anser är felet.
Tittar man på det från sidan så ser man att pixelfelet, eller det pixelliknande felet som nog är en mer korrekt formulering ligger bakom musen. D.v.s. djupare in i panelen.

Permalänk
Medlem

@reverend benny: Eftersom skärmen är ny, defekten har en relativt central placering samt att det verkar vara fråga om skräp (?) som funnits sedan från leverans så är det ingen att diskutera, skärmen skall bytas.
Någon på supporten har nog haft otur när denna tänkte och inte riktigt förstått att det handlar om en helt ny skärm.
Nu har det kanske löst sig ändå. Vore intressant med en uppdatering i ärendet.

Tips! Citera alltid så vi hittar tillbaka.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

@reverend benny: Eftersom skärmen är ny, defekten har en relativt central placering samt att det verkar vara fråga om skräp (?) som funnits sedan från leverans så är det ingen att diskutera, skärmen skall bytas.
Någon på supporten har nog haft otur när denna tänkte och inte riktigt förstått att det handlar om en helt ny skärm.
Nu har det kanske löst sig ändå. Vore intressant med en uppdatering i ärendet.

Tips! Citera alltid så vi hittar tillbaka.

Liten uppdatering....

Verkstaden som Asus verkar ha som partner vägrade ju som bekant att ta emot skärmen som garanti, och efter några turer med Asus supporten så ändrade dom den godkända RMA;n till ej godkänd då verkstaden inte vill ta emot skärmen.
Denna typ av fel (insekt var deras förklaring efter bilderna) då gäller inte garantin.

Dom vet att skärmen är helt ny och efter några samtal med supporten så var det enda svaren att
1. "Vi är ledsna, men vi kan inte göra något"
2. "Du får betala för service"
eller 3. "Du kan testa att skicka in ett generellt klagomål från websidan och skriva där vad ditt problem är"

Jag valde att gå på leverantören istället som är ATEA som köper genom Captech som återkom i förra veckan med det glada beskedet att Asus tar emot skärmen (efter jag skickat in serienummer och bilder). Jag behövde bara göra en RMA på deras websida.

Sagt och gjort så gjorde jag detta och fick tillbaka ett svar på eftermiddagen att RMA inte godkänd. Att detta inte täcks av garantin och att ärendet eskalerats upp på Europanivå där dom där beslutat att denna typ av fel inte täcks av garanti.

Orkade inte hålla på och bråka med deras supportsnubbar så bollade tillbaka till Atea, dom får dra detta vidare.

Som du skrev Dr.Mabuse, det är ett solklart garantifall, men ASUS vägrar ta emot den.
Har varit supertydlig från start, och man fyller även i detta i RMA ansökan när skärmen köptes och att felet funnits från start.

Vi får se vad som händer i veckan...fortsättning följer.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid hållit ASUS högt sedan jag började bygga PC-maskiner för en 20 år sedan, och är bara intresserad av att få en fungerande skärm utan pixelliknande fel. Vi snackar inga ersättningsanspråk eller liknande.
Hur det är blir framöver så blir det nog inga fler ASUS prylar, denna hantering och ovilja att hjälpa till slår nog det mesta jag varit med om.

Det jag inte förstår är varför ASUS bråkar om ett uppenbart garantiärende.

Permalänk
Medlem

Detta måste vara något av det absurdaste jag läst... Okej att det inte räknas som pixelfel om en insekt tagit sig in mellan panelen, men de borde ändå kunna ta in den eftersom skärmen är ny, svårt att hävda handhavandefel? De bör rimligtvis ta in den för goodwill?

Supporten och garantin hos Asus skärmar ter sig förskräcklig, minns tråden om alla döda/frysta 1440p 144hz skärmar de pumpat ut (http://m.sweclockers.com/forum/trad/1351979-asus-rog-swift-g-...)
Stå på dig! Absurditet bortom reson detta.... Asus håller sällan den kvalitet de så lätt förknippats med

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

Liten uppdatering....

Verkstaden som Asus verkar ha som partner vägrade ju som bekant att ta emot skärmen som garanti, och efter några turer med Asus supporten så ändrade dom den godkända RMA;n till ej godkänd då verkstaden inte vill ta emot skärmen.
Denna typ av fel (insekt var deras förklaring efter bilderna) då gäller inte garantin.

Dom vet att skärmen är helt ny och efter några samtal med supporten så var det enda svaren att
1. "Vi är ledsna, men vi kan inte göra något"
2. "Du får betala för service"
eller 3. "Du kan testa att skicka in ett generellt klagomål från websidan och skriva där vad ditt problem är"

Jag valde att gå på leverantören istället som är ATEA som köper genom Captech som återkom i förra veckan med det glada beskedet att Asus tar emot skärmen (efter jag skickat in serienummer och bilder). Jag behövde bara göra en RMA på deras websida.

Sagt och gjort så gjorde jag detta och fick tillbaka ett svar på eftermiddagen att RMA inte godkänd. Att detta inte täcks av garantin och att ärendet eskalerats upp på Europanivå där dom där beslutat att denna typ av fel inte täcks av garanti.

Orkade inte hålla på och bråka med deras supportsnubbar så bollade tillbaka till Atea, dom får dra detta vidare.

Som du skrev Dr.Mabuse, det är ett solklart garantifall, men ASUS vägrar ta emot den.
Har varit supertydlig från start, och man fyller även i detta i RMA ansökan när skärmen köptes och att felet funnits från start.

Vi får se vad som händer i veckan...fortsättning följer.

Hej!

Jag har pratat med vår support och ärendet blev idag godkänt, på riktigt. Skärmen kommer klassas som DOA och du kommer därför få en helt ny ur kartong, hemkörd troligtvis idag. Du ska ha fått bekräftelse på din arbetsmail.

Precis som du säger hade ärendet överklagats långt upp i vår ledning. Stora företag som vårat har regler som ska följas och sånt här kan ta lång tid att få igenom. Vi som jobbar på ASUS med support och kundkontakt vill verkligen alltid kundens bästa, och idag kunde vi leverera på den fronten.

Har du några privata frågor gällande ditt ärende kan du skriva ett PM, annars finns vi här på forumet en stund till innan semstern.

MVH
ASUS Alexander

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Alexander:

Hej!

Jag har pratat med vår support och ärendet blev idag godkänt, på riktigt. Skärmen kommer klassas som DOA och du kommer därför få en helt ny ur kartong, hemkörd troligtvis idag. Du ska ha fått bekräftelse på din arbetsmail.

Precis som du säger hade ärendet överklagats långt upp i vår ledning. Stora företag som vårat har regler som ska följas och sånt här kan ta lång tid att få igenom. Vi som jobbar på ASUS med support och kundkontakt vill verkligen alltid kundens bästa, och idag kunde vi leverera på den fronten.

Har du några privata frågor gällande ditt ärende kan du skriva ett PM, annars finns vi här på forumet en stund till innan semstern.

MVH
ASUS Alexander

Kunden har fått kämpa med näbbar och klor för att få hjälp med en sådan självklar sak som att få en felfri vara vid leverans och Ni slår Er för bröstet och påstår att Ni "levererar" efter att i flera omgångar vägrat ta Ert ansvar. Det är en så urbota dumt att det förslår!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

@reverend benny: Kul att det löste sig. Trist dock att ödmjukhet och förmågan att rannsaka sig själva lyser med sin frånvaro.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Har en ASUS dator g751 , som ja ska lämna in för andra gången, förmodligen bara lite skit i fläktarna då den är onormalt varm i "idle". Det har aldrig varit problem med garanti, därmemot garantiupplevelsen är inget vidare då man haft med apple och göra.

Apple skickar ut kartong, upphämtning, du följer ärendet hela tiden.

Asus skickar ut lapp du ska skria ut, sen gäller de och packa som fan för minst 5cm annars täcker de inget om den går sönder, däremot när de skickar tillbaka den så kvittar det tydligen då de skickade i min orginallåda. Plus klistermärken vid datorns tangentbord som efter 1 år fortfarande har klister kvar fy fan.

Gjorde misstaget och vira handdukar plus påse , kartong plus den låg i orignallådan som var riktigt fin med bra fack för allt. När ja fick tillbaka den skickar de den i orginalkartong endast som givetvis är fraktskadad. Datorn var dock hel.
Dock hade de inte lyckats få styrplattan tillbaka helt utan sticker upp någon mm.

Dåligt helt enkelt. Men de fixade datorn, kostade ju bara 20.000kr !