Jag vill lära mig programmera, men hur?!

Permalänk
Medlem

Jag vill lära mig programmera, men hur?!

Hejsan!

Jag vill gärna lära mig att programmera men jag vet inte vart jag ska börja. Jag undrar om ni kan rekommendera några appar eller program där man lärsig ifrån grunden. Kanske något program framtaget för barn? Bara för att verkligen få lära sig grunderna först. Jag vet inte heller vilket språk som skulle vara bäst att lära sig först. Kan man lära sig grunden i något språk och sedan förstå grunden i alla?

Jag har laddat ner en app som heter programming hub, men jag förstår inte ens vart man ska börja i den appen 😛

Alltså vart kan jag som en riktig nybörjare lära mig att programmera?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@jri87: Codeacademy har en riktigt bra hemsida där du kan lära dig programmera!
Håller på att lära mig HTML & CSS just nu riktigt kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xete:

@jri87: Codeacademy har en riktigt bra hemsida där du kan lära dig programmera!
Håller på att lära mig HTML & CSS just nu riktigt kul!

Tack jag ska in och kolla!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det är betydligt enklare att föreslå språk om du vet ungefär vad du vill uppnå/vill göra.
Vill du utveckla :
- enkla statiska webbsidor?
- dynamiska och serverbaserade webbsidor? -
- ios appar? -
- Android appar?
- Klientbaserade desktop program?
osv..

Permalänk
Medlem

Ladda hem

https://www.visualstudio.com/en-us/products/visual-studio-exp...

Bästa IDE för att koda lite vad som. För att bli duktig behöver man kunna flera olika tekniker. Om du är helt grön, så börja med HTML/CSS och Javascript. Javascript är grunden i både webbappar och vanliga webbsidor idag. Sen kan du bygga på med databas/SQL och REST tjänster - när du är varm i kläderna.

Finns hur mkt kurser som helst, t.ex. på Channel9 på microsoft och på Youtube

Lycka till!

mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativejeff:

Det är betydligt enklare att föreslå språk om du vet ungefär vad du vill uppnå/vill göra.
Vill du utveckla :
- enkla statiska webbsidor?
- dynamiska och serverbaserade webbsidor? -
- ios appar? -
- Android appar?
- Klientbaserade desktop program?
osv..

Jag är lite sugen på att skola om mig till systemutvecklare. alltså bygga skräddarsydda program för alla möjliga olika funktioner. Men också appar skulle vara riktigt kul

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Ladda hem

https://www.visualstudio.com/en-us/products/visual-studio-exp...

Bästa IDE för att koda lite vad som. För att bli duktig behöver man kunna flera olika tekniker. Om du är helt grön, så börja med HTML/CSS och Javascript. Javascript är grunden i både webbappar och vanliga webbsidor idag. Sen kan du bygga på med databas/SQL och REST tjänster - när du är varm i kläderna.

Finns hur mkt kurser som helst, t.ex. på Channel9 på microsoft och på Youtube

Lycka till!

mvh Lazze

Tack Lazze ska in och kolla!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://codecombat.com är ett kul spel där man lär sig programmera

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jri87:

Jag är lite sugen på att skola om mig till systemutvecklare. alltså bygga skräddarsydda program för alla möjliga olika funktioner.
Skickades från m.sweclockers.com

Den här är bra att börja med.
https://www.youtube.com/watch?v=KkMDCCdjyW8&list=PL84A56BC7F4...

Språket är Java, beror lite på var du bor men verkar finnas mest jobb för Java språket där ute om du nu vill arbeta som det. Det generella rådet är att du lär dig ett språk väldigt bra, blir inte så svårt att gå över till andra språk efter det, istället för att hoppa mellan olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel:

https://codecombat.com är ett kul spel där man lär sig programmera

Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Den här är bra att börja med.
https://www.youtube.com/watch?v=KkMDCCdjyW8&list=PL84A56BC7F4...

Språket är Java, beror lite på var du bor men verkar finnas mest jobb för Java språket där ute om du nu vill arbeta som det. Det generella rådet är att du lär dig ett språk väldigt bra, blir inte så svårt att gå över till andra språk efter det, istället för att hoppa mellan olika.

ok tack! tror du java är det "vanligaste" språket? om man ens kan säga så. Hur är det med Java, är inte det påväg bort för att ersättas med HTML5?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jri87:

ok tack! tror du java är det "vanligaste" språket? om man ens kan säga så. Hur är det med Java, är inte det påväg bort för att ersättas med HTML5?

HTML5 ersätter inte java det är inte ens i närheten HTML5 kan däremot ersätta flash.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jri87:

ok tack! tror du java är det "vanligaste" språket? om man ens kan säga så. Hur är det med Java, är inte det påväg bort för att ersättas med HTML5?

Du kan läsa lite om Java på Wikipedia, Java och HTML är helt olika saker. Kanske förknippar du Java med Javascript, men även dessa två är olika saker. Men kort sagt; Nej Java är här för att stanna rätt många år till. Vilket språk du väljer behöver du inte lägga så stor vikt vid just nu, det är inte särskilt viktigt. Men jag hade satsat på Java, ett populärt språk som du kan göra mycket med och det finns mycket material och tutorials till hjälp.

Det enklaste är om du tar hem en så kallad IDE, integrated development enviroment. Du kan se det som word fast med verktyg för kod. IDE:n abstraherar bort (förenklar) kodningen något och gör att du kan fokusera mer på själva kodningen. Du kan ju använda notepad och sedan exekvera filerna via cmd, men det kan kännas jobbigt för nybörjare. Eller ja, för erfarna också.

Såhär kan du börja:
Dra ner Eclipse eller IntelliJ, kanske följ en (youtube) tutorial för detta.
Använd tutorials och experimentera och skapa program. Att bara göra övningar är inte speciellt kul imo. Sätt upp ett mål, gör t ex en miniräknare, kalender, texteditor eller vad det nu än kan vara. Appar är väldigt kul, men jag skulle vilja påstå att du behöver en del programmeringskunskaper innan du börjar med detta.

Permalänk
Inaktiv

Java, HTML5, JavaScript, SQL, Python, C, C++, C# med flera är alla helt olika saker och kommer inte att ersättas av något annat inom de närmsta åren. Det är bara att välja det som passar och sen lära sig det.

Det största programmeringsspråket för tillfället är Java, som kommer att vara kvar i många år till. Det går inte att ersätta ett programmeringsspråk bara sådär.

Jag rekommenderar dig att tänka efter vad du vill åstadkomma innan du börjar. Då vet du vad du är ute efter. Vill tillägga att varken HTML, HTML5 eller CSS är några programmeringsspråk.

Ställ fler frågor så ska jag svara så gott jag kan. Vill tillägga att jag absolut inte är en duktig programmerare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vill inte vara den, men just denna frågan är med i "Läs detta innan du skapar en ny tråd" tråden som den vanligaste frågan...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att börja med .NET, förslagsvis C#. Mycket eftersom C# är relativt enkelt att komma igång med. Börjar du sedan dessutom (beroende på vad du vill göra) att programmera för webben så kan du med fördel använda ASP.NET för server-side programmering i C#. Om du däremot är mer intresserad av låg-nivå programmering, dvs. nära hårdvaran, rekommenderar jag istället att du börjar med C/C++ (kolla även in Arduino, vilket kanske faller dig i smaken). Vilket programspråk du än väljer att börja med spelar dock, enligt min mening, mindre roll då du relativt enkelt kan lära dig fler språk vartefter. Det viktigaste är att lära sig grunderna, vilket oftast inte skiljer nämnvärt språken emellan.

Permalänk
Visa signatur

Live and let live.

Permalänk
Medlem

När jag blev sugen på att börja koda hoppade jag på ett program på KTH. Det tog mig 3 år, men nu är jag en vass native programmerare. Förutsatt att du inte tänker sätta dig i skolbänken igen skulle jag rekommendera följande.
Sikta in dig på ett språk, generella rekommendationer som det är svårt att få fel är: C/C++, Java, C#
Köp en nybörjarbok, de har ungefär samma innehåll oavsett författare och språk (min åsikt), men kolla ändå recensioner. Utöver den fakta du behöver brukar de ha bra övningar med lösningsförslag på bokhemsidan.

Det första hindret du kommer stöta på är att sätta upp din utvecklingsmiljö. Kör du visual studio och C/C++ kommer det vara väldigt smärtfritt, dock är språket lite mer disciplinkrävande än andra.
Java kräver att du laddar ner JDK (Java dev kit), kanske JRE också (Java runtime enviroment). C# har jag ingen erfarenhet utav.

Men sen är det bara att läsa, testa och fula runt med språket. Du börjar lära dig när du tänker "undrar vad som händer om jag gör så här..".

Om du läser en bok eller en blogg eller whatever, skriv av all kod, kompilera och försök göra en egen twist på det. Eller ännu bättre försök ha sönder koden, ge den en input som får allt att balla ur. Lista ut varför, skriv om koden mer robust.

För att sammanfatta, i början är valet av språk ganska oviktigt, du ska lära dig grunderna inte skriva den mest skalbara eller snabbaste koden. Du kommer böka lite med att få miljön att funka men googla så kommer det lösa sig. Böcker är fortfarande bra källor även om de kostar (blocket är ett tips).

Permalänk
Medlem
Skrivet av jri87:

Hejsan!

Jag vill gärna lära mig att programmera men jag vet inte vart jag ska börja. Jag undrar om ni kan rekommendera några appar eller program där man lärsig ifrån grunden. Kanske något program framtaget för barn? Bara för att verkligen få lära sig grunderna först. Jag vet inte heller vilket språk som skulle vara bäst att lära sig först. Kan man lära sig grunden i något språk och sedan förstå grunden i alla?

Jag har laddat ner en app som heter programming hub, men jag förstår inte ens vart man ska börja i den appen 😛

Alltså vart kan jag som en riktig nybörjare lära mig att programmera?

Tack på förhand!

Man kan ju gå olika vägar, en del börjar med något nybörjarvänligt språk och det kan vara bra på sitt sätt. Du skulle kunna ta en titt på denna tutorial i java gjord av caveofprogramming. Den är väldigt lugn och metodisk och jag tycker den är bra för en som vill börja med programmering och välja java som första språk.

https://www.youtube.com/playlist?list=PL9DF6E4B45C36D411

Gå igenom alla de korta filmerna, de är c:a 10min-en kvart och 47 st tror jag. Då tycker jag att du ska ta en titt på den jättebra kursen online i java på mooc.fi. Det är ett finskt universitet som gjort en toppenpryl, övningar på deras website och en färdig miljö där man utför övningarna i ett bra interface.

http://mooc.fi/courses/2013/programming-part-1/

Om du tycker att Java känns för komplicerat rekommenderar jag att börja med boken head first programming using python som är en lättfattlig bok om programmering i allmänhet. De använder python för att ge exempel.

http://shop.oreilly.com/product/9780596802387.do?CMP=ILC-hf1s...
(den finns säkert på fler siter)

Visa signatur

/M

Permalänk

Jag skulle vilja lära mig att göra ios appar, har några ideer men det enda jag kan göra är simpla bat filer haha.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem

Det enklaste språket att börja med skulle jag vilja säga är C#.
Finns väldigt mycket tutorials att följa, dokumentation i överflöd och så är senaste versionerna av Visual Studio och Xamarin helt gratis.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2