Permalänk
Medlem

intel i5 6600k klocknings problem

hej jag kör just nu med intel i5 6600k och det går inte klocka upp den något. kan det vara moderkortet som är problemet eller är det något annat ? för de kvittar vad ja pillar på i bios så ändras inget har försökt få den till iaf 4Ghz eller 4.1 men det går inte att röra något och cpu.n ska vara upplåst.

som moderkort kör jag ett msi b150 gaming m3. men har funderingar att gå över till z170. men tycker de är falsk marknadsförning då det står klart och tydligt att de ska finnas oc genie. men den valmöjligheten finns inte i bios.

och som det är nu har jag bra klockings möjligheter inom tempraturer i alla fall då jag ligger på 21-26 grader i idle och 35 i load.

någon som har förslag eller lösningar eller erfarenheter av detta.

Permalänk
Medlem

Du kan inte överklocka med B150 moderkort då multipliern (CPU Ratio) är låst på dessa. Det enda sättet att överklocka K-CPU:er är att skaffa ett Z-moderkort, i ditt fall ett Z170.

Det du kan försöka göra är att överklocka m.h.a. BCLK, men detta kommer inte ge dig en lika bra överklock som med CPU Ratio.

EDIT: Vart har du läst att det moderkortet har OC Genie?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@xizy1992: Du behöver ett moderkort med Z170 chipset, du måste byta moderkort, du kan inte överklocka med B150 även om processorn är upplåst.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Icte: okej då vet jag blir att skaffa z170 som jag annade står klart och tydligt på kartongen tex men inget jag hade planer på att göra då jag köpte det. men men får ta det med en nypa salt står även i handboken att det går att pilla med cpu ratio men dom rekommenderar att andvända sig av (( game boost ))

Permalänk
Medlem
Skrivet av xizy1992:

@Icte: okej då vet jag blir att skaffa z170 som jag annade står klart och tydligt på kartongen tex men inget jag hade planer på att göra då jag köpte det. men men får ta det med en nypa salt står även i handboken att det går att pilla med cpu ratio men dom rekommenderar att andvända sig av (( game boost ))

Tyvärr så är det så, allt för att få produkten att se så "cool" och användbar ut! Men ja, skaffa ett Z170 så kommer du 100% garanterat att få överklocka

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

@Icte: ja det var ju typiskt haha får väl andvända mig av detta moderkort och bygga en backup dator och skaffa mig ett z170 då skulle va intressant att se va den kan uppnå utan att tempraturerna blir specielt höga då dom nu nästan är för kalla. tycker 21 grader som kallast är lite att ta i :/ och cirka 30 grader i load som kallast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xizy1992:

@Icte: ja det var ju typiskt haha får väl andvända mig av detta moderkort och bygga en backup dator och skaffa mig ett z170 då skulle va intressant att se va den kan uppnå utan att tempraturerna blir specielt höga då dom nu nästan är för kalla. tycker 21 grader som kallast är lite att ta i :/ och cirka 30 grader i load som kallast.

Det är ju riktigt bra temperaturer , men samtidigt kan det ju vara så att temperatursensorerna visar fel? Testa med Prime95 Small FFT Test och se vad RealTemp visar för temperaturer!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII