Oneplus släpper flaggskeppet Oneplus 3

Permalänk
Melding Plague

Oneplus släpper flaggskeppet Oneplus 3

Telefonmakaren Oneplus tar åter upp kampen mot mer etablerade aktörer. Med hög prestanda och ett pressat pris hoppas de kunna konkurrera i toppskiktet med Oneplus 3.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser väldigt nice ut, kanske att man slår till. Har tröttnat på min xperia z3c.

Permalänk
Medlem

Riktigt imponerande telefon. Synd bara att min OnePlusOne fortfarande fungerar utmärkt, och att sommarens utgifter nog måste gå före en ny telefon...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Blev sugen, så köpte en.. fint med dubbla sim kan man slänga in jobb sim kortet och slippa dubbla telefoner

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av headphone.ninja:

Ser väldigt nice ut, kanske att man slår till. Har tröttnat på min xperia z3c.

Tröttnat? Jag har själv en Z3C och undrar lite hur du resonerar. Det är en smidig telefon med bra prestanda och kamera. Varför skulle man vilja lägga pengar på en annan telefon då?

Permalänk
Medlem

Till skillnad från när Oneplus one kom finns ju massor av intressanta kinatelefoner (Xiaomi, Huawai, Elephone mm). Frågan är dock hur bra kameran är eftersom det är ofta den svaga punkten med kinatelefoner.

EDIT. verkar vara en ok kamera, inte samsung, iphone, lg, sony-bra men helt ok.
https://www.engadget.com/2016/06/14/oneplus-3-review/
http://www.cnet.com/products/oneplus-3-review/

Permalänk
Medlem

Det enda jag verkligen saknar på min OnePlus One är minneskortsplats, kanske utbytbart batteri. För min del finns det fortfarande ingen telefon som är "värd" att uppgradera till än så länge.

Konstigt att ta bort minneskortsplats igen, på något vis känns det som om fler har nytta av borttagbart minne än ett extra SIM-kort...

Men med det sagt, dom ska ha tummen upp för AMOLED.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

@WIRN: Är det generellt dålig kamera på alla Kinatelefoner, jämfört med Japantelefoner och USA-telefoner o.s.v? Låter konstigt.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Högg en direkt vid launch, nu har man bara den olidliga väntan framför sig. Ska bli skönt att byta ut min uttjänade z1c.

Visa signatur

Meshify C | ROG Hero VII | i7 4790K | Vengeance Pro 16GB@2400MHz | RXVega56 | H100i | Samsung Evo 250GB x2 | EVGA G2 750W | Win7 x64 Ult. | MSI Mag27cq |

Xpenologybox - Air 240 | Msi Z87i | G3258 | Vengeance 8GB@1600MHz | Noctua NH-L9i | Samsung Evo 120GB | WD 6 TB | XFX Core Pro 650W |

Zyxel NSA310s | RPi 2 B - pihole | DT990 250Ω | O2 Amp | Custom 60% | PS4 | MiBox3

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på hur den kan tänkas mätas mot en Samsung mellanklasstelefon (J serie).
*Skärm
*Kamera
*OS, mjukvaruuppdatering

@Viochee Hur fungerar det med dubbla sim? Lite nyfiken på det. Kan man sömnlöst bytta från tex ett simkort med abonnemang och ett sim med kontantkort. Eller måste man boota om telefon varje gång man endera vill bytta från sim 1 till sim 2.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Någon som har koll på hur den kan tänkas mätas mot en Samsung mellanklasstelefon (J serie).
*Skärm
*Kamera
*OS, mjukvaruuppdatering

@Viochee Hur fungerar det med dubbla sim? Lite nyfiken på det. Kan man sömnlöst bytta från tex ett simkort med abonnemang och ett sim med kontantkort. Eller måste man boota om telefon varje gång man endera vill bytta från sim 1 till sim 2.

jag kör oneplus2, varje gång du ska ringa så väljer du vilket sim kort du ringer med, samma sak med SMS, inga omstarter krävs, det enda som är värt att notera är att bankid är lite buggigt med 2 sim då det kan sluta fungera när man byter vilket sim kort man vill använda för mobildata, då kan man behöva aktivera mobildata på det sim kort man installerat appen med, sedan starta om så fungerar det igen, detta är dock ett problem från Bankid och inte telefonen själv, det står på deras hemsida att det inte fungerar med 2 sim kort, det gör det dock emd lite meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Tröttnat? Jag har själv en Z3C och undrar lite hur du resonerar. Det är en smidig telefon med bra prestanda och kamera. Varför skulle man vilja lägga pengar på en annan telefon då?

Har velat prova lite större mobil samt jag saknar OLED. That's about it. Efter 2 år med Xperia så tröttnar man helt enkelt! Inte att jag måste byta, det är mest ett vill-ha begär man måste förgylla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Någon som har koll på hur den kan tänkas mätas mot en Samsung mellanklasstelefon (J serie).
*Skärm
*Kamera
*OS, mjukvaruuppdatering

@Viochee Hur fungerar det med dubbla sim? Lite nyfiken på det. Kan man sömnlöst bytta från tex ett simkort med abonnemang och ett sim med kontantkort. Eller måste man boota om telefon varje gång man endera vill bytta från sim 1 till sim 2.

I oneplus 2 fungerar de helt sömnlöst.
Du har hela tiden bägge korten aktiva och du kan styra vilket kort som primärt ska användas
för samtal, sms och data-trafik, du kan alltså t.ex. bestämma kort 1 för samtal och data, kort 2 för sms.
(Detta kan du även styra manuellt vid varje samtal/sms)
Tappar du data-trafiken på ena kortet så används det andra kortet automatiskt, perfekt med 2 olika operatörer

Visa signatur

Fractal Design C; Corsair RM750X; ASUS Prime Z370 A ll; I9 9900K; Celsius S24 ; Corsair 16GB; Samsung 970 evo 500GB; RTX 2080 TI; Dell U3415W; W10

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på en OnePlus sedan ettan kom ut, men har som inte blivit av.
En polare köpte 2an runt jul, och den verkade ju rätt najs, men beslutade för att vänta tills trean kom ut för att se vad den hamnade på för prestanda och pris. Slog till på en direkt då beställningarna öppnades. Hoppas att dom lever upp till att vara så bra som dom verkar!

*Edit* Kan tillägga att jag fortfarande sitter med en Samsung Galaxy S3, så det är verkligen tillfälle för en ny telefon, den börjar på vara ganska utsliten!

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 - ASUS ROG Strix B550-F Gaming - MSI Ventus 3080TI (non oc) - Ryzen 5800X - Noctua NH-D15 Chromax black - 32GB 3600 MHz - Samsung M.2 960 EVO 500GB - Corsair RM850X V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xpanterx:

@WIRN: Är det generellt dålig kamera på alla Kinatelefoner, jämfört med Japantelefoner och USA-telefoner o.s.v? Låter konstigt.

Lite så är de faktiskt. Kineserna lägger inte mycket krut på att optimera kamerorna och de syns på tester de flesta mobiltech sidor gör.

Synd att de inte finns nå svenska butiker som säljer denna. Den är verkar ju vara riktigt grym enligt de flesta som har hunnit skriva en review.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av SweClockers:

Telefonen kommer utrustad med en processorn Qualcomm Snapdragon 820, 6 GB primärminne samt en 5,5-tums AMOLED-skärm med en upplösning på 1 920 x 1 080 pixlar för punkttäthet på 401 pixlar per tum (ppi).

Ytterligare en potentiellt intressant mobil förstörd av PenTile då?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Har en O+1 som arbetstelefon. Den och en S2 jag hade för länge sedan är de mest hållbara smartphones jag haft. Har under samma tid som jag haft min etta haft sönder 6st framsidor/baksidor på min andra telefon (iphone 4s, iphone5, Sony z3c, sony z5) så det säger en del om hur hållbar One+ är. Frågan är om trean är byggd på samma sätt, i så fall blir det garanterat en uppgradering. Hade den dessutom varit vattenavstötande så hade jag varit lyrisk.

Permalänk
Medlem

Troligtvis ännu en kanon-telefon från OnePlus.

Skulle egentligen vilja ge rådet "Köp!" till alla som kan stå ut med en 1080p skärm på 5,5''.
Denna lur har i princip allt, enda anledningen till att jag inte har lagt en beställning ännu är att jag fortfarande har en OnePlus2 som fungerar utmärkt och därav inte kan motivera ett nytt köp. Dubbla SIM är underbart när man reser eller är utrustad med jobb-abonnemang.

Värt att nämna för dem som är kräsna med OS uppdateringar: Mina erfarenheter är att OnePlus är bra på att skicka ut alla säkerhetspatchar till OxygenOS månadsvis som Google publicerat. Som nackdel kan jag nämna att senaste stor-uppdateringen av Android 5.1.1(Oxygen 2.2) > Android 6.0.1(Oxygen 3.0.2) tog nära 6 månader för dem att färdigställa, det tog lite väl lång tid men de hade en solid beta klar för test redan i mars och fullversionen som sedan släpptes är kanonbra!
De höll hela tiden den äldre versionen, Oxygen 2 up-to-date med säkerhetspatchar paralellt.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av t3ddyyy:

jag kör oneplus2, varje gång du ska ringa så väljer du vilket sim kort du ringer med, samma sak med SMS, inga omstarter krävs, det enda som är värt att notera är att bankid är lite buggigt med 2 sim då det kan sluta fungera när man byter vilket sim kort man vill använda för mobildata, då kan man behöva aktivera mobildata på det sim kort man installerat appen med, sedan starta om så fungerar det igen, detta är dock ett problem från Bankid och inte telefonen själv, det står på deras hemsida att det inte fungerar med 2 sim kort, det gör det dock emd lite meck

Skrivet av Luddtuss:

I oneplus 2 fungerar de helt sömnlöst.
Du har hela tiden bägge korten aktiva och du kan styra vilket kort som primärt ska användas
för samtal, sms och data-trafik, du kan alltså t.ex. bestämma kort 1 för samtal och data, kort 2 för sms.
(Detta kan du även styra manuellt vid varje samtal/sms)
Tappar du data-trafiken på ena kortet så används det andra kortet automatiskt, perfekt med 2 olika operatörer

Kul att få lite feedback på hur det kommer fungera, på jobbet kör vi även "Telia Touchpoint" så man kan ställa in när man är tillgänglig m.m på jobbnummret hoppas det fungerar bra när man kör dubbla sim

kan ju vara små irriterande att behöva välja varje gång man ska göra något som att ringa och smsa, kanske går att ställa om på ett smidigt sätt? typ trycka en symbol så switchar det tills man trycker igen så man slipper välja vid varje enskilt fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Riktigt imponerande telefon. Synd bara att min OnePlusOne fortfarande fungerar utmärkt, och att sommarens utgifter nog måste gå före en ny telefon...

Samma här med min OPO. Den strulade en hel del med Lollipop, men efter att den äntligen fick Android M har det fungerat utmärkt, och batteritiden är nästan bättre än med KitKat. Jag gör ingenting på telefonen som skulle kräva kraftfullare hårdvara heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Skäggig legend

Så billig att man har svårt att inte köpa en! Ruggigt snygg också!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Nån som har koll på vilka 4G LTE Band för Sverige denna telefon stödjer.

Nätverk GSM: 850, 900, 1800, 1900 MHz

Europeisk/asiatisk modellWCDMA: Bands 1/2/5/8
FDD-LTE: Bands 1/3/5/7/8/20
TDD-LTE: Bands 38/40/41

Detta är infon från deras hemsida, men förstår mig inte på denna.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Skrivet av NodCommander:

Det enda jag verkligen saknar på min OnePlus One är minneskortsplats, kanske utbytbart batteri. För min del finns det fortfarande ingen telefon som är "värd" att uppgradera till än så länge.

Konstigt att ta bort minneskortsplats igen, på något vis känns det som om fler har nytta av borttagbart minne än ett extra SIM-kort...

Men med det sagt, dom ska ha tummen upp för AMOLED.

Håller med.

Samsung kände jag inte för att köpa igen och dessa har bara gjort beslutet lättare efter dom tog bort möjligheten att byta batteri.
Tyvärr så blev inte LG´s mobil något vidare i år (efter ha släppt flera intressanta modeller tidigare). Vill gärna ha 820 chippet (så mobilen håller länge), haft s3 rätt länge nu (men det som inte gör så den räcker till är att custom fungerar dåligt).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Kul att få lite feedback på hur det kommer fungera, på jobbet kör vi även "Telia Touchpoint" så man kan ställa in när man är tillgänglig m.m på jobbnummret hoppas det fungerar bra när man kör dubbla sim

kan ju vara små irriterande att behöva välja varje gång man ska göra något som att ringa och smsa, kanske går att ställa om på ett smidigt sätt? typ trycka en symbol så switchar det tills man trycker igen så man slipper välja vid varje enskilt fall?

Man har 2 ringknappar, den ena är märkt "1" och den andra är märkt "2" så det är inte lika jobbigt som det kanske låter, på sms så väljer man sim kort innan man börjar skriva, det vart lite knepigt i början och folk blev väldigt förvirrade i början när de fick svar från andra numemr etc men det är inte ett problem så fort man är van och har det i baktanke.

Permalänk
Medlem

Kunde ha svurit på att Never Settle var AMD:s grej.

Visa signatur

Fractal Design North
Ryzen 5600X
RX 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Nån som har koll på vilka 4G LTE Band för Sverige denna telefon stödjer.

Den stödjer alla LTE-band som används i Sverige.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av krigelkorren:

Skulle egentligen vilja ge rådet "Köp!" till alla som kan stå ut med en 1080p skärm på 5,5''.

1080p på 5,5″ är inga problem (om man tycker att 5,5″ är en bra storlek). "1080p" PenTile på 5,5″ är däremot ett rätt saftigt skämt år 2016.

Skrivet av NodCommander:

Men med det sagt, dom ska ha tummen upp för AMOLED.

I en tid då OLED i princip undantagslöst medför PenTile blir det tyvärr tummen ner, trots att OLED per se är en makalöst bra teknik för mobilskärmar (och andra skärmar). Väljer utan tvekan 720p IPS RGB framför "1080p" OLED PenTile i dagsläget.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

ser seriöst inte skillnaden mellan op2 och op3 om du räknar bort processorn och 2gb extra ram

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

Är riktigt sugen på denna speciellt då min Nexus 5 (privat) känns gammal och att jag nyligen börjat jobba inom en ny bransch där man får arbetstelefon (aldrig haft det förut) och hatade att ha dubbla mobiler så dubbla SIM är nästan ett måste.

Däremot har jag idag en Nexus 5 med 4.95" och Oneplus 3 är 5,5". På mitt förra jobb begärde jag en Nexus 5X (5.2") men fick en Nexus 6P (5.7") och tyckte den var enorm och totalt otymplig.
Det känns som om jag kommer tycka att Oneplus 3 är det med isf.? :/

Hur känner ni med storleken från 5" till 5,5"? Kanske bara jag som tycker 5" är optimalt för att hantera med en hand och smidigt att ha i fickan?

Dessutom någon som har erfarenhet gällande "Android for Work"?
Som jag förstår det så har supporterade enheter en egen dedikerad profil för arbete medans andra enheter har en app?
Länk:
https://www.android.com/work

Visa signatur

i5 8600K / Asus ROG Z370-F Gaming / Asus GTX 1070 Ti ROG Strix / Samsung 960 EVO 500GB M.2 PCIe m.m.

Permalänk
Avstängd

Är nöjd med min Note 3 som jag nyligen bytte batteri på och håller nog ett par år till, annars för det låga priset och höga specifikationer som Oneplus 3 har är det givet val om jag hade behövt en ny mobil.

Skickades från m.sweclockers.com