AMD Radeon RX 480 utan kylare på bild

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon RX 480 utan kylare på bild

Inför lanseringen senare i juni klär AMD av Radeon RX 480, som står modell framför kameran utan kylare. På bild syns ett tätt packat kretskort och grafikkretsen Polaris 10.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Entusiast

Ajaj, brun PCB på referenskortet. Ser dock ut att kunna vara en illusion skapad av ljuset(?).

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Avstängd

Undrar om de är värt att ersätta ett 7970 mot ett sånt här.

Permalänk
Medlem

Hoppas duktigt mycket på att någon vågar göra en low-profile variant av detta kortet...
Skulle vara redigt skôj att kunna stoppa in ett par sådana i servrar för VT/D eller ha det i en SFF-burk för HTPC/SteamOS änna!

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Jag är så hungrig på nytt grafikkort att allt känns exotiskt

De håller hårt i informationen om RX 490. Vet vi något konkret om det? Dyker det upp nu i juni med eller senare?

Glad midsommar till redaktionen på Sweclockers som kan dansa runt midsommarstången med händerna fulla med grafikkort (vi vill se video på det)

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen att 490 kommer ha kort pcb, skulle underlätta något otroligt med mitt kommande bygge

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Hjälpsam

Oh! you sexy thing!
edit

Dold text

RX490 verkar inte komma på ett tag, kanske blir Vega som kommer i Oktober, som får det namnet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av lowngcawt:

Hoppas verkligen att 490 kommer ha kort pcb, skulle underlätta något otroligt med mitt kommande bygge

Ähhh kapa ditt 1080 FE som jag sa åt dig istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Oh! you sexy thing!

RX490 verkar inte komma på ett tag, kanske blir Vega som kommer i Oktober, som får det namnet.

En teori, som jag sett på andra håll på nätet, är att det kommer två Vega-baserade kort, och då tänker jag
att ett av dem kommer med 4096 streamprocessorer och blir RX490, och ett kommer med 6144 streamprocessorer
och får namnet Rage eller Fury 2.

Notera dock att det är teorier och inget annat.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

skulle det komma något rx 480x sen också? isf när? för nu pratas det väl bara om 480 i slutet av juni?

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Medlem

Hur svårt är det egentligen att ersätta GDDR5 med GDDR5X? Skulle inte AMD kunna göra ett 480X relativt enkelt genom att bara byta ut minnestypen som används?

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Oh! you sexy thing!

RX490 verkar inte komma på ett tag, kanske blir Vega som kommer i Oktober, som får det namnet.

Jo, riktigt nice med korta kort faktiskt, hoppas det också kommer modeller från partnertillverkarna med så kort PCB-längd och matchande kylare. Med tanke på vilka kort den prestandamässigt ersätter så är det en minst sagt kompakt historia. Lätta att placera i kompaktare system med.

De Vega-baserade korten blir förmodligen längre även med HBM2 men samtidigt kortare än vad Hawaii-baserade kort varit. Mitt R9 290 Tri-X på 305mm är inte lättplacerad direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror det kan bli ett köp av 8gb varianten till htpcn så man kan spela WoT i vardagsrummet också

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Nordichardeware hade en artikel om prissättningen härom dagen. Där man tror att priset istället hamnar kring 3000 kr för 8 GB varianten. Jag håller med dem. Om RX 480 ger ungefärlig gtx 980 prestanda så varför ska AMD sälja det för 1000 kr färre än gtx 980 (om man ser till priset på prisjakt)? Partnerkort kanske till och med sniffar på 3500 kr strecket. Vilket är i linje med vad de billigaste gtx 980 kostar. Men allt detta hänger ju på att RX 480 då presterar likvärdigt ett gtx 980. Hamnar det under i prestanda så följer priset med ner.

Permalänk
Medlem

Hej då mitt GTX 970 till HTPC'n.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Ähhh kapa ditt 1080 FE som jag sa åt dig istället

Nä, det har fått domen att sitta i en supermicro låda och knapra kod istället. för inte fan kan man spela med kortet

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Entusiast
Skrivet av FabriciusRex:

Nordichardeware hade en artikel om prissättningen härom dagen. Där man tror att priset istället hamnar kring 3000 kr för 8 GB varianten. Jag håller med dem. Om RX 480 ger ungefärlig gtx 980 prestanda så varför ska AMD sälja det för 1000 kr färre än gtx 980 (om man ser till priset på prisjakt)?

För att sanningen är att AMD desperat är ute efter marknadsandelar just nu.

Alla som köper grafikkort ser inte objektiva fördelar mellan olika grafikkort, de ser märken (Nvidia).
För att AMD ska bli ett alternativ för många så måste det inte bara vara billigare än Nvidias GTX 980 utan rejält mycket billigare.
Om det skulle nosa på 3000kr-strecket så skulle det också börja slåss med storsäljaren GTX 970 som prissänks dag efter dag och även om kortet förmodligen kommer slå GTX 970 relativt stort så bryr sig nog som sagt inte jättemånga om det tyvärr.

Men om nu referenskortet med 4GB börjar på 3000kr och det inte ändras väldigt snart så är AMD ännu mer körda i just Sverige...
Det hindrar ju dock inte oss här i Sverige från att köpa från butiker utomlands även om det är lite omständigt.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Nordichardeware hade en artikel om prissättningen härom dagen. Där man tror att priset istället hamnar kring 3000 kr för 8 GB varianten. Jag håller med dem. Om RX 480 ger ungefärlig gtx 980 prestanda så varför ska AMD sälja det för 1000 kr färre än gtx 980 (om man ser till priset på prisjakt)? Partnerkort kanske till och med sniffar på 3500 kr strecket. Vilket är i linje med vad de billigaste gtx 980 kostar. Men allt detta hänger ju på att RX 480 då presterar likvärdigt ett gtx 980. Hamnar det under i prestanda så följer priset med ner.

Fast priserna har gått att översätta till 10-11kr per dollar väldigt länge nu och lär förmodligen inte ändras. Speciellt när prissättningen är AMD'S stora dealbreaker med just dessa kort! Att du ska kunna köra VR utan att behöva ha ett svindyrt grafikkort.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Ajaj, brun PCB på referenskortet. Ser dock ut att kunna vara en illusion skapad av ljuset(?).

Alla andra bilder på kortet visar en svart PCB, och även det svarta bordet som den ligger på blir brunfärgad av ljuset. Det är nog precis som med STRIX 1080 som vissa trodde var vinröd, att den bara är i lite konstigt ljus på just den bilden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

skulle det komma något rx 480x sen också? isf när? för nu pratas det väl bara om 480 i slutet av juni?

Hittills har endast 460, 470 och 480 officiellt avslöjats, allt annat är bara rykten. Det finns en möjlighet att en dyrare version av Polaris 10 kommer, men det finns inget officiellt på det alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Ähhh kapa ditt 1080 FE som jag sa åt dig istället

http://fragbite.se/forum/teknik/hardvara/thread/100592/asus-v...

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Finns det någon egentlig fördel med 8GB framför 4GB i 1440p-spelande? Någon inställning som drar extremt mycket minne kan jag steppa ner på om det skulle krävas.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Ajaj, brun PCB på referenskortet. Ser dock ut att kunna vara en illusion skapad av ljuset(?).

Jag tyckte det såg rätt coolt ut, faktiskt. Lite retro-futurism-steampunk-läder sådär...

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Fast priserna har gått att översätta till 10-11kr per dollar väldigt länge nu och lär förmodligen inte ändras. Speciellt när prissättningen är AMD'S stora dealbreaker med just dessa kort! Att du ska kunna köra VR utan att behöva ha ett svindyrt grafikkort.

Jämför man mot 1070 så är det en dollar-"översättning" på ungefär 13 kr per dollar. 1080 lite närmare 11 kr per dollar beroende på partner. Jag tror likt @FabriciusRex och NHW på en prisnivå på 2500:- för 4gb och 3000:- för 8 gb, i alla fall vid lansering.

Permalänk
Inaktiv

Väldigt mycket snack om 480, hoppas de lanserar alla andra grafikkretsarna samtidigt den 29e

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

För att sanningen är att AMD desperat är ute efter marknadsandelar just nu.

Alla som köper grafikkort ser inte objektiva fördelar mellan olika grafikkort, de ser märken (Nvidia).
För att AMD ska bli ett alternativ för många så måste det inte bara vara billigare än Nvidias GTX 980 utan rejält mycket billigare.
Om det skulle nosa på 3000kr-strecket så skulle det också börja slåss med storsäljaren GTX 970 som prissänks dag efter dag och även om kortet förmodligen kommer slå GTX 970 relativt stort så bryr sig nog som sagt inte jättemånga om det tyvärr.

Men om nu referenskortet med 4GB börjar på 3000kr och det inte ändras väldigt snart så är AMD ännu mer körda i just Sverige...
Det hindrar ju dock inte oss här i Sverige från att köpa från butiker utomlands även om det är lite omständigt.

Har också läst detta NordicHardware (http://www.nordichardware.se/nyheter/grafikkort/kronika-radeo...) och det är mycket oroande...!
Ett RX 480 för 2500-3000kr med bra kyl lösning hade varit mumma för spelandet men nu återstår att se vad det landar på då det lanseras den 29 juni. Man kan också fråga sig hur tillgången ser ut för som det verkar är det glest med GTX 1070/1080...

Permalänk
Medlem

Fläskiga komponenter Lär bli ett till min HTPC som ersätter ett föråldrat Gtx 580.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Skrivet av Granter:

Undrar om de är värt att ersätta ett 7970 mot ett sånt här.

Vänta på benchmarks och buitikspriser. Och jag skulle även säga vänta på GTX 1060 och RX 490

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Datavetare
Skrivet av FabriciusRex:

Nordichardeware hade en artikel om prissättningen härom dagen. Där man tror att priset istället hamnar kring 3000 kr för 8 GB varianten. Jag håller med dem. Om RX 480 ger ungefärlig gtx 980 prestanda så varför ska AMD sälja det för 1000 kr färre än gtx 980 (om man ser till priset på prisjakt)? Partnerkort kanske till och med sniffar på 3500 kr strecket. Vilket är i linje med vad de billigaste gtx 980 kostar. Men allt detta hänger ju på att RX 480 då presterar likvärdigt ett gtx 980. Hamnar det under i prestanda så följer priset med ner.

Om RX 480 presterar som ett referens 980, d.v.s ungefär som de högst klockade 970 modellerna med eftermarknadskylare som t.ex. EVGAs, så fungerar inte ett pris på 3500 kr. Med den prislappen släpper man i princip ett 970, fast två år för sent. Den potentiella marknaden borde rimligen vara mättad vid det här laget.

RX 480 måste ha i alla fall en marknadsmässigt signifikant fördel och enda rimliga verkar vara ett riktigt attraktivt pris. Då vi nämner Nordic hardware så är detta riktigt intressant, framförallt i ljuset mot att prisnivån som har sålt flest grafikkort har absolut ökat under många år nu.

"Samma källa vittnar om en närmast fanatisk efterfrågan på ett av Nvidias högst prissatta grafikkort någonsin där man i jämförelse säljer upp till 40 gånger fler exemplar än när Nvidia lanserade flaggskeppet Geforce GTX 980 Ti – företagets förra flaggskepp i liknande prisklass."

Tittar man på Steams statistik har faktiskt 980 Ti sålt i nivå med 980 och 950, det säljs ungefär fem 970 för varje 980 Ti så marknaden för absoluta toppkorten är idag långt större än vad som var fallet för bara en till två generationer sedan. R

Risken för AMD med RX 480 är att man absolut riktat sig mot ett stor marknadsegment, men det är krympande (är bara high end som växt under flera år nu) och frågan är hur mättat det är. Varför skulle någon som idag sitter på 390/380/380X/970/960 och prestandamässigt motsvarande köpa ett RX 480? Å andra sidan kan man se glaset halvfullt, ett RX 480 som kostar i nivå med vad 380/960 gjort gör ju att RX 480 blir det enda rationella valet för att som tidigare skulle köpt något av korten jag listade ovan, i alla fall under en tid till Nvidia släpper något motsvarande.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lossah:

Finns det någon egentlig fördel med 8GB framför 4GB i 1440p-spelande? Någon inställning som drar extremt mycket minne kan jag steppa ner på om det skulle krävas.

Tvärt emot vad ofta läser i bl.a. dessa forum så finns ingen jättestark koppling mellan mängden VRAM och bandbredd, det som brukar hävdas är att kort A kan inte använda mer än X VRAM då det inte har bandbredd nog. Konsolerna skulle i så fall inte alls ha någon nytta av allt sitt RAM, men ändå lyckas man använda motsvarande 4-5 GB VRAM för grafik.

Finns absolut lägen där t.ex. ett Polaris 11 skulle kunna få en boost av att gå från 8 till 16 GB VRAM, men ingen kommer designa spel på det sättet om absoluta majoriteten av kunderna sitter på mellan 2 GB och 4 GB VRAM. När 8 GB VRAM är normen kommer absolut det bli en nackdel att sitta på ett kort med mindre VRAM, frågan är bara om kortet då har kraften att överhuvudtaget dra runt spelen i det läget.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer