Permalänk
Medlem

92 grader GPU i SLI

Kör GTX 780Ti SLI och det översta kortet peakade idag på 92 grader när jag spelade Overwatch. Det andra ligger på ca 75 grader.

Såhär ser fläktarnas position och riktning ut:

Frågan som jag har är om jag ska oroa mig? Ska jag köpa luft på burk och försöka rengöra GPU:erna, alternativt byta fläktars riktning/position? Dessa EVGA modeller är väl inte de bästa i SLI då de inte blåser ut luften på baksidan av datorn utan innåt, men men. Vad tror ni?

Permalänk

Nedersta pilen, blåser nätagget på den nedre GPU:N?
Går GPU:N att vända?

Annars ser ju luftschemat helt okej ut!
Blåsa med luft på burk skadar ju inte..

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dustforce:

Nedersta pilen, blåser nätagget på den nedre GPU:N?
Går GPU:N att vända?

Annars ser ju luftschemat helt okej ut!
Blåsa med luft på burk skadar ju inte..

Det finns en fläkt på botten av chasit som blåster luft till GPU. Nätagget har sin egen fläkt som blåser luften ut ur chassit på baksidan.

Tror inte GPU:n går att vända, av vad jag vet

Permalänk
Medlem

Det värsta som kan hända är sämre prestanda om gpu:n throttlar och att ljudnivån blir hög.

Luftflödet är "standard", inget fel med det. Kan möjligen bli lite bättre om du höjer varvtalet på fläkten i botten eller fronten av chassit (såvida de inte redan går på max).

Om det beror på damm i gpu-kylarna så är en urblåsning som sagt en god idé.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redblaze:

Kör GTX 780Ti SLI och det översta kortet peakade idag på 92 grader när jag spelade Overwatch. Det andra ligger på ca 75 grader.

Såhär ser fläktarnas position och riktning ut:
https://i.gyazo.com/235170a1842718a2913b4b1049a9a03f.jpg

Frågan som jag har är om jag ska oroa mig? Ska jag köpa luft på burk och försöka rengöra GPU:erna, alternativt byta fläktars riktning/position? Dessa EVGA modeller är väl inte de bästa i SLI då de inte blåser ut luften på baksidan av datorn utan innåt, men men. Vad tror ni?

780TI är ju väldigt heta kort, bland de mest effekthungriga som nVidia har gjort.
Har du plockat av kylarna på dom nån gång ?
Om inte så kan det vara dags för ett byte av kylpasta och allmän rengöring.

F.Ö så är ett chassi med sidofläkt är väldigt trevligt när man kör SLI/CF, då kan man få luftflöde exakt där det behövs som mest

Permalänk
SpelClockers

GF780TI har en max temp på 95 grader så är lite på smärtgränsen men 92 grader är fortfarande godkänt

Visa signatur

Spel PC: AMD 5 2600X, 16GB DDR44 3000MHz, GF RTX 2080, Asus Crosshair VII HERO, acer predator x34a, Samsung EVO SSD 960 1.5TB,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

780TI är ju väldigt heta kort, bland de mest effekthungriga som nVidia har gjort.
Har du plockat av kylarna på dom nån gång ?
Om inte så kan det vara dags för ett byte av kylpasta och allmän rengöring.

F.Ö så är ett chassi med sidofläkt är väldigt trevligt när man kör SLI/CF, då kan man få luftflöde exakt där det behövs som mest

Skönt att luftflödet är ok i alla fall. Får ta och rengöra så småningom, antar att borra hål i sidan på chassit inte kommer hjälpa så mycket?

Permalänk
Medlem

Öka fläktarna på grafikkorten eller sänka temp limit så korten börjar throttla tidigare med marginell prestanda förlust, ifall det inte stör, tror knappast det märks.

annars att byta kylpasta kan hjälpa, eller så en fläkt i sido panelen.

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av kettu92:

Öka fläktarna på grafikkorten eller sänka temp limit så korten börjar throttla tidigare med marginell prestanda förlust, ifall det inte stör, tror knappast det märks.

annars att byta kylpasta kan hjälpa, eller så en fläkt i sido panelen.

Mitt chassi är Fractal Design Define R4 med fönsterpanel. Funderar på att borra hål i fönstret och sätta dit en fläkt, går det? Eller kommer sidopanelens fönster gå sönder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redblaze:

Mitt chassi är Fractal Design Define R4 med fönsterpanel. Funderar på att borra hål i fönstret och sätta dit en fläkt, går det? Eller kommer sidopanelens fönster gå sönder?

Testa först att köra utan sidopanel.
Dyker temperaturerna direkt så är det chassiventilationen du skall bättra på.
Ligger tempen kvar så är det bara att ta fram den lilla skruvmejseln och fräscha upp korten.
Fast det borde du göra ändå, IMO är det vettigt att plocka isär ungefär 1 gång per år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Testa först att köra utan sidopanel.
Dyker temperaturerna direkt så är det chassiventilationen du skall bättra på.
Ligger tempen kvar så är det bara att ta fram den lilla skruvmejseln och fräscha upp korten.
Fast det borde du göra ändå, IMO är det vettigt att plocka isär ungefär 1 gång per år.

Testade att ta av sidopanelen under idle och det övre kortets temperatur sjönk från 65 grader till 50, så en solklar förbättring. De som jag måste göra är alltså att montera en sidofläkt själv genom att borra i panelen och hålla på, alternativt köpa en Arctic Cooling Accelero Xtreme IV och montera på det övre kortet. Eller helt enkelt låta kortet gå i 90 grader under spelsessioner. Vet inte riktigt vad som blir bäst..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redblaze:

Mitt chassi är Fractal Design Define R4 med fönsterpanel. Funderar på att borra hål i fönstret och sätta dit en fläkt, går det? Eller kommer sidopanelens fönster gå sönder?

Lite oklart hur du har dina fläktar och hur du gjort i ditt chassi.

Har du kvar hårddiskburen? i så fall ta bort den åtminstånde minst den ena helst bägge.
Har du två 140mm fläktar fram, ser inte ut så, lägg till en till i så fall.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Testade och köra 2x120mm på sido panelen när jag körde msi 970 gaming i sli. Övre kortet blev ca 4 grader svalare. Jag hade då inget fönster som du, och en fläkt i fönstret ser från min synvinkel inte så jätte snyggt ut.

Jag skulle lägga en hybrid kylare före Accelero Xtreme IV, då ser man man faktist skillnad fast den är såklart kostsammare.

Har själv en 980ti referense som inte kyler väldigt bra. Har lagt fläktkurvan till gränsen för oväsen för mitt tycke. Och temp limit till 85, då kortet når 85 grader vid benchmark börjar den throttla. Den throttlar mellan 20-40mhz emellanåt. Vilket man inte märker i spelande, varken i stutter eller fps drop.

Ifall du inte vill borra hål i sidopanelen, eller byta kylare så sänk max tempen till lite behagligare och pröv ifall du märker skillnad i spel.

Visa signatur

Gaming: i7 8700k@4.9Ghz | MSI Z370 Tomahawk | 3080 Tuf oc | Gskill 4X4gb@3Ghz | 1.2 TB med ssd's | Evga 1000 P2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Lite oklart hur du har dina fläktar och hur du gjort i ditt chassi.

Har du kvar hårddiskburen? i så fall ta bort den åtminstånde minst den ena helst bägge.
Har du två 140mm fläktar fram, ser inte ut så, lägg till en till i så fall.

Glömde en pil där, pilarna var mer tänkta som luftvägen. Det sitter 2 fläktar fram, så kan inte lägga till fler där.

Skrivet av kettu92:

Testade och köra 2x120mm på sido panelen när jag körde msi 970 gaming i sli. Övre kortet blev ca 4 grader svalare. Jag hade då inget fönster som du, och en fläkt i fönstret ser från min synvinkel inte så jätte snyggt ut.

Jag skulle lägga en hybrid kylare före Accelero Xtreme IV, då ser man man faktist skillnad fast den är såklart kostsammare.

Har själv en 980ti referense som inte kyler väldigt bra. Har lagt fläktkurvan till gränsen för oväsen för mitt tycke. Och temp limit till 85, då kortet når 85 grader vid benchmark börjar den throttla. Den throttlar mellan 20-40mhz emellanåt. Vilket man inte märker i spelande, varken i stutter eller fps drop.

Ifall du inte vill borra hål i sidopanelen, eller byta kylare så sänk max tempen till lite behagligare och pröv ifall du märker skillnad i spel.

Testade att ha 85 grader max, men då svartnade skärmen i någon sekund innan den blev som vanligt igen, sen blev det ok. Ska testa nästa gång att sätta maxtemp på 85 grader innan jag startar Overwatch, får se hur det blir.

Vill helst inte hålla på med vattenkylning då jag inte har gjort det förut.