Vill inte att min telefon ansluter till öppna nätverk

Permalänk
Medlem

Vill inte att min telefon ansluter till öppna nätverk

Tja!

Min telefon ansluter allt som oftast till öppna nätverk när man är nere på stan.
Ibland för jag över pengar till andra konto tex och lägger då inte märke till att jag är på wifi.
Det är kanske foliehatt på men jag vill inte att telefonen ansluter till helt öppna nät.

Jag tänkte då att Jaja det är väl bara att gå in och stänga av. Men jag kan inte hitta nån inställning för det nånstans.
Googling gav inga svar heller.
Det gäller en Sony Z3.

Är det någon som vet hur man stänger av det?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

på z3c så är det bara att dra ner å stänga av wifi helt ?

Permalänk
Medlem

På min Z3 compact så klickar jag på inställningar, WiFi och klickar sedan på de tre punkterna uppe till höger och väljer Avancerad. Där har jag stängt av både Nätverksavisering och Scanning alltid tillgänglig.

Jag tror att det är någon av dessa två som förhindrar telefonen från att koppla upp sig mot första bästa nät som den hittar, för min telefon gör det i alla fall inte.

edit: http://support.sonymobile.com/se/xperiaz3compact/userguide/Wi...

Permalänk
Medlem

Senaste version av Android på den? Min Z3c ansluter aldrig till öppna nätverk, om det inte är så att jag kopplat upp mig på det nätet tidigare. Vill du undvika även de nätverken så får du nog stänga av wifi som nakphud säger.
Jag har "Network notification" avstängt, det borde väl inte spela någon roll men du kan ju prova?

Permalänk
Medlem

Låter märkligt att den kopplar upp sig på nya nätverk. Har aldrig varit med om det med Android. På mina telefoner har jag alltid varit tvungen att koppla upp mot ett nytt nätverk manuellt.

Permalänk
Medlem

Japp senaste version som sony har släppt 6.0.1
Den ansluter till alla öppna nätverk den hittar. Sjukt störigt. Jag har aldrig varit med om det på nån annan telefon.
Men den konstiga är att går jag in enligt Sonys hemsida

Starta Wi-Fi® om det inte redan är på.
Gå till Startskärm och tryck på .
Leta upp och tryck på Inställningar > Wi-Fi.
Tryck på : > Avancerat.

Trycker jag på dom 3 punkterna uppe till höger så har jag inte avancerat.
Jag har bara lägg till nätverk, sparade nätverk, uppdatera, inställningar och hjälp.
I inställningar står ingenting om det som står på deras hemsida.

Visa signatur

Citera för svar!