Windows urklippshanterare tips på att analysera data

Permalänk
Inaktiv

Windows urklippshanterare tips på att analysera data

Hej jag bygger en funktion till en stor applikation som jag ej har källkod till, låt oss anta att applikationen är Autocad eller Photoshop, gränssnittet emot applikationen är en klassisk OLE Automation.
Min tanke med applikationen är att användaren kommer markera ett antal objekt i gränssnittet, därefter kommer användaren i min applikation att klicka på en knapp och så kommer dessa objekt bearbetas.
Hade applikationen varit Autocad så hade det varit superlätt då man väljer att loppa igenom markerade objekt, men min applikation som jag använder har ej stöd för detta. Däremot kan jag välja att kopiera markerade objekt till urklippshanteraren.
Varje objekt har ett ID och om jag på något sätt bara kunde komma åt denna ID från utklippshanteraren så hade problemet varit löst. Att från OLE automation bearbeta datan är superenkelt om man bara har ID på de objekt som man ska bearbeta.

Min fråga är då har någon något bra tips på hur man kan analysera datan i urklippshanteraren på windows ett enkelt sätt? Jag har varit och lekt med Clipboard Class lite grann utan framgång.
https://msdn.microsoft.com/en-us/library/system.windows.forms...

Språket jag ska göra det i är VBA av alla språk, men en lösning i C# fixar jag nog snabb till VBA också.

Alla tips är välkomna, även påpekade att min ide är dum och jag borde ge upp. (såklart att det är lösbart, men olika applikationer kan ju ha olika data i urklippshantaren och det kan bli komplicerat att plocka ut rätt id.
//Johan.

*edit*
När man har markerat ett antal objekt i ett program, säg photoshop eller autocad. Finns kanske redan referenser till dessa i windows någonstans utan man behöver blanda in urklippshanteraren eller sköts detta helt på applikationsnivå? -Jag är ingen windowsapplikationsutvecklare ifall någon tycker frågan är dum utan en tekniker.

*edit2*
Jag hittade ett coolt program: http://www.peterbuettner.de/develop/tools/clipview/ (testa på egen risk, man ska egentligen aldrig köra .exe filer från okända, jag körde på en säker maskin)
Med denna kunde jag plocka se att datan jag vill ha finns i utklippshantaren, så det är möjligt det jag vill göra.
Och ja, man borde då först spara undan befintligt utklipp, sedan göra en ny och bearbeta, därefter lägga tillbaka den gamla utklippet och användare inte har en susning om vad för kladdeverk man har skapat.
Nå någon som har tips på bättre program eller ideer? Jag har nu enbart sett att datan jag vill ha finns att tillgå.