Permalänk
Medlem

Kan ej ändra från 60+ hz? Hjälp!

Tjena!

Fick tag på en Eizo foris fg2421 från en polare. kopplade in den och så tidigare i veckan och fick med både Dvi-d (dual link) och en displayport kabel. Kopplade in den på grafik kortet med dvi kabeln då jag ej har nån anslutning för displayport kabeln. Försöker direkt byta till 120 hz men skärmen mörknar fort och en ruta visas i det övre höger hörnet "DVI, Signal Error" och lyckas ctrl,alt delte. har googlat runt som en dåre och frågat i facebook grupper och även på reddit, men icke. Någon som kan vara lösaren på mitt problem?

Kan swisha pengar till en kebab/pizza till den som lyckas lösa mitt problem... Kör med följande setup:
GPU: MSI GeForce GTX 750Ti Gaming 2GB PhysX
CPU: Intel Core i5-4460
Moderkort: MSI B85-G43 GAMING, Socket-1150
PSU: Cooler Master G650M, 650W PSU
RAM: HyperX Fury DDR3 1600MHz 8GB Black

Inget fel på datorn i sig, funkar som den ska i denna 1 års tid jag har den. Kör även med en 60hz skärm på sidan av

Alla svar uppskattas!

Permalänk

Prova displayport kabeln

Kan va fel,på dvikabeln.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Klarar verkligen DVI att köra 60hz+? Vet att den är bandbreddbegränsad vid 4k till 30hz tex. Jag skulle prova med DP-kabeln och kanske googla upp vad DVI-kabeln sk klara driva. Osäker vilken upplösning du kör på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Prova displayport kabeln

Kan va fel,på dvikabeln.

Har ej anslutning för displayport :/ och tror inte jag har nån extra dvi kabel o pröva med men ska se efter

Skrivet av Plyschmannen:

Klarar verkligen DVI att köra 60hz+? Vet att den är bandbreddbegränsad vid 4k till 30hz tex. Jag skulle prova med DP-kabeln och kanske googla upp vad DVI-kabeln sk klara driva. Osäker vilken upplösning du kör på skärmen.

Kör på 1080x1920, har ej någon anslutning för displayport på varken gpun eller moderkortet när jag kollat efter. Fick höra från ett annat håll att min gpu är för klen för dvi kabeln? dvs att "bandbredden" var tydligen på gränsen eller något :s

Permalänk
Medlem

Skulle det här vara något alternativ? Displayport kabel till vga eller Displayport till dvi

Permalänk
Skrivet av Zcarill:

Skulle det här vara något alternativ? Displayport kabel till vga eller Displayport till dvi

nej.

det är om du har displayport på grafikkortet och dvi/vga på skärmen inte åt andra hållet.

men en DVI-D Dual Link kostar ju max 100-150:- för en meter hos random lokal datorförsäljare typ.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1452427

den ska ha bandbredd nog för 120hz i 1080p iaf kan vara så att din dvi kabel endast är en single link kabel dvs max 1080p 60hz.

om du tar hos lokal firma kan du ju desutom kolla om du kan få öppet köp på den så du kan hem och testa den och om de inte hjälper lämna tillbaks den såvida du inte sabbat förpackningen totalt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

nej.

det är om du har displayport på grafikkortet och dvi/vga på skärmen inte åt andra hållet.

men en DVI-D Dual Link kostar ju max 100-150:- för en meter hos random lokal datorförsäljare typ.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1452427

den ska ha bandbredd nog för 120hz i 1080p iaf kan vara så att din dvi kabel endast är en single link kabel dvs max 1080p 60hz.

om du tar hos lokal firma kan du ju desutom kolla om du kan få öppet köp på den så du kan hem och testa den och om de inte hjälper lämna tillbaks den såvida du inte sabbat förpackningen totalt.

Ok! Ska titta på en ny kabel, kollade upp kabeln på Google och då visade det att det var en dual link iaf när jag jämförde

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Enligt denna recension så följer det inte med någon DVI-kabel till skärmen, d.v.s. kabeln du har kan vara vad som helst. Så jag säger som tidigare inlägg, testa en annan DVI-kabel.

Permalänk
Skrivet av Zcarill:

Ok! Ska titta på en ny kabel, kollade upp kabeln på Google och då visade det att det var en dual link iaf när jag jämförde

Skickades från m.sweclockers.com

gå inte efter hur kontakten ser ut. många billiga kinakablar kommer med samma kontakter som dual link men med stiften för länk 2 okopplade.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Zcarill:

Kör även med en 60hz skärm på sidan av

Förmodligen det som spökar. Det vill säga att grafikkortet inte kan köra två skärmar samtidigt utan att fördela kapaciteten. Grafikkortet är kanske endast kapabelt till två TMDS-länkar och du behöver båda för att köra DVI-Dual Link (därav namnet Dual Link). Med två skärmar kör du single link och når då endast 60 Hz på båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Förmodligen det som spökar. Det vill säga att grafikkortet inte kan köra två skärmar samtidigt utan att fördela kapaciteten. Grafikkortet är kanske endast kapabelt till två TMDS-länkar och du behöver båda för att köra DVI-Dual Link (därav namnet Dual Link). Med två skärmar kör du single link och når då endast 60 Hz på båda.

Har testat och köra den ensam med, då testade jag både o koppla på gpun och moderkortet men ingen av dom funka

Skickades från m.sweclockers.com